بازدید 16271

چه کسانی پشت پرده گزارش کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس علیه ایران قرار دارند؟

کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس گزارشی خصمانه علیه کشورمان منتشر کرد که به نظر می‌رسد بیش از آنکه موضع رسمی دولت و پارلمان انگلیس باشد، مواضع لابی‌های صهیونیستی و نمایندگان وابسته به آن‌ها باشد.
کد خبر: ۱۰۲۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴ 16 December 2020

چه کسانی پشت پرده گزارش کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس علیه ایران قرار دارند؟

بین الملل تابناک: کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس، گزارشی خصمانه علیه کشورمان منتشر کرد که به نظر می رسد بیش از آنکه موضع رسمی دولت و پارلمان انگلیس باشد، مواضع لابی های صهیونیستی و نمایندگان وابسته به آن ها باشد.

این کمیته پارلمان انگلیس در گزارشی مغرضانه و مداخله جویانه با طرح ادعاهایی بی اساس علیه کشورمان، خواستار اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت انگلیس شد.

کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس به تازگی گزارشی در اختیار دولت بوریس جانسون نخست وزیر این کشور قرار داده که در آن با طرح ادعاهای نخ نما و بی اساس علیه ایران، خواستار بررسی‌های لازم برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است.

به نوشته روزنامه گاردین، همچنین در بخشی از این گزارش آمده است که رویکرد دولت انگلیس برای آزادی زندانیان دوتابعیتی ایرانی- انگلیسی محبوس در ایران کارساز نبوده و از دولت خواسته است تا بازداشت این افراد دو تابعیتی را گروگان‌گیری بداند.

یکی از مسائلی که در گزارش اخیر مهم است این است که مبنای این گزارش برگرفته از ۲۰ گزارش بوده است از سوی همان کارشناسان یا نهادهایی که خارج از پارلمان می توانند اعلام نظر کنند. ۱۸ مورد از این گزارش ها بار منفی علیه ایران داشته است و دو گزارش نیز مثبت بوده است. از میان این گزارش ها، یکی از آن ها به اسم سازمان منافقین ثبت شده است‌. لذا مشخص است که خروجی این گزارش علیه ایران است.

در گزارش مغرضانه و ادعایی این کمیته از وزارت امور خارجه انگلیس خواسته شده است تا رویکرد خود را برای مذاکره به منظور آزادی زندانیان دوتابعیتی تغییر دهد و از جمله با فشار بر حسن روحانی رییس جمهوری ایران، پیش شرط رعایت آنچه اصول حقوق بشری خوانده را برای عادی‌سازی روابط با تهران در این مذاکرات بگنجاند.

کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در گزارش خود به این موضوعات بسنده نکرده و در حالیکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ به تصویب شورای امنیت سازمان ملل که انگلیس نیز خود یکی از اعضای آن است، رسید به دولت توصیه کرده است که این توافق باید دوباره مورد مذاکره قرار گیرد و حتی شروطی برای محدود کردن برنامه موشکی بالستیک ایران به آن افزوده شود.

این اعضای پارلمان انگلیس همچنین در اظهارنظر‌های مداخله جویانه خود از دولت کشورشان خواسته اند تا بیش از گذشته به موضوع سیاست‌های منطقه‌ای ایران رسیدگی و می‌بایست با ایالات متحده و متحدانش در خلیج فارس به منظور تدوین یک استراتژی مشترک همکاری کند.

آنها در ادامه این گزارش تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج یک جانبه از برجام و اعمال فشار حداکثری بر ایران را رد و تاکید کرده اند که اختلاف در چگونگی پرداختن به موضوع هسته‌ای، به ویژه بین ایالات متحده و گروه E3  (انگلیس، فرانسه و آلمان)، منافع لندن را تأمین نکرده است، بلکه خروج آمریکا از برجام باعث شده تا ایران برای تعامل با غرب انگیزه‌ای نداشته باشد و به روسیه و چین این فرصت را داده تا برنامه‌های خود را در خاورمیانه دنبال کنند.

اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در گزارش خود خاطرنشان کرده اند که در نبود یک رهبری درست و همکاری چندجانبه، این خطر وجود دارد که ایران برای بهبود وضعیت اقتصادی خود بیشتر به سمت روسیه برود و این چیزی است که برای ایران از نظر سیاسی کم‌هزینه ‌تر خواهد بود.

روال کاری کمیته روابط خارجی

روال کار کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس بدین صورت است که همان ابتدای سال چند موضوع را برای بررسی انتخاب می کنند. برای همین موضوعات این کمیته نظر کارشناسان خارج از پارلمان را می گیرند؛ برای نمونه، یکی از موضوعاتی که کمیته بررسی کرد، بحث حقوق بشر و توافق هسته ای با ایران بود.

بر همین اساس، کمیته روابط خارجی از هر فرد، سازمان یا نهادی که متخصص این مسائل است، می خواهد که نظرات و دیدگاه خودش را برای آن ها بفرستد. در واقع این کمیته محدودیتی برای دریافت گزارش کارشناسی ندارند. اما الزامی هم به استفاده از همه این نظرات ندارند. حتی موسسات پژوهشی و کارشناسانی از ایران یا هر نقطه جهان می توانند نظریات خودشان را با این کمیته به اشتراک بگذارند.

کمیته گزارش ها را جمع آوری می کند و در ادامه گزارش هایی که استنادات بیشتری دارد، در یک جلسه ای مثل جلسه استماع بررسی می کنند و نظرات کارشناس هر گزارش را می شنوند و در نهایت بعد از شنیدن نظرات، جمع بندی و گزارش نهایی از سوی کمیته روابط خارجی تهیه و منتشر می شود. این در نهایت تبدیل می شود به گزارش سالانه ای که نه الزامی برای دولت ایجاد می کند و نه مصوبه پارلمان است.

مرحله بعد از این گزارش نه تصویب آن بلکه موضع گیری دولت خواهد بود. ممکن است در یک پاراگراف دولت اعلام کند این دغدغه ها را مورد توجه قرار می دهیم و از طرف دیگر ممکن است در چند صفحه به جزئیات بیشتری اشاره کند‌. با این حال، این گزارش در حد همین موضع گیری دولت باقی خواهد ماند و تبدیل به مصوبه یا قانون نخواهد شد.

یکی از مسائلی که در گزارش اخیر مهم است این که مبنای این گزارش برگرفته از ۲۰ گزارش بوده است. از سوی همان کارشناسان یا نهادهایی که خارج از پارلمان می توانند اعلام نظر کنند. ۱۸ مورد از این گزارش ها بار منفی علیه ایران داشته و دو گزارش نیز مثبت بوده است. از میان این گزارش ها، یکی از آن ها به اسم سازمان منافقین ثبت شده است‌. لذا مشخص است که خروجی این گزارش علیه ایران است.

پشت پرده گزارش کمیته روابط خارجی

حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در انگلیس پشت پرده انتشار گزارش فوق الذکر را فاش کرد و در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ‏گزارش کمیته ای در پارلمان انگلیس پیرامون ایران، مصوبه و جمع بندی پارلمان انگلیس نیست و به مصوبه پارلمان هم تبدیل نخواهد شد. این گزارش در جمع بسیار محدودی با رهیافتی کاملا خصمانه و بر مبنای تحلیل و توصیه های صهیونیستها و منافقین برای آخرین تاثیرگذاری ها بر تحولات آینده تهیه شده است.

چه کسانی پشت پرده گزارش کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس علیه ایران قرار دارند؟

بعیدی نژاد افزود: ‏«تام توگندهات» هماهنگ کننده ی تهیه این گزارش، بلندگوی منافقین و جریانهای برانداز است.

سفیر کشورمان در توییتی دیگر عنوان کرد: ‏این گزارش هیچگونه مشروعیت و ارزشی ندارد و سفارت کشورمان طی یادداشتی رسمی به وزارت خارجه انگلیس، تهیه چنین گزارشی از سوی برخی نمایندگان افراطی مجلس انگلیس را شدیدا محکوم نموده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها