بازاریابی موبایلی چیست و از چه ابزارهایی برای انجام آن استفاده میشود؟

آیا برای شما پیش آمده که مشغول کار با تلفن همراه خود باشید و ناگهان پیامک تبلیغاتی مشاهده کنید؟ و یا در هنگام بازی کردن به شما تبلیغات یک اپلیکیشن نشان داده شود؟ بله درست است، این در واقع همان بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ است که یکی از انواع بازاریابی دیجیتال به حساب میآید. موبایل مارکتینگ از روشها و کانالهای متفاوتی برای تبلیغ محصولات و خدمات از طریق دستگاههای موبایل استفاده میکند. بازاریابی موبایلی با استفاده از لوکیشن و یا کمپینهای بازاریابی وابسته به موقعیت جغرافیایی فرد استفاده میکند و با این روش می تواند پروموشنهای شخصیسازی شده را به کاربران خود ارائه دهد.
بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ چه اهمیتی دارد؟
از آنجایی که امروزه افراد بیشتر وقت خود را مشغول کار با تلفن همراهشان هستند، بازاریابی موبایلی به یک فرصت مناسب و خوب برای تمامی کسبوکارها تبدیل شده است. افراد روزانه بیشتر کارهایشان را با موبایل انجام میدهند و میتوان گفت که بیشتر از دوستان و خانواده، با تلفن همراه خود وقت میگذرانند و با آن در ارتباط هستند؛ همین امر کار را برای تبلیغ برندها آسانتر کرده است، پس چرا از این فرصت استفاده نکنیم؟
بازاریابی از این طریق تاثیر بیشتر و مستقیمتری بر کسبوکارها خواهد گذاشت و همچنین مدت زمان رسیدن به نتیجه مطلوب را کمتر میکند. اگر به روند رشد دستگاههای موبایل در مقابل دسکتاپ نگاه کنیم، متوجه سیر صعودی و رو به رشد آن خواهیم شد.
همانطور که قبلا گفتیم استفاده از بازاریابی از طریق موبایل در کوتاه مدت شما را به یکی از مهمترین اهدافتان که شناخته شدن برند، محصول و یا خدماتتان است، نزدیکتر میکند. نکاتی که در این مقاله ذکر شده است به شما کمک میکند تا بیشتر با موبایل مارکتینگ و نحوه پیادهسازی و بهینهتر کردن کارکرد آن برای کسبو کار خود اشنا شوید. موبایل مارکتینگ باعث رونق بخشیدن به درآمد صاحبان کسبوکار میشود.
مزایای استفاده از موبایل مارکتینگ
از مزایای موبایل مارکتینگ و همچنین بازاریابی دیجیتال میتوان به دسترسی سریع به سرویسها، بدون محدودیت زمان و مکان، قابل حمل بودن تلفن همراه، امکان پرداخت لحظهای و افزایش شانس دیدن شدن تبلیغ شما اشاره کرد.

انواع بازاریابی موبایلی
- تبلیغات درون بازیهای تلفن همراه
- تبلیغات درون برنامهای (اپلیکیشن)
- تبلیغات ویدئویی درون برنامهای
- تبلیغات پیامکی SMS و MMS
- تبلیغات جستجوی تلفن همراه
- تبلیغات مبتنی بر محل
- بازاریابی ایمیلی از طریق موبایل
- تبلیغات بنری
- QR Code
- تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
اتریبیوشن در موبایل مارکتینگ

اندازهگیری دقیق نتایج کمپینها در موبایل مارکتینگ بسیار هائز اهمیت است. سرویس اتریبیوشن مقدار درآمد حاصل از تعداد conversion های به دست آمده را محاسبه میکند و این عامل مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت تبلیغات اپلیکیشنهای موبایلی است. بدون استفاده از اتریبیوشن نمیتوان بودجه و هزینه را به طور صحیح به بخشهای مختلف تخصیص داد.
برای موفقیت در موبایل مارکتینگ چه کارهایی باید انجام شود؟
- توسعه اپلیکیشن با توجه به اصول مارکتینگ
- ریسپانسیو بودن صفحات وب برای تلفن همراه
- استفاده از انواع محتوا برای جذب گروههای متفاوت از کاربران
- بهبود لینکدهی صفحات وب و اپلیکیشن
- بهرهمندی از استراتژیهای بازاریابی شبکههای اجتماعی
- استفاده از کانالهای گوناگون بازاریابی موبایلی
- دنبال کردن نتایج کمپینها و اقدامات موبایل مارکتینگ توسط سرویس اتریبیوشن
تفاوتهای موبایل مارکتینگ با بازاریابی سنتی
- تفاوت در هزینه
تبلیغات دیجیتال مانند در سایتها، اپلیکیشنها و رسانههای اجتماعی نسبت به رادیو، تلوزیون و ... کم هزینهتر است.
- خروجی یا نتایج نهایی
دستیابی به نتایج در بازاریابی سنتی نیاز به مدت زمان زیادی دارد در صورتیکه در بازاریابیهای آنلاین، به محض شروع آن میتوانید از بازخوردها و وقایع رخ داده مطلع شوید.
- تحلیل آسانتر
بازاریابی موبایلی به شما این امکان را میدهد که رشد و تغییرات حاصل از عملکرد خود را آسان و سریع مشاهده کنید تا متوجه شوید کدام تکنیک برای شما سودآور و کدام یک تنها باعث صرفه هزینه شده است.
- رصد و شمارش
همانطور که میدانیم رصد و شمارش فنون بازاریابی در بازاریابی سنتی امری دشوار است اما در دیجیتال مارکتینگ و موبایل مارکتینگ، اطلاعات و نتایج فعالیتهای بازاریابی به سادگی قابل ثبت و رویت است و میتوانیم بدون صرف کار زیاد، نتایج اقدامات و عملکرد خود را در کوتاه مدت تحلیل و بررسی کنیم. ما در موبایل مارکتینگ میتوانیم با کمک گرفتن از کانالهای رسانههای اجتماعی رایگان که برای همگان نیز در دسترس هستند گروه یا تعدادی از بازدیدکنندگان فعال را هدف قرار دهیم.
انتهای رپرتاژ آگهی/




