بازدید 40616
دو هزار و پانصدمین بسته ویژه خبری «تابناک»

تحلیل حقانیان آرایش حضور کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم / سبد رأی رئیسی بعد از ۴ سال چقدر سنگین‌تر شد؟ / چرا باطله نفر دوم انتخابات شد؟ / انتظارات جوادی‌حصار از رئیس جمهور آینده / پس‌لرزه‌های یک دیدار انتخاباتی عجیب

رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:مولوی عبدالحمید پیروزی رئیسی را تبریک گفت / فائزه هاشمی حضور در انتخابات و رأی دادن به همتی را تکذیب کرد / ابطحی خطاب به رئیسی: برای خودمان جنبه شکست و برای شما جنبه پیروزی داشتن را آرزو می‌کنم و … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۵۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷ 19 June 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره مشارکت پایین تر از ۵۰ درصد در انتخابات گفت: من نگران نارضایتی مردم خواهم بود

ظریف در مجمع دیپلماسی آنتالیا: مشروعیت حکومت بر پایه کارآمدی و فرایندهای مبتنی بر قانون اساسی است.فرایندهای قانون اساسی سر جای خود، اما نارضایتی مردم یک مشکل است. ما باید مراقب باشیم و به شیوه ای معتدلانه به این موضوع نگاه کنیم.بدون اینکه یکدیگر را مورد اتهام قرار دهیم بررسی کنیم که چرا مردم به میزانی که توقع داریم مشارکت نمی کنند.من معتقدم که بخشی از آن به خاطر دعواهای داخلی است که در ٨ سال گذشته داشته ایم. بخشی از آن به خاطر این است که برخی افراد، دستاوردهای ما در برجام را به عنوان یک شکست ملی تصویر می کنند؛ این منجر به نارضایتی مردم خواهد شد. البته نشان دهنده این است که یک گفت‌وگوی زنده و جدی سیاسی در ایران داریم که متأسفانه در بیشتر کشورهای منطقه به هیچ وجه وجود ندارد.پس ما از جهت داشتن گفت‌وگوی زنده و جدی سیاسی، بسیار جلوتر از اغلب کشورهای منطقه هستیم. من امیدوارم که این گفت‌وگو در دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی نیز ادامه پیدا کند.

پس‌لرزه‌های یک دیدار انتخاباتی عجیب

پنج تن از دبیران سرویس و خبرنگاران روزنامه شرق، استعفا دادند.مدیر مسئول این روزنامه تاکنون واکنشی به از دست دادن نیروهای اصلی تحریریه‌اش نشان نداده است!دیدار حضوری مدیران مسئول روزنامه‌های اصلاح‌طلب با سید ابراهیم رئیسی، سه روز مانده به انتخابات، با واکنش‌ گسترده و منفی روزنامه‌نگاران مواجه شد.

آمار مشارکت مردم در دوره‌های مختلف انتخابات

میزان مشارکت نهایی در انتخابات از سوی وزیر کشور ۴۸.۸ درصد اعلام شد.

تحلیل حقانیان آرایش حضور کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم / سبد رأی رئیسی بعد از ۴ سال چقدر سنگین‌تر شد؟ / چرا باطله نفرد دوم انتخابات شد؟ / انتظارات جوادی‌حصار از رئیس جمهور آینده / پس‌لرزه‌های یک دیدار انتخاباتی عجیب

انتظارات جوادی‌حصار از رئیس جمهور آینده

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: رئیس‌جمهور باید دستاوردهای برجامی را پیگیری کند تا بتواند اقتصاد ایران را باز و اعتماد مردم را با تحقق وعده ها دوباره بازسازی و بازتولید کند. محمد جوادی حصار در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این که رئیس‌جمهور آینده کشور باید در قبال مسائل بین‌المللی مانند FATF که معیشت مردم را گروگان گرفته است چگونه عمل کند، گفت: به نظر من رئیس‌جمهور ایران فارغ از نتیجه هر کسی که است، باید به تعهدات بین‌المللی ایران در حوزه برجام متعهد بماند و تلاش کند تنش‌زدایی در منطقه قوت بگیرد.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: رئیس‌جمهور باید دستاوردهای برجامی را پیگیری کند تا بتواند اقتصاد ایران را باز کند و اعتماد مردم را با تحقق وعده‌ها دوباره بازسازی و بازتولید کند و در حد بضاعت و امکان و اختیارات دولت، به شهرستان‌ها و استان‌ها منتقل و تمرکززدایی شود.

ابطحی خطاب به رئیسی: برای خودمان جنبه شکست و برای شما جنبه پیروزی داشتن را آرزو می‌کنم

عضو مجمع روحانیون به پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات واکنش نشان داد.حجت الاسلام محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون در یادداشتی نوشت: آقای رئیسی بیشترین رای را آورد و رییس‌جمهور شد. به ایشان تبریک می‌گویم. به همه آنها که در هر ستادی برای رای مردم و احیای جمهوریت زحمت کشیدند خسته نباشید می‌گویم.حرف‌های زیادی در ایام انتخابات زده شد وکارهای ناپسندی از سوی مراکزی به خصوص شورای نگهبان انجام شد. اما تمام شد.به نظر من رییسی، می تواند و باید رییس‌جمهور همه باشد. میزان آرای باطله، جدی بودن مردم در رساندن پیامشان بود.اما بیایید غر نزنیم. دنبال مقصر نگردیم. کری‌های بی‌حاصل نخوانیم.بیشتر احزاب سیاسی آمدیم تا مشارکت اضافه کنیم. اما نشد. عمده مردم نخواستند. همه ملت تلاش کردند. چه آنها که به هریک از کاندیداها رای دادند و چه آنها که رای باطله دادند و چه آنها که شرکت نکردند. زندگی روزمره تان را جاری نگه دارید.یک دست شدن حاکمیت یعنی پایان یافتن فضای کارشکنی های داخلی و مطالبه زندگی بهتر از یک حاکمیت هماهنگ. به جای اعتراض های سنتی، بدانیم کار رئیسی خیلی دشوار است. هم در داخل به خاطر عدم همراهی خوب و هم در خارج به دلیل همکاری نکردن‌های مطلوب.از آقای رئیسی تقاضا می‌کنم مثل قوه قضاییه در ریاست جمهور فصل جدیدی را باز کند و با کمک همه مردم به مقابله با سختی های اجرایی برخیزد.مهم این است که لبخند بر لب‌هاتان جاری کنید و زندگی کنید و به خودتان اهمیت دهید. آقای رئیسی برای خودمان جنبه شکست و برای شما جنبه پیروزی داشتن را آرزو می‌کنم.

فائزه هاشمی حضور در انتخابات و رأی دادن به همتی را تکذیب کرد

فائزه هاشمی رفسنجانی رأی دادن خود به همتی را تکذیب کرد.فائزه هاشمی گفت: حضور خود در انتخابات و دادن رأی به آقای همتی را تکذیب می کنم.وی گفت: از آنجایی که نه موبایل دارم و نه در فضای مجازی هستم از این بی اخلاقی در انتشار این خبر کاملاً دروغ از طریق تلفن دوستان در صبح ۲۹ خرداد مطلع و شوکه شدم.

هیچ وقت ما این قدر رأی باطله نداشته ایم که نفر دوم انتخابات شود

تقی آزاد ارمکی با اشاره به چهار میلیون رأی باطله ای که به صندوق های این دوره از انتخابات ریخته شده است، تأکید کرد: اینها اصلا تحریم کننده انتخابات نیستند. اینها کسانی هستند که مشارکت و دموکراسی را قبول دارند ولی رئیسی و رقبایش را قبول ندارند. یعنی دنبال کس دیگری هستند که اگر می آمد، این چهار میلیون هشت میلیون دیگر هم با خودش می آورد و آقای رئیسی رئیس جمهور نمی شد. اینها می توانستند نیایند؛ آمده اند که انتخابات باقی بماند و فرصتی برای کنش بعدی آنها فراهم شود.عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: هیچ وقت ما این قدر رأی باطله نداشته ایم که نفر دوم انتخابات شود. این نشانه خوبی برای کسانی است که مدیریت سیاسی کشورمان را دنبال می کنند.

ظریف: ایران آمادگی دارد همین فردا به عربستان سفیر اعزام کند

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال برقراری زودهنگام روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی گفت: «من آمادگی دارم همین فردا سفیر ایران را به عربستان سعودی اعزام کنم اما به آن‌ها (سعودی‌ها) بستگی دارد. مذاکره کردن بهتر از مذاکره نکردن است. دلیلی وجود ندارد که دو طرف نتوانند بر مشکلات فائق آیند».

قول محسن رضایی به حامیانش در انتخابات ۱۴۰۰

محسن رضایی کاندیدای انتخابات سیزدهم پس از اعلام نتایج از اعضای ستادهای انتخاباتی خود تقدیر کرد و نوشت: از هموطنان عزیز و یکایک شیرزنان و شیرمردانی که دلسوزانه در ستادهای انتخاباتی یا بصورت هواداران مستقل، از ایده های اینجانب،حمایت جانانه کردند، صمیمانه تشکر می کنم.امیدوارم، پاسخگوی لطف شما و اندیشه زلال تان در پاسداری از ایران، انقلاب و مردم بوده و مطالبات بحق شما را دنبال کنم.

روسای جمهور چند درصد آرا واجدین شرایط را کسب کردند؟

تحلیل حقانیان آرایش حضور کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم / سبد رأی رئیسی بعد از ۴ سال چقدر سنگین‌تر شد؟ / چرا باطله نفرد دوم انتخابات شد؟ / انتظارات جوادی‌حصار از رئیس جمهور آینده / پس‌لرزه‌های یک دیدار انتخاباتی عجیب

 

سبد رأی رئیسی بعد از ۴ سال چقدر سنگین‌تر شد؟

ابراهیم رئیسی در این دوره و در مقایسه با انتخابات سال ۱۳۹۶ توانست بیش از ۲ میلیون رای بیشتر کسب کند.با اعلام نتایج نهایی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری از سوی وزیر کشور، سید ابراهیم رئیسی رسما به عنوان رئیس جمهور منتخب معرفی شد. این دومین بار بود که رئیسی پا به عرصه انتخابات می گذاشت و اینبار توانست اکثریت آرای شرکت کنندگان در انتخابات را به خود جلب کند.او در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و در رقابت با حسن روحانی دوم شد و ۱۵ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۴۹ رای آورد؛ در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۸۹۶ رای به آرای پیشین او افزوده شد و توانست با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای رئیس جمهور منتخب کشور شود.

مولوی عبدالحمید پیروزی رئیسی را تبریک گفت

مولوی عبدالحمید با صدور پیامی انتخاب آیت‌الله رئیسی را به‌عنوان رئیس‌جمهور تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که او در راستای «اجرای قانون اساسی»، «عدالت‌محوری» و «توجه به خواسته‌های عمومی ملت» موفق باشد.

متن کامل این پیام به شرح زیر است؛

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
برادر گرامی و ارجمند، حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی - دامت توفیقاتهم
منتخب مردم شریف ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری
السلام علیکم ورحمةالله وبرکاته؛
احتراما، انتخاب حضرتعالی به‌عنوان رئیس‌جمهور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را به رهبر معظم انقلاب، حضرتعالی و ملت عزیز ایران تبریک می‌گویم.

امیدوارم با تدبیر و توانایی‌های که در حضرتعالی سراغ دارم، در راستای اجرای قانون اساسی، عدالت‌محوری و توجه به خواسته‌های عمومی و زدودن آثار رنج و خستگی از چهره ملت شریف ایران که در شرایط حساس به صحنه آمدند، در عرصه جدید خدمت به مردم عزیز موفق باشید. همچنین برای جنابعالی در راستای توجه به مطالبات اقوام و مذاهب که ضامن وحدت ملی و امنیت ‍‍‍‍‍پایدار است، آرزوی موفقیت می‌کنم.

و من الله التوفیق
(مولانا) عبدالحمید
امام‌جمعه اهل سنت زاهدان

تحلیل حقانیان آرایش حضور کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم

سید وحید حقانیان در یادداشتی به تحلیل آرایش حضور کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم پرداخت و در بخش هایی از این یادداشت نوشته است: رفقای محترم و عزیز سلام علیکم، نکته ای را می خواستم صادقانه و از روی اطلاع خدمتتان عرض کنم و آن اینکه لازم است توجه داشته باشیم که در این مقطع حساس از تلاشهای صبورانه، جناب آقای محسن رضایی و جناب آقای دکتر امیر حسین قاضی زاده هاشمی، کمال تشکر را داشته باشیم. این برادران با وجود فشارهای شدید عده ای و با تحلیل و افکار خاص، صحنه انتخابات را ترک ننموده و خود را نامزد پوششی فرض نکرده و تا آخر رقابت های انتخاباتی، با انرژی، باور و جدیت در صحنه ماندند تا انتخابات ۱۴۰۰علیرغم تبلیغات چندین ماهه و سنگین دشمنان، رنگ و بوی واقعی و رقابتی به خود بگیرد و درصد مشارکت، از پیش بینی های حضرات بالاتر برود.

وی در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به حضور همتی به عنوان کاندیدا در شرایطی که دشمنان از تحریم انتخابات و یا شعار رای بی رای حمایت می کردند از سران جبهه اصلاحات انتقاد کرد که حاضر نشدند رسما از وی به عنوان کاندیدای این جبهه حمایت کنند.

در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به ادامه کاندیداتوری رضایی، قاضی زاده هاشمی و همتی ادامه داد: بنابراین حضور این سه رقیب برای جناب آقای رئیسی، امداد الهی به حساب آمده و یقینآ باید گفت اینها خود را به گونه ای دانسته، یا ندانسته خرج انقلاب کردند، وگرنه با توجه به شرایط رد صلاحیت ها، تحریم انتخابات توسط بیگانگان و حتی احمدی نژاد، اگر بعد از کنار کشیدن نامزدهای پوششی، این سه نفر نیز اعلام انصراف کرده بودند، ولو وزارت کشور هم قبول نمی کرد یقینا چالش بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوجود می آمد. باید خداوند متعال را شاکر باشیم که مانند همیشه، مردم عزیز از تمامیت ایران سربلند، دفاع کرده و دشمنان را مایوس نمودند. از امروز دیگر زمان همکاری و حل ریشه ای مشکلات مردم، یعنی همان ولی نعمتان انقلاب و نظام است تا ان شاءالله بی تدبیری ها کنار گذاشته شده و با امید و تکیه بر توان داخلی، آینده ای روشن را برای مردم و خصوصآ جوانان غیور و مستعد، کار و کوشش و نوآوری رقم بزنیم. در صورتی که  شود در انتخابات چهار سال بعد با حضور حداکثری مردم و انتخاب دولت قوی و مردمی و اقبال دوباره به رئیس جمهور منتخب جدید روبرو خواهیم بود. ان شاءالله؛ یاعلی.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۰
البته درصد آرا به این شکل صحیح است که عدم مشارکت اول شده، آقای رییسی دوم و آرای باطله سوم.
به هر حال اگر مراحل انتخابات و انتخاب مردم به درستی انجام شده باشه نتیجه اون احتمالا تا سه-چهار سال دیگه یا حتی بیشتر معلوم بشه (و در مورد درستی یا نادرستی اون اصلا نباید زود ناراحت یا ذوق زده شد)
با هر روش وقاعده ای که حساب میکنیم این آراء اعلامی سوالات زیادی بدون پاسخ دارد ........................
این انتخابات نشان داد که روشهای پوپولیستی امثال رضایی اثری بر روی مردم ندارد زیرا با وجود قول رضایی در پرداخت حقوق به زنان خانه دار که حدود ۲۱ میلیون نفر هستند رای رضایی از رای سال ۹۲ او کمتر است
آقا به طرفداران آقای رئیسی بگوئید طبق آمار رسمی و نهایی ۴۸/۸ واجدین شرایط رأی دادند،از این تعداد حدود ۶۳ درصد به آقای رئیسی رأی دادند( با احتساب آرای باطله) ،پس لطفا یادشون باشه که کمترین محبوبیت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری انقلاب اسلامی را ایشان دارند،
تاریخ انقلاب نشان میدهد نود درصد اطلاح طلبان در ابتدا اصولگرا بوده اند / این انتخابات نشان داد 17 میلیون نفر از جمعیت اصلاح طلب سال 96 کم شده اند و خبر بد اینکه به جمعیت مخالف 17 میلیون نفر افزوده گردیدند
من کاملا با نظری که میگن ارا باطله مربوط به افرادی هست که دموکراسی را قبول دارن ولی رییسی و امثال اون رو قبول دارن ، مخالفم
ارای باطله به این حاطر زیاد هست که این افراد اکثرا به خاطر اینکه کسی رو در شورا کاندید داشته اند در شورا شرکت کرده بودن و هیچ قصدی برای ریاست جمهوری نداشته اند و اگر ریاست جمهوری تنها بود شاید این درصدها به مراتب پایین تر بود
آقای رضایی خدا قوت . انشالله در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری پیروز خواهید شد
شما ارای واقعی را بدون در نظر گرفتن فایده و ضرر منتشر کن تا متوجه بشی سبد رای سنگین شده یا سبک.
اگر ارا باطله یک نمایند خوب تو مناظرات داشت حتما الان رییس جمهور بود
ممکنه توضیح بدید ۸۵ درصد احمدی نژاد رو چطوری محاسبه کردید؟ مگه طبق گفته رسمی ۱۴ میلیون به میرحسین در ۸۸ رای نداد؟ رای احمدی نژاد هم ۲۴ میلیون بود اگر باور کنیم که میشه ۶۳ درصد نه ۸۵ درصد.
بنده از کسانی هستم که رای ندادم اگه می خواستید مشارکت مردم واعتماد واقعی بسنجید انتخابات شورا را از ریاست جمهوری جدا کنید
لطفا از سرکار خانم فایزه هاشمی در سایت تان (خبرکزاری) مطلبی ننویسید . ایشان در انتخابات شرکت نکردند و عدم شرکت را افتخار قلمداد می نمایند . اینگونه افراد به مرجعیت اعتقادی ندارند.
علت اینکه چرا باطله دوم شد: چون بسیاری از رای دهنده ها بخاطر حمایت از کاندیدای شورای شهر که غالبا از اقوام و آشنایان نزدیکشان بوده پای صندوق امدند و فقط به شورای شهر رای دادند و قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را نداشتند و از آنجا که همه تعرقه ها را همزمان با یک شناسنامه و کد ملی تحویل میدادند ، این اتفاق افتاده است.
در واقع تعداد کل شرکت کننده ها درانتخابات ریاست جمهوری را باید بدون تعداد باطله ها محاسبه کرد.
یعنی تعداد مشارکت در راست جمهوری حدود 24 میلیون نفر است.
باطله ها مجبور به حضور برای شورای شهر خودشان بودند.
رای آقای احمدی نژاد دوره دهم 52/9 درصد هست 85 درصد را از کجا آوردین
آقای حقانیان چطور امداد الهی فقط شامل حال رئیس و روسا میشه و شامل حال مردم عالی نمیشه لطفا این را تحلیل بفرمائید
آقای حقانیان چطور امداد الهی فقط شامل حال رئیس و روسا میشه و شامل حال مردم عالی نمیشه لطفا این را تحلیل بفرمائید
سخنان آقای تقی آزاد ارمکی بسیار صحیح و دقیقا حرف دل من است که رآی باطله دادم
آراء باطله احتمالا متعلق به افرادیست که نام آقای محمود احمدی نژاد را در برگه رای نوشته بودند مضاف بر اینکه خیلی از افراد قصد شرکت در انتخابات شورا را داشتند و برای ریاست جمهوری از میان افراد تائید شده فردی را در حد و قواره ریاست جمهوری نمیدیدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
احمدی نژاد دیگه کیه که به خاطرش ادم بخواد رای باطله بندازه ؟
بسته ویژه خبری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان