بازدید 20916
۵
کیوسک بین الملل تابناک

حضور نظامیان ایران، چین و روسیه در «ولادی وستوک» / اعزام هواپیمای گشت دریایی فرانسه به تنگه هرمز / هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان / عملیات هوایی آمریکا در شرق سوریه

حضور نظامیان ایران، چین و روسیه در «ولادی وستوک»، اعزام هواپیمای گشت دریایی فرانسه به تنگه هرمز، هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان، عملیات هوایی آمریکا در شرق سوریه و شدت گرفتن تنش بین روسیه و انگلیس، از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.  
کد خبر: ۱۰۶۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰ 14 August 2021

حضور نظامیان ایران، چین و روسیه در «ولادی وستوک»| اعزام هواپیمای گشت دریایی فرانسه به تنگه هرمز| هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان| عملیات هوایی آمریکا در شرق سوریه

کیوسک بین الملل تابناک: حضور نظامیان ایران، چین و روسیه در «ولادی وستوک»، اعزام هواپیمای گشت دریایی فرانسه به تنگه هرمز، هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان، عملیات هوایی آمریکا در شرق سوریه و شدت گرفتن تنش بین روسیه و انگلیس، از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

 

حضور نظامیان ایران چین و روسیه در «ولادی وستوک»

 

شماری از نظامیان ایران، چین، روسیه و برخی کشور‌های دیگر قرار است در مسابقات بین‌المللی نظامی ۲۰۲۱ که در چند کشور از جمله ایران برگزار می‌شود، قابلیت‌های خود را به نمایش گذارند.

حضور نظامیان ایران، چین و روسیه در «ولادی وستوک»| اعزام هواپیمای گشت دریایی فرانسه به تنگه هرمز| هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان| عملیات هوایی آمریکا در شرق سوریه

شماری از نیروهای مسلح ایران قرار است در کنار پرسنل نظامی برخی کشورهای دیگر از جمله چین و روسیه در «مسابقات بین‌المللی نظامی ولادی وستوک» شرکت کنند.

 

به گزارش خبرگزاری «شین‌هوا»، ناو چینی «گوانگ یوان» به مسابقات بین‌المللی نظامی ۲۰۲۱ که در کشورهای ایران، روسیه و چین برگزار می‌شود، اعزام خواهد شد. این ناو با ۵۰ خدمه نظامی، قرار است با نفراتی از نیروهای مسلح ایران، روسیه، ونزوئلا و کشورهای دیگر قابلیت‌های رزمی خویش را به نمایش گذارد؛ ولادی‌وستوک قرارگاه بندری ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی روسیه است.

 

در مسابقات ولادی وستوک آتش به اهداف دشمن فرضی در دریا و عملیات نجات دریایی برگزار می‌شود. در ایران و چین نیز قرار است مسابقاتی در زمینه غواصی و یگان پدافند هوایی برگزار شود.

 

از سال ۲۰۱۴، چین برای شرکت در این مسابقات دعوت شده است؛ چین اولین بار در سال ۲۰۱۷ میزبان این مسابقات بود.

 

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز اخیرا از حضور دو فروند شناور نظامی این کشور در بندر انزلی برای شرکت در مسابقات بین المللی دریایی خبر داد. ژنرال «ذاکر حسنوف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان از تجهیزات خدمه شرکت کننده در این مسابقات بین‌المللی و همچنین میزان آمادگی کشتی‌ها و پرسنل نظامی بازدید کرد.

قرار است ۶۶ ملوان نیروی دریایی جمهوری آذربایجان با شناورهای گشتی «جی-۱۲۲» و «جی-۱۲۴» در مسابقه‌ای که از ۲۲ آگوست (یکشنبه ۳۱ مرداد) در  بندر انزلی در ایران برگزار می‌شود، شرکت کنند. این شناورها  ساخت روسیه و  قایق گشتی ضد زیردریایی «کلاس اوسا» هستند.

 

مسابقات بین المللی نظامی «جام  دریا» در چند سال اخیر همه ساله با حضور چهار کشور حاشیه خزر (ایران، روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان) در آبهای ساحلی جمهوری آذربایجان  برگزار شده است. جمهوری اسلامی ایران در سال جاری برای نخستین بار میزبان این مسابقات بین المللی نظامی است.

 

چندی پیش نیز وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، از انجام رزمایش دریایی در دریای خزر خبر داد و اعلام کرد که هدف از این تمرینات با مشارکت ناوهای جنگی، کشتی‌ها و تفنگداران دریایی، انجام عملیات جنگی و حفاظت از زیرساخت‌های انرژی و نیروهای دفاعی در بخش جمهوری آذربایجان در دریای خزر بود.

 

اعزام هواپیمای گشت دریایی فرانسه به تنگه هرمز

 

وزارت دفاع فرانسه با ادعای تلاش در تامین امنیت تنگه هرمز، یک فروند هواپیمای گشت دریایی عازم منطقه کرده است.

حضور نظامیان ایران، چین و روسیه در «ولادی وستوک»| اعزام هواپیمای گشت دریایی فرانسه به تنگه هرمز| هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان| عملیات هوایی آمریکا در شرق سوریه

وزارت دفاع فرانسه به عنوان بخشی از ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز یک فروند هواپیمای گشت دریایی جدید خود را عازم منطقه کرد.

 

به نوشته وبگاه «ارو تایمز» هواپیمای گشت دریایی «آتلانتیک -۲» (ATL۲) یکی از جدیدترین هواپیما‌های گشت دریایی است و وزارت دفاع فرانسه در راستای حضور در تنگه هرمز آن را به تازگی در امارات متحده عربی مستقر کرده است. این هواپیما بخشی از ناوگان هوایی نیروی دریایی فرانسه مستقر در غرب این کشور است.


ماموریت ائتلاف دریایی اروپا به رهبری فرانسه از فوریه ۲۰۲۰ در خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شد و هدف از آن ـ بنا بر ادعای وزارت دفاع فرانسه و برخی دیگر ـ کاهش تنش‌ها و حفاظت از منافع اقتصادی اروپا با تضمین تردد دریایی آزاد در خلیج فارس و تنگه هرمز است.

 

«لورنزو گوئرینی» وزیر دفاع ایتالیا نیز چندی قبل با حضور در پارلمان این کشور گفت: ایتالیا قصد دارد با یک یگان دریایی در ماموریت نظارت دریایی اروپا در تنگه هرمز شرکت کند.

 

لورنزو گوئرینی به نمایندگان مجلس گفت: ایتالیا به دنبال گفت‌وگوی بین کشورهای سواحل خلیج فارس برای ثبات بهتر در منطقه است. گوئرینی با اشاره به ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز (EMASOH)  مدعی شد که این طرح برای محافظت از آزادی ناوبری در تنگه هرمز بوده است.

 

رسانه‌ها  همچنین از پیوستن یک فروند ناو جنگی نیروی دریایی بلژیک به ائتلاف دریایی اروپا  مستقر در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر دادند. ناو «لوپولد» بلژیک در هفته‌های اخیر به ائتلاف دریایی اروپا مستقر در تنگه هرمز پیوست. 

 

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با ابراز مخالفت خود با هرگونه حضور قوای بیگانه در منطقه، بارها تاکید کرده که امنیت منطقه تنها با همکاری کشورهای همسایه تامین می‌‌شود.

 

چندی پیش، «سید عباس عراقچی» از دیپلمات‌های ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مخالفت ایران را با هرگونه حضور نظامی خارجی در منطقه خلیج فارس، از جمله نیروهای اروپایی، اعلام و تاکید کرد که امنیت این منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و حضور نیروهای خارجی، نه تنها کمکی به برقراری امنیت نمی‌کند، بلکه زمینه افزایش تنش‌ها را نیز فراهم خواهد کرد.

 

هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان 

 

شدت گرفتن جنگ و پیشروی گروه طالبان در افغانستان بر میزان آوارگان این جنگ افزوده و هر روز هزاران خانواده افغان مجبور به ترک منازل خود می شوند، به همین دلیل سازمان ملل متحد هم نسبت به بروز یک فاجعه انسانی در این کشور هشدار داد.

حضور نظامیان ایران، چین و روسیه در «ولادی وستوک»| اعزام هواپیمای گشت دریایی فرانسه به تنگه هرمز| هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان| عملیات هوایی آمریکا در شرق سوریه

به گزارش منابع خبری افغانستان، آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که اوضاع افغانستان از کنترل خارج شده و درگیری ها هر روز در این کشور تلفات بیشتری را بر غیر نظامیان، به ویژه بانوان و کودکان تحمیل می‌کند.

 

وی ضمن کاهش شدید دسترسی به مواد غذایی در افغانستان، از کشورهای همسایه این کشور خواسته است که مرزهای خود را برای ورود مواد غذایی به افغانستان باز نگه دارند.

 

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که طرف‌های درگیر در افغانستان باید برای حفاظت از جان و مال غیرنظامیان متعهد باشند و طالبان باید بی‌درنگ خشونت‌ها را متوقف کرده و به میز صلح بازگردند، در غیر این صورت همه شواهد حاکی از بروز یک فاجعه بزرگ انسانی در این کشور است.

 

خانم «نیلاب مبارز» رئیس هلال احمر افغانستان هم امروز شنبه اعلام کرد که شمار جنگ زدگان در کشور رو به افزایش است و زنان، کودکان و زنان حامله در این روند بیش از همه آسیب می بینند. پارک‌ها و جاده‌ها در کابل مملو از آوارگان جنگ شده و تلاش‌ها برای دادن سرپناه به آنها ادامه دارد، تا جایی که مدرسه‌ها را در برخی مناطق شهر کابل خالی کرده و آوارگان جنگ را در آن اسکان می دهند.

 

امرالله صالح معاون رئیس جمهوری افغانستان هم گفته که از وزارت حج و اوقاف این کشور خواسته است، در مساجد کابل را بر روی آوارگان جنگ باز کرده و با همکاری وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث برای تهیه آذوقه و کمک های مختلف همکاری کند.

 

خانواده‌های آواره شده که از شهرهای قندوز، بغلان، بلخ، قندهار، هلمند و دیگر استان ها به کابل آمده اند از گرمی هوا و نبود سرپناه و غذا شکایت دارند و می گویند با وجود اینکه در پارک‌ها مستقر شده اند، شماری از افراد برای آنها مزاحمت ایجاد می کنند.

 

شهر کابل این روزها مملو از آوارگان هستند و بنگاه‌های معاملات ملکی شلوغ ترین روزهای خود را سپری می کنند زیرا هر لحظه ده ها نفر برای گرفتن منزل، آن هم به قیمت ارزان برای اجاره مواجه اند اما منزلی وجود ندارد که آنها در آن سکونت یابند.

 

بی آبی نیز معضل بزرگی دیگر امروز شهر کابل است که اکثریت منازل در غرب کابل پایتخت افغانستان که آبرسانی دولتی ندارند و توسط شرکت های خصوصی آبرسانی می شوند دچار کمبود آب شده و شماری از ساختمان های چند طبقه نیز به دلیل کمبود آب خالی شده اند.

 

اوضاع کنونی افغانستان نشان می دهد که اگر تلاش‌ها برای صلح به نتیجه نرسد و جنگ در کابل پایتخت افغانستان نیز آغاز گردد بروز فاجعه انسانی دور از انتظار نیست، زیرا حجم بزرگی از آوارگان استان ها که برای آخرین امید نجات به کابل آمده اند و دولت نیز توانایی لازم را برای رسیدگی به آنها ندارد و اگر با جنگی دیگری در کابل مواجه شوند، خطر گرسنگی، و کشتار جنگ مردم را تهدید می کند.

 

در کابل پایتخت افغانستان با گذشت هر روز قیمت مواد خوراکی رو به افزایش است و بطور مثال قیمت گاز مایع از ۶۰ افغانی در هفته گذشته به ۷۵ افغانی رسیده است.

 

قیمت های روغن، آرد، برنج و دیگر مواد غذایی مورد نیاز مردم نیز به همین شکل هر روز افزایش می یابد. اقبال علی اخلاقی مغازه دار در غرب کابل در این خصوص به ایرنا گفت که قیمت آرد نسبت به یک ماه پیش ۳۰۰ افغانی افزایش یافته و قیمت برنج ۵۰ کیلویی هم نسبت به هفته گذشته ۷۰ افغانی افزایش یافته است.

 

عملیات هوایی آمریکا در شرق سوریه

 

نظامیان آمریکایی در شرق سوریه طی یک عملیات هلی‌برن (یورش هوایی) در این منطقه، یک سوری را ربوده و خانه او را ویران کردند.

حضور نظامیان ایران، چین و روسیه در «ولادی وستوک»| اعزام هواپیمای گشت دریایی فرانسه به تنگه هرمز| هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان| عملیات هوایی آمریکا در شرق سوریه

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، تعدادی از نیروهای پیاده نظام آمریکایی با چهار فروند بالگرد یک عملیات کماندویی را در روستای محیمیده در غرب استان دیرالزور انجام دادند. در این عملیات، نظامیان آمریکایی یک شهروند سوری را  ربوده و پس از تخریب کامل خانه‌اش، او را به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

 

خبرگزاری سوریه نوشت: نظامیان آمریکایی طی سال‌های اخیر که مناطقی از شرق سوریه را اشغال کرده‌اند عملیات‌ مشابهی انجام داده‌اند که در بیشتر آنها مزدوران خود از میان عناصر تروریست داعش را در استان‌های الحسکه و دیرالزور به پایگاه های خود در خاک عراق منتقل کردند.

 

اشغالگران آمریکایی همچنین هر چند روز یک بار کاروانی مرکب از کامیون‌های حامل تجهیزات نظامی و لجستیک به همراه تانکرهای نفت، کامیون‌های یخچال‌دار و خودروهای حمل کننده بولدوزر را از طریق گذرگاه الولید وارد اراضی سوریه می‌کنند تا ضمن تقویت پایگاه‌های خود در سوریه، نفت این کشور را هم به غارت ببرند.

 

بخش‌های زیادی از خاک استان‌های الحسکه، دیرالزور و الرقه در شمال و شمال شرق سوریه که غنی از منابع انرژی است، در اشغال گروه شبه نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه (با اکثریت شبه نظامیان کُرد) قرار دارد که مورد حمایت ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به فرماندهی آمریکاست.

 

قاچاق نفت سوریه و استفاده از آن برای نیروهای نظامی خود از سوی آمریکا در حالی است که دولت و مردم سوریه از کمبود سوخت در مضیقه هستند و کامیون‌ها گاهی ساعت‌ها منتظر سوخت‌گیری می‌مانند. دولت سوریه حضور نظامیان آمریکایی در شمال شرق و جنوب شرق این کشور را اشغالگری می‌داند. عمده حضور آمریکایی‌ها در سوریه در اطراف چاههای نفتی این کشور است.

 

شدت گرفتن تنش بین روسیه و انگلیس 

 

تنش های رسانه ای بین روسیه و انگلیس که هرازچندگاهی افزایش می یابد این بار با خودداری مسکو از تمدید روادید یک خبرنگار بی بی سی تشدید شد و لندن به این اقدام مسکو اعتراض کرد.

حضور نظامیان ایران، چین و روسیه در «ولادی وستوک»| اعزام هواپیمای گشت دریایی فرانسه به تنگه هرمز| هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان| عملیات هوایی آمریکا در شرق سوریه

 روز شنبه، سفارت انگلیس در روسیه در بیانیه ای با اعتراض به عدم تمدید روادید «سارا رینفورد» خبرنگار بی بی سی در مسکو، آن را اقدامی علیه آزادی فعالیت رسانه ها عنوان کرد.  

 

سفارت انگلیس این اقدام روسیه را غیرموجه خواند و افزود: از دولت روسیه می خواهیم در این اقدام خود علیه خبرنگار بی بی سی تجدید نظر کند.   

 

در بیانیه سفارت انگلیس در مسکو ادعا شده است که این گونه اقدامات روسیه، موجب متشنج تر شدن اوضاع پیرامون آزادی فعالیت رسانه ها در این کشور می شود.  

 

این مرکز دیپلماتیک انگلیس همچنین اعلام کرد که اتهام وزارت امور خارجه روسیه مبنی بر تبعیض علیه خبرنگاران روس در انگلیس را رد می کند و خبرنگاران روسی به فعالیت خود در این کشور در صورت رعایت قانون ادامه می دهند.  

 

براساس اطلاعات رسانه های روسی، رینفورد باید تا روز ۳۱ ماه اوت (۹ شهریور ماه) خاک روسیه را ترک کند.

 

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که این وزارتخانه به نماینده خبرگزاری بی بی سی در مسکو، علت تمدید نکردن روادید سارا رینفورد را اعلام کرده است.  

 

وی در کانال تلگرام خود نوشت: وزارت خارجه روسیه بارها به لندن هشدار داد که در پاسخ به اقدامات این کشور در مورد ویزای خبرنگاران روس در انگلیس، به اقدامات متقابل متوسل خواهد شد.  

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که رسانه های غربی به اخبار در مورد سرنوشت خبرنگاران روس که روادید آنها از سوی انگلیس و آمریکا تمدید نمی شود، هیچ توجهی نمی کنند و این گونه رویدادها ازسوی رسانه های غربی نادیده گرفته می شود.   

 

مقام های روسیه در یک سال اخیر چندبار از تمدید نشدن روادید خبرنگاران این کشور در انگلیس و نیز ایجاد موانع برای فعالیت رسانه هایی همچون خبرگزاری اسپوتنیک و شبکه تلویزیونی راشاتودی ازسوی دولت انگلیس انتقاد کرده اند. تنش رسانه ای بین روسیه و انگلیس سابقه چند ساله دارد و هر از چندگاهی تشدید می شود، به گونه ای که دو سال پیش سازمان تنظیم‌ مقررات رسانه‌ ها در انگلیس (آفکام) شبکه تلویزیونی راشاتودی را محکوم به پرداخت جریمه نقدی کرد.  

این سازمان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که  شبکه راشا تودی در هفت برنامه خبری اخیر خود (۲۶ اسفند ۱۳۹۷ و ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) اصل بی‌طرفی را زیر پا گذاشته است.

 

در بیانیه آفکام گفته شد: این موضوع و دیگر تخلفات، نقض مکرر مقررات بریتانیا به حساب می آید؛ بنابراین، راشاتودی مشمول جریمه نقدی شده است.

 

روسیه در واکنش به این اقدام انگلیس در مورد شبکه راشاتودی اعلام کرد که با رسانه های انگلیسی برخورد کند. وزارت خارجه روسیه همچنین در بیانیه ای در این مورد اعلام کرد که دولت انگلیس تلاش می کند از همه شیوه ها برای محدود کردن فعالیت رسانه های روسی استفاده کند و هم اینک جریمه نقدی به وسیله ای برای مبارزه با رسانه های روسیه در این کشور تبدیل شده است.

 

در این بیانیه گفته شد که انگلیس اخیرا به خبرنگاران راشاتودی و اسپوتنیک اجازه حضور در کنفرانس بین المللی آزادی رسانه ها در لندن را نداده اند و روسیه این اقدامات را تلاش لندن برای سانسور توصیف می کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز اخیرا محدودیت ها برای فعالیت حرفه ای رسانه های روسی در غرب را نکوهش کرد.

این دیپلمات ارشد روس، ضمن انتقاد از رویکردها و سیاست های غرب در قبال مسکو، گفت: کشورهای غربی بی اعتبار کردن روسیه را هدف قرار داده اند و چنین سیاستی را دنبال می کنند.

به گفته لاوروف، در شرایط توسعه روزافزون فناوری های ارتباطاتی و اطلاع رسانی، حفظ ثبات جهانی تا اندازه زیادی به فعالیت واقعگرایانه رسانه ها بستگی دارد؛ اما کمپینی که غرب برای بی اعتبار کردن روسیه راه انداخته است به این امر کمکی نمی کند.

وی افزود: خبرنگاران رسانه های روسیه با موارد متعددی از محدودیت ها در کشورهای غربی مواجه شده اند که نگران کننده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
آمریکا ظاهرا میخواد افغانستان بیفته دست داعش یا گروههای تندروتر طالبان تا ایران و روسیه و چین درگیر بمونن. اما ایران ظاهرا داره سعی میکنه گروههای کمتر تندروی طالبان به قدرت برسند.
از دولت ایران خواهش داریم که از طالبان تحت هیچ شرایطی حمایت نکند.
توی بعضی کشورها مثل افغانستان فقط با دیکتاتوری میشه امنیت رو برقرار کرد.
اگرگستاخی کرد با سلاح ضد هوایی لیزری هدف قرار گیرد که نفهمد ازکجا خورده.
روسیه وانگلیس در مناسبت سیاسی جهان مانند سگ وگربه به جان هم افتادند ولی درایران سفرای آنها برای هم نوشابه باز میکنند این موضوع اینطور نشان میدهد که یکی از سفرا احمق تشریف دارد گول آن یکی را خورده است
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی