بازدید 13913
کیوسک بین الملل تابناک

رایزنی برجامی ایران، روسیه و چین در وین/ توافق رقبای نتانیاهو برای تشکیل دولت و حذف بی بی/ آمادگی چند کشور غربی برای عقب‌نشینی مقابل دمشق/ واکنش فرانسه به جاسوسی آمریکا از سران اروپا

رایزنی برجامی ایران، روسیه و چین در وین، توافق رقبای نتانیاهو برای تشکیل دولت و حذف بی بی، آمادگی چند کشور غربی برای عقب‌نشینی مقابل دمشق، واکنش فرانسه به جاسوسی آمریکا از سران اروپا و غیبت ۲۴ روزه رهبر کره شمالی از انظار عمومی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین الملل در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۵۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱ 31 May 2021

رایزنی برجامی ایران، روسیه و چین در وین/ توافق رقبای نتانیاهو برای تشکیل دولت و حذف بی بی/ آمادگی چند کشور غربی برای عقب‌نشینی مقابل دمشق/ واکنش فرانسه به جاسوسی آمریکا از سران اروپا

کیوسک بین الملل تابناک: رایزنی برجامی ایران، روسیه و چین در وین، توافق رقبای نتانیاهو برای تشکیل دولت و حذف بی بی، آمادگی چند کشور غربی برای عقب‌نشینی مقابل دمشق، واکنش فرانسه به جاسوسی آمریکا از سران اروپا و غیبت ۲۴ روزه رهبر کره شمالی از انظار عمومی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین الملل در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

رایزنی برجامی ایران، روسیه و چین در وین

روسای هیات‌های ایران، چین و روسیه امروز (دوشنبه) در ادامه رایزنی‌های فشرده و مستمری که در پایتخت اتریش پیرامون احیای کامل برجام جریان دارد، موضوع توافق هسته‌ای را دنبال کردند.

دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در توئیتی از برگزاری این نشست خبر داد که با حضور سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، وانگ کوان و میخائیل اولیانوف سفرای چین و روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین برگزار شد.

رایزنی برجامی ایران، روسیه و چین در وین/ توافق رقبای نتانیاهو برای تشکیل دولت و حذف بی بی/ آمادگی چند کشور غربی برای عقب‌نشینی مقابل دمشق/ واکنش فرانسه به جاسوسی آمریکا از سران اروپا

در این نشست، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین هم نیز حضور داشت.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گرد هم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، احیا کنند. برداشت قریب به اتفاق قدرت‌های جهانی از ماحصل مذاکرات وین حاکی است که پیشرفت قابل توجهی در گفت‌وگوها به دست آمده و حصول به توافق نهایی در دسترس است.

دور پنجم مذاکرات برجام روز سه‌شنبه با ازسرگیری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام آغاز شده است. سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز در صفحه توئیترش نوشت که دور جاری (دور پنجم) این مذاکرات احتمالا باید دور پایانی باشد و فعلا برنامه ای برای دور ششم مذاکرات در کار نیست. اولیانوف افزود، مذاکره کنندگان با این استنباط پیش می روند که دور فعلی مذاکرات احتمالا باید دور پایانی باشد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفت و گوهای وین را با وسواس ادامه می‌دهیم، بیان داشت: هر دور قابلیت دور پایانی بودن را دارد و اساسا نباید تعجیل کنیم. وی افزود: مذاکرات وین پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی در هر سه کارگروه داشته، ولی موضوعات کلیدی باقی‌ مانده است. این موضوعات هم باید با دقت صورت بگیرد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

رییس جمهوری جدید آمریکا جو بایدن، بازگشت به برجام را مشروط دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین المللی، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

توافق رقبای نتانیاهو برای تشکیل دولت و حذف بی بی

رهبر حزب "یمینا"، رقیب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد برای تشکیل دولت تغییر با یائیر لاپید، رهبر حزب "آینده‌ای هست" تلاش خواهد کرد؛ این توافق به معنای پایان کار نتانیاهو ملقب به "بی بی" پس از ۱۲ سال نخست وزیری پیاپی است.

به گزارش روسیا الیوم، نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا یکشنبه شب در سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد با یائیر لاپید، دیگر رقیب بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت وحدت به توافق رسیده است.

رایزنی برجامی ایران، روسیه و چین در وین/ توافق رقبای نتانیاهو برای تشکیل دولت و حذف بی بی/ آمادگی چند کشور غربی برای عقب‌نشینی مقابل دمشق/ واکنش فرانسه به جاسوسی آمریکا از سران اروپا

بنت با بیان این که فرصتی برای تشکیل دولت راستگرا در اسرائیل وجود ندارد، گفت: امروز اعلام کردم که مصمم هستم تمام تلاش ممکن را برای تشکیل دولت وحدت با دوستم؛ یائیر انجام دهم تا با هم «کشور» را نجات دهیم و اسرائیل را در مسیر درست قرار دهیم.

بنت تأکید کرد که "از همه احزاب برای ورود به تشکیل دولت دعوت می‌شود. ما با دو گزینه روبرو هستیم؛ یا تشکیل دولت وحدت یا رفتن به انتخابات پنجم."

رهبر حزب یمینا در ادامه افزود: "پیام من به اردوگاه ملی‌گراها این است که اگر کسی برای ترساندن شما بگوید که این یک دولت چپگراست، دروغ است. من به شما اطمینان می‌دهم که این دولت بسیار راست‌گراتر از دولت فعلی است."

وی همچنین با انتقاد شدید از نتانیاهو گفت: "نتانیاهو دیگر سعی نمی‌کند دولت تشکیل دهد. او می‌خواهد اردوی ملی‌گراها و کل کشور را با خود به قلعه شخصی‌اش ببرد".

توافق بنت و لاپید برای تشکیل ائتلافی از نیروهای راست، میانه و چپ ممکن است منجر به سرنگونی دوران نتانیاهو به عنوان رهبر اسرائیل شود.

فرصت لاپید برای تشکیل دولت چهارشنبه (دوم ژوئن) پایان می یابد.

برای تشکیل دولت بدون حزب لیکود، باید طیف وسیعی از احزاب از راست افراطی تا چپ افراطی با هم ائتلاف کنند که تنها نقطه اشتراکشان کنار زدن نتانیاهو است. علاوه بر این، آنها به رای نمایندگان عرب کنست نیاز دارند که با سیاست‌های بنت برای ضمیمه کردن بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اراضی اشغالی موافق نیستند.

در صورت نهایی شدن این توافق، ابتدا نفتالی بنت به مدت دو سال نخست وزیر خواهد شد و بعد از آن لاپید تا پایان دوره چهارساله این پست را در اختیار می‌گیرد و این به معنای پایان ۱۲ سال حضور بنیامین نتانیاهو در قدرت است.

اراضی اشغالی طی دو سال گذشته شاهد برگزاری چهار دور انتخابات بوده اما به دلیل عدم توافق برای تشکیل دولت تاکنون این بن‌بست سیاسی ادامه داشته است.

آمادگی چند کشور غربی برای عقب‌نشینی مقابل دمشق

یک روزنامه سوری به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک غربی از آمادگی برخی کشورهای اروپایی برای بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود در دمشق در آینده نزدیک خبر داد.

روزنامه الوطن نوشت که دیپلمات‌هایی از کشورهای یونان، مجارستان و صربستان وارد دمشق شده‌اند و در حال آماده‌سازی برای ازسرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک به استثنای بخش‌های کنسولی که نیازمند شمار زیادی دیپلمات است، هستند.

بر اساس این گزارش، ایتالیا نیز اخیرا با دادن اعتبار به یک دیپلمات سوری برای نمایندگی فاو در رم موافقت کرده و وی ممکن است به زودی برای انجام وظایف خود عازم شود.

از سوی دیگر، کانون وکلا روز گذشته با سفارت قبرس یک قرارداد برای اجاره ساختمانی در «ابورمانه» به طرف قبرسی برای بازگشایی سفارتش در دمشق امضا کرد.

«فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه چند روز پیش با اشاره به این‌که چند سفارتخانه در این کشور باز شده‌اند و چند سفارت عربی و غربی دیگر طی روزهای آتی بازگشایی خواهند شد، گفت: «ما به ایالات متحده اجازه نخواهیم داد که مانع بازگشایی سفارت‌خانه‌ها شود».

وی افزود: ما موافق ازسرگیری روابط عربی - عربی و هرگونه تلاشی در این زمینه هستیم. دوستان روس و دیگران در این زمینه تلاش می‌کنند و دیدارهایی نیز صورت گرفته است. اما با توجه به وضعیت کشورهای عربی، ما چیزی را مخفی نمی‌کنیم و خوش‌بین هستیم که گام‌های نه چندان دوری در این زمینه برداشته شود.

واکنش فرانسه به جاسوسی آمریکا از سران اروپا

دولت فرانسه امروز (دوشنبه) در واکنش به گزارش‌ها درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از رهبران ارشد اروپا با کمک سرویس جاسوسی دانمارک، این مساله را در صورت اثبات «بسیار جدی» خواند.

«کلمنت بون» وزیر امور اروپای فرانسه به رادیو فرانسه اینفو گفت: بسیار جدی است، باید ببینیم آیا شرکای ما در اتحادیه اروپا، دانمارکی‌ها، در همکاری با سرویس‌های آمریکایی مرتکب خطا شده‌اند.

رایزنی برجامی ایران، روسیه و چین در وین/ توافق رقبای نتانیاهو برای تشکیل دولت و حذف بی بی/ آمادگی چند کشور غربی برای عقب‌نشینی مقابل دمشق/ واکنش فرانسه به جاسوسی آمریکا از سران اروپا

وی افزود: در صورتی که مشخص شود، آمریکا از رهبران اتحادیه اروپا جاسوسی می‌کرده، این (مسئله) بسیار جدی خواهد بود.

یک رسانه آلمانی یکشنبه شب گزارش داد که سرویس مخفی دانمارک به آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) برای جاسوسی از سران اروپا از جمله «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس‌جمهور این کشور کمک کرده است.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «دویچه وله» افشای جاسوسی ایالات متحده از متحدان خود برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ آشکار شد، اما اکنون روزنامه‌نگاران به گزارش‌هایی با جزئیات بیشتری دسترسی پیدا کرده‌اند. این گزارش نشان داد که دانمارک متحد و همسایه نزدیک آلمان در همکاری با سرویس جاسوسی آمریکا، صدراعظم و رئیس‌جمهور آلمان را هدف قرار داده بود.

در گزارش جدید همچنین مشخص شده که آمریکا از «پیر اشتینبرک» کاندیدای صدارت وقت حزب سوسیالیست چپ میانه آلمان (SPD) نیز جاسوسی کرده است.

دولت دانمارک و سرویس جاسوسی این کشور تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

غیبت ۲۴ روزه رهبر کره شمالی از انظار عمومی

سخنگوی وزارتخانه اتحاد مجدد دو کره در دولت کره جنوبی اعلام داشت، رهبر کره شمالی در ۲۴ روز گذشته در انظار عمومی ظاهر نشده است و این طولانی‌ترین غیبت او در سال جاری میلادی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس اعلام سئول، رهبر کره شمالی آخرین بار در ششم ماه می پس از یک مراسم با اعضای خانواده‌های ارتش کشورش عکس انداخت.

لی جونگ جو، سخنگوی وزارت اتحاد مجدد دو کره در دولت سئول در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره غیبت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در انظار عمومی گفت: از روز ششم می تا کنون برای مدت ۲۴ روز هیچ گزارشی درباره فعالیت‌های عمومی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی منتشر نشده است. این طولانی‌ترین دوره در سال جاری میلادی است که طی آن او فعالیت عمومی نداشته است.

رایزنی برجامی ایران، روسیه و چین در وین/ توافق رقبای نتانیاهو برای تشکیل دولت و حذف بی بی/ آمادگی چند کشور غربی برای عقب‌نشینی مقابل دمشق/ واکنش فرانسه به جاسوسی آمریکا از سران اروپا

با این حال این مقام از اظهارنظر درباره دلایل احتمالی غیبت کیم جونگ اون خودداری کرد.

پیشتر نیز مکررا گزارش‌هایی در رسانه‌ها درباره غیبت رهبر کره شمالی در مقابل انظار عمومی منتشر شده بود. غیبت ۲۰ روزه او در بهار سال گذشته میلادی، باعث گمانه زنی‌هایی در سطح جهانی درباره وضعیت سلامت او شده و برخی رسانه‌ها مدعی شدند که او عمل قلب داشته است. او بعد از آن از تاریخ ۲۲ اکتبر تا ۱۶ نوامبر نیز حضور علنی پیدا نکرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار