جعفر قادری، اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

رییس جمهور آینده باید یک اقتصاددان با برنامه باشد

کاندیدا‌های انتخابات ۱۴۰۰ با شعار‌های اقتصادی وارد آوردگاه انتخابات می‌شوند؛ بنابراین، باید فردی سکاندار دستگاه اجرا شود که علاوه بر ارائه برنامه بتواند همگرایی کامل در ساختار قوه مجریه ایجاد و از همه ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده کند.
کد خبر: ۱۰۳۶۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰ 23 February 2021

جعفر قادری، نگاه به خارج و بی توجهی به ظرفیت و توانایی‌ها داخل را از نقاط ضعف مسئولان اجرایی توصیف می‌کند و در عین حال براین باور است: دولت با همین مدل اقتصادی پیش رود، مشکلات برطرف نمی‌شود.

هنگامی که از او پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ سوال می‌کنم، می‌گوید: کاندیدا‌های انتخابات ۱۴۰۰ با شعار‌های اقتصادی وارد آوردگاه انتخابات می‌شوند؛ بنابراین، باید فردی سکاندار دستگاه اجرا شود که علاوه بر ارائه برنامه، بتواند همگرایی کامل در ساختار قوه مجریه ایجاد و از همه ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده کند.

قادری پس از ارائه برنامه، تیم محوری را یکی از دیگر الزامات دولت سیزدهم می‌داند و اظهار می‌کند: کاندیدای ریاست جمهوری باید گزینه‌ای باشد که از شیخوخیت لازم برخوردار و قابل پذیرش جناح‌ها و جریان‌های همسو باشد و از این توانایی برخوردار باشد تا بتواند در موج اقتصادی که در این دوره در فضای انتخابات شکل گرفته احاطه پیدا کند و باعث مشارکت گسترده مردم در انتخابات شود.

جعفر قادری، اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این اظهارات را در گفتگو با خبرنگار تابناک مطرح کرد. او که سابقه حضور در ادور گذشته مجلس را دارد در این دوره نیز توانست آرای مردم شیراز را کسب کند و بار دیگر بر کرسی سبز بهارستان تکیه بزند و هم اکنون یکی از اقتصاددانان مجلس یازدهم شناخته می‌شود.

با توجه به انتخابات پیش رو و رویکرد‌هایی که داوطلبان و احزاب در این دوره اتخاذ خواهند کرد به سراغ او رفتیم تا دورنمایی از انتخابات ریاست جمهوری و برنامه‌هایی که می‌تواند منجر به افزایش مشارکت مردم شود، ارائه دهد.

آنچه پیش روی دارید متن گفت‌وگو با این نماینده مجلس است؛

*چرا دولت فعلی نتوانست کار‌ها و اقدامات ملموسی جهت حل مشکلات اقتصادی انجام دهد؟

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته مهم اشاره کرد؛ نخست اینکه دولت خود را به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خارجی متکی کرده و آن‌ها [طرف مقابل]ممکن است جناحی را بر جناح دیگر مقدم بشمارند، اما به هیچ وجه خواستار موفقیت ما نیستند.

ثانیا: دولت، دولتِ فعال، پرتلاش و پیگیری نبوده است که بتواند از شرایط به نحو مطلوب استفاده کند.

ثالثا: مقداری ناهماهنگی درون دولت وجود دارد که این ناهماهنگی‌ها به دولت اجازه نداده است از ظرفیت‌های به وجود آمده در مباحث و موضوعات اقتصادی استفاده کند.

*یعنی معتقد هستید اگر نگاه دولت به خارج از کشور نبود و مدیریت صحیح اعمال می‌شد، مشکلات اقتصادی برطرف می‌شد؟

امروز هیچ راهی جز برگشت به توانمند‌های داخلی وجود ندارد، مشکلات تورم، رکورد و اشتغال قابل‌حل است، اما با این مدل اقتصادی دولت حل نمی‌شود. وقتی تفکر اقتصاد مقاومتی نباشد مشکلات به وجود می‌آید، زیرا نباید نگاه‌ها به بیرون باشد.

* به اعتقاد شما، با برنامه‌هایی که دولت فعلی در پیش گرفته است، مشکلات حل نمی‌شود؟
اگر دولت به همین مدل اقتصادی خود ادامه دهد، قطعاً مشکلات بیشتر می‌شود و اگر موانع تولید برداشته شود، قطعاً تولیدکننده کار‌های خوبی انجام می‌دهد.

*سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را داریم و از هم اکنون شاهدیم برخی کنشگران سیاسی و اقتصادی بر برنامه محوری و معرفی اعضای کابینه بخصوص تیم اقتصادی از سوی کاندیدا‌ها به مردم در زمان تبلیغات انتخابات تاکید دارند؛ به نظر شما ارائه برنامه و معرفی کابینه بخصوص تیم اقتصادی به چه اندازه می‌تواند در میزان مشارکت مردم تاثیرگذار باشد؟

مععتقدم اگر کاندیدا‌های انتخابات ۱۴۰۰ در همان ابتدا اعلام کنند، چه برنامه‌هایی برای اداره کشور دارند می‌تواند در تشویق و ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات خیلی مؤثرتر باشد.

*چرا؛ علت آن را در چه می‌دانید؟

به دلیل آنکه تعیین چارچوب‌ها و خطوط کلی برنامه‌های اقتصادی می‌تواند کمک کند و مردم را برای حضور در انتخابات امیدوار و زمینه برای مشارکت بیشتر مردم فراهم کند.

*با توجه به مشکلات و معضلات موجود، رییس جمهور آینده باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

اگر یک اقتصاددان در راس قوه مجریه داشته باشیم که بتواند اجماع و اتفاق ایجاد کند موثر است، کار‌های کلی و کلان موضوعی نیست که یک فرد بتواند به تنهایی انجام دهد، مهم این است رئیس جمهور آینده بتواند اجماع ایجاد کند و انعطاف داشته باشد و بتواند از ظرفیت‌های نیرو‌های اقتصادی استفاده و در ساختار اداری کشور یک همگرایی و هماهنگی ایجاد کند و همه ظرفیت‌ها را بکار بگیرد، در غیر این صورت، خود او به تنهایی «علامه دهر» هم باشد، نمی‌تواند کاری انجام دهد.

*پس حضور یک اقتصاددان و تیم اقتصادی قوی، می‌تواند در باز کردن گره‌های موجود موثر باشد؟

درست است که مباحث اقتصادی در این دوه از سوی همه کاندیدا‌ها مطرح خواهد شد؛ اما آنچه مهم است، اجماع سیاسی و استفاده از ظرفیت‌ها و نیرو‌های کاردان و کارآمد اقتصادی در دولت آینده است. کسانی موفق هستند که ثابت کرده باشند برای کشور برنامه اقتصادی و تیم اقتصادی به کمک همه ظرفیت‌ها دارند.

*این طور که برداشت کردم، حضور یک اقتصاددان با اجماعی که باید در عرصه سیاسی و مدیریتی کشور ایجاد کند، برای دولت آینده کارگشا می‌دانید، این گزینه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند این اجماع را شکل دهد؟

باید گزینه‌ای باشد که از شیخوخیت لازم برخوردار باشد و قابل پذیرش جناح‌ها و جریان‌های همسو باشد و بتواند حرف آخر را بزند و بتواند یک موج را ایجاد کنند که در این ایجاد موج، بتوانند مسائل و مشکلات اقتصادی را حل نمایند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۷
اتفاقا سیستم حاضر چنینی رئیس جمهور رو نمی خواد هر چه بی برنامه تر بهتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
اقتصاد دانها مجری تفکرات لیبرالی نشته شده در کتابهایی هستند که بر اساس ان مدرک گرفته اند.انها نمی توانند مشکل ایران را حل کنند
مثلاً سردار قالیباف؟
اقای جلالی پس چرا دوستان شما در مجلس برای اقای رئیسی جهت رییس جمهور شدن رای جمع می کنند حتما رئیسی اقتصاد دان ، سیاستمدار قهار ، بزاز طلا فروش و کفاش هم هستند مردم را گول نزنید .
صد در صد باید اقتصاد دان باشد
پاسخ ها
علی
| Bangladesh |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
اصلا چرا همه مشکلات را از بابت رییس جمهور میبینند؟
صد در صد باید اقتصاد دان باشد
آقای دکتر قادری اشتباه می فرمائید. رئیس جمهور بعدی باید یک آبدارچی بهتر باشد که مرتباً بگوید بله قربان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
حسن روحانی که بر خلاف دستور رهبر و مجلس و حتی به فرموده رهبر بر خلاف قران عمل می کند یعنی اختیار کامل دارد. مردم را فریب ندهید.
اشتباه میکنید. بهترین اقتصاددان در ایران کاری ازپیش نمیبرد. رئیس جمهور باید سیاست های اشتباه را با شجاعت عوض کند که جای کار برای اقتصاددان باشد.
شاید اگر پزشک باشد هم خوب است. البته پزشک واقعی و نه فقط کسی که مدرک پزشکی را هم یدک می کشد. چون چنین شخصی از مباحث کرونایی برداشت صحیحی دارد و جامعه را درگیر مخاطرات نمی کند.
لابد اونم باید محسن اقا باشن.؟؟؟
سیاست خارجی پایه و زیربنای اقتصاد کشور ماست! تا سیاست خارجی درست و حسابی نداشته باشیم - که تا الانم درست و حسابی نداشتیم- بهترین اقتصاددان هم بیاری کاری نمیتونه بکنه! پس به کسی نیاز داریم که بتونه سیاست خارجی مون رو درست کنه!
اقتصاد دان!؟؟؟ حرف های خنده دار می زنید، کدوم یکی از ریس جمهوری های قبلی اقتصاد دان بودن؟؟؟ رئیس جمهور باید متعهد باشد، ولا غیر.
ما اقتصاد دان داریم؟!!
فرقي نمي كند
اقتصاددان ازنظرمردم کسی است که برنامه هایش بمنظوربهترشدن وضع اقتصادی همه وثروتمندشدن جامعه گردد بطوریکه هرکسی بتواند آزادانه کارونیزسرمایه گذاری درکارهای اشتغالزا کندبنابراستعدادوتلاش خودش بسیاری ازاقتصاددان های ما اخیراًبجای اینکه درتلاش براساس توزیع عادلانه ثروت آنهم براساس تلاش وکارآئی اشخاص تلاششان درجهت فقیرکردن جامعه وتوزیع فقراست مابهتراست رئیس جمهورهمه فن حریف وآگاه ودلسوزداشته باشیم که اقتصادرابدهند دست اقتصاددانهای غیروابسته وباتجربه
احتمالا منظور ایشون دکتر ر. نیست ؟؟؟
انچه برای یک رییس جمهور ویا کلا هر مدیر اجرایی مهم است تناسب قدرت اجرایی با مسیولیت اوست.یک مدیر الزاما نمیتواند هم زمان هم اقتصاد دان باشد هم حقوق دان و ..... بلکه باید امکان استفاد از ظرفیت این متخصصان را در حوزه مسیولیت خود داشته باشد
رای بی رای مردم دیگه هیچ کس نمیخان نه اقتصاد ادن نه ...
حال و روز مردم تاسفبار است یک روضه خوان برای گریاندن مردم از یک اقتصاد دان بهتر است
چه اقتصاددانی چه برنامه ای وقتی فقط 20 درصد اقتصاد در دست مقام ریاست جمهوری است.
عسل را خورد و گفت شیرین است در این مملکت رئیس جمهور کاره ای نیست و مسئولیتی نیز بعهده نمی گیرد
هر رئیس جمهوری بیاید فکر نکنم بتواند کاری کند چون تصمیم گیرنده اصلی نیست رییس جمهور باید سیاستمدار باشد واز تیم کارکشته اقتصادی بهره ببردکشور وقتی میتواند رشد کند که با دنیا در تعامل باشد در شرایط فعلی نابغه ترین رئیس جمهور هم نمی تواند کاری کند
راه حل مشکلات اقتصادی ایران در حوزه سیاست و روابط بین الملل نهفته ست . افتاد؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
اگر منافع اقتصادی ایران و آمریکا پس از برجام به هم گره میخورد، یقیناً آمریکا از برجام خارج نمیشد. در دنیای امروز باید منافع اقتصادی را به هم گره زد.
آیا نامزد ریاست جمهوری اقتصاددان موجود هست؟
لطفا به افرادی که دارن یواش یواش احساس وظیفه می کنن نگاه کنید!!!
آقای قادری هنوز در سودای اختصاص بودجه به شهرستان خود (لامرد) به صورت ناحق هستند و در فکر جدایی بخشی از پارسیان و اتصال به لامرد جهت بندر شدن چگونه از اداره کشور سخن می گویند اینهمه ... جای برای کار برای مردم نمی گذارد.
اقتصاددان باشد ولی یک نظامی اقتصاددان نباشد
رئیس جمهور همیشه باید اقتصاددان سیاستمدار مجرب شجاع عادل باهوش صبور کاردان قانونمدار مشرف به امور کشور و کشورداری باشد.
مگه داریم؟
کدام اقتصاد.....
جناب اقاي وكيل عزيز استاد اقتصاد شما پاسخ بديد ببينم منابع داخلي چي هستن بشه بش تكيه كرد
صنعت فكر نميكنم حرف زدن راجع به صنعت اصلا لازم باشه سما بفرماييد چه خلق دانش صنعتي حداقل توي ١٤ سال گذشته داشتيد كه بش بشه تكيه كرد؟ شما ختي يك حركت صنعتي متمي بر دانش داهلي نه انحام داديد نه ميتوانستيد انجام بديد. وعده قران كه ميفرمايد ايا برابرند انان كه ميدانند وًانان كه نميدانند؟ خوب اون كشورهايي كه وقتشون را دارن در تحقيقات صنعتي ميگذرونن ميتونن ميوه اون وا هم بچينن پي من به شما ميگم به صنعت داخلي تكيه نكن وًنميشه كرد بخواي بكني هم الان شروع كن ٣٠ سال بعد ميوه اون را ميچيني مگر امريكا ژاپن كره اينها بك شبه رسيدن
كشاورزي از كشاورزي صخبت كردن بيشتر صحبت كاريكالماتور هست نهاده تقريبا رايگان برق تقريبا رايگان سوخت كه مجاني تقريبا و بعد كود مجاني واقعا نيترات امونبمً را ما كيلويي چند به كشاورز ميديم اين را با قيمت بين المللي مقايسه كن ببين اقاي احمدي نژاد مقايسه كرد گفت بابا تعطيل كنيد اين چاه ويل را
توليد علم و دانش را نگاه كنيم بودجه هاي تحقيقات ما كجا داره ميره براي كدومً حركت اقتصادي و خلق علم تمام بودجه ها به سمت مراكز مذهبي است پس پيش بيني ما بايد اين باشه كه مراكز مذهبي محكميً داشته باشيم وًمردم مذهبي وًمسلمان ايا داريم؟
پس خوب گوش كن ريس جمهور اينده بايد با سواد باشه از علم رياضي فقط بدون ٢ ضربدر ٢ ميشه چهار ميتونه اقتصاد را نجات بده از تظر فلسفي فقط همينقدر بدون كه كلام جاي عمل را نميگيره و از نظر مذهبي فقط دروغگوًنباشه و از نظر سلامت فقط حواس ٥ گانه اش كار. كنه و فطرت انساني را فراموش نكنه حل ميشه و تكيه بر مردم ميمونه بعنوان منابع داخلي كه به اونها هم تكيه نكن انقدر ضعيف شدن از نظر بدني انقدر ضعيف سدن از نظر اعتقادي وًانقدر ضعيف شدن از نظر اتكا به نفس كه من بت ميگم اينا را هم بيخيال ادم گرسنه تكيه كردن نداره داداش
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
مامنابع داخلی فراوانی داریم و البته بالقوه ونه بالفعل
مشکل این نیست که رئیس جمهور حقوق دان باشد یا اقتصاد دان یا موسیقی دان مشکل انست که رئیس جمهور با این ساختار بیشتر ازاین قادر نیست کاری بکند به عبارت ساده تر رئیس جمهور عملا نخست وزیراست
اون آدم خودتی! بیا گند بزن!
یاد یه شعاری افتادم :
هم خوشگله هم بوره
حتما رییس جمهوره
آهان ما یعنی نفهمیدیم منظورش کسی مثل دکتر رضاییه!
در دنیای امروز، گردانندگان هر کشوری، بویژه نمایندگان مجلس و رییس جمهور باید به طور همزمان حقوقدان، اقتصاددان و سیاست دان باشند. البته حقوق بشر و فرد به معنای علمی آن را بشناسند نه حقوق گروه یا فرقه خاصی که برگرفته از یک ایدئولوژی باشد. در کشور ما ایدئولوگ ترین آدم ها در راس قانون گذاری و اجرا هستند. این یعنی فاجعه ای که بعدها میلیونها کتاب در باره اش نوشته خواهد شد. د
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
البته نه ازدانشگاه آزادعلی آبادیادرقوزآباد
کدام یک از آقایان مطرح علم اقتصاد دارند مدارکشمن همه با رانته
اصلا مگه رییس جمهور کاره ای هست که حالا درباره مدرکش و سوادش بحث میکنین؟ سیاست کلی کشور مشخصه و طبق همون پیش میرن و هیچی هم براشون مهم نیست. بقیش سرگرم کردن مردمه
پروفسورهای اقتصاد وقتی اختیار نداشته باشند تنها یک تنخواه دار خواهند بود
اگر خود آدام اسمیت و کینز هم بیان تو این شرایط کاری از پیش نمی برند
رییس جمهور آینده باید یک اقتصاددان با برنامه باشد:
ضرورتی ندارد که ریاست جمهور آینده یک اقتصادان باشد ولی کاملاً واجب است که حتما تجربه مدیریت را داشته باشد. شورای محترم نگهبان باید شرط مدیر بودن را برای کاندیداها حتماً اعمال کند. یک مدیر واقعی همیشه مشاوره و انتخاب مشاوره بهتر در دستور کارش است، بسیار محتمل است که یک اقتصادان نتواند یک رئیس جمهور خوب باشد ولی یک مدیر خوب ختما نباید در تمام رشته کارشناس باشد. مدیریت اجرای قوی یکی از شاخصه های مهم یک رئیس جمهور است. یک مدیر خوب:
- هیچگاه لجاجت نمیکند،
- نمیگویدمن خبر نداشتم،
- نمیگوید من هم همزمان با مردم این مطلب را شنیدم،
- من من نمیکند،
- وقتی سران دیگر کشورها به کشورش تهمت ناروا میزنند با آنه قهه قهه نمیزند،
- به مردم تحت فشار معشیتی و ناچار نمگوید که گرانیها را نفهمیدن،
- نمگوید مردم برای اجناس صف نبستد (وقتی طرف جیبش خالی است برای چه صف ببندد،
- وعده سه صفر و چهار صفر و شش صفر نمیدهد،
- وعده دلار تک نرخی نمیدهد و بعد هم دلارش ده نرخی شود،
- برای فرار از مشکلات از نام مردم بیش از حد استفاده نمیکند،
- اگر جنگ اقتصادی است اول خودش و بعد ادمهای اطرافش جلودار این جنگ اقتصادی هستند،
- در زمان جنگ اقتصادی دست و پای مردم را نمیبدد و آنها را با خصوصی سازی من دراوردی، و دلال و ... گران فروش کم فروش بی کیفیت فروش ... رها کند بعد بگو ما برای تامین کالای اقتصادی مشکلی نداریم. اگر مشکلی ندارید که نیاز نیست که مرتبط این مطلب را عنوان کنید،
- برای دور زدن مردم جنگ زرگری بین اتحادیه و اصناف، تنظیم بازار، سازمان حمایت، تعزیرات، وزارت صمت ... به راه نمیانداخت
و صدها مورد دیگر پس مردم میفهمند ولی چکاری از دستشان برنمیاید، وقتی دولت حتی اجازه مصاحبه با مردم را نمیپذیرد و ...
آخه وقتی اجازه کار نداره و تصمیمات جایی دیگر گرفته میشه چه فرقی میکنه کی باشه بسه دیگه
مشکلات سیاست خارجی که بر اقتصاد تاثیر گذاره حل شده؟؟؟؟
منظور ایشون آقای محسن رضایی میباشد. علی برکت ال.. نامش را هم بگویید
خدایی با این اوضاع کی حال و حوصله داره بره رای بده که جی بشه
آدام اسمیت هم بیارین تا با دنیا تعامل سازنده نداشته باشید همین اش است و همین کاسه
تا زمانی که قانون بازیچه این آقایان از جمله همین سیاسیون هست و تا زمانی که منافع خواص بر مردم ارجحیت دارد فرقی نمیکنه چه کسی رئیس جمهور بشه!! چه اقتصاددان باشه، چه نظامی باشه، چه این باشه چه اون باشه همشون آخره دوره شون دست از پا درازتر خواهند بود
ان شاءالله ۱۴۰۰ با محسن رضایی‌‌....مردم یک نفر انتخاب میشه سال اینده.....چه یک رای چه ۸۰ میلیون رای....پس بیایید رای بدید به این اقای رضایی بخدا دورانتون خوب میشه!!من دانشجو ایشانم....واقعا دلسوزه...واقعا دغدغه منده.‌‌‌‌...به والله اوضاع درست میشه با ایشان..‌.او دکترای اقتصاد نوین هم دارد
بنظرم شخص مهم نیست فقط باید با مجلس از یک جناح باشه تا کمتر به پروپای هم بپیجن جناب دکتر .
ضمنا کدوم اقتصاد . چند بشکه نفت که این همه برنامه نمیخواد
احتمالا اول اسم آن اقتصاد دان که باید رئیس جمهور بعدی باشد محسن رضایی نیست؟
فعلا که مشکل مرغ وتخم مرغ داریم
در کشورهای عربی دولت تصمیمات لازم را میگیرد و عمل میکند , کسی هم حق دخالت ندارد . اگر دولت خلاف قانون عمل کرد با او برخورد میشود . در کشور ما هر کس و ناکسی به کار دولت دخالت میکند و در راستای منافع شخصی یا گروهیش سنگ اندازی و توهین و سعی در انحراف افکار عمومی میگند .اگر این موانع نبود خاتمی و روحانی میتوانستند بهترین رئیس جمهوران ایران باشند .
سه شخصیت برجسته کشور در امر کشور داری در زمانهایی نه چندان دور امیر کبیر , مصدق و امام خمینی بوده اند .خصوصیات و سیاست های آنها چه بوده است ؟ در درجه اول هنر استفاده ازتمام ظرفیت های مردم خود و دنیا را داشته اند . امام خمینی حتی میگفت مگر میخواهیم سفارت آمریکا را برای همیشه تعطیل کنیم ؟
مشکل ما آن دسته تصمیمات سیاسی است که روی اقتصاد تاثیر میگزارد . فرضا تصویب و یا عدم تصویب
مشکل اقتصاد ما آن دسته تصمیمات سیاسی است که روی اقتصاد تاثیر میگزارد . فرضا تصویب و یا عدم تصویب FATF میتواند وضع اقتصاذی ما را بهتر و یا بدتر کند .سیاست عضویت در اور آسیا یا WTO .
بهترین گزینه دکتر غلامرضا مصباحی مقدم دکترای اقتصاد اسلامی و اشنا با مسایل و مشکلات مردم است. دارای تجارب ارزنده در امور اجرایی منجمله تشخیص مصلحت نظام و رییس کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه بودجه مجلس ، استاد دانشگاه و... بوده است
والا تا حالا که کشورمون یه رییس جمهور با سواد بخودش ندیده!
ریاست جمهور باید مطیع تندروها باشد
آقای قادری رییس جمهور و مجلس باید اختیار داشته باشن تا بتونن تصمیم بگیرن. وگرنه خود شما اقتصاددان هستید و چن دوره در مجلس بودید.
ضرورتی ندارد رییس جمهور اقتصاد دان باشد هرچه باشد سیستم غلط من دراوردی با مراکز قدرت بیشمار دولت دردولت هیچ کاری از او برنمیاد ریاست جمهوری پستی ضربه گیر وجناحی است نه کشوری ومردم باتوجه اینکه 40 درصد مملکت دست او است کاری نمیتواند بکند
رئیس جمهور در نظام جمهوری اسلامی کاره ای نیست
با سلام . استکبار مخصوصا امریکا و اروپا و اخیراهم چین نهایت تلاش می کنند که خودشان تولید کننده مواد اولیه و اجناس و کالا باشند و مردمان سایر کشورها فقط مصرف کننده و واردکننده اقلام و اجناس انها باشند . برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاش و کوششی ئریغ نمی کنند . از جنگ داخلی . اشغتل کشورها را گرفته تا ننفوذ در ساسیهای اقتصادی و سیاسی ان کشورها از طریق وابستگان خود . در سالهای اخیرا از روش جدید و بسیار موثر استفاده می کنند ان هم این است که پایه پولی کشور مورد هدف را همیشه در نوسان نگه دارند . دنیا تبدیل شده به ارتباط بین کشور ها و تمامی دنیا مجبور هستند رابطه پولی باهم داشته باشند . ایجاد بی ثباتی در پایه یک کشور باعث می شود که نرخ برابری پول ان کشور در برابر سایر کشورها تغییراتی بسیار زیادی داشته باشد حتی دیده شده که این تغییرات به ماها و سال کشیده شده است با این روش فرهنگ واردات در ان کشور شدیدا تقویت و سرمایه گذاران چه داخلی و خارجی از تریس نوسانات پولی علاقه ای به تولید نداشته باشند . در فروپاشی شوروی .و سایر کشورهای بلوک شرق از این روش استفاده کرد و بنظر می رسد بعد از اینکه اطمینان یافت که وحدت کلمه و اقتدار نظامی بسیار زیاد ایران مانع نفوذ انها خواهد شد در مورد ایران نیز گویا چنین روشی در پیش گرفته است . نوسانات شدید پولی ریال دربرابر سایر ارزها گویای چنین روش است . مانند تغییر نرخ برابری دلار در برابر ریال از یک به 75 ریال در دهه 60 تبدیل به یک به 250000ریال در سال 99 شد ه است . این نوسانات شدید باعث شده که با وجود (توسعه بسیار زیاد سازندگی) و (اقتدار بسیار زیاد نظامی) و( امنیت بسیار زیاد) در کشور و( وجود نیروهای بسیار زیاد متخصص )و( شرکتهای دانش بنیان) و نیز( سرمایه های سرگردان در دست مردم ). سرمایه گذاران چه داخلی و چه خارجی علاقه چندانی به تولیدات نشان ندهند و حتی دیده می شود که شرکتهای که خود دولت ایحجاد کرده است بعد از مدتی اعلام ورزشستگی می کنند و اعلام می کنند که تولید مقرون بصرفه نیست . با این اوصاف اگر بانک مرکزی و مدیران وزارت اقتصادی نتوانند یک ثبات پایه پولی در ایران ایجاد کنند . شاهد افزایش واردات . خروج سرمایه ها و ورشگستگی صنایع خواهد بود . بنظر می رسد ااین افکار که با تغییر نوسان پایه پولی دولت مجبور است نیاز نقدینگی خود را تامین می کند . تاریخ چهار دهه ثابت کرده است که زیاد برای اقتصاد یک کشور مفید نمی باشد.
اقتصاددانهاش راهم دیدیم.مشکل اساسی ترازاین حرف هاست.هروقت بررسی کردید ودیدیدچندنفرازاین آقایان واقعاً دودچراغ خورده اند ودکتراگرفته اند آنوقت بگردید دنبال شخص واجدشرایط.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل