بازدید 33371
مرور روزنامه‌های یکشنبه سی ام خردادماه

تحلیل عبدالله گنجی از انتخابات ۱۴۰۰ «در میانه آتش» / «این گوی و این میدان» استقبال متفاوت روزنامه جمهوری از رئیسی/دولت رئیسی و مذاکرات وین

رئیس‌جمهور پیروز با اقتصاد ایران چه خواهد کرد؟ پیام رهبر انقلاب خطاب به مردم، مسیر اقتصاد در دولت جدید، دیدار رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور منتخب، بازگشت به مردم تنها راه باقی‌مانده اصلاحات، قدردانی سپاه از مشارکت مردم در انتخابات، تغییر آرایش جنگی برای کاهش تنش با تهران، «دولت در سایه» تعطیل می‌شود؟! و پاییز سخت در انتظار فوتبال ایران، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۵۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۳ 20 June 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه سی ام خرداد در حالی چاپ و منتشر شد که انتخاب سید ابراهیم رئیسی برای مسند سیزدهمین رئیس جمهور ایران در انتخابات ۲۸ خرداد و استقبال روزنامه‌ها با تیتر‌ها و تصاویر مختلف همراه با تغییر فضای انتخاباتی تحلیل‌ها به سمت چالش‌های دولت جدید در رابطه با اقتصاد و سیاست خارجی در صفحات نخست روزنامه‌ها برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

«این گوی و این میدان» استقبال متفاوت روزنامه جمهوری از رئیسی

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با تیتر این گوی و این میدان نوشت: ما مردم ایران، به جناح اصولگرا یک حاکمیت یکدست بدهکار بودیم که حالا با انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ تحقق پیدا کرده است. هر سه قوه باضافه شورای نگهبان، نیرو‌های نظامی و سایر اندام‌های حاکمیتی از یک جناح هستند و مردم بدهی خود را پرداخت کرده‌اند، باقی می‌ماند وعده‌های بسیار شیرین و رویائی که این جناح داده است.


دولت نهم که شکل گرفت، تصور این بود که حاکمیت یکدست شده، ولی وقتی محمود احمدی‌نژاد بر مرکب قدرت سوار شد نشان داد که به حامیان اصولگرای خود وفادار نیست. این واقعیت را او در دولت دهم بیشتر بروز داد و تمام کسانی که خود را بابصیرت و مخالفین احمدی‌نژاد را بی‌بصیرت می‌نامیدند دریافتند که ماجرا برعکس است و آن‌ها خودشان از بصیرت بهره‌ای نبرده‌اند بطوری که در عرصه سیاسی به یک فرد ناشناخته از راه رسیده باختند. بنابراین، می‌توان پذیرفت که مردم ایران بدهی خود به جناح اصولگرا بابت یکدست شدن حاکمیت را در دولت‌های نهم و دهم نپرداخته بود، ولی حالا در دولت سیزدهم، این بدهی تمام و کمال پرداخت شده و حجت بر حاکمیت تمام است، این گوی و این میدان.


اگر بپذیریم که بحران اقتصادی کنونی نتیجه بی‌برنامگی و عدم مدیریت دولت روحانی است و مخالفان او، یعنی همان‌ها که اکنون قدرت یکپارچه را به اختیار خود درآورده‌اند، در کار او کارشکنی نکرده‌اند، حالا باید منتظر باشیم آن‌ها بر بحران اقتصادی کشور غلبه کنند و معیشت مردم را از وضعیت دشوار کنونی نجات بدهند و رفاه را برای همگان فراهم کنند. رسیدن به این هدف، مستلزم اینست که جناح حاکم با برجام کنار بیاید، FATF را بپذیرد، روابط ایران با کشور‌های مختلف را بهبود ببخشد، مذاکره را تابو نداند، سیاست همزیستی مسالمت‌آمیز با دولت‌ها را جایگزین سیاست تنش‌زائی کند، برای اجرای سیاست‌های داخلی روش‌های فرهنگی را برگزیند و با روش‌های قهری خداحافظی کند.


چنین سیاستی اگر خط‌مشی دولت سیزدهم باشد، حتماً موفق خواهد شد و تمام قلم‌ها و زبان‌ها نیز به یاری آن خواهند شتافت. با شناختی که از عقبه دولت سیزدهم داریم، تردیدی نداریم که اجرای چنین سیاستی کار بسیار دشواری برای رئیس این دولت است. متقاعد ساختن جریان‌هائی که اصولاً فرهنگی برخورد کردن با مسائل را تمرین نکرده‌اند و برای پیشبرد اهدافشان فقط برخورد از موضع بالا را در دستور کار دارند، کار آسانی نیست. اگر رئیس دولت سیزدهم به ضرورت متقاعد کردن این جریان‌ها که عقبه‌های این دولت محسوب می‌شوند معتقد باشد و بتواند آن را عملی کند، دولت موفقی خواهد بود؛ و اگر خود دارای چنین اعتقادی نباشد و یا نتواند این سیاست را عملی سازد، نمی‌توان افق مثبتی را برای ۴ سال آینده پیش‌بینی کرد.
در زمینه سیاست خارجی هم همان جریان‌های تصمیم‌ساز، تمام‌قد در برابر هر اقدامی که بتواند بن‌بست‌ها را بشکند و راه‌های تنفس روابط بین‌المللی را باز کند خواهند ایستاد. بدون کنار زدن این جریان‌ها و یا قانع ساختن آن‌ها به تغییر روش‌هایشان، دولت سیزدهم نمی‌تواند در عرصه سیاست خارجی توفیقی به دست بیاورد.


گمانه‌زنی‌هایی وجود دارند که می‌گویند ابزار‌های حاکمیتی برای موفق ساختن دولت سیزدهم و روا جلوه دادن حاکمیت یکدست، تلاش‌های زیادی برای کوتاه آمدن در زمینه‌های مختلف سیاست داخلی و خارجی به عمل خواهد آورد. پول‌پاشی به مدد امکانات مالی گسترده‌ای که این مجموعه در اختیار دارد با هدف تسکین موقت درد‌های معیشتی مردم نیز یکی دیگر از گمانه‌هاست. برداشتن موانع راه و جلوگیری از کارشکنی‌ها در عرصه سیاست خارجی و مدیریت داخلی که تاکنون وجود داشته است نیز ازجمله ابزارهائی هستند که برای تحقق موفقیت دولت سیزدهم مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این‌ها قطعاً در حل مشکلات موجود موثر خواهند بود و التهاب‌های کنونی را کاهش خواهند داد. شرط رسیدن به چنین موفقیتی اینست که توسل به این ابزار‌ها موجب اختلاف در اردوگاه اصولگرایان و آغاز منازعات میان آن‌ها و تقسیم شدنشان به شاخه‌های جدیدی که هرکدام سازی را کوک کنند نشود.


این تغییرات اگر اتفاق بیفتند، در کاستن منازعات میان جناح‌ها موثر خواهند بود. بسیاری از نیرو‌های صاحبنظر، صاحب قلم و صاحب نفوذ نیز با چنین سیاستی همراهی خواهند کرد. این‌ها همه به موفقیت حاکمیت یکدست کمک خواهند کرد البته به این شرط که دولت برخاسته از این حاکمیت، به آزادی‌های مشروع و مذکور در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی از قبیل آزادی بیان، آزادی قلم و حقوق شهروندی پای‌بندی عملی نشان دهد.


تحلیل عبدالله گنجی از انتخابات ۱۴۰۰ «در میانه آتش»

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در سرمقاله امروز روزنامه جوان با عنوان انتخابات ۱۴۰۰ را چگونه بفهمیم؟ نوشت: ۱- به‌رغم فشار‌های اقتصادی، کرونا، جنگ روانی و تحریم بخشی از اصلاح‌طلبان باید مشارکت را مطلوب دانست که اگر این عوامل نبودند، باید برای درک کاهش مشارکت به شاخص‌های دیگری رجوع می‌شد.
دشمن در تحلیل کاهش مشارکت صرفاً «عناد» را عامل اصلی می‌داند. حال آنکه عناد با نظام طبق نظرسنجی‌های خارجی ۵ درصد و طبق نظرسنجی‌های داخلی ۸ درصد است، بنابراین حد فاصل بین ۹۵ درصد تا ۵۰ درصد را باید در عوامل نارضایتی اقتصادی و بیماری کرونا تحلیل کرد.


۲- رأی به رئیسی نشان می‌دهد به‌رغم تخریب گسترده روحانیت در سال‌های اخیر همچنان این قشر معتمدترین نزد مردمند. از سال ۱۳۶۰ که امام اجازه ورود روحانیت را به عرصه اجرایی صادر کرد، مردم ۹ بار به رئیس‌جمهور روحانی رأی دادند و صرفاً دو بار به غیرروحانی گرایش یافتند و این در حالی بود که ابتدا او را نیز در تراز روحانیت می‌دیدند. به‌رغم حضور و وجود کت شلواری‌های متخصص، همچنان روحانیت در اولویت انتخاب مردم است و دشمنان و سکولار‌ها در تحلیل مردم‌سالاری در ایران نباید این رویکرد مردم ایران را گم کنند.


۳- برخی اصلاح‌طلبان که هیچ حد و مرزی برای ابراز کنایه به مشروعیت نظام ندارند، در طول انتخابات از تعابیری مانند «مهندسی انتخابات»، «تحمیل یک نفر» «نابودی جمهوریت»، «انتصابات» و «حکومت اسلامی» نام بردند. حال آنکه میزان رأی آقای رئیسی قبل از تأییدصلاحیت‌ها در مقایسه با کسانی که تأیید نشدند، موجود است. مردمی که به آقای رئیسی رأی دادند، نباید مورد توهین واقع شوند. مگر با زور سرنیزه به سوی شخص هدایت شدند؟ آنان نیز می‌توانستند مانند بقیه راه‌های دیگری را دنبال کنند. مگر فرصتی که برای دادن رأی باطله، رأی به کاندیدای دیگر و عدم مشارکت در اختیار دیگر رأی‌دهندگان بود، برای ۱۸ میلیون نفری که به رئیسی رأی دادند، فراهم نبود؟ اتقوالله یعنی همین.


۴- رأی جناب همتی نشان داد از خاتمی تا سروش و ۱۶ حزب اصلاح‌طلب هیچ تأثیری بر مشارکت نداشته‌اند. این نشان می‌دهد اگر جهانگیری هم حضور داشت، چفت و بست وی با دولت مستقر شرایط را بدتر می‌کرد، بنابراین یا مردم پذیرفته‌اند که اصلاح‌طلبی در مسیر اولویت‌های آنان نیست یا رقیب توانسته است با اثبات خود این گزاره را در ذهن جامعه معتبر نماید.


۵- این رأی در سخت‌ترین شرایط موجود به صندوق ریخته شد که نشان از قدرت بسیج‌گری نظام جمهوری اسلامی دارد. جنگ «تحریم – مشارکت» شاخص اصلی انتخابات ۱۴۰۰ بود، اما می‌توان با تجزیه کسانی که رأی ندادند، تأثیر دشمن را کم‌اثر یافت. بالاخره مردم - و حتی کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند - می‌دانند که پول و رسانه سعودی صلاحیت نقد مردم‌سالاری را در ایران ندارند و تبلیغات آنان را توهین به هر ایرانی می‌دانند.


۶- انتخابات در کشور ما به جهت روانی – اجتماعی پرهزینه است که حاکمیت باید علل آن را احصا و لحاظ کند. جدال جمهوریخواهی عرفی با جمهوری اسلامی بخشی از این کارزار است، اما بخش دیگر آن قانع نشدن نخبگان از علل ردصلاحیت‌هاست.


ممکن است شورای نگهبان اشتباه کند، اما ریگی به کفش ندارد که اگر داشت، باید یک اصولگرا و پنج اصلاح‌طلب را تأیید می‌کرد، اگر قانون اجازه اقناع اجتماعی را نمی‌دهد، باید برای اصلاح آن اقدام کرد. عدم‌اقناع نیرو‌های مؤمن به انقلاب و کسانی که حاضرند همه جان، مال و آبروی خود را فدای انقلاب اسلامی کنند، شاخصی است که می‌تواند به اصلاح قوانین و روند‌ها منجر شود. پذیرش تعبدی تصمیمات در دهه‌های اخیر تا حدودی کاهش یافته و پذیرش علل تصمیمات به روش اقناع و استدلالی رشد کرده است. نظام سیاسی ما باید متناسب با این تغییر ذائقه قوانین و روش‌ها را اصلاح کند.


دولت رئیسی و مذاکرات وین

سید‌جلال ساداتیان تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه آرمان ملی با عنوان دولت رئیسی و مذاکرات وین نوشت: مذاکرات وین برای احیای برجام از اوایل سال جاری و مشخصا از ۱۳ فروردین با نشست مجازی اعضای برجام شروع شد و اکنون نزدیک به سه ماه است که این مذاکرات به طول انجامیده است؛ بنابراین چندان بعید نیست که این مذاکرات و نشست‌های وین برای احیای برجام و حصول توافق جدید هفته‌ها و ماه‌ها به طول بینجامد. برخی جریان‌های داخلی سعی می‌کنند عملا احیای برجام و مذاکره با اعضای ۱+۴ و نیز دولت بایدن متناسب با اهداف و منافع آن‌ها رقم بخورد، نه دولت روحانی. اکنون خود اصولگرایان، حتی اصولگرایان رادیکال نیک می‌دانند که برای حل مشکلات کشور «باید»، تاکید می‌کنم «باید» مذاکره و نشست وین را برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها در دستور کار دولت سیزدهم قرار دهند، در غیر این‌صورت عملاً سامان دادن به این میزان از مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور غیرممکن است. برخی بی‌مدیریتی‌ها و تصمیمات غلط دولت روحانی هم چالش‌هایی را به وجود آورده است، اما اگر دولت رئیسی بخواهد بر این مشکلات فائق آید و به طور بنیادین و ریشه‌ای آن‌ها را حل کند باید تکلیف برجام و نشست وین را روشن کند. کاسبان تحریم و جریان قدرت سعی کرده‌اند طی این سال‌ها مانع از حصول توافق جدید، لغو تحریم و کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری شوند تا از این طریق ضمن اینکه دولت روحانی را مورد نقد و هجمه قرار می‌دهند، بتوانند وزن سیاسی و همچنین منافع کاسبان تحریم را هم برآورده کنند.

 

اما زمانی که دولت آن‌ها سر کار بیاید مسائل متفاوت از اکنون خواهد بود؛ آن هم در این شرایط و بلبشوی سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک کشور. پس قطعا در شرایط اقتصادی و معیشتی حال حاضر که مشکلات بسیار جدی برای مردم ایجاد کرده است و به طور کلی کشور در یک بحران به سر می‌برد، عملا تداوم این شرایط در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا و تشدید تحریم‌ها، نه‌تن‌ها نمی‌تواند باعث ارتقای وزن آن‌ها در سایه فضای آمریکا‌ستیزی شود، بلکه در جهت عکس می‌تواند تمام حیات این جریان را به سراشیبی سقوط سوق دهد. به هر حال اکنون کشور در آستانه یک انفجار اجتماعی قرار دارد. اگر دولت جدید نتواند این مشکلات را مطابق با وعده‌هایش حل و فصل کند دیگر هر چیزی امکان وقوع دارد و این جریان قدرت به آن واقف است؛ بنابراین تلاش جدی برای احیای برجام البته مطابق با اقتضائات خود خواهند داشت. اگر دولت سیزدهم از جایگاه پررنگ مردمی برخوردار باشد اعضای ۱+۴ و ایالات متحده آمریکا که مسائل داخلی کشور را به دقت رصد می‌کنند، نمی‌توانند بر مدار خود حرکت کنند؛ چراکه این دولت با حمایت جدی مردم می‌تواند امتیازات خود را از دل مذاکرات بیرون بکشد و خواسته‌هایش را بر طرف‌های مقابل تحمیل کند. در صورتی که اگر دولت سیزدهم حداقل حمایت داخلی را داشته باشد این طرف‌های مقابل هستند که می‌توانند خواسته‌های خود را بر دولت ما تحمیل کنند و اگر نهایتا ایران میز مذاکره را ترک کند، شرایط در داخل کشور علیه دولت حداقلی خواهد بود؛ چون از حمایت مردمی برخوردار نیست. در شرایطی که کشور با بحران‌های متعدد از اقتصاد و معیشت تا سلامت و... دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و آستانه تحمل مردم هم به شدت پایین آمده است.

اتفاقاً به واسطه همین نگرانی‌ها و مطالبات حامیان رئیسی بعد از پیروزی وی این شائبه وجود دارد که باید شاهد فضای بسته سیاسی، اجتماعی، امنیتی و دیپلماتیک باشیم. اما به باورم سایه سنگین مشکلات در داخل کشور و همچنین موقعیت حساس، بغرنج و پیچیده دیپلماتیک ما، آن هم در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن اجازه هیچ‌گونه اشتباهی را به دولت سیزدهم نمی‌دهد. چون در این صورت کشور به وضعیت قبل از سال ۹۲ و حتی بدتر از آن باز خواهد گشت؛ بنابراین خود جریان قدرت هم به دنبال بستن فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و دیپلماتیک نیست؛ چرا‌که تبعات آن می‌تواند وضعیت را به شدت شکننده‌تر از امروز کند. از طرف دیگر به نظر نمی‌رسد سید‌ابراهیم رئیسی، باجی به این جریان‌ها بدهد. اما با همه این حرف‌ها باید دید که تعامل و مناسبات جریان قدرت با دولت سیزدهم چگونه خواهد بود و چه فضا و سرنوشتی را برای کشور در ۴ سال پیش‌رو رقم خواهد زد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۹
امیدوارم هرچی که هست از این به بعد روزهای خوبی در انتظارمون باشه مردم خیلی خسته ن حقشون این نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
امیدواری؟
مردم کجای دنیا با امیدواری به جایی رسیدن که ما دومیش باشیم؟ مردم هروقت بجا امیدواری عمل وار شدن به همه چیز میرسیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
اگر ظرف ۶ ماهه تا یکساله اول کار رئیسی ، او نتواند اقدام موثری انجام بدهد

قطعا اوضاع بسیار متشنج و بحرانی خواهد شد

خدا کند که ایشان بتواند واقعا به راهی برود که نشان دهنده انجام تغییرات اساسی و اصولی بنفع مردم و کشور باشد
ما فقط منتظر یه چیز هستیم.خروج قهرمانانه آقایون از برجام
انشاله اگر چوب لای چرخ دولت ضد فساد نگذارندو روزینامه هم وظایف خود را در حد روزنامه بکار گیرند دولت رییسی موفق خواهد شد و نباید ایه یاس خوانده شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
هنوز شروع نکردید بهونه میارید؟؟؟؟؟؟؟؟ کی چوب لاچرخ دولت ضد فساد بزاره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه همه از خودتون نیستن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
دیگه اگه دین نداری آزادمرد باش روحانی که میگفت نمیذارن کار کنم می گفتید بهونه میاره الان دیگه از اول شعارهای آقای رییسی گوش فلک رو کر کرده بوده آخه دیگه کی چوب لای چرخ خواهد گذاشت؟ تازه دقیق یادمه سال ۸۴ وحتی از یکسال قبلش یه عده مثل حالا میگفتن از این به بعد با دولتی که مردم درست انتخاب خواهند کرد کارها روبه راه می شود و بعد پیروزی آقای احمدی نژاد گفتند در ابتدای پیشرفت واقعی هستیم و کم کم مشکلات کشور برطرف میشود ولی الان میگن ۴۰ ساله انتخاب اشتباه کردید .
انتخابات تمام شد
حالا نوبت شماست

مرد باشید و سر حرفهایتان بمانید
مشکلات مردم را حل کنید
وعده های انتخاباتی را فراموش نکنید
به مردم خیانت نکنید
به کشور خیانت نکنید

اینبار همه چیز در اختیار یک جناح است و همه از یک گروه هستند
هیچ عذر و بهانه ای برای عدم خدمتگزاری به مردم ندارید

مبارزه با فساد و محاکمه غیر نمایشی مسئولان فاسد خواسته ی اول همه مردم است

مرد باشید و به حرفهایی که زدید عمل کنید

مردم منتظر اقدام عملی شما در جهت بهبود این وضعیت اسفبار فعلی اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
درود بر شما هموطن گرانقدر
دیگر جای هیچ بهانی برای مبارزه با فساد و ناکارامدی نیست
متذکر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
کاربر 09:32!
قبلاً بارها بهانه ها تمام شده بود! ولی این آدمها هستند که هر دفعه توجیه می کنند!
55 درصد مشارکت در انتخابات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
آمار رسمی میگه 48
متذکر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
آمار غیر رسمی درست میگه 20 درصد بوده
اقای گنجی این تحلیل رو خودت تنهایی نوشتی یا با کمک شریعتمداری کیهان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
استاد این که تو نوشتی تحلیل نیست همان شعارها و حرفهاست
مشارکت زیر 50 درصد این حجم ارای باطله رو نمیبینی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به خودتان بیایید
آقای گنجی
نتیجه گیری واقعی از میزان مشارکت و رای همتی نمایاننده این است که هفتاد درصد میزان رای دهندگان اصلا دلشان با افراد مطلوب شما یکسان نیست.
این فرصت ۴ ساله را برای دلربایی استفاده کنید نه برای چیز دیگری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
ضمناً آقای گنجی یک نگاهی به آمار کسب آرای مردم توسط روسای جمهور سابق داشته باشند آنوقت مقایسه آماری و اقبال مردم رو داشته باش...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
اصلا هم نباید کرونا را در نظر گرفت!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
خخخ دوره های قبل اصلا باطله نداشتیم روحانی هم سال ۹۲ با ۹۰ درصد آرا برنده شد
جناب عبدالله گنجی با این حرفها نه خودت رو گول بزن و نه نیروهای پیاده اصول گرایی رو. البته مطمئن هستم که خودت آنقدر باهوش هستی که بفهمی این درصد از مشارکت واقعا افتضاح بود. در این مسابقه تک نفره نماینده شما با رای کمتر ار ۳۰ درصد مردن برنده شد و شما هم نمی توانید با هیچ بزکی این میزان حمایت رو کافی جلوه بدهی.
حالبه که یکی از علل کم بودن مشارکت رو کرونا ذکر کردی. مرد حسابی همین مردم در شرایط کرونایی بمراتب بدتر در تعطیلات مانند سیل به شهرهای شمالی هجوم می برند، چطور شد که ناگهان همین مردم نگران کرونا شدند؟
نکته آخر اینکه خوشحال نباش که اصلاح طلبان از صحنه بیرون انداخته شده اند چرا که وضع اصولگرایان با همه این حمایتهای صورت گرفته اینست که می بینیم. ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
جالبه که انتخابات آمریکا تو اوج کرونا یکی از بالاترین میزان مشارکت را داشت. حالا اینجا چون بهونه نیست آویزون کرونا شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
عزیزمدامریکا تازه با رای پستی هم بالا زیاد نرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
آمریکا رای پستی داشت و تا یک هفته رای می دادند پس کم غربگدا باشید
جناب آقای گنجی عزیز لطفا یکبار دیگر مطلب ارائه شده را مطالعه نمائید . شاید در نمره دریافت داشته تجدید نظر نمائید
اگر امروز به جای روحانی، رئیسی در پاستور بود، 2740 خانه و 2740 شغل جدید به نفع مردم ایران بود. (وعده ی ساخت یک میلیون مسکن در سال را تقسیم بر 365 روز سال کرده ام که می شود روزی 2740 مسکن)
اگر امروز به جای روحانی، رئیسی در پاستور بود، فیلترینگ شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها رفع شده بود و کندی و قطعی اینترنت به حداقل می رسید.
واقعا سخت است که 44 روز دیگر روحانی را تحمل کنیم!! این مدت معادل 120 هزار و 560 واحد مسکونی و 120هزار شغل است که اگر رئیسی بود ایجاد می شد و با ادامه دولت روحانی هیچکدام محقق نمی شوند
فقط دولت آیت الله رئیسی است که می تواند هر 90ثانیه یک خانه در کشور بسازد (برای تحقق وعده یک میلیون مسکن در سال این امر باید محقق شود)
بزرگان و تصمیم گیران باید از دولت ریسی حمایت واقعی کنند
باید دست او را برای حل و فصل مذاکرات برجام در وین کاملا باز بگذارند
و تصویب اف ای تی اف را بسرعت اجرایی کنند
و اجازه دهند تا بازار تولید و تجارت و اقتصاد کشور فعال گردد
تا مردم از زیر فشار خرد کننده فقر و فلاکت و بیکاری و گرانی ناشی از تحریم و ناسازگاری با کشورهای منطقه و جهان بیرون بیایند
بعد از آن همه قلم فرسایی و مخالفت با اف ای تی اف و برجام اگر اکنون آنها را بپذیرند که معلوم می شود همه این اقدامات بجز برای از میدان به در کردن حریف نبوده است آن هم به قیمت نابود کردن ارزش پول ملی و خانواده ایرانی و اگر نپذیرند که آش همین است که تاکنون بوده و کاسه همین . اصولگرایان خودشان خودشان را کیش و مات کرده اند . ما منتظریم ببینیم آن شعبده بازیهایی که مخالفان برجام و اف ای تی اف برای اداره کشور مدعی آن بودند چگونه است . واقعا بنده منتظرم ببینم چگونه می توان با کشورهای اطراف مشکل اقتصاد را حل کرد . بسم الله !
برو بابا جوان ، تابناک برای چی همچین مطالبی از همچین مثلا روزنامه ای میزاری ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
صدتا روزنامه طرف شما داریم چطور دو سه تا رو نمیتونی تحمل کنی؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
بله مسئولیتها رو خودشون گرفتن روزنامه ها رو دادن به ملت بعد توقع دارن درست بشه
تازه همون روزنامه هم جرئت نداره واقعیاتو بنویسه گهگاهی اشاره میکنه و میگذره
اگر انتخابات شوراها نبود رای به ریاست جمهوری 20 درصد هم نمی شد
برادر گنجی،حتی یک سوم واجدین شرایط رأی دادن هم،به رئیسی رأی نداده اند،اینقدر آسمون ریسمون نباف،اگه فرض کنیم که این ۴۸/۸ رأی دهندگان،همگی به رئیسی رأی داده اند که اینگونه نیست، اکثریت که ۵۱/۲ هستند اصلا رأی نداده اندکه جنابعالی اینقدر ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
منطق رو
منتخب از کسانی بیرون می اید که رای دادن و نه کسانی که رای ندادن و از نظر تو 63درصد رای به رئیسی چه معنی می‌دهد جناب؟
معلوم است خیلی دردناک بود برایتان
شیطنت آغاز شد
سلام بر ابراهیم!
و
علی برکت الله
بابا ذیگه بس است صدا و سیما داره بدتر از احمدی نژاد میکنه خجالت داره بخدا 48/8 با آمدن شورااها در انتخابات ریاست جمهوری این رای حاصل شده اگه شوراها نبودند باور کن 15 درصد هم نمی شد ببه هر حال تمام شد بفکر مردم وکشور باشید واین ویرانی را آباد کنید این گوی این میدان و مرد عمل
روزنامه اصلاح طلب که می گه برای 70 درصد اعتماد سازی کنید، چرا نمی گه که شما که 8 سال کشور دستتون بود، نتونستید اعتماد سازی کنید و با همه تبلیغات و فحاشی ها و آزادی حجاب و غیره بیش از 10 درصد رای نیاوردید؟!
منتظر هستیم اقای رییسی بدون برجام و اف ای تی اف مشکلات اقتضادی مون رو حل بکنند
منتظر انش زدن برجام و عدم تصویب fatf‌و نگاه به داخل برای رفع مشکلات اقتصادی هستیم.
دنیای خیالی عبدالله گنجی!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
هشت سال در جهنم حقیقی شما نابود شدیم پس ساکت لطفا
جناب گنجی! اقای رییسی از تعداد کل واجدین شرایط(۵۹) فقط (۱۷) میلیون رای کسب کرده اند. یعنی کمتر از ۳۰ درصد. این همه خوشحالی برای چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
دوست عزیز روحانی هم سال ۹۲، ۳۶٫۸۷ واجدین شرایط بهش رای دادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
یه بار بنویس و جوابت رو بالا دادم
قند توی دل زاکانی آب شد.
از سوئیس چه خبر
آقای گنجی کف کردم از تحلیلی که ارائه دادی؟!!!!!!!!!!!!
توی خیابون مراقب خودت باشد
راستی کی تو رو گذاشته مدیر مسئول که ختی ساده ترین نشانه ها رو نمی بینی؟!!!!!
آقای گنجی
آیا رای دادن و انتخابات فقط با زور اسلحه باید باشدکهانتخابات از منظر زور معنا پیدا کند
خوب ابن را به انانی بگوئید که اعتقاد دارند درصورت پیروزی رقیب مصلحت بر حذف آنان هست که
نبا زور اسلحه
با
سلاح توجیهه شرعی
که هم هزینه بر است به ظاهر و هم جنبه قانونی دارد وهم بهانه مصلحت اندیشی
چه چیزی بهتر از ابن
بنده که خود هیچ علاقه به انتخابات و رئیسی نداشتم به ایشان رای دادم تا ببینیم حاکمیت یک دست آخرش چی میشه؟دیگر هیچ بهانه ای ندارید.آ اگر موفق نشوید تانک مشکلات خودتان را زیر خواهد گرفت. دیگر نمی توانید مردم را مقصر و دولت را بی کفایت بدانید.جریان انحرافی هم یک بار مصرف شده است.اگر برجام و fatf را بپذیرد خودتان زیر سوال می روید اگر نپذیرید با کوه مشکلات چه خواهید کرد؟
اقای گنجی! اگر با مردم روراست نیستید لااقل با خودتان روراست باشید.
با بحران کم ابی ومشکلات زیست محیطی چه خواهند کرد ؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر