کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «بورس تابناک» مطرح کرد

هفت خطای راهبردی که موجب ریزش بازار سرمایه شد / سهمی که سه ماه است ۵ مثبت می‌خورد؛ نهاد ناظر کجاست؟

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با بورس تابناک گفت: من الان سهمی را می‌شناسم که سه ماه است، هر روز ۵ درصد مثبت می‌خورد و یک روز هم منفی نشده است! سهمی که در گروه معادن است و هیچ گونه نکته مثبتی در صورت‌های مالی آن دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴ 08 September 2020

بازار همچنان در حال ریزش است و گویا حمایت حقوقی ها تنها در لفظ معنا پیدا می کند و سهامداران خردی که در این اوضاع گرفتار شده اند، هر روز به ضرر و زیانشان افزوده می شود.

به گزارش «بورس تابناک»؛ در این روزها بسیاری از کارشناسان به دنبال موشکافی دلایل ریزش بورس هستند و مردم عادی که سرمایه های خود را به این بازار با حمایت های عالی ترین مسئولین روانه کرده بودند، حالا سرمایه خود را در حال آب شدن می بینند. پرسش این است که دلایل این ریزش چه بوده و چه تصمیماتی موجب این ریزش شده است؟

هفت خطای راهبردی موجب ریزش بازار سرمایه شد/ سهمی که سه ماه است 5 مثبت می خورد، نهاد ناظر کجاست؟

هفت خطای راهبردی که موجب ریزش بازار شد

وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک با اشاره به اینکه در این مدت، خطاهای راهبردی اتفاق افتاد که باید دولتمردان ما آن ها را مدنظر داشته باشند، افزود: اولین خطای راهبردی این بود که دولت نباید در بازار سرمایه به مانند سایر بازارها آشکارا و دستوری شروع به حمایت کند. حمایت دستوری در بازار ایراد دارد و این انتظار در جامعه ایجاد می شود که دولت از این بازار در حال حمایت است؛ پس من به پشتوانه حمایت دولت وارد این بازار خواهم شد. این افراد با عدم آگاهی و دانش، سرمایه های خود را وارد این بازار می کنند و وقتی این بازار اصلاح یا ریزشی دارد دولت مقصر می شود.

بنابراین اگر دولت می خواهد حمایت کند، باید این حمایت غیرعلنی باشد. متاسفانه در این مدت شاهد این موضوع نبودیم و دولتمردان ما آشکارا از این بازار حمایت کردند.


بیشتر بخوانید:

عسل بورس نصیب ۱۵۰ نفری شد که می‌دانستند پول‌ها به بورس می‌رود


دومین خطای راهبردی این بود که دولت با آزادسازی سهام عدالت اجازه داد که ۳۰ درصد فروش به ۶۰ درصد فروش ارتقا یابد. این در حالی بود که دولت هیچ برنامه‌ای برای نحوه فروش این ۶۰ درصد سهام عدالت نداشت. با این اوضاع و با توجه به فشار دولت برای فروش این سهام عدالت، در مرداد ماه بسیاری از کارگزاری‌ها و بانک‌ها با بی برنامگی موجود شروع به فروش این سهام عدالت کردند.

خطای راهبردی سوم این بود که سازمان بورس ابلاغیه ای را صادر کرد، مبنی بر اینکه حداکثر سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در سهام باید ظرف یک ماه به ۵ درصد کاهش یابد. این باعث شد تا فشار فروش باز هم بالاتر رود.

خطای چهارم راهبردی این بود که حقوقی های بزرگ با رسیدن شاخص کل به دو میلیون واحد به این نتیجه رسیدند که خیلی از سهام رشد قیمتی خود را کرده اند و باید فروخته شوند. برخی سهام به صورت نامتعارفی رشد قیمت داشتند و باید نهاد ناظر به این رشد قیمت آن ها نظارت می کرد؛ اما متاسفانه نظارت لازمی را نداشت. به هر صورت با این تصمیم حقوقی ها باز هم فشار فروش بیشتر شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از اینجا به بعد باز هم خطاهای راهبردی افزایش یافت. وقتی بازار ۳۰ تا ۴۰ درصد اصلاح شد، دوباره خطاهایی که ناشی از بی برنامگی بود، شروع شد.

خطای راهبردی پنجم این بود که در این وضعیت دوباره دولتمردانی که اطلاعی از بازار سرمایه نداشتند و در جایگاهی نبودند که اظهار نظر کنند، شروع کردند به مصاحبه و اعلام نمودند از یک رقمی به بعد شاخص کل باز خواهد گشت! با این اظهارنظرها دوباره دولت شروع کرد به حمایت دستوری از بازار سرمایه و تکرار اشتباهات گذشته. حتی دستورهایی رسید که از ۱۰ تا ۱۵ نماد شاخص ساز حمایت شود. این خیلی تصمیم اشتباهی بود. دلیل این است که شما وقتی از چند سهم، آشکارا حمایت می‌کنید، این پالس را به سهامداران می‌دهید که سرمایه‌های خود را از سایر نماد‌ها بیرون بیاورند و شروع به خرید همین ۱۰ تا ۱۵ سهم کنند.

خطای راهبردی ششم این بود که بازار بدون برنامه ریزی و تحلیل به دو وقت زمانی تقسیم شد. این تقسیم باعث شد تا سهم های وقت اول به وقت دوم علامت بدهند و برعکس! یک عدم تقارن اطلاعاتی در این وضعیت شکل گرفت.

خطای راهبردی هفتم این بود که در این وضعیت، زمزمه هایی از اختلاف در تیم اقتصادی دولت هم به خصوص بر سر صندوق ETF دوم شنیده شد.

سهامی که سه ماه است ۵ درصد مثبت می خورد، نهاد ناظر کجاست؟

این استاد دانشگاه در پایان صحبت‌های خود گفت: وضعیت بازار سرمایه به مانند یک اتوبان است. اگر یک خودرویی در این اتوبان مدام با سرعت ۱۸۰ حرکت کند و یا دنده عقب هم حرکت کند خطاست. باید نهاد ناظر بر وضعیت این خودرو نظارت داشته باشد تا با یک سرعت مطمئنه حرکت کند. من الان سهمی را می‌شناسم که سه ماه است هر روز ۵ درصد مثبت می‌خورد و یک روز هم منفی نشده است! سهمی که در گروه معادن است و هیچ گونه نکته مثبتی در صورت‌های مالی آن دیده نمی‌شود. حالا پرسش این است که در این وضعیت نهاد ناظر بازار سرمایه کجاست؟

وی افزود: برخی از سهام در دست یک گروه خاصی هستند که مدام مثبت هستند و نهاد ناظر هم هیچ گونه واکنشی نشان نمی‌دهد. طبیعتاً از یک جایی به بعد این سهام شروع به ریزش‌های شدیدی خواهند کرد و در نتیجه این سهامداران خرد هستند که متضرر می‌شوند. شقاقی شهری گفت: الان باید نهاد ناظر نظارت داشته باشد و از دخالت بپرهیزد. ما هم اکنون در بازار شاهد نظارت‌های هوشمندانه نیستیم، ولی یک جا‌هایی شاهد دخالت‌های بی مورد هستیم.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵۲
واقعا نیاز نیست به اساتید دانشگاه زحمت بدید برای تحلیل. به دوستانی که بورس بازی میکنن توصیه میکنم یه نگاه به رییس بورس بکنید بعد ببینید این بورس جای وارد شدنه یا نه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
ارزش روز شرکت ها با ارزش دارائی هایشان یکسان نیست و این باعث ایجاد این مشکلات می شود باید همه شرکت ها با توجه به افزایش نرخ ارز در این چند سال تجدید ارزیابی کنند تا حدس و گمان ها درباره سهام ها تمام شود و ارزش قعطی شرکت ها مشخص و شفاف باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
داداش دمت گرم چه حرفی بود، باید با طلا نوشتش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
بابد موشکافی بشه چرا مدیرعامل قبلی بورس استعفاداد؟ ایشان چه چیز معیوبی درسیستم بورس دیده بودکه کنارکشید؟ چراهمان موقع به هشدارهای کارشناسان شریف غیرسغارشی گوس نکردند که جلوی این ریزش سهمیگن ۱۴۰ میلیارد دلاری روبگیرن؟!!!
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
علی آقا محمدی که هر شب در تلویزیون مردم را دعوت به بورس می کرد کجا است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
عزیز من در اول فروردین 97 شاخص بورس 90 هزار و دلار 4 هزار بود دلار شد 24 هزار نهایتا بورس باید میشد 600 هزار تازه 20 درصد هم رشد منفی اقتصاده که ازش کم نکردم
دولت و سهامدارها شما را کشاند توی بورس و طمع کردید دقیقا از 500 هزار خرید زدید تا 2 میلیون در شاخص 2 میلیون هم اونایی که شما را کشانده بودن بورس فروختن و سهام شما قفل شد
حالا ترامپ هم حتی انتخابات را ببرد باز دولت باید بودجه خود را از بورس تامین کند
پس ترامپ هم ممکنه یه هیجان موقتی به بورس دهد ولی باز برمیگردیم رو همین شرایط
از 500 هزار به بالا حباب بود با سکه طلا مقایسه نکن قیمت جهانی سکه طلا 2 برابر شده قیمت داخلیش هم تحت تاثیر تورم و.. چند برابر شد اون دو برابر جهانی هم اومد روش
تا کی می خواهید خود را گول بزنید؟
اگر افزایش بورس ناشی از تورم بوده که نهایتا باید 6 برابر میشد اگر ناشی از رشد اقتصادی بوده که رشد اقتصادی ما منفی بوده
یه کم تعقل چیز بدی نیست
بایدن هم ببره باز همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
تابناک این جناب استادتون تا دیروز کجا بودن؟چرا تازه متوجه کثافت کاری در بورس شده اند که عده ای برخی از سهمها رو بی منطق میبرن بالا و دراوج قیمت می کنند تو پاچه ملت.لازم به لاپوشانی نیست استاد دانشگاه عزیز که شما سهمی را می شناسید سه ماه است مثبت میخوره.بچه های بازار بورس که چند سالی هست فعالیت دارن میدونند و می بینند این و دادهم میزنند و سوت میزنند ولی کو گوش شنوا.سهم مورد نظر استاد ، معدنی دماوند با نماد کدما هست.اینم گفتم اگر واقعا عزمی برای مبارزه با فساد هست خب همین فردا ببندید ،لازم نیست این استاد هم چنان اشاراتی کند انگار از نقشه گنج باخبر است و به هیچ کس نمیگه.خب استاد اسم سهم رو من گفتم حالا ببینیم پیگری میشه که به جرم تخلف چندماه ببندند یا فقط همیشه سهمهای ملت بیچاره رو بلدند ببندند و نابود کنند.در ضمن استاد محترم من و خیلی از بچه های بازار هم بیش از شما سواد اقتصادی داریم ولی پارتی نداریم که در دانشگاهی استخدام بشیم و بهمون بگن استاددددددد دانشگاه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
ارزش یک شرکت و سهام ان به سوددهی ان وابسته است نه ارزش دارایی هایش1320
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
مدیرعامل قبلی بورس احتمالا با برنامه هایی که برای بورس داشتن مخالف بود1336
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
تورم امتیازی برای رشد بورس نیست چون ممکن است وضعیت شرکت ها را خرابتر کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
1531
همه چیز در بورس مشخص بود از کارشناسان انتظار نداشته باشید برخلاف تبلیغات دولت بیاند حرف بزنند
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
خدا وکیلی اینا دیگه از چه راهی جیبمون رو نزدن؟
پول بردیم موسسات مالی با مجوز رسمی بانک مرکزی یهو همشون باهم تخته شدن و بعد از 5 سال که ارزش یک پنجم شده بود اصل پول رو هم به طور کامل پس ندادن
سهام پدیده شاندیز خریدیم یهو درشو تخته کردن و پولارو کشیدن بالا
حساب ارزی بانک ملی باز کردیم بعد از این که قیمت ارز سه برابر شد معادل ریالی 2 سال قبل رو پس دادن
اخرین امید ما بورس بود که اونم به این روز افتاد و سرمایه مون نابود شد
به خدا به پیغمبر 23 میلیون تومن وام بود که باهاش سهام خریدم و الان ارزشش شده حدود 14 میلیون در کمتر از 3 هفته
خدایا خودت با دادمون برس
پشت دستمو داغ کنم از این به بعد چیزی به جز دلار و طلا بخرم من و به فرزندان خودم هم آموزش خواهم داد
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
درسته؛درکجای دنیا یک مدیرموفق مثل شاپورمحمدی را که ازاستوانه های علمی وتجربی اقتصادوامورمالی است ، آن هم دراوج موفقیت بورس برمی دارندوآدمی راکه سابقه مدیریتی درخشانی دربورس نداردودرواقع کارنامه ی مشخصی داردوشناخته شده است جایگزین می کنند؟بالاخره دلیل این کارچه بوده ؟چون به جای نگاه تخصصی ، گوش حرف کن دولت است؟ خوب اگراینگونه است بحران را تحویل بگیرید.خدامی داندمن تاحالا ازنزدیک یکباره نه آقای قالیباف اصل رادیدم نه آقای محمدی را وقصدبی احترامی به هیچ کدام راندارم ، هیچ منفعتی هم ندارم .ولی به عنوان یک استاددانشگاه برایم سوال ایجادشده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
بالاغيرتا كدام آدم عاقل بر اساس حمايتهاي دولت وارد بازار شد؟ دليل اصلي ريزش غير منطقي بورس، رويش غيرمنطقي آن بود منتها ما آدمها عادت داريم زماني كه سود كرديم آن را ناشي از درايت خود بدانيم ولي وقتي ضرر كرديم به دنبال مقصر مي گرديم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
ناشناس 15:03
وقتی در مورد چیزی اطلاع نداری صحبت نکن . از سال 97 تا الان کلی شرکت جدید وارد بورس شده است که باعث شده شاخص رشد کنه . شما برو همون طلا و دلار رو معامله کن و در مورد بورس نظر نده
بورس دیگه تبش خوابید، ریزش حدود ۴ هفته ای اونم در حدود ۶۰۰ هزار واحد نشان میده که بازار حقیقی نبوده و فرمایشی بود.

تبریک به دولت بابت اونهمه تبلیغات پوشالی راجع به بورس
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
تازه ادعا کرده اند میخواهند ۱۰۰ میلیون دلار هفته اینده از صندوق ذخیره ارزی بریزند در بورس
اینها همه اش بی مورد و بورس سیاه چاله اقتصاد ایران شد و اقایون اصلا ارزی گذاشته اند کف خزانه که حالا صد میلیون دلارش را در ان بریزند؟؟؟؟؟؟؟ادعا میفرمودند ۱۰۰ میلیارد دلار ریزش بورس ضررش بوده ان وقت با ۱۰۰ میلیون دلار حل میشود؟؟؟؟؟
دوره ادعاهای خاص گذشته و اقای ربیعی فقط ادعا میکند.
دولت فقط دارد روزها را طی میکند تا دوره اش تمام شود و برود.
اقای همتی کجا تشریف دارند؟؟؟؟
ارز برای خودرو نداشتند بدهند وارد کنند منتهی نفری ۲۲۰۰ دلار دارند در صرافی ها بدهند تا طرف بیاید این ور خیابان بفروشد و فقط در یک دست به دست شدن حداقل ۵ میلیون سود کند؟؟؟؟؟
سیف خیلی بهتر بود همتی فقط ادعا ادعا !!!ارزو بر جوانان عیب نیست!!!!!!عجب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
تابناک عزیز ریزش بورس تحلیل و آنالیز و فلان نمیخواد رک وپوست کنده بگید اینم یکی از راههای خالی کردن جیب مردم بود یه بار دلار یه بار با خودرو ....اینبار هم با بورس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
وقتی ۸۰درصد اقتصاد دست دولته پس ۸۰درصد سهام بورس هم دست دولته بصورت هیجانی و غیر منطقی بردن بالا فروختن به مردم الان میارن پایین میخرن نتیجه اینکه کسری بودجه حل میشه
خوب تابناک جان الان چرا این مقاله رو چاپ می کنی. ما که در بورس هستیم سه ماه قبل اینارو گفتیم. الان که همه سیاستمداران از ناآرامی های اجتماعی، رشد دلار و زمین و مسکن و سکه و همه لوازم الکترونیکی و خانگی ترسیدن داری این حرف ها رو می زنی.
بهترین محل برای جمع کردن نقدینگی بورس بود. اما برخی لیاقت اطمینان مردم و مدیریت پولهای وارد شده به صنعت را نداشتن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
تابناک خودش تا دیروز دشمن شماره یک بورس بود بهمراه کیهان شریعتمداری.الان شده دایه مهربانتر از مادر واسه سهامداران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
تابتاک یک رسانه است نه دلسوز بورس و نه دشمن بورس
از مقالات و نظرها هم مشخص است که همه منتشر میشوند1522
ناظ ررفیق قافله اس
قانون نوسان 20% و 50% فقط در روند صعودی اعمال می شود ولی الان سهمها همگی 50% افت داشته اند ولی خبری از بسیته شدن سهم ها نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
داداش سانسور میکنی حداقل ضرب المثل کلا پاک کن
دلارامروز شد ۲۵۳۰۰
پژو ۲۰۶ صندوقدارکه سه سال پیش ۳۸ میلیون بود امروز رسیده به ۲۲۰ میلیون !
پراید رفته بالای ۱۰۰ میلیون !!!
روحانی: کشوراز لحاظ اقتصادی درمسیر درستی حرکت میکنه !!!!!!!!!!!!!!!
علی برکت الله !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
مسیر حرکت کشور رو خوب اومدی. با همین فرمون بریم به جاهای خیلی خوبی میرسیم.. !!!!!!
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
دلار آمریکا داره ما رو نقره داغ میکنه.آقا شما رو به خدا جلوی افزایش این ارز رو بگیرید .همزمان روی ماشین و سکه و مسکن و کالاهای اساسی داره مانور میده.همه فقط دارند تماشا می کنند.چرا مسئولی نباید جوابگو باشه؟
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
تابناک وقتی بورس ۷۵۰۰۰۰ واحد بود گفت دلار باید ۲۵ تومان باشد و الان یک تناسب ببندید با شاخص فعلی خواهید دید دلار چند باید باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
من شنیدم 206صندوقدار نایاب هم شده تو بازار و حرف از قیمتهای بالای 250 میلیون هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
!دنا پلاس توربو شده 610 میلیون
ما به بازار سرمایه ورود کرده ایم ولی هر روز داریم ضرر میکنیم
از رهبری میخواهم پیگیر حل معضل بورس بشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
انروزکه جیک جیک مستانت بود(روزانه ۵ درصد سود جیرینگی میرفت توجیب مبارک)
یادزمسنونت نبود؟؟؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
شما یک ماده قانونی رو کن که نوشته بورس باید تا ابد صعودی باشه و پول علف خرس . رو کن دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
چطور آن موقع که روزی ۵ درصد سود میکردی نگفتی
رهبری ورود کنه.عجب داستانیه!!
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
عجب داستانیه بعضی ها اصلا متوجه نمیشن شدت ضرر در بورس سرعتش از شدت سود سهمکین تره...اگه شما در بورس 50 درصد ضرر کنی و راهی هم سیستم برا خروجت نداشته باشه و پولت حبس بشه 100 درصد سود لازمه تا به جای اولت برگردی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
ببینم وقتی سود میکنی بشکن میزنی وقتی ضرر میکنی اونوقت همه دزد میشن و مقصر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
ايشون خودشان هم ملت را به سرمايه گزاري در بورس تشويق كردند مگر يادتان رفته يا جرات اظهارش را نداري
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
بله در تیرماه ایشون گفتن ملت برید در بورس سرمایه گذاری کنید و اسم بورس رو صراحتا در سخنانشون آوردن.ولی واقعا این رسمش نبود که اینجوری سرمایه ملت نابود بشه توسط دولت روحانی قفل ساز و گشاینده
سه شنبه ۱۸ شهریور ساعت ۹:۵۰
درادامه ریزش های سهمگین ۵۰۰ هزارواحدی هفته های اخیر بورس امروز نیزتنها ظرف نیم ساعت از زمان شروع به کارتالاربورس شاخص کل ۳۰ هزارواحددیگر سقوط کرد وبه کانال یک ونیم میلیون واحدی پرتاب شد !!!
صف های فروش بسیارپرتراکم هستند اما خریداری نیست دیگرهیچ چیز حتی حمایت حقوقی ها نمیتواند مانع از ادامه سقوط بورس شود
روندنزولی بورس وتخلیه حباب ان تارسیدن شاخص کل به کانال ۴۰۰ هزارواحدی ادامه خواهدداشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
تازه خیلی ازنمادها روبرای جلوگیری از ریزش بیشتربستن روزیکه بازبشن ببین چطور ریزش میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
تازه اونم در شرایطی که شاخص سازها مثل شستا، خودرو، پالایشی ها و ... را بستن و الا اگه اونا بودن که شاخص 150 هزار واحد ریزش داشت
یک عده که رانت داشتند باحمایت وتبلیغات شبانه روزی دولت درمدت چندماه سرمایه شان ۱۰-۲۰ برابرشد یک عده بدبخت حالا باید تاوان طمعکاری اینهارابدهند وشاهدنابودی سرمایه اندکشان باشند
این وسط بدبخت ما مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
سود و زیان قسمتی از ریسک های بورسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
حقتونه نباید به اینا اعتماد میکردید
دلار ۲۵۱۵۰
سکه۱۱۶۰۰۰۰۰
طلا گرمی ۱۱۲۳۰۰۰
تومان

علی برکت الله
نتیجه ناکارآمدی دولت و بیخیال بودن مسئولین نسبت به ارزش پول ملی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
این افت خیلی شدید ارزش پول ملی نه به خاطر تحریم ها بلکه به خاطر یک اختلاس خیلی بزرگ به وسیله صاحب ایران مال شکل گرفته
بورس جای خوبی بود. یه مدت صعودش مردم رو سرگرم کرد الان ریزشش. دولت همه که به اونچه که میخواست رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
هدف دولت تامین کسری بودجه بود که انجام شد !!!!
این کارشناس ته خط اومده و داستان میگه، تا حالا شما کجا بودی که مسولان رو بیدار کنی و به مردم هشدار بدی؟
این الوقت بودن یعنی این! کارشناسی که بعد از کما راجع بازار اظهارنظر مند غیر سم پاشیدن به روی زخم نیست
کاش قبل این وقایع بدون رویت این فکتها قادر به اظهارنظر بودید!
دولت باید بعد اصلاح بیش از ده درصدی بازار، دامنه تغییرات رو کاهش و حجم مبنا رو افزایش میداد و در بازگشایی های مجدد نوسان بدون دامنه رو‌ حذف میکرد که متاسفانه یه سهم پانصد تومنی رو ‌عمدا هفت هزار تومان نکنه و بعدش بخواهد داخل پالایش یک قالب مردم کنه
پاسخ ها
پسرک فضول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
از روز اول جهش بورس آگاهان بورس این مسائل را هشدار دادند ولی مردم چون تابع تب گله اند گوش به حرف کسی نمی دهند
۱. عرضه بدون تعلل دارایی‌های بورسی دولت
۲. افزایش نرخ سود بازار بین بانکی و سپرده‌های بانکی توسط بانک مرکزی
۳. شتاب‌دهی به عرضه‌های اولیه شرکتها و افزایش درصد شناوری
۴. توقف هر نوع پیام‌دهی سیاستگذاری در معنای بیمه‌گریِ کلان بورس
۵. کنترل مؤثر در نظارت بانکی برای جلوگیری از تزریق اعتبارات جدید بانکی به بازار بورس و جلوگیری از رشد بیش از حد نقدینگی

دولت داره دقیقا به اینها عمل می کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
دولت حتی یک سهم از داراییهای خود را به مردم نفروخته
همه انهارا در یک سبد عدالت و دو صندوق دارایی 1 و 2
گذاشته و با نوسان گیری سرانجام ان بسته هار به حقوقیهای دولتی فروخته هرکس پیدا شد که گه من یک سهم مثلا فولاد از دولت خریدم و الان در پورتفوی من است حرف من باطل است
نهاد ناظر کجاست؟ و سهمی که سه ماه است منفی می خورد(وخارزم)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
اون سهم ۹ ماه کامل مثبت میخورد حالا سه ماهه اصلاح میخوره
هشتم اینکه...مسئولین مربوطه توانایی و سواد مدیریت بازار بورس و هدایت سرمایه عظیمی که ایجاد کرده را نداشته و ندارند...آنها فقط بلدند مانند دلالان و واسطه ها از مسکن و خودرو حرف بزنند!!
نهم اینکه...به نظر من بورس قربانی اختلاف مجلس فعلی و رئیس دولت شد.
دهم اینکه....تجربه ثابت کرده است هرکاری را که نمیخواهید انجام شود و میخواهید که انجام نشود را از مردم گرفته و به دست مسئولین بسپارید!!
یازده اینکه...بورس حتما اینطور نخواهد ماند و راه خود را پیدا خواهد کرد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
دوازده اینکه بورس راه خودرا گم کرده و راه خود را پیدا نخواهد کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
هرکسی که میگوید بورس حباب دارد حتما خودش دلال خودرو ومسکن یا دلار هست..لطفا اگر این عقیده را دارید به سوابق قیمتهای سهام و قیمت خودرو و دلار در سال 1384 و امروز مراجعه کنید آنوقت متوجه خواهید شد کدام حباب دارد و اینکه قیمت سهام کارخانجات چقدر مظلوم واقع شده اند...
6ماه بورس یکه تازی کرد هیچ کس هیچی نگفت سهام خودشون را 10برابر فروختند به مردم بی اطلاع طمع کار .............حالا همه کارشناس شدند کجای دنیا بورس در3ماه 500درصد رشد می کنه ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
کجای دنیا یک شبه دنا رو صبح از کمپانی میخرن 240 میلیون و عصر تو دیوار قیمت میزنند 600 میلیون .چرا خار داخل چشمت رو نمی بینی فقط گیر دادین به بورس؟
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
کجای دنیا خونه متری 1 میلیون توی چند ماه میشه متری 10 میلیون؟
6ماه بورس یکه تازی کرد هیچ کس هیچی نگفت سهام خودشون را 10برابر فروختند به مردم بی اطلاع طمع کار .............حالا همه کارشناس شدند کجای دنیا بورس در3ماه 500درصد رشد می کنه ؟؟؟؟؟؟؟
آنچه که این آقای کارشناس که تا حالا اسمشان را نشنیده ام میگویند در حالت کلی درست است اما هر قاعده ای پیشنیاز و پارامترهای تاثیرگذار پیرامون خود را دارد. افرادی مثل من که سالها در بورس فعالیم فراز و فرود را دیده بودیم اما اینی که در سال 99 دیدیم فریب مردم و کشاندن آنها به بورس با هزار و یک اظهار نظر افراد مهم و تاثیر گذار اما غیر مربوط به بورس بود و بعد هم خالی کردن بار بتون بر سر مردمی و گیر انداختن آنها در این چاه بود که با هزار فریب و دروغ وارد بورس کرده بودند و در باغ سبز نشانشان داده بودند. این کارها نمی تواند سهوی باشد. بورس را به قیمت نابود کردن چند صد هزار خانواده اغلب ضعیف به کوره سوزاندن نقدینگی و تامین ریال برای کسری بودجه تبدیل کردند. باید پاسخگو باشند. روزی همه این افراد بدست مردم و وکلای آگاه و وظیفه شناس محاکمه خواهند شد. اون روز دیر نیست.
ضمنا این کارشناسان اقتصاد دان نیستند بلکه اقتصاد خوان هستند و بسیاری از این افراد برای خانواده سه نفره شان هم نمیتوانند برنامه و نظر اقتصادی بدهند اما با هر اتفاقی ناگوار اقتصادی که از صدقه سر مسئولان در این مملکت روزانه میبینیم تریبونی بدست میاورند و اسمشان را مطرح میکنند. نامه 25 اقتصاد خوان را که بورس را عامل تورم دانسته بودند خود گواه بیسوادی آنهاست.
کسانی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند بدانند که فی الواقع با دولت رقیب هستند.
در کشور های پیشرفته و با ثبات، روند تغییرات سهام ها حساب شده و معنی دار هست و طبق یک روال و منطق صحیح بتدریج سود سهم نصیب سرمایه گذاران می رسد
اما بورس کشورمان عمدتا متاثر از جو روانی است بنابراین دولت و شرکت های ذی نفع با بالا و پائین کردن ارزش سهام مختلف نهایت بهره برداری را از افراد حقیقی و خرد خواهند نمود
بنابراین به نظر من، سرمایه گذاری و همچنین ادامه دادن آن در این حیطه در شرایط موجود ریسک بزرگی خواهد بود
ادعایی ندارم اما 25 سال است در بورس کم و بیش فعالیت میکنم. ورود به بورس دانش میخواهد و ترغیب افراد بی دانش اقتصاد به بورس میشود خرید سهم به ده ها برابر ارزش و سر و دست شکستن برای خرید-- وقتی هم ریخت از روی هم رد شدن برای فروش.هنوز هم منطق خرید سهم و تشکیل صف خرید در فروردین برای سهام زیان ده را نمیفهمم. ریزش سهام در اقتصاد ما ابدا قابل قیاس با ریزش ارزش پول ملی نیست ! میتوان براحتی گفت میخواستید در کاری که وارد نیستید ورود نکنید ! اما راجع به پول ملی چطور؟؟ چرا ارزش پوب سوریه و افغانستان و عراق با این همه آشوب و بلوا باید بیشتر از پول ما باشد؟؟؟؟؟؟؟؟
در نظامی که یک نفر از مهد کودک گرفته تا اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی کشور دخالت می کند در بورس هم اعوان و انصارش دخالت می کنند و می شود همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
معلومه آواذگی بهت فشار آورده. تا چشت درآد
هر آدم عادی که صرفا از روی پیروی از دیگران وارد هر بازار اقتصادی شد باید بداند که نتیجه اش همین است. آخر در سالی که همه جهان در حال افول اقتصادی است. چطور در یک کشور (منهای مسایل تحریم و سیاسی) باید شاهد رشد سرسام آور سهام بود. تازه اول کاره بزارید تمامی صورت های مالی و اظهارنامه های مالیاتی تا آخر شهریور بیاد. اونوقت میبینید که بابت هوا پول دادین به یکسری هوا فروش.
مشخص بود که اینهمه رشد غیر طبیعی است
دست درازی محترمانه به جیب ملتی که فریب خورد
دولت کارخانه های ورشکسته و با هزاران میلیارد بدهی که ارزش هر سهم اش ده تومان ارزش داشت را با تبلیغات و دهها دوز و کلک به قیمت هر سهم 1200 تومان رساند و به ملت بدبخت غالب کرد و در اوج قیمت تمامی سهام خود را فروخت و مانند ملت با هر روز ضرر و الان هم به ریش ملت می خندد چرا که ناظر در ایران کیلویی چند هست
استاد بزرگوار تحلیل شما درست
این که شد: معما چون حل شود آسان شود اینو که دیگه همه میدونن. هممه
اونی که هیچ کسی نمیدونه استاد بزرگوار چه باید کرد هست یعنی راه حل بجای انتقاد
همه اساتید منتظرن اتفاق بیفته بعد انتقاد کنن کسی جرعت اصلاح روند نداره. همچنان که در اتاق فکر همین بازار سرمایه حداقل چندین استاد بزرگتر از شما هم نشستن.....
دوازدهم اینکه به فنا رفتیم
به مسائل دیگه پرداخته بشه الان یه ماهه همه بحثها بورسه
چی مگه؟ چشه؟ خیلی هم خوبه!!! قضیه اون چاله بزرگه، کلی ملت کندنش و سر کار بودن، حالا باز باید پرش کنن و باز هم سر کارن. این وسط همه سرشون به بالا و پایین رفتن بورس گرمه و آقایون هم سود خودشون رو می برن و علی برکت الله.
عساطید دلنگران علم عغطساد از هجوم مردم به بورس وحشت زده شدند و به فورت دست به قلم شدند و به دولت گفتند با این کاری که مردم دارند میکنند صف صرافیها به شدت خلوت شده و باید به سرعت مردم بازگردند به صف مولد اقتصادی و اینگونه شد که تابلو بورس رنگ خون شد و صف صرافیها اونچنووووون شلوغ شد تا دلواپسان خیالشان از این بابت راحت شود.
حالا اونچنوووون گشایشی برای مملکت ایجاد کنند تا حال عغتسادشون جا بیاد.
تا دولت ديد دوريال توجيب مردم ميرود چنان دست توجيب سهامداران كرد كه شلوارشان ازپا در آمد .

دولت كه نبايد سرگردنه گير باشد بايد اقتصاد را حمايت مند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
بورس جایی نیست که یک شبه بتوان ره صد ساله را پیمود : این متن واقعی است
دوستم در یک منزل تقریبا 80 متری در تهران زندگی میکند . منزلش را به رهن کامل میگذارد و یک منزل با متراژ پایین تر و رهن کمتر انتخاب میکند . مابه التفاوت رهن منزل خودش و جدید را وارد بورس میکند . در اوج قیمت شرو ع به خرید سهام حتی سهام بنیادی میکند با این هدف که بتواند با رشد سریع بورس متراژ منزلش را افزایش دهد . میتوانیم به اطمینان بگوییم که اکثر افرادی که به تازگی وارد بورس شدند با این هدف و نیت و با تخیل اینکه سریع به سود خواهند رسید ،جهت دستیابی به هدف وارد شدند. بینی و بین الله آیا ما از این دسته بوده ایم ؟ آیا این روش درست است؟ کجایند افرادی که چند سال پیش آروز می کردیم ماهی 10 الی 15 درصد از بورس سود کسب کنیم؟ میگوییم دولت مقصر ! پس تحلیل خودمان کجاست؟ چرا وقتی دولت میگوید اوراق مشارکت بخرید کسی استقبال نمی کند ؟ چون برای اون تحلیل داریم ولی برای بورس نه ! با همه احترامی که برای سرمایه گذاران قایل هستم ، عیب از خود سرمایه گذار است نه از دولت و وووو .
دولت آگاهانه این سناریو ریزش را برای بورس چید حالا وارد بازار ارز شده برای نوسان گیری
دولت آگاهانه این سناریو ریزش را برای بورس چید حالا وارد بازار ارز شده برای نوسان گیری
دولت آگاهانه این سناریو ریزش را برای بورس چید حالا وارد بازار ارز شده برای نوسان گیری
هیچ دولتی در مقابل مردم خودش اینقر دو رویی نکرده
هشتم اینکه شرکتهای درپیتی را که اصلا در حد و اندازه ورود به بورس نبودن و دهه ها بود پشت در های بسته بورس منتظر مجوز بودن بنام نامی عرضه اولیه مثل نقل و نبات وارد بورس کردن...

البته من بعنوان کارشناس هیچ یک از اینها را خطا نمیدانم بلکه روال عادی بازار است
بورس مگر شوخی است؟
اگر بازار های دیگر تخصصی هستند بورس یک بازار فوق تخصصی هست... وقتی مش غلام با سیکل وارد بورس شود باید این بلاها سرش بیاید.
فردا سلطان بورس اعدام نشه صلوات !!!!!!!!
بترسید از وقتی که مسئولی بگه نگران نباشید درست میشه اون از دلار جهانگیری اینم از شاخص واعظی اینم از روحانی که همه چیز را به بورس بسپارید
اگر دولت به داد سهامدارها نرسه این اعتماد رو در همه زمینه ها از دست میده هر چند از دست داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
مگه اعتمادی در جایی باقی گذاشته اند؟
ناشناس
| Switzerland |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
بابا تحریم ها کمر کشور رو شکسته چجوری به داد برسه پول نداره دلت خوشه ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
دولت میدونه اعتباری نداره. از راه ایجاد طمع وارد میشه(مثلا شاخص سازی در بورس)
دولت که حامی ثروتمندان باشه همین میشه دیگه باز اونوقت برید تو صف انتخابات
در یک کلام باید گفت کار را باید داد دست کاردان.
من فهمیدم سه چیز در ایران وجود نداره
دولت
اقتصاد
مرجع رسیدگی کننده به شکایت مردم از این دو
که الیته سومی ضرورتی هم نداره زیرا دو تای اول هم اصلا نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
خیلی دیر فهمیدی
فرصت خرید هست از دست ندهید
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
وقتی شاخص شد 600 هزارتا ما می خریم مدتها هم هست که منتظر ان روزیم حتی وقتی بالای 2 میلیون بود 5 سال بعد هم می فروشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
فرصت سکته را ازدست ندهید !!!
ناشناس
| Switzerland |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
معلومه بد داری ضرر می کنی آقای خوش خیال
ذات بازار بورس همینه...وقتی میگن همه سرمایتو نیار تو بورس همینه...این روزها نیز میگذره و دوباره شاهد رشد بازار خواهیم بود...بنظرم بورس حالا حالاها برای کشور و این دولت و حتی برای خیلی از مردم همین الان جای خوبی برای سرمایه گذاری بوده و هست...مثلا مگه میشه پالایشگاهی که ارزش جایگزینی نداره و تحریم هم باشیم همه چیز گرون بشه و دلار هم که اینطور اونوقت سهام اون ارزشش بیاد پایین...سهام یعنی کوچکترین بخش از یک واحد اقتصادی که زمین داره، ماشین آلات داره و تولید داره حتی اگه تولیدش کم باشه و ......گول دیگران رو نخورید و سهامی که در کف هستند رو از دست ندید تا دوباره به همون 150نفر برگرده...سهامداری کنید و ارزان فروشی نکنید و در بورس برنامه و مدیریت داشته باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
زمین نداره زمینها به منابع طبیعی بر میگرده.
تو سانسورت رو کن
دو روز دیگه واسه شماها هم بودجه ای نمیمونه که به کاراتون ادامه بدید
هر موقع فهمیدید همه تو یک کشتی هستیم اسم خودت رو بزار رسانه
در ایران ما اقتصاد نداریم
یه چیزی داریم بهش میگن موج نقدینگی
موج نقدینگی همون اقتصاد ایرانی
کور و کر و غیر قابل پیش بینی هر وقت موج نقدینگی وارد یه بازاری میشه و قیمت ها رو افزایش میده بعد به این میگن فعالیت اقتصادی
ما بازنشسته ها رفتیم جلو مجلس سروصدا کردیم تا تقریبا حق و حقوممان را دارند میدهند به نظرم سهامداران خرد هم همینکار را بکنند که اکثرا قشر کارگر و کارمند و ضعیف هستند دولت باید جواب اعتماد مردم را بدهد ضمنا سهام عدالت که یک پشتوانه برای مردم بود با سیاستهای غلط دولت از بین رفت حق گرفتنی است . زمان تجمع 31 شهریورآغاز هفته دفاع مقدس مقابل مجلس بسم اله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
چون در بورس پولتون را خوردند هیچ کاری نمیتوانید بکنید
زنده باد روحانی، عشقِ ملتِ جوگیر!
چه سر و دستی براش میشکوندید، یادتون رفته؟

#ما_به_عقب_برنمیگردیم #تا1400باروحانی #روحانی_مچکریم


الان یه عده هم در جواب میگن: هرکس میومد وضع همین بود یا بدتر
پاسخ ها
فریاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
راهی رو که میخواستیم با چندتا دولت بریم و بهش برسیم
با دولت روحانی به سرعت رسیدیم
بهتر
مرگ تدریجی عذابه
ای کاش مسولین ما کمتر صحبت می کردند .
قیمت ها در بازارهای دیگه هم میریزه ۴۵ روز دیگه که بایدن انتخاب شد قیمت همه به نصف و یک سوم کاهش پیدا میکنه پراید بالای صد میلیونی میشه سی تا چهل میلیون خونه یک و نیم میلیارد میشه ششصد میلیون خوب تو چرا داری اینها رو میخری تو هم به سرنوشت سهامدارا دچار میشی مردم اینا رو میفهمن اما به شکل گله ای و کورکورانه عمل میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
اگه بازترامپ انتخاب شدکه حتماهم میشه چی؟!!!
پادوی امریکا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
ناشناس 1514
اگه ترامپ انتخاب بشه باید ایران رو با فشار بیشتر اقتصادی(شیوه ای که در قراردادهای اقتصادی پیش می گیرد) مجبور به مذاکره کنه
چون با دولت تندروی بعدی اصلاً به توافقی نخواهد رسید
و آشوب در خاورمیانه بیشتر خواهد شد
ودردسر و هزینه برای امریکا
برای همینه که میگه
بعداز انتخابش ظرف یکماه با ایران به توافق خواهد رسید
چرا ناظر نمیاد از شرکتی مثل سپنتا بپرسه چرا تجدید ارزیابی اعلام نمی کنه ؟ چرا جلوی افزایش 305 درصدی را گرفیه ؟ املاک این شرکت یستها.هزار برابر شده ولی مفت خورهای بسهامدار عمده دارند اموال مردم را بالا می کشند.
فوران نقدینگی مجال تفکر و برنامه ریزی را از سیاست گذاران سلب کرده است ، تا زمانی که برای خاموش کردن شعله های این آتش تدبیری اساسی اندیشیده نشود اوضاع به همین منوال خواهد بود وچه بسا روز به روز بدتر هم خواهد شد . ظاهر امر نشان می دهد دولت توان مقابله با رشد نقدینگی را ندارد این را آمار ها می گویند .اقتصاد هم قادر نیست کمبود کالا و خدمت را جبران کند ، بخش خارجی اقتصاد هم رو به موت است ، اگر تحریم ها هم نباشند کالا و خدمات ما توانایی رقابت با مشابه خارجی خود را ندارند . صنایع وابستگی زیادی به خارج دارند از مواد اولیه کرفته تا کالاهای واسطه ای و خطوط تولید .
به معادله ی اقتصاد ما هر روز یک متغییر محهول جدید اضافه میشود ،حل کردن معادلات با درحه ی بالا پیچیده و سخت است .
این همون بیت کوین
کاپیتاله
ذات بورس سود و ضرره ، هدف دولت از تشویق به بردن پولها به بورس هم این بوده که نقدینگی را توسط بورس کم کنه که موفق شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
نقدینگی کم نمیشه
از یه بازار میره بازار دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
وقتی ارزش پول همه توسط دستور در بورس کم می شه
علارغم افزایش فیزیکی اندازه پول در واقع ارزش پول و در
نتیجه قدرت نقدینگی در بازار کاهش داده شده
اینهمه مردم اظهار نظر میکنند و مشخص است که واقعیات را می نویسند آیا مسئولینی از کشور وقت دارند اینهمه

اظهارات را مطالعه کنند؟

یا اینکه ملت فقط خودشان را تخلیه ی روانی میکنند .................چه فایده دارد و قتی کسی و قعی نمیگذارد ؟


چه تاثیری دارد ؟

تصمیمات گرفته میشوند و مردم هم گروگان هستند ........
حتی اگه ترامپ در آمریکا انتخاب بشه که احتمال اون از بایدن کمتره بر

باز هم اتفاقی که میافته باعث کاهش قیمت میشه برای اینکه ایران با آمریکا مذاکره میکنه انتخاب بایدن کاهش قیمت ها به شکل ناگهانی انتخاب ترامپ کاهش به شکل تدریجی
ناظر رفیق قافله اس
قانون نوسان 20% و 30% و50% فقط در روند صعودی اعمال می شود ولی الان سهم ها همگی بیش از 50% افت داشته اند ولی خبری از بسته شدن سهم ها نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
بسته بشه که سرمایت قفله! مثلا خوبه 6 ماه بسته باشه؟
اين اقا ضدبورس است از بورس يا چيرزي نميداند يا عليه اش است. بايد فردي که کارشناس بورس و فعال در ان باشد مصاحبه کنيد. بازار بورس چند صد شرکت فعال دارد ايا مثلا فولا و يا ملي مس يا شرکتهاي پتروشيمي و پالايشگاهي و ... که با ارزشند بيخود رفته بالا چه حرفها و قضاوتهاي گمراه کننده اي دارد. تابنک بايد در انتخاب افراد دقت کند
به جهنم که بازار بورس سقوط کرد، امیدوارم تا شاخص 300 هزار تا ریزش کنه، بعدش من بخرم و سپس تا شاخص 2 میلیون صعود کنه. مخلص همگی
با سلام
همین اظهار نظرهای نپخته حضرات کار مردم را به اینجا کشاند .
همین آقای دکتر در 17 می 2020 در یکی از صفحات همین تابناک اظهار نظری کرد که حتما تعداد زیادی متضرر شدند که بنده نقدی بر آن داشتم که تصویر آن در ذیل خواهد آمد .

''با تحلیل دکتر شقاقی تا قبل از آنجا که با باز شدن مرزها نرخ ارز تعیدیل می شود موافقم ولی با باز شدن مرزها نرخ ها تعدیل نخواهد شد چول حجم خروجی ارز از کشور بر حجم ورودی فزونی دارد و این مهم باعث افزایش نرخ ارز خواهد شد.
یکی از اقدامات مثبتی که دولت در تعدیل نرخ در همه حوزه ها می تواند داشته باشد نظارت راهبردی و بازدارنده است نه حمایت از بخشها ( دخالت  ) "
همین اظهار نظرها بعضا خیلی از مردم را به خطای محاسباتی می کشاند.
دولت اگر از تمام توان خود استفاده کند و یا به عبارتی مال خود را آتش بزند نه به بازار ارز و نه به بازار سرمایه می تواند سر و سامان دهد.
چون امروز کسانی بر مسند تصمیم گیری و تصمیم سازی چمبره زده اند که از مسئولیت تحت امرشان کمترین اطلاعاتی ندارند.
نباید دنبال موشکافی دلایل ریزش بورس بود باید دنبال موشکافی دلایل رشد بورس بود چیزی که غیرطبیعی است رشد بورس است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
آفرین گل گفتی
نگید بورس بگید کازینو.
1-اینکه بعضی سهام ها حباب هستند درست و این در تمام بورسهای دنیا وجود دارد 2- بورس ایران شبه دولتی است پس باید حتما دستهای دولت در کنارش باشد تا مشکل حاد پیش نیاید 3-ایران خودرو و سایپا و شستا مال دولت است و درنتیجه صفهای میلیاردی خرید دولت اگر می دانست حباب است چرا در 120 الی 200 تومان عرضه آبشاری نمی کرد 4-قیمت را عرضه م تقاضای واقعی تعیین می کند نه من و شما 5- اینکه سهام ها حباب است درست اما نسبت به چی؟ دلار سکه ماشین و پراید؟؟؟ 6-برای نمونه در کشور عراق جنگ زده اسپورتیج 20 هزار دلار است با دلار 25 هزار تومانی می شود 500 میلیون پس چرا یک میلیاردو پانصد قیمت دارد ؟// پس همه چیز تئ ایران نسبته به قیمت جهانی حباب دارد7- پس عزیزان نسخه تورم و حباب را به نسبت بقیه اقلام تاثیر گذار بسنجیم 8-عده ای استادی که تا حالا دست به کامپیوتر نزده اند و حتی کد بورسی در ایران و آمریکا ندارند دارند نظرهایی می دهند که بیشتر به درد کلاس درس می خورد تا واقعیت چرا اگر از دانشگاه اخراجشان کنید به خدا قسم از گشنگی می میرند چون به نظر من اگر اینها استاد هستند در اقتصاد باید کارافرین باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
کارشناسانی که جرات کنند نظری بدهند که خوشایند دولت نیست در داخل و حتی خارج زیاد نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
اینکه بعضی سهام ها حباب هستند درست و این در تمام بورسهای دنیا وجود دارد ولی هیچ وقت نداریم شاخص یک بورس طی 2 ماه 2 برابر شود
سلام لطفا کمی تفکر کنید بعد نظر بدهید اینجا ایران است و هم مردم و هم دولت از شفاف سازی دوری می کنند. یاد گرفته اند بر اساس منافع شخصی سخن بگویند و در مورد هر موضوعی هم ماشااله کارشناس هستند. وقتی پول نفت ته کشیده و بودجه خانوار کاسته شده و تورم افسار بریده کدام تحلیل علمی می تواند بازی های نوسان گیری صاحبان قدرت و ثروت را در یک رسانه مستقل بازگو کند. همیشه ضعیف پایمال شده در طول تاریخ و این داستان بورس هم همیشه قواعد متغییر و ناپایداری داشته ضمن اینکه در افزایش قیمت سهام اقایان بستن نماد و شفاف سازی را اجرا می کنند و در ریزش و کاهش بیش از 50 درصد قیمتسهم این قانون اجرا نمی شود. بنابراین ان اساتیدی که در حین رشد نسبی بورس حباب و حباب و حباب عرض می کردن چرا در مورد دیگر کالا ها سکوت کرده اند و حباب انجا نیست این می شود اساتیدی که نامی برای خود یافته اند و در جاهایی که نفع شخصی و گروهی است سخن می گویند و در سایر بازارها از جمله طلا ، سکه، ارز حباب می شود لاحباب. بدانید و آگاه باشید که ضربه زدن به یکدیگر و ادعای زرنگ بازی در اوردن چه توده مردم و ناشناس باشید و چه معروف و شناس بازتاب دارد و خلقت در همین جهان پاسخ طمع و ازار دیگران را به شما خواهد داد.
فقط ریال ارزش پیدا کنه خودش همه چیز درست میشه
خدا وکیلی اینا دیگه از چه راهی جیبمون رو نزدن؟
پول بردیم موسسات مالی با مجوز رسمی بانک مرکزی یهو همشون باهم تخته شدن و بعد از 5 سال که ارزش یک پنجم شده بود اصل پول رو هم به طور کامل پس ندادن
سهام پدیده شاندیز خریدیم یهو درشو تخته کردن و پولارو کشیدن بالا
حساب ارزی بانک ملی باز کردیم بعد از این که قیمت ارز سه برابر شد معادل ریالی 2 سال قبل رو پس دادن
اخرین امید ما بورس بود که اونم به این روز افتاد و سرمایه مون نابود شد
به خدا به پیغمبر 23 میلیون تومن وام بود که باهاش سهام خریدم و الان ارزشش شده حدود 14 میلیون در کمتر از 3 هفته
خدایا خودت با دادمون برس
پشت دستمو داغ کنم از این به بعد چیزی به جز دلار و طلا بخرم من و به فرزندان خودم هم آموزش خواهم داد
تمام مشکلات کشور به این دلیل است که دست دولت همه جا هست و اجازه نمیدهد هیچ چیزی بصورت طبیعی و طبق قوانین اقتصاد حرکت کند و اینهمه صنایع فشل روی دست مردم گذاشته و ثروت کشور توی حلق این صنایع باید ریخته شود که باصطلاح تولید داشته باشند
اين اقا اصلا نميداند يا خودش به ندانمي زده. وقتي حد نوسان براي قيمت روزانه ميگذارند طبيعي است شرکتي بهر دليل مالي، توليدي، عملياتي و رواني ارزشمند محسوب ميشود (تحت تاثياتي چون افزايش ارز، ارزش دارايي و اتفاقات ديگر)ماهها طول ميکشد قيمتش متعادل بشوند مگر نوسان را به هر بهانه براي شرکت حذف کنند يک روزه قيمتش را پر کند. وسياست شرکتها اينکه مدت رشد را براي حفط جايگاه مثبت اش حفظ کند مقصوصا در بورس حجم مبنا مهم است ممکن شرکتي روزانه خيلي کمتر حتي در مثبت 5 معامله شود ولي تاثيري در قيمتش حتي هفاه ها نيفتد. متاسفانه اين تحليگر گويا منفعتش در بازارهاي خانماسوز ارز و طلاست. اين دلواپسان عروسيشان در ذلت و بدبختي مردم است مهم نيست ارز و طلا چه بلايي سر اين ملت مياورد.
هیچ کس نباید در بورس ورود کند؛ هیچ کاری لازم نیست؛ سقف نوسان را بردارید و بگذارید بازار کارش را بکند.
اتفاقا خیلی خوب شد که این 7 خطا اتفاق افتاد . وگرنه اقایون در رویای هشت میلیون واحدی بورس بودند و ان وقت خدا می داند چند برابر مردم بدبخت تر می شدند .
جالبه که هیچ کس راه حل نجات بورس رو نمیگه وفقط میگن چطور شد که اینطور شد به نظرم کارشناس اگه کارشناس باشه راه حل ارایه میده نه توصیف وا قعه به نظرم بهترین راه برای سهامداران برای نجات از ضرر بیشتر دست برداشتن از فروش است یعنی حداقل باید ۸ماه بیخیال معامله باشن فک کنن خدای ناکرده یه مریضی یا تصادفی پیش آمده واین پول رو خرج اون کردن و مثلا اگه قراره خسارتی داده بشه هشت نه ماه طول میکشه ذهن خودتون رو از در گیری هر روزه با این بورس خارج کنید ودنبال راه کارهای دیگه برای کسب وکار وسود باشین موفق باشین
راه نجات اقتصاد ایران بورس است .بورس است بورس است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
بورس نقشی در اقتصاد ندارد را نجات اقتصاد خارج شدن دولت از ان است
به سلامتی دلار 25 و یورو 30 تومن شد! تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیست...خخخخخخخخ
نوش جونتون باشه این بورس
اینه عاقبت اعتماد کردن به حرفها و وعده های تو خالی و صدتا یک غاز دولت
اگر فراموش نکرده باشم یکی دو سال پیش، همان زمان که بورس با سرعت سرسام آوری رو به رشد بود، در همین سایت زیر یک مطلب نوشته بودم فرق بورس در کشور ما با بورس در کشورهای دیگر از جمله اروپا و چین به اندازه ی تفاوت میان خلبانی با هواپیمای واقعی و خلبانی پشت یک دستگاه سیمیلاتور است. علت امر هم روشن است: به عنوان مثال یک بانک 5 درصد از سهم الشرکه ی خود را در بورس عرضه می کند. یک عده هم می آیند و در همان چند روز اول خریداری می کنند. سال بعد همین بانک (البته بدون اطلاع و تأثیرگذاری دارندگان سهامش - همانها که از طریق بورس سهام بانک را خریداری نموده ان) سرمایه ی خود را با توسل به سند سازی، تجدید ارزیابی دارایی ها، و تقویم (قیمت گذاری دوباره) اموال و املاکی، که بخشی از آن را از طریق فروش سهام به این طریق به دست آورده است، اقدام به افزایش چند برابری سرمایه ی خود می کند و به صورت خودکار ارزش همان 5 درصد سهام پارسال به یک درصد می رسد و باز دوباره روز از نو و روزی از نو باز شروع به فروش سهام می کند. این چرخه ی معیوب به همین صورت ادامه دارد و تنها برای جمع آوری نقدینگی است و این نقدینگی هم صرف خرید اموال و املاک می شود که خود مشکلات دیگری در بخش های دیگر کشور ایجاد می کند و به بهای جیب خالی مردم و اخلال در امور اقتصادی کشور بانک ها و شرکت های بزرگ هر سال فربه تر می شوند.
۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون از سود سهام اولیه ای که 10 سال پیش خریدم پودر شد.
ولی بعضی ها که دیر وارد بورس شدند، اصل پولشون رو از دست دادند!
بعضی از خواص هم دیر آمدند ولی با سود چند ده برابری خارج شدند!
واقعا قمار نیست؟!
اون سهمی که سه ماه است دارد مثبت میخورد معدنی دماوند است و هر روز هم دارد مثبت میخورد. هیچ نکته مثبتی هم در صورت مالی ندارد. اما علتش چیست؟ یکدست شدن سهامداران و عدم فروش سهم.
درود
خطاهای بعدی
- وجود مرحله پیشگشایش
- افزایش حداقل مبلغ معامله از یک میلیون ریال به پنج میلیون ریال
- تبدیل مبنای معامله از ریال به تومان
- امکان نوسانگیری نا محدود
- وجود کارمزدهای یکسان برای معاملات جزیی و معاملات کلان
وو...
تنها راه حلی که به آن فکر نمیکنند این است که از دستکاری اقتصاد دست بردارند و اجازه دهند قوانین اقتصاد کارشون را انجام دهند
فروش سهام عدالت درحد حرف بود گزارش دهند چه مقدار از معاملات مربوط به سهام عدالت بود
اولین خطا درست است
اگر نهاد ناظر به وظایف خود عمل نکرده باید طبق قانون با ان رفتار شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
کسی قانون رعایت نمیکنه
وقتی یه روضه خون مدیر یک کشور باشه اوضاع کشور از این بهتر نمیشه....
سود و زیان در بورس امری عادی است اگر عادت کرده ایم که در بورس فقط سود ببریم و از ضرر خبری نباشد بهتر است دور بورس را خط بکشیم بگذریم از اینکه مافیا هایی که در همه امور این مملکت حرف اول را می زنند در بورس نیز برای خودشان برو بیایی دارند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر