بازدید 39424
آخرین تحولات خاورمیانه

امضای سند همکاری راهبردی بین انگلیس و عراق/ هشدار روسیه به اعضای شورای حکام درباره برجام/ تایید حضور نظامیان آمریکایی در یمن/ آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح در یمن

امضای سند همکاری راهبردی میان انگلیس و عراق، هشدار روسیه به اعضای شورای حکام درباره برجام، تایید حضور نظامیان آمریکایی در یمن، آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح در یمن و مقابله پدافند هوایی ارتش سوریه با اهداف متخاصم، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۵۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴ 09 June 2021

امضای سند همکاری راهبردی میان انگلیس و عراق/ هشدار روسیه به اعضای شورای حکام درباره برجام/ تایید حضور نظامیان آمریکایی در یمن/ آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح در یمن

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: امضای سند همکاری راهبردی میان انگلیس و عراق، هشدار روسیه به اعضای شورای حکام درباره برجام، تایید حضور نظامیان آمریکایی در یمن، آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح در یمن و مقابله پدافند هوایی ارتش سوریه با اهداف متخاصم، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

امضای سند همکاری راهبردی میان انگلیس و عراق

انگلیس و عراق روز سه‌شنبه در جریان سفر وزیر امور خارجه دولت بوریس جانسون به بغداد، سند همکاری راهبردی امضا کرده اند.

به گزارش تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، این سند بر تعمیق و تقویت همکاری‌های دو کشور به ویژه در زمینه حمایت از تلاش‌های بغداد برای مقابله با داعش نظارت دارد.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس که به خاورمیانه سفر کرده، ظهر سه‌شنبه وارد بغداد شد. او در جریان این سفر با «برهم صالح» رئیس جمهوری، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین با نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در عراق دیدار و از تلاش‌های آن ها در زمینه مقابله با داعش تقدیر کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در توئیتی نوشت: ما (ائتلاف بین المللی ضد داعش) با کمک هم توانستیم نزدیک به ۸ میلیون غیر نظامی و ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع از خاک عراق و سوریه را از دست داعش آزاد کنیم.»

راب همچنین عنوان کرد:‌ دولت انگلیس شانه به شانه دولت عراق ایستاده است تا این کشور بتواند پس از داعش، ترمیم در زمینه اصلاحات پیشرفت و آینده امیدوارکننده و مسالمت‌آمیزی را برای شهروندانش مهیا کند. وی افزود: خرسندم از اینکه توانستیم سند همکاری راهبردی انگلیس و عراق را برای تقویت دوستی دو کشور امضا کنیم.

امضای سند همکاری راهبردی میان انگلیس و عراق/ هشدار روسیه به اعضای شورای حکام درباره برجام/ تایید حضور نظامیان آمریکایی در یمن/ آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح در یمن

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس همچنین از کمک ۱۷ میلیون پوندی لندن برای مقابله با کووید-۱۹، اصلاحات اقتصادی و راه‌اندازی گروه تماس اقتصادی عراق خبر داد. وی افزود: انگلیس یک میلیون پوند به هیات سازمان ملل متحد در امور عراق کمک مالی خواهد کرد تا از برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور اطمینان حاصل کند.

راب پیشتر به ریاض سفر کرده بود و با مقامات بلندپایه سعودی پیرامون موضوعات مختلفی از جمله تغییر مناسبات با ایران گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه انگلیس پیشتر گفته بود که در راستای احیای برجام با کشورهای منطقه رایزنی خواهد کرد تا اهمیت این توافق را درک کنند.

هشدار روسیه به اعضای شورای حکام درباره برجام

همزمان با آغاز بررسی گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی آزمایی اجرای برجام از سوی اعضای شورای حکام، دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد که ایران تا پیش از خروج آمریکا از این توافق به اجرای کامل تعهداتش پایبند بوده و احیای این توافق به سود جامعه جهانی است.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز سه‌شنبه با ایراد سخنانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که برجام از ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران، توسعه همکاری‌های اتمی و امنیت خاورمیانه اطمینان حاصل می‌کند.

وی افزود: آن هایی که مخالف برجام هستند واقعیت‌ها را اشتباه تفسیر می‌کنند و واقعیت‌های عینی را برای مقاصد سیاسی نادیده می‌گیرند.

امضای سند همکاری راهبردی میان انگلیس و عراق/ هشدار روسیه به اعضای شورای حکام درباره برجام/ تایید حضور نظامیان آمریکایی در یمن/ آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح در یمن

این دیپلمات ارشد روس خاطر نشان کرد، اعضای شورای حکام و تمام دولت‌های خردمند باید از مذاکرات وین درباره احیای برجام حمایت کنند.

او پیشتر در توئیتی عنوان کرد که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی کار بررسی گزارش مدیر کل آژانس را در خصوص راستی آزمایی اجرای برجام را در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آغاز کرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه گذشته با انتشار گزارشی برای اعضای شورای حکام به محدود شدن دسترسی‌های تکمیلی بازرسان آژانس در ایران اشاره و عنوان کرد که این مساله، جدا توانمندی آژانس برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در فرازهایی از این گزارش آمده است؛ آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده های جمع آوری شده توسط تجهیزات نظارتی خود دسترسی نداشته است. ایران پروتکل الحاقی را اجرا و همچنین اظهارنامه های خود در این رابطه را بروز رسانی نکرده است؛ آژانس قادر به انجام هیچ دسترسی تکمیلی تحت پروتکل الحاقی در سایت ها و اماکن ایران نبوده و همچنین نتوانسته است، دسترسی روزانه از فردو و نطنز انجام دهد.

این در حالی است که به گفته کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش آژانس با سوابق همکاری بین ایران و آژانس سازگاری و همخوانی ندارد. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود:‌ این گزارش، معتبر هم نیست، چون مبتنی بر منابع قابل اتکا و متقاعد کننده نیست، زیرا همه ابعاد همکاری و پیشرفت های حاصله را منعکس نمی کند.

این دیپلمات ارشد ایران تصریح کرد: تعامل سازنده، مستلزم محیط مثبت، پرهیز از پیش‌داوری و ابراز نگرانی های مصنوعی و همچنین خودداری از بزرگنمایی چند موضوع پیش پا افتاده و بی اهمیت است.

غریب آبادی یادآور شد: آژانس باید از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد و موضعی شفاف در برابر تهدید هسته ای رژیم صهیونیستی اسرائیل و غیرقابل پذیرش بودن بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم اشاعه و مخالفت مداوم آن با قرار دادن تمامی فعالیت ها و تأسیسات هسته ای خود تحت پادمان آژانس، اتخاذ نماید.

گزارش آژانس در حالی منتشر شده است که دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، احیا کنند.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته در راستای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند، تاکید کردند.

در این جلسه مقرر شد که ضمن تداوم تماس ها و گفت‌وگوها در سطح کارشناسی، روسای هیات ها چند روز برای رایزنی و مشورت به پایتخت ها عزیمت کرده و مذاکرات ظرف روزهای آتی مجددا از سر گرفته شود.

دور بعدی مذاکرات برجام اواخر هفته جاری برگزار می‌شود. گمانه‌زنی‌های زیادی حاکی است که در این دور طرف ها درباره توالی احیای برجام و رفع تحریم‌های ضد ایرانی به توافق می‌رسند.

تایید حضور نظامیان آمریکایی در یمن

کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه خبر داد که تعدادی از نیروهای آمریکایی در یمن با هدف مبارزه با گروه‌های تروریستی القاعده و داعش حضور دارند.

کاخ سفید اضافه کرد که آمریکا رایزنی‌ها و اطلاعات محدودی را به ائتلاف متجاوز سعودی و با اهداف دفاعی و آموزشی ارائه می‌کند.

امضای سند همکاری راهبردی میان انگلیس و عراق/ هشدار روسیه به اعضای شورای حکام درباره برجام/ تایید حضور نظامیان آمریکایی در یمن/ آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح در یمن

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

این تجاوز نظامی هیچ یک از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرده است و فقط با کشته و زخمی شدن هزاران یمنی، آواره شدن میلیون‌ها تن، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور، گسترش قحطی، گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح در یمن

«مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن که به تهران سفر کرده در ادامه رایزنی‌ها با مقامات ایرانی، روز سه‌شنبه با‌ «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی ملاقات و درباره آخرین تحولات یمن به رایزنی پرداخت.

در این مذاکرات در خصوص آخرین وضعیت سیاسی و میدانی یمن به ویژه سفر اخیر گریفیتس به صنعاء، تحولات استان مارب، لزوم رفع محاصره اقتصادی مردم و راه‌های برقراری صلح و ثبات در این کشور و همچنین رفع خطرات احتمالی نشت نفت از کشتی صافر بحث‌ و تبادل نظر شد.

امضای سند همکاری راهبردی میان انگلیس و عراق/ هشدار روسیه به اعضای شورای حکام درباره برجام/ تایید حضور نظامیان آمریکایی در یمن/ آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح در یمن

خاجی ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران به منظور رفع خطر نشت نفت و آلودگی محیط زیست را ارائه و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به برقراری صلح در یمن اعلام کرد.

گریفیتس نیز ضمن ارائه گزارشی از سفرهای خود به منطقه، تلاش‌های سازمان ملل را برای حل بحران یمن تشریح کرد.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن امروز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با بیان این‌که جنگ، راه‌حل بحران یمن نیست، بر ضرورت رفع محاصره مردم این کشور و تسهیل ارائه کمک‌های انسانی به آنها تأکید کرد.

مقابله پدافند هوایی ارتش سوریه با اهداف متخاصم

رژیم صهیونیستی بامداد امروز چهارشنبه، دمشق و ریف حمص را هدف حملات هوایی خود قرار داد، اما با واکنش پدافندی ارتش سوریه مواجه شد.

به گزارش العالم، پدافند هوایی ارتش سوریه موفق شد، چندین موشک جنگنده‌های صهیونیستی را که از سمت لبنان شلیک شده بود، منهدم کند.

امضای سند همکاری راهبردی میان انگلیس و عراق/ هشدار روسیه به اعضای شورای حکام درباره برجام/ تایید حضور نظامیان آمریکایی در یمن/ آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح در یمن

برخی منابع غیر رسمی نیز اعلام کردند که صدای انفجارهایی نیز در حریم شهر لاذقیه در شمال غرب سوریه شنیده شده است.

در حمص نیز پدافند هوایی سوریه به مقابله با موشک های متخاصم پرداخت؛ این نخستین باری است که ارتش سوریه در حریم هوایی لبنان با موشک‌های رژیم صهیونیستی مقابله می‌کند.

وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنگنده‌های اسرائیلی سه شنبه شب راس ساعت ۲۳:۳۶ به وقت دمشق، با پرواز بر فراز آسمان لبنان، برخی اهداف مشخص شده در منطقه «الوسطی» استان حمص و «الجنوبیه» را هدف قرار دادند، اما پدافند ارتش سوریه موفق شد تعدادی از موشک‌های شلیک شده را ساقط کند. این حملات هوایی اسرائیل تلفات جانی نداشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۵
آژانس به درستی می گه ایران اجازه دسترسی به تاسیسات اتمی را نداده است غریب آبادی می گه این گزارش بر مبنای منابع نامتعبره!!!!!!!
جمهوری اسلامی باید بداند تا زمانی که آژانس رضایت خودش را از فعالیت های اتمی اعلام نکند هیچ بازگشت به برجامی در کار نخواهد بود و خودبخود راه به سمت حمله نظامی و منشور هفت سازمان ملل باز خواهد شد و دوران ماه عسل با دموکرات های آمریکا نیز به پایان می رسد.
پاسخ ها
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
اولا بفرمائید چه موقع آزانس از فعالیتهای ایران ابراز رضایت خواهد کرد ... هیچوقت!

ثانیا بفرمائید در شرایطی که آژانس به کرات پایبندی ایران به تعهداتش را اعلام کرده بود واکنش غربی ها و مخصوصا آمریکا به همکاری کامل ایران چه بود ؟ ... خروج ار برجام!!
ناشناس
| - |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
نمی دانستم شما سخنگوی آژانس هستید !!خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
البته ماه ذهر ترامپ هم گذشت.
گزینه نظامی در مورد ایران دیگه هرگز مطرح نیست
ناتو باید فورا برای کمک ارتش امریکا به یمن برود.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
با نمک خبرهای فیک تابناک نمکتو زیاد کرده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
نیازی به ناتو نیست ، فقط لازمه آمریکا خودش به کمک عربستان برود و بمباران گسترده منازل مسکونی و مردم بیگناه رو مثل 8 سال گذشته در دستور کار قرار بدهند
دنیا و حقوق بشر که ساکت است ، نهایت 10 سال بعد سازمان ملل نسل کشی یمنی ها را محکوم می کند بدون اینکه نامی از قاتل ببرد، همان کاری که در نسل کشی .مسلمانان بالکان در 30 سال قبل گذشت.
یک میلیون دلار کمک که نه آدم ها آن کشور را می خرند سالها ازش استفاده می کنند.
عجیبی دنیای فریبی!!! خودشون داعش را ایجاد کردند، حالا افتخار می کنن که ما داعش را از بین بردیم
کسی به حرف نماینده روسیه گوش نمی دهد. با روندی که مسئولین ایران در پیش گرفته اند قطعاً برجامی در کار نخواهد بود و بهتر است خود را برای یک جنگ و حمله تمام عیار به تاسیسات هسته ای ایران آماده کنند. بعلاوه با روی کار آمدن یک دولت اصولگرا این اتفاق سریعتر اتفاق خواهد افتاد.
عراق به آرامی و درستی دارد از اشتباهات ما در کشور داری عبرت میگیرد
و دقیقا اشتباهات ما را نمی کند
و با دنیا می سازد و قطعا از ما ، همچون بقیه همسایگان سبقت خواهد گرفت
روباه مکار کهنه کار استعمار خودشون داعش درست کردن کلی آدم کشتن وسلاح فروختن جبهبه مقاومت به فرمان دهی سردار دلها وخون مدافعین مظلوم حرم داعش رو نابود کرد وزندگی رو به عراق برگردوند
عراقی که روزی داعش به 80کیلومتری بغداد رسیده بود و این اعتلاف غربی کاری نمی‌کرد دست به دامن ایران شد و با دستور و حکم حکومتی امام خامنه ای به داد عراق رسیدیم که از فرو پاشی کامل جلوگیری شد امروز به جایی می‌رسد که پول مارو مصادره می‌کنه و بدون اجازه غرب آب هم نمیخوره دستگاه دیپلماسی ما چه کرد!آقای ظریف !میدان که سنگ تمام گذاشت ولی همزمان دستگاه دیپلماسی چه کرد شما اگر در قدمهایتان ثابت قدم بودید امروز عراقی دیگر شاهد بودیم ولی وای به حال شما و خدا رحم کند به شما و خون شهیدانی که گریبان شما را خواهد گرفت
آقای روحانی امروز گفتند ما در دولت دوازدهم نگذاشتم جنگ نشود
هیچی دیگه خدا بدادمون برسه ایشون قبلاً هم سیگنال معکوس داده بودند
آقایان ترا خدا دست از این خرس قطبی بکشین روسیه برادری دوستی نداره عین عدس پشت ورو نداره فقط وفقط دنبال منافع خود است و بس خدا را شکر ایران به یک قدرت بزرگ تبدیل شده که در جهان مث توپ صدا میده و تمام ابر قدرت ها از این قدرت حساب می کشند روسیه از آمریکا بدراست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل