بازدید 10921

باید یک روز زن زندگی کنید تا متوجه شوید!

مهدی فخیم‌زاده در فیلم سینمایی «همسر» رقابت مردان با زنان در محیط‌های کاری را به خوبی نشان داده است.
کد خبر: ۱۰۲۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 27 December 2020

محدثه واعظی‌پور، روزنامه نگار در یادداشتی در خبرآنلاین نوشت: در دو هفته گذشته، من و گروه همکارانم برای حضور در محیط کار باید از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کردیم. حجم اتفاق‌های عجیب و غریبی که معمولا هر روز برای من یا یکی از همکاران خانم رخ می‌داد، باعث شگفتی بود. در فرصت‌هایی که بین کار پیش می‌آمد با هم درباره این اتفاق‌ها صحبت می‌کردیم. یکی از همکاران (آقایی ۲۶ ساله) با تعجب از شنیدن داستان‌های هر روزه ما گفت به این نتیجه رسیده برخورد راننده‌های این تاکسی‌ها با خانم‌ها از جنس دیگری است و کمتر اتفاق می‌افتد چنین دیالوگ‌هایی بین راننده و مسافر مرد رد و بدل شود. مثل همیشه در چنین موقعیت‌هایی گفتم: «باید یک روز زن زندگی کنید تا متوجه شوید.»

دنیای زنان، جهانی ویژه است. همین اول بگویم قرار نیست ماجرا را به تبعیض جنسیتی محدود کنم یا از خشونت علیه زنان و جنبش‌هایی از جنس «می تو» بگویم. این، بخشی از ماجراست که اتفاقا رسانه‌ای شده و تمرکز و توجه برانگیخته است. می‌شود درباره وجوه مختلف آن و کارکردهایش صحبت کرد و به بخش‌هایی از آن نقد داشت. اما واقعیت این است که زن بودن همواره با چالش‌هایی همراه است که احتمالا تنها به ایران محدود نمی‌شود. ممکن است در جوامعی میزان نادیده گرفتن زنان متفاوت باشد، اما ماهیت مردسالارانه اغلب حرفه‌ها و روابط، باعث شده زن بودن به یک عنصر پیچیده تبدیل شود. بعضی زن‌ها از این ویژگی، به نفع خود و برای ترقی و پیشرفت استفاده می‌کنند. بعضی دیگر، ناعادلانه حذف و قربانی می‌شوند.

در هر صورت، معمولا شما را به عنوان انسان و فردی از اجتماع نمی‌بینند، اغلب بر اساس ویژگی‌های ظاهری‌تان انتخاب می‌شوید و گاهی ممکن است در مقایسه با همکاران مرد مسیری دشوار را برای رسیدن به حقوقی که شایسته آن هستید و برایش تلاش کرده‌اید، طی کنید.

خشونت و تبعیض علیه زنان، تنها محدود به برخوردهای تند فیزیکی یا حذف جسم آنان نیست. این بخشی است دیده شده که تیتر رسانه‌ها شده و چند روزی افکار عمومی را درگیر می‌کند. در محیط های کاری، برخورد با زنان غریب و گاه توهین‌آمیز است. درباره من که از دنیای روزنامه‌نگاری و کار در رسانه (محیط فرهنگی) آمده‌ام و پایم را فراتر از این محدوده نگذاشته‌ام تجربه‌ها شنیدنی و متنوع هستند.

زمانی گمان می کردم جناح‌های سیاسی یا دولت‌های مختلف، در تغییر این آداب و عادات موثرند اما باید بگویم عمده رفتارها در محیط های اداری از یک جنس است. اگرچه که همکاران مرد بسیار محترمی داشته‌ام که فراتر از کلیشه‌های مردسالارانه رفتار کرده‌اند.

ده سال گذشته به عنوان مدیر روابط عمومی در یک نهاد فرهنگی باسابقه فعالیت کردم. در هر دو موسسه‌ای که حضور داشتم، مردان مدیر بودند و تنها یک همکار مدیر خانم داشتم. به عنوان مدیر روابط عمومی در اکثر بازدیدها و سفرهای اداری غایب بودم، برخلاف مدیر روابط عمومی‌های مرد که در همه رویدادها حاضرند. در جشنواره‌های مختلف با جمع‌هایی همکاری کردم که مردانه بود. مردان در راس هرم بودند و زنان بخش قابل توجهی از نیروها را تشکیل می‌دادند. هم به خاطر دقیق و منظم بودن و هم به دلیل دستمزد کمتری که نسبت به همکاران مرد می‌گرفتند. در جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت، یکی از همکاران خانم که سال‌ها در وزارت بهداشت سابقه کار داشت، گفت هرگز در میان مدیران جشنواره و در ردیف اول سالن ننشته است. درست می‌گفت، در حالی که آقای جوان بیست و چند ساله (مسئول دبیرخانه) این فرصت را داشت تا در افتتاحیه و اختتامیه در ردیف نخست و کنار وزیر و معاون وزیر بنشیند. از این به بعد به عکس‌ها و تصاویر رویدادها و محافل نگاه کنید تا متوجه شوید معمولا در ردیف اول که مخصوص شخصیت‌هاست، جایی برای زنان نیست.

در محیط های اداری که محافظه‌کاری و حفظ صندلی بر همه چیز مقدم است، زنان معمولا نباید دیده شوند. مهم نیست تسلط و مهارتشان بر کار چقدر است یا سابقه و کیفیت کارشان چگونه است. گاهی از این حجم از نادیده گرفتن تعمدی، دلسرد می‌شوید. وقتی در جلسات معارفه یا ملاقات‌های حضوری معرفی نمی‌شوید و در جمع مردان راهی ندارید. بی‌توجهی ذاتی مردان و تربیت غلط اجتماعی به این گونه رفتارها دامن می‌زند. مردان معمولا زنان را به عنوان منشی و مسئول دفتر راحت می‌پذیرند، اما در مشاغل جدی‌تر، ترجیح می‌دهند با همکاران مرد همراه باشند. نوع روابط مردانه، علاقه به تشکیل باند و دار و دسته و یارکشی همیشه جمع‌های مردانه را تقویت کرده و مانع دیده شدن زنانی می‌شود که در حلقه‌های بعدی مشغول به کارند. (مهدی فخیم‌زاده در کمدی سرگرم‌کننده و شیرین «همسر» این ویژگی‌ها را به خوبی نشان داده است.)

واقعیت تلخ این است که تجربه ثابت کرده، بدون حمایت مردان به دست آوردن فرصت شغلی اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار است.

نمی‌خواهم این یادداشت را با تلخی تمام کنم، شما به عنوان زن می‌توانید روی جمع‌های خشک و اداری مردانه موثر باشید و آنها را متوجه اهمیت حضور زنان کنید. قرار نیست صرف زن بودن به امتیاز تبدیل شود، یا به خاطرش باج بگیرید مهم این است شما و تلاشتان را هم پایه دیگران ببینند و در جایگاه خود دیده شوید.

تجربه‌های اندک در این سو و آن سو، همکاری‌های طولانی مدت با بعضی همکاران مرد و رفتارهای ضد کلیشه‌ای بعضی مدیران ثابت کرده، کورسوی امید همه جا وجود دارد اگرچه همچنان مسیر زنان برای رسیدن به موفقیت دشوارتر از مردان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۶
حرف مفت
اتفاقا الان فرصت های شغلی حتی در رده های مدیریتی به زنها بیشتر داده میشه
مشروط به اینکه اهل باشند. عین شرایطی که برای آقایون هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
باید یک روز زن زندگی کنید تا متوجه شوید
آیس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
آفرین.. خیلی عالی بود..من به عنوان یه زن شاغل در سطح مدیر پایه، تمام این موارد رو تجربه کردم..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
برای همینه فساد و رانت مملکتو برداشته چون شماها خیلی اهل هستند
ادبیاتتم عالیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
متاسفانه برخی با مغزهای کوچک شان مرتب نق می زنند
برو بابا! اگر زنان یک روز به جای مردان زندگی کنند کلن از زندگی سیر میشن! زن نه ماه یک بار می زاید و مرد هر روز و هر ساعت!
خود زن ها چشم دیدن همدیگر را ندارند در یک محیط کار دوست ندارند هم جنس خودشان باشد یا مشکلاتی سر راه همدیگر ایجاد میکنند که بیا و بپرس همیشه میگویند با مردها بهتر میشود کار کرد.
با سلام خانمها باید بلاخره بین سنت و مدرنیته یکی را انتخاب کنند نمیشه هر جا به نفعشان بود سنت و هرجا اقتضاء کرد مدرنیته را انتخاب کنند سنت در بالاترین درجه آن در عربستان سعودی است که خانمها حتی اجازه بیرون رفتن از منزل را بدون اجازه شوهر پدر یا برادرشان ندارند و مدرنیته در بالاترین سطح در آلمان است که می بینید خانمی بسیار زیبا که اگر ایران بود دست به سیاه و سفید نمیزند فرضا پمپ بنزینی شده و براحتی با پوشیدن لباس کار نازل بنزین را در باک ماشینها برای سوختگیری گذاشته و اگر بگوید من زن هستم و اینکار مناسب شان من نیست بلافاصله اخراج و به او میگوید در جامعه 80 میلیون نفری آلمان 40 میلیون زن هستند اگر میخواهی به خاطر زن بودن شغلی پیدا کنی بلافاصله برو آخر صف اینجا از این خبرها نیست ولی ایراد در ایران این است که خانمها هم مهریه آنچنانی میخواهند و هم حق کار و تحصیل نمیشه همه چیز را با هم خواست .
ای کاش میشد در این خانم ها مشکلات آقایون را تجربه کنن تا روزی صد بار خدارو شکر کنن که زن هستند
قبول ندارم. شلوغش کرده ایشان. در این سطوح که این خانم بیان می کند چه زن و چه مرد در صورتی که در حلقه باشند به یک نسبت امتیاز می گیرند. خارج از حلقه باشی کلاهت پس معرکه است. اما در بخش خصوصی و در سطح اجتماع زنان با مخاطرات و توهین بیشتری روبرو هستند.
شما فقط به عنوان یک زن محترم کمی دقت بفرمایید در همان جاهای اندکی که زنان مدیر باشند شاید کارها منظم تر و بهتر انجام گیرد ولی حتما مسائل حاشیه ای که موجب رنجش همکاران را فراهم کند هم بیشتر است .و احتمالا دلیل آن تمامیت خواهی و بسیار جزئی نگر بودن خانمها شاید باشد که در مجموع مدیریت را هم برای مدیر محترم و هم برای کارکنان دشوار می کند.
بله این واقعیتی است که قدرت چه به صورت قدرت در تصمیم گیری و چه قدرت اقتصادی در دست مردان هست و تا جایی که بشه در برابر دادن حتی بخشی از اون به زنان مقاومت عجیب و غریبی نشون میدن
خدایی زنها دیگر چه می خواهند حتی کرونا هم با زنها مهربانتر از مردان است و از انها کمتر تلفات می گیرد. بفرمایید همه مردان جهان در جا خودکشی کنند. اما قبلا فکری برای دفع سوسکها و موشها بکنید؟ از شوخی که بگذریم حداقل در بخش خصوصی در قبال هر 10 زن فقط یک مرد بکار گرفته می شود مگر برای کارهای خیلی سخت که اصولا زنها تمایلی به اشتغال در ان ندارند. خانمها نگران نباشند فقط یک کار دشوار اختصاصی دارند و ان هم بچه اوردن است که ان هم به لطف پیشرفت علم تا مدتی دیگر به دستگاهها سپرده می شود.
واقعا همینطوره. من با تمام وجودم مساله تبعیض رو در محیط کارم احساس می کنم
با هوچی گری و رانت نباید بدنبال مسئولیت بود .
عده ای از ما خانم ها عادت کرده ایم به جای اینکه توانایی مان را ثابت کنیم اول سهم خواهی کنیم که تاکنون به همین خاطر از قافله جامانده ایم .
چقدر پزشکان خانمی هستند که بدون هیاهو دارای بهترین مرتبه علمی و درآمد می باشند.
نباید ما طبل توخالی باشیم و مرتب فریاد حق مان از دست رفت را سر دهیم.
خیلی وقتها اصلا ادم میشد تواین دنیا نباشه خیلی راحتر بود این همه مشکلات و دویدن و عمر گذاشتن و به هیچی نرسیدن ب مرد بودن هم چنان اش دهن سوزی نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر