بازدید 33220

گمانه زنی‌ها درباره حادثه نطنز؛ از حمله سایبری تا انفجار

حادثه روز یکشنبه نطنز با واکنش‌های زیادی روبه رو و گمانه زنی‌های مختلفی نیز پیرامون علل وقوع این حادثه از سوی مقامات و ناظران داخلی و خارجی مطرح شده است. در پی اعلام وقوع «حادثه» در شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ایران، چند رسانه خبری اسرائیلی، عامل قطع برق در تأسیسات نطنز را حمله سایبری دانستند و این احتمال را مطرح کردند که اسرائیل پشت این حمله بوده است.
کد خبر: ۱۰۴۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۳ 12 April 2021

گمانه زنی ها درباره حادثه نطنز؛ از حمله سایبری تا انفجار

بین الملل تابناک: حادثه روز یکشنبه نطنز با واکنش‌های زیادی روبه رو و گمانه زنی‌های مختلفی نیز پیرامون علل وقوع این حادثه از سوی مقامات و ناظران داخلی و خارجی مطرح شده است. در پی اعلام وقوع «حادثه» در شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ایران، چند رسانه خبری اسرائیلی، عامل قطع برق در تأسیسات نطنز را حمله سایبری دانستند و این احتمال را مطرح کردند که اسرائیل پشت این حمله بوده است.

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه، در گفت‌وگوی اختصاصی با  فارس، از وقوع «حادثه‌ای» در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز در بامداد همان روز خبر داد و گفت که این حادثه «صدمات انسانی و آلودگی به‌دنبال نداشته است.»

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز یکشنبه نوشت: «براساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد عامل آنچه حادثه خوانده شده، حمله سایبری باشد که احتمالاً اسرائیل انجام داده است. بر اساس گزارش‌های خارجی، نطنز پیش از این هم هدف حمله‌های سایبری اسرائیل قرار گرفته بود، به گونه ای که در سال ۲۰۰۱ حمله به این تأسیسات با ویروس استاکس‌نت، در عملیات مشترک با ایالات متحده، بیش از یک‌هزار سانتریقیوژ را نابود کرد.»

کان ۱۱ (Kan ۱۱ )، شبکه تلویزیونی دولتی اسرائیل نیز با اشاره به مسئولیت اسرائیل در حمله یک دهه پیش با استاکس‌نت به همین تأسیسات، اعلام کرد که احتمالا اسرائیل پشت حمله سایبری اخیر است.

شبکه تلویزیونی «کانال ۱۲» اسرائیل نیز اعلام کرده است که براساس ارزیابی «کارشناسان» حمله سایبری موجب قطع برق در تمامی بخش‌های این تأسیسات شده است.

آلون بن دیوید، ژورنالیست امنیتی صهیونیست نیز مدعی شد: حمله سایبری در نطنز به وسیله ماده منفجره دفن شده بود، نه حمله سایبری.

به ادعای این روزنامه نگار صهیونیستی، امکان غنی سازی در این مجتمع برای مدت متوقف می شود.

هیچ‌یک از این گزارش‌ها به جزئیات بیشتر آن‌چه رخ داده، نپرداخته‌اند و منبعی نیز برای خبر خود ذکر نکرده‌اند، اما آن‌طور که آسوشیتدپرس اشاره کرده است، رسانه‌های جریان اصلی خبری در اسرائیل، رابطه نزدیکی با سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی این کشور دارند.

اقدام علیه مرکز نطنز، نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های ایران است

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه در واکنش به حادثه امروز در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز گفت: اقدام علیه مرکز غنی سازی نطنز، نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم های ظالمانه است.

صالحی افزود: در روز ملی فناوری هسته ای آخرین دستاوردهای دانشمندان جوان و پرتلاش کشور به نمایش گذاشته و همزمان نیز چشم انداز رفع تحریم ها کاملاً آشکار شد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همچنین برای ناکام گذاشتن اهداف آمران این حرکت تروریستی، جمهوری اسلامی ایران با جدیت گسترش فناوری هسته ای از یک سو و گسترش برای رفع تحریم های ظالمانه از سوی دیگر ادامه خواهد داد.

درخواست محسن رضایی برای سالم سازی امنیتی

محسن رضایی در توئیتی نوشت: «‌آیا وقوع مجدد آتش‌سوزی در تاسیسات هسته‌ای نطنز، آن هم در کمتر از یک سال پس از انفجار قبلی، نمی‌تواند نشان از جدی بودن پدیده نفوذ باشد؟ فاعتبروا یا اولی الابصار. کشور نیاز به سالم‌سازی امنیتی دارد.»

گمانه زنی ها درباره حادثه نطنز؛ از حمله سایبری تا انفجار

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۲
کشور در خیلی از بخش ها نیاز به سالم سازی دارد، تقریبا همه مسولین شامل این کار می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
کفه مذاکرات با این حادثه به نفع غربی ها شده و مطمئن باشید در سری جدید مذاکرات امریکایی ها رفتارش شان بعد از این حادثه تغییر خواهد کرد.( در دوره اوباما هم بعد از حمله استاکس نت مذاکرات را کند کردند غربی ها)
مذاکرات را ایران باید تعلیق کند .
باید انرژی اتمی یک گزارش واقعی بدهد و سطح اسیب را مشخص کند و اینکه هر ۱۰ دقیقه هر سایتی یک خبر ناقص منتشر کند فایده ای ندارد.
تمام بازرسان آژانس علیه کشورمان هستند.
ایران باید به واسطه این اتفاق رابطه اش را با آژانس فعلا تعلیق و تمام غنی سازی اش را به فردو منتقل کند تا امنیت نطنز را تقویت کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
لطفا عکس بی ربط را بردارید که هیچ ارتباطی به این
مکان ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
امام خدا بیامرز میفرمود نه شرقی نه غربی به خاطر همین بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
جناب ناشناس خوشم میاد تو امریکا زندگی می کنی اما فقط در سیاست ها و مساعل داخل کشور مادخالت
میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
اگر عامل نفوذی بوده، سایت های زیر زمینی نیز دیگر امن نخواهد بود ..........
همه ی نیروهای فعال درهسته ای نطنزبایدمجدداگزینش شوند، ازرانده گرفته تاآبدارچی،درضمن لازم است یک کمیته ی ویژه وتحقیق درموردحادثه ی اخیرفعال شودتادرآینده شاهداین حوادث نباشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
هسته ای جز پول حروم کردن نبوده باید درشو گل گرفت تنشها و درگیریرو گزاشت کنار به اقتصاد فکر کرد
تاسیساتی به این درجه اهمیت چطور باید مورد حمله سایبری یا عملیات نفوذی قرارگیرد؟ اینطور که در تصاویر ماهواره ای پیداست بک سوله کاملا ویران شده است و صد در صد انفجار ناسیسات داخل آن صدمه جدی به سانتریفوژ ها وارد کرده است !! نتانیاهو اینقدر قوی است و ما اینقدر ضعیف ؟ احساسات و غرور ملی تک تک ایرانی ها شدیدا جریحه دار شده است و عملیات انتقام سخت باید در برنامه کشور باشد. دوزی استاکس نت روزی احمدی روشن و...فخری زاده و خرابکاری سال قلل و حالا انفجار شدید در تاسیسات نطنز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
شما فکر میکنی رژیم صهیونیستی دستش را باز میکنه که چطوری زده؟!!! نه چند تا شایعه میندازه از قبیل حمله سایبری،انفجار از داخل و..... ولی
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
امنیت فنی و علمی مهم تر است .
صنعت هسته ای را با پیچ و مهره به هم وصل کردن نمیتوان بجلو برد!
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
با همه صحبتهات موافق بجز انتقام سخت
هنوز جای قبلی خوب نشده
خود سایتهای اسراییل به تازگی گفتن سایبری نبوده وبمب بوده
این تصویری که شما نشان دادین نشان گر انفجار با حمله هوایی است نه حمله سایبری
واقعا ما داریم خودمونو گول میزنیم اینا مشخص نیست چگونه بدون کشف توسط پدافند چنین حملاتی را انجام میدن وگرنه با حمله سایبری یک همچین انفجار بزرگی انجام نمیشود نیاز به دها کیلوگرم مواد منفجره دارد سیلو توضیع برق بکلی منهدم شده اینا از هوا چنین حملاتی را انجام میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
رژیم صهیونیستی شایعه میندازه که روش کارش مشخص نشه
اونی که زده میدونه چطور زده واونی که خورده هم میدونه چطور خورده فقط مردم نباید بفهمن بنده به عنوان یک کارشناس میگم که محال ممکنه که این تصویری که نشان دادید حمله از هوا نباشه صد درصد حمله باپهپاد انتحاری یا موشک است
اونی که زده میدونه چطور زده واونی که خورده هم میدونه چطور خورده فقط مردم نباید بفهمن بنده به عنوان یک کارشناس میگم که محال ممکنه که این تصویری که نشان دادید حمله از هوا نباشه صد درصد حمله باپهپاد انتحاری یا موشک است
این جریان نشان دهنده بی کفایتی مدیریتی است که در کشور ما فراگیر است البته تاثیر چندان با اهمیتی در اصل پیشرفت کار نخواهد داشت. ترور سردار سلیمانی،ترور مرحوم فخری زاده و حوادث نطنز همگی با درایت حفاظت و اطلاعات قابل پیش گیری بودند ولی بی کفایتی مسئولان مرتبط سبب وقوع این حوادث شد.
یکی از شروط برجام این بود که ایران نمیتونه در فردو غنی‌سازی کنه، فقط در نطنز

تفاوت این دو سایت هم اینه که فردو در عمق زمین و امنه، اما نطنز رو می‌تونن دائم بزنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
اگر راست بگن که نفوذ بوده دیگه زیر زمین هم امن نیست...

ولی به نظر میرسه از هوا بوده....
این حمله از طریق هارپ انجام شده است، کار آمریکا بنام اسرائیل
با پهپاد انتحاری توسط نیروهاشون در داخل این کار را انجام میدن پدافند را باید تقویت کرد وسیستم مدرن برایش تهیه کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
تو دیگر چقدر پرتی
پهپاد انتحاری هاروپ ۱۰۰۰کیلومتر برد داره وبا ماهواره هدایت میشه
متاسفانه سیستم امنیتی مراکز حساس ضعف خود را به وضوح نشان دادن
بنده با سخنان آقای رضایی موافقم، سیستم و نیروهای امنیتی باید الک و غربال شوند، متأسفانه بین آنها نفوذی وجود دارد
عاقبت موازی کاری حفاظت اطلاعات سپاه با وزارت اطلاعات میشود این نا امنی
واقعا وطن فروشی شرم آور است ولی وقتی مردم گرسنه هستند احتمال نفوذ را همیشه باید در نظر داشت حس وطن دوستی از بین رفته است
میگین بمب هم که قرار نیست بسازید پس این غنی سازی ها و هزینه تراشی ها برای مردم و مملکت برای چیه واقعا؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
غنی سازی که فقط برای ساختن بمب نیست، یک جستجو درباره کاراییهای انرژی هسته ای انجام بده
عجيبه !!!!!! و نگران كننده است
دشمنان از همه چیز اطلاع دارند شما بصورت کاملا ناشیانه سعی در کتمان حقایق دارید
ایندفعه با استفاده از مینی ریاتها این کاررو کردند اگه منو نداشتین چی کار میکردید نفوذی دیگه معنی نداره
احتمالاکارگردان گاندو عوامل این حادثه رو تا به حال شناسایی کرده
دیگه حال آدم از این جملات که میگن خویشتن دار باشیم یا مبادا در دام دشمن بیوفتیم یا نباید در مذاکرات عقب نشینی کنیم بهم میخوره.
طرف راحت داره میزنه هیچ پاسخی هم نمیگیره.همش هم نطنز رو داره میزنه .مسولین بگن علت چیه که به این راحتی دارن یه تاسیسات رو اونهم زمانی که در برجام که باید تامین کننده امنیت هسته ای ایران باشه رو هف قرار میدن؟این درز اطلاعاتی از کجاست؟چرا اینقدر دقیق این حملات اتفاق میوفته ؟واقعا بازهم باید جاسوسان آژانس اعتماد کرد؟عراقچی صراحتا میگه باید نگران پایان توافق سه ماهه آزانس انرژی اتمی بین المللی باشیم! بفرما اینهم نتایج بازرسی های جاسوسان
هر وقت و هر جا هر کاری دلشون بخاد می کنند
ما هم عوضش گاندو می سازیم
طوری زدند که هنوز نمی دونیم چی شده
حرف زدن آسان است ولی عمل مشکل....
طرف خودش میگه من زدم تا دست آمریکا درمذاکرات بالا باشه شما دنبال موش میگردید
ما چه کنیم
یک زمانی احمد توکلی دلسوزانه میگفت، اگر جمهوری اسلامی در برابر هر تهدیدی ایمن باشد آخر فساد و رانت آن را به زمین میزند. اتفاقات از این قبیل که در یکسال اخیر چند بار تکرار شده، حاصل فامیل بازی و رانت در جذب و ارتقای وابستگان حتی در حساسترین مکانهاست و در عوض راندن و سرخورده کردن جوانان نخبه و باانگیزه یا تشویق آنها به خروج از چنین نقاط حساسی است. چقدر امثال محسن رضایی هشدار دادند در مورد شناسایی نفوذیها و سالم سازی نهادهای امنیتی و دفاعی؟ چقدر رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند بر جذب حداکثری و استفاده از جوانان نخبه و انقلابی؟ معلوم است که وقتی برای جذب در یک نهاد حساس دفاعی فوق لیسانس دانشگاه غیر انتفاعی با معدل 14 را بر فوق لیسانس شریف با معدل 17 یا دانشجوی دکتری دولتی ترجیح میدهیم فقط به دلیل خواهر زاده بودن با رئیس حراست مجموعه، یک همچین بلاهایی و بلکه بدتر از آن به سر ما می آید.
مسئله را در حد یک «قطع برق» پایین نیاورید. سانتریفوژ جارو برقی نیست که با قطع برق خاموش شود و بعد با وصل مجدد برق دوباره به کار بیافتد. قطع ناگهانی و پیش بینی نشده برق می تواند باعث تخریب کامل سانتریفوژهایی شود که در حال کار بودند.
با پیشرفت مثبت مذاکرات برجام در وین
اسرائیل دست به کار حملات نظامی به کشتی ساویز و نطنز شده است
و در داخل هم تند روها بشدت
همراه و همگام و هماهنگ با اسرائیل و عربستان
به تیم مذاکرات حمله ور شدند
یه سریال گاندو راجع به این نفوذها هم بسازید
نخیر آقایون ... کاملا مشخص و عین روز روشن هست که این خرابکاری توسط تندروهای حاکم در همین حکومت انجام شده که در روند مثبت مذاکرات 5+1 اخلال ایجاد بشه بلکه هم بهانه ای بشه که اصلا مذاکره ای نکنن !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
اتفاقا تنها کسانی که آرزو دارند برنامه هسته ای ما ضربه بخوره و تعطیل بشه همان طور که در برجام این کار رو کردند همین حزب اصلاحات هست
يه زماني يکي مي گفت وقتي انقلاب شد همه سرويسهاي جاسوسي خارجي از ايران رفتند جز موساد. به نظرم اينکه موساد به اين راحتي توي ايران هرکاري که دلش مي خواد مي کنه ناشي از همينه. حالا اينکه چرا دوستان اصولگرا اينقدر خوشحالند معلوم نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
با وجود حرب انگلیسی چون اصلاحات عجیب نیست
وقتی یارو میگه دفن شده بوده، پس قشنگ معلومه که از هوا اومده زمین خورده
وقتی توی تمامی تاسیسات شما و قدم به قدم دوربین کار گذاشتن میتونن به طور کامل و دقیق نحوه نظارت شما رو مورد بررسی قرار بدن و حفره های امنیتی رو شناسایی کنن.چرا نمیخوایم متوجه بشیم که جاوسوسی از طریق بازرسی های اژانس یه موضوع کاملا جدیه؟ البته علاوه بر اون باید از لحاظ امنیتی هم پاکسازی انجام بشه
دستگاهها ي امنيتي ما چكار مي كنند؟ آن از ترور شهيد فخري زاده و اين هم از خرابكاري در نطنز!
اگر ترور فخری زاد را اقای ظریف میزاشت جواب بدن اینطوری نمیشد
بدون آن که میز مذاکره را ترک کنید، پاسخ سنگین به رژیم پر روی اسرائیل بدهید و غرور ملی را بازسازی کنید وگرنه بگذارید بروید
اگر به روشهای غلط گذشته ادامه بدهید و این مسائل را ریشه یابی نکنید و نفوذی های واقعی را شناسایی نکنید، بلاهایی بدتر خواهد آمد.
غرور ملی را بازسازی کنید. این یک خواسته ملی است.
شما هم دیمونا را نابود کنید.
شتباه نکنید! به این علت شایع کردهاند حمله سایبری بوده است چون قطعا غیر سایبری بوده است. به این علت حمله را زمانی انجام دادهاند که کسی کشته نشود چون میخواهند جواب داده نشود. همکاران و بیس حمله از جنوب مشخص است و بهترین فرصت برای بیرون کردن انها از جنوب. راهکار ده نیروگاه برق
این که مشخصه اظهر من الشمسه که با سلاح هدایت ماهواره ای زدن یا موشک دور ایستا بوده یا پهپادهای دوربورد وکوچک
الان دوران بزن در رو نیست دوران زدم زدم خوب کردم که زدم است.
حمله سایبری رد گم کنی است که موساد توسط رسانه هاش دنبال میکنه این سیلو برق منفجر شده به هیچ عنوان سایبری نیست مشابه حملات هوایی است چرا راستشو به مردم نمی گید
سخت نیست امنیت را برقرار کردن.عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نشود.تاسیسات برق را دور از چشم دیگران نصب کنید کار ساده ای است
این تاسیسات هسته ای مگر در و دیوار فیزیکی امنیتی و سایبری نداره
سازمان انرژی اتمی هیچ گاه شفاف سازی نمیکند
هنوز کسی نمی داند در اثر ویروس استاکس نت چه تعداد سانتریفیوژ ان زمان از کار افتاد و فقط گفتند مشکلی پیش نیامد.
اگر برق سانتریفوژ برای چند لحظه قطع شود دیگر قابل استفاده نیست.
وقتی بعد تعرض به حاج قاسم کاری نکردیم باید منتظر این اتفاقات میبودیم
به همت این دولت تمام نیروهای با اراده و باسواد و وطن دوست انرژی اتمی برکنار شدن
چقدر گاندو گاندو میکنید ااااه
چرا قبل از این دولت پشت سرهم بمب منفجر نمیشد؟
هسته ای جز پول حروم کردن نبوده
اقای زاکانی گفتن یسری ازدستگاههاروفرستادن خارج واسه تعمیر اون دستگاهها حاوی موادمنفجره بودن
واقعا دیگه امریکاواسراییل چکارباید بکنند که نکردن
اقا مذاکره به چه دردی میخوره وقتی طرف مقابل انسانیتی نداره
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی