بازدید 21062
آخرین تحولات خاورمیانه

واکنش روسیه به گزارش‌ها درباره حمله به نفتکش در خلیج فارس/ هشدار ایران درباره هرگونه ماجراجویی با نامه به شورای امنیت/ حمله جنگنده‌های اسرائیل به جنوب لبنان/ اعلام معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران

واکنش روسیه به گزارش‌ها درباره حمله به نفتکش در خلیج فارس، هشدار ایران درباره هرگونه ماجراجویی با نامه به شورای امنیت، حمله جنگنده‌های اسرائیل به جنوب لبنان، اعلام معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران و اتهام‌پراکنی وزیر خارجه سعودی علیه حزب‌الله لبنان از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹ 05 August 2021

واکنش روسیه به گزارش ها درباره حمله به نفتکش در خلیج فارس/ هشدار ایران درباره هرگونه ماجراجویی با نامه به شورای امنیت/ حمله جنگنده های اسرائیل به جنوب لبنان/ اعلام معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: واکنش روسیه به گزارش‌ها درباره حمله به نفتکش در خلیج فارس، هشدار ایران درباره هرگونه ماجراجویی با نامه به شورای امنیت، حمله جنگنده‌های اسرائیل به جنوب لبنان، اعلام معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران و اتهام‌پراکنی وزیر خارجه سعودی علیه حزب‌الله لبنان از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

واکنش روسیه به گزارش ها درباره حمله به نفتکش در خلیج فارس

سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد در مورد حادثه حمله به نفتکش در منطقه خلیج فارس گفت: ما هنوز در حال مطالعه جزییات هستیم. بسیاری از اطلاعات متناقض و تجزیه و تحلیل ها بر مبنای حدس و گمان است و ما آنها را کامل رد می کنیم.

به گزارش وب سایت دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل، دیمیتری پولیانسکی چهارشنبه شب در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد حمله به نفتکش در سواحل عمان گفت: ما باید حقایق را ثابت کنیم، باید ببینیم و نیازی به عجله در هیچ نتیجه گیری یا اقدامی نداریم، بدون اینکه مدارکی از آنچه اتفاق افتاده است داشته باشیم.

واکنش روسیه به گزارش ها درباره حمله به نفتکش در خلیج فارس/ هشدار ایران درباره هرگونه ماجراجویی با نامه به شورای امنیت/ حمله جنگنده های اسرائیل به جنوب لبنان/ اعلام معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران

پولیانسکی همچنین در مورد وضعیت افغانستان گفت: ما فکر می کنیم هم اکنون این افغان ها هستند که باید همه مشکلات خود را برطرف کنند و بفهمند که از کشورشان چه می خواهند و چگونه می خواهند این کشور را توسعه دهند.

هشدار ایران درباره هرگونه ماجراجویی با نامه به شورای امنیت 

«زهرا ارشادی»، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پی اتهامات ساختگی اخیر علیه کشورمان به رئیس شورای امنیت نامه نوشت.

در این نامه آمده است: جناب آقای رئیس، من این نامه را در ارتباط با نامه مورخ سوم اوت ۲۰۲۱ نمایندگان لیبریا، رومانی و انگلیس برای شما می نویسم. نویسندگان آن نامه، بدون ارائه هیچ گونه شواهدی برای اثبات ادعاهای خود، با توسل به برخی عبارات نظیر «بسیار محتمل»، «ارزیابی های اولیه» و «یک یا چند فروند پهپاد» که ناشی از عدم اطمینان است و همچنین استفاده از اصطلاحات مبهمی مانند «شرکای بین المللی» تلاش کرده اند، دلخواهانه جمهوری اسلامی ایران را به حمله به کشتی مرسر استریت متهم کنند.

نماینده ایران در این نامه می افزاید: این ادعای بی اساس - که برای اولین بار بلافاصله پس از حمله و با مقاصد سیاسی آشکار، توسط رژیم اسرائیل مطرح شد - از نظر واقعیات موجود، نادرست و از نظر سیاسی و اخلاقی غیرمسئولانه است و بر این اساس قاطعانه رد می شود.

در نامه مذکور اعلام شده است: جمهوری اسلامی ایران با داشتن سواحل طولانی و تأسیسات بندری متعدد در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین ناوگان قوی کشتیرانی، هم دارای نفع چشمگیر در امنیت دریایی و آزادی ناوبری و هم اهمیت زیادی برای آنها قائل است. طبق این هدف و سیاست دیرین و با تعهد کامل به تعهدات بین المللی مربوطه، ایران بطور قابل توجهی به تقویت امنیت دریایی و آزادی ناوبری نیز کمک کرده است. استقرار نیروی دریایی ایران طی بیش از یک دهه در اقیانوس هند و مناطق مجاور در حمایت از تلاش های بین المللی در مبارزه با دزدی دریایی در آن مناطق، بارها توسط دبیرکل سازمان ملل، در گزارشات ذیربط وی، مورد اذعان واقع شده و توسط شورای امنیت، در قطعنامه های متعدد آن، نیز مورد تمجید قرار گرفته است.

واکنش روسیه به گزارش ها درباره حمله به نفتکش در خلیج فارس/ هشدار ایران درباره هرگونه ماجراجویی با نامه به شورای امنیت/ حمله جنگنده های اسرائیل به جنوب لبنان/ اعلام معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران

ارشادی در این نامه عنوان کرده است: با استفاده از این فرصت، همچنین مایلم ادعای مشابه و دیگر ادعاهای بی اساس رژیم اسرائیل، به عنوان منبع اصلی بی ثباتی و ناامنی در خاورمیانه و فراتر از آن برای بیش از هفت دهه را نیز با قاطعیت رد کنم. این رژیم سابقه طولانی و سیاهی در حمله به ناوبری تجاری و کشتی های غیرنظامی دارد که یک نمونه آن حمله وحشیانه آن در آبهای بین المللی دریای مدیترانه، در ۳۱ می ۲۰۱۰، علیه شش کشتی غیرنظامی «ناوگان آزادی غزه» که حامل کمکهای بشردوستانه برای مردم تحت محاصره غزه بود و کشتن ۹ غیرنظامی و زخمی کردن بسیاری دیگر در آن کشتیها است. همچنین، طبق اطلاعات موجود، در کمتر از دو سال، این رژیم به بیش از ده کشتی تجاری حامل نفت و کالاهای بشردوستانه به مقصد سوریه حمله کرده است.

در ادامه این نامه آمده است: ضمن یادآوری نقض نظام مند قوانین بین المللی توسط رژیم اسرائیل، از جمله تهدیدهای قابل توجه آن علیه امنیت دریانوردی و آزادی ناوبری و همچنین سابقه طولانی آن در انجام عملیات پیچیده دروغین در دریاهای آزاد و آبراههای مهم بین المللی، شورای امنیت باید در مورد ماجراجویی امنیتی و نظامی این رژیم در منطقه حساسی چون خاورمیانه کاملاً هوشیار بوده و آن را به خاطر تمام فعالیت های غیرقانونی و در عین حال بسیار بی ثبات کننده‌اش محکوم کرده و پاسخگو سازد.

در این نامه آمده است: با توجه به اظهارات تحریک آمیز اخیر مقامات رژیم اسرائیل که در نقض فاحش ماده ۲ منشور سازمان ملل، تهدید به استفاده از زور کرده اند، لازم است به این رژیم یادآوری شود که باید منتظر عواقب تمام ماجراجویی ها و محاسبات نادرست احتمالی خود باشد. ضمن هشدار نسبت به چنین تهدیدهایی از سوی هر منبعی، جمهوری اسلامی ایران در اتخاذ هر گونه اقدام لازم برای حفاظت کامل از مردم خود، دفاع از حاکمیت خویش و تأمین منافع ملی خود تردید نخواهد کرد.

ارشادی تصریح کرد: ما همچنین در مورد تلاش های مشکوک اخیر برای ایجاد «حوادث» ساختگی دریایی در خلیج فارس و فراتر از آن هشدار می دهیم. چنین اعمال غیرمسئولانه ای برای امنیت و ثبات منطقه زیان بار بوده و باید بلافاصله متوقف شود. موجب امتنان خواهد بود چنانچه این نامه به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود.

حمله جنگنده های اسرائیل به جنوب لبنان

رسانه‌های فلسطینی بامداد پنجشنبه گزارش دادند که جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی مواضعی را در منطقه مرزی جنوب لبنان با فلسطین اشغالی بمباران کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی منطقه "حرجیه" را با موشک هدف قرار داده‌اند.
بر اساس گزارش این رسانه‌ها، پیش از این نیز صدای انفجار در جنوب لبنان به گوش رسیده است.
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز با تأیید این حملات اعلام کرد: نیروی هوایی اسرائیل مواضعی را در جنوب لبنان که موشک از آن به سوی شمال اسرائیل شلیک شده بود، هدف قرار داده است.

برخی گزارش‌های غیر رسمی حکایت از آن دارد که این حمله توسط جنگنده‌های «اف-۱۶» رژیم صهیونیستی رخ داده است.

این حملات چند ساعت پس از آن رخ می‌دهد که منابع خبری عبری زبان، چهارشنبه شب گزارش داده بودند که مناطق مرزی لبنان، هدف حمله توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته و صدای انفجار در این مناطق شنیده شده است.

رژیم صهیونیستی پس از شلیک سه راکت از لبنان به سمت شمال فلسطین اشغالی، حملات توپخانه‌ای گسترده‌ای را به برخی مناطق مرزی جنوب لبنان صورت داد.

شبکه عبری زبان "کان" اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در مجموع بیش از ۱۰۰ گلوله توپ به سمت لبنان شلیک کرده است.

اعلام معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران

یک مقام عراقی گفته دولت آمریکا معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران برای ادامه واردات انرژی از این کشور را به مدت ۴ ماه تمدید کرده است.

یک مقام عراقی عصر چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های انرژی علیه ایران را چهار ماه تمدید کرده تا بغداد بتواند از ایران گاز وارد کند.

عراق برای تأمین یک سوم نیازهای بخش انرژی خود از ایران گاز و برق خریداری می‌کند. سال‌ها درگیری در عراق موجب شده این کشور در تأمین نیازهای انرژی جمعیت ۴۰ میلیونی خود با مشکلاتی مواجه شود.

دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، در راستای تشدید تحریم‌ها علیه ایران صنعت انرژی عراق را در فهرست تحریم‌ها قرار داد اما با اعطای چند معافیت موقت از بغداد خواست وابستگی خود به ایران برای تأمین انرژی را برطرف کند.

مقام عراقی که خواسته نامش فاش نشود گفت که آخرین معافیت تحریمی اعطا شده به عراق ماه گذشته به پایان رسید و معافیت جدید از هفته پیش آغاز شده است.

واکنش روسیه به گزارش ها درباره حمله به نفتکش در خلیج فارس/ هشدار ایران درباره هرگونه ماجراجویی با نامه به شورای امنیت/ حمله جنگنده های اسرائیل به جنوب لبنان/ اعلام معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران

معافیت تحریمی جدید عراق تا آغاز ماه سپتامبر ادامه خواهد داشت.

اعطای این معافیت تحریمی بعد از سفر هفته گذشته «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق به کاخ سفید و دیدار او با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت.

خبرگزاری فرانسه نوشته عراق که قرار است، ۱۰ اکتبر انتخابات پارلمانی برگزار و میان روابطش با واشنگتن و تهران موازنه ایجاد کند.

سازمان ملل متحد می‌گوید، عراق ۱۶۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند که رقمی بسیار کمتر از ۲۴۰۰۰ مگاوات برق مورد نیاز برای این کشور است. این رقم، با نیازهای عراق در آینده که انتظار می‌رود جمعیتش تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود، فاصله‌های زیادی دارد.

اتهام‌پراکنی وزیر خارجه سعودی علیه حزب‌الله لبنان

«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، شامگاه امروز (چهارشنبه)، در اظهاراتی به مسائل داخلی کشور لبنان پرداخت.

رسانه‌‌های سعودی از جمله شبکه «الاخباریه» اظهاراتی را به نقل از وزیر امور خارجه این کشور منتقل کردند که در آن به جنبش حزب‌الله لبنان اتهاماتی وارد شد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی که کشورش در امور داخلی لبنان دخالت دارد، با ذکر این ادعا که حزب‌الله برای «تسلط بر لبنان پافشاری می‌کند» و با اتهام‌زنی به این جنبش، حزب‌الله را عامل مشکلات لبنان دانست.

واکنش روسیه به گزارش ها درباره حمله به نفتکش در خلیج فارس/ هشدار ایران درباره هرگونه ماجراجویی با نامه به شورای امنیت/ حمله جنگنده های اسرائیل به جنوب لبنان/ اعلام معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران

فیصل بن فرحان در ادامه اظهاراتش همچنین از سران لبنان خواست، با جنبش حزب‌الله مقابله کنند.

با این حال، این مقام سعودی در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که ریاض جزو اولین کشورهایی بوده است که پس از انفجار بندر بیروت به این کشور کمک کرده و همچنان با مردم این کشور در بحران‌ها ابراز همبستگی می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که «ولید البخاری» سفیر عربستان سعودی در بیروت نیز اخیرا در اظهاراتی مداخله‌جویانه خواهان اجرای تحقیقات بین‌المللی و شفاف در خصوص انفجار بندرگاه بیروت شد.

اظهارات مقامات سعودی در ارتباط با انفجار بندر بیروت، همزمان با سالروز انفجار بندرگاه بیروت و تظاهرات صدها تن از مردم لبنان بیان شده است.

صدها تن از مردم شهر بیروت، عصر امروز، در اعتراض به وضع موجود در این کشور به خیابان‌های لبنان آمدند و خواستار بازخواست عاملان بحران سیاسی و اقتصادی در این کشور شدند.

طبق اعلام صلیب سرخ لبنان،‌ در اعتراضاتی که بیروت امروز شاهد آن بود،‌ بیش از پنجاه شهروند لبنانی در درگیری با نیروهای امنیتی مجروح شدند.

کشور لبنان در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت. در پی این انفجار، این کشور با بحرانی سیاسی و اقتصادی مواجه شده است که روز‌به‌روز در حال تشدید است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۳
روسیه فقط به منافع خود میاندیشد دلخوش نباشید
پاسخ ها
علی
| - |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
تز نده کوچولو برو لالا
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
خیلی جالب است دولت امریکا معین می کند عراق از چه کشور تا کی چقدر واردات داشته باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
مگه بقیه کشورها به ی فکر میکنند. هر کشوری با فکر منافع خودش هست ما با روسیه دارای منافع مشتر‌ زیادی هستیم
چرا گروه حمایت از سوریه در مقابله حمله اسرائیل به سوریه تشکیل نمی شود و نامه به سازمان ملل و شورای امنیت نمی فرستند با توجه به اقدام اسرائیل و کانادا ایران نیز می تواند در مقابل هر اقدام اسرائیل گروه تشکیل دهد درست است که امیدی به نتیجه دادن نمی رود ولی اقدامات غیر قانونی اسرائیل نشان داده می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
عزیز جان اول لبنان سه تا راکت به شمال فلسطین اشغالی پرتاب کرده بعد اسراییل پاسخ داده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
اونقدر سوریه نامه اعتراضی به سازمان ملل علیه حمله اسراییل فرستاده که خود تابناک هم خسته شده انعکاسش بدهد، ملت هم می گویند چقدر از سوریه می گویید.
مرگ بر روسیه

شرم بر پوتین
نتیجه انفجار سال گذشته در بندر بیروت ، رشد حیفا بود . اسرائیل مناطق اطراف خود را نابود می کند تا امن باشد . مدارا با ویرانگر او را جری می کند . اگر قرار است بیروت نابود شود تا حیفا رشد کند ، چرا حیفا سالم بماند ؟!
مرگ بر روسیه مرگ بر روسیه مرگ بر روسیه...ملت ایران به سابقه تاریخ از روسیه متجاوز و استعمارگر متنفرند...
جنگ اسراييل امريكا و انگليس به ايران از رگ گردن هم نزديك تره
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
پس برو سرت را بزار و بمیر
جنایات تزاروروسیه راازکتابهای درسی حذف کردندولی بااین حال هم اکنون ماشاهدضربه های مهلک این کشورمافیایی به ایران هستیم
ازکم کاری درنیروگاه بوشهرگرفته تادیردادن اس ۳۰۰که الان تقریبالوله اسقاطی بیش نیست تاتصرف خزرودخالت دربرجام بنفع خود!ندادن واکسن کروناوخالی کردن پشت نیروهای ایران درسوریه بازهم بگم؟؟!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل