با توجه به اینکه امنیت غذایی جامعه به بخش کشاورزی گره خورده است بنابراین هر گونه چالش و مشکل در بخش کشاورزی میتواند برای عموم جامعه حائز اهمیت باشد. در هفته جاری بود که خبر افزایش قیمت تراکتور برای دومین بار در سال جاری رسانهای شد. مسئلهای که برخلاف افزایش قیمت خودروها، با واکنش مسئولین دولتی همراه نبود.
کشاورزی یکی از بخشهای مهم اقتصادی است. اهمیت این بخش از آن جهت است که امنیت غذایی یک کشور به بخش کشاورزی گره خورده است. همچنین در این بخش نیروهای بسیاری مشغول فعالیت هستند و شغل آنها وابسته به بخش کشاورزی است؛ بنابراین هر گونه چالش و مشکل برای این بخش میتواند برای جامعه بسیار مهم باشد.
به گزارش
تابناک اقتصادی، در همین روزهای اخیر خبری منتشر شد که بخش کشاورزی را با یک چالش جدی رو به رو میکرد. خبر مربوط به افزایش قیمت تراکتور برای دومین بار در سال جاری بود. در این خبر اعلام شده بود که افزایش قیمت ۳۵ درصدی تراکتور تصویب شد. در این خبر که در ۲۹ آبان ماه سال جاری منتشر شد، آمده بود:
طبق مصوبه هیئت مدیره شرکت نرخ فروش محصولات تراکتورسازی تبریز به صورت میانگین ۳۵ درصد افزایش یافت. با این افزایش ۳۵ درصدی، قیمت تراکتور ۴۷۵ دو دیفرانسیل از حدود ۱۹۸.۴ میلیون تومان به ۲۶۸.۳ میلیون تومان رسید.
این افزایش قیمت تراکتور در حالی بود که در ابتدای سال جاری افزایش قیمت ۳۰ درصدی تراکتور را شاهد بودیم. افزایش قیمتی که در آن زمان سر و صدایی به پا کرد و بسیاری به این افزایش قیمت واکنش نشان دادند.
به عنوان نمونه در یکی از این واکنشها در ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن ماشین آلات کشاورزی با بیان اینکه افزایش ۳۰ درصدی قیمت تراکتور خارج از تحمل ساختار کشاورزی است، اظهار کرد: بنابر اعلام شرکت تراکتورسازی، حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت برای محصولات در نظر گرفته شده است.
این افزایش قیمت در حالی بود که قیمت تراکتور در اردیبهشت ماه سال ۹۹ و یک بار دیگر در مهرماه سال ۹۹ افزایش یافته بود! در مهرماه ۹۹ قیمت تراکتور ۲۵ درصد افزایش یافته بود؛ بنابراین اگر از ابتدای سال گذشته در نظر بگیریم، تاکنون ۴ بار قیمت تراکتور افزایش یافته است و این مسئله به چالشی جدی برای کشاورزان تبدیل شده است چرا که قیمت تراکتور چندین و چند برابر درآمد کشاورزان شده است.
چرا افزایش قیمت تراکتور اهمیت دارد؟
رشد قیمت تراکتور علاوه بر اینکه خرید این ماشین کشاورزی را برای کشاورزان مشکل کرده است، موجب خواهد شد که قیمت خدمات کشاورزی هم افزایش یابد و از این طریق میتواند بر روی قیمت همه محصولات کشاورزی تاثیر بگذارد. به عنوان نمونه تراکتور بیشتر برای شخم زدن زمینهای کشاورزی به کار میرود و رشد قیمت آن قطعا به رشد قیمت دستمزد برای شخم زدن زمین کشاورزی منجر خواهد شد. این مسئله در نهایت موجب افزایش قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو خواهد شد؛ بنابراین از این طریق این افزایش قیمت در نهایت امنیت غذایی مردم را به خطر خواهد انداخت و بر روی زندگی عموم جامعه تاثیرگذار است.
واکنشها به این افزایش قیمت تراکتور چه بود؟ یک بام و دو هوا!
همین اواسط آبان ماه سال جاری بود که خبر افزایش قیمت ۱۵ تا ۱۹ درصدی خودروهای دو خودروساز بزرگ کشور رسانهای شد. این خبر بلافاصله با واکنش رئیس جمهور محترم مواجه شد و ایشان دستور لغو افزایش قیمت خودروها و بررسی آن در جلسه ستاد تنظیم بازار را صادر کردند. دلیل این لغو نیز واکنش و اعتراض مردم به این افزایش قیمت خودروها اعلام شده بود.
حالا و با گذشت چند روز از افزایش قیمت چندین باره تراکتور در یک سال گذشته و با توجه به اینکه این افزایش قیمت میتواند مستقیما بر روی سفره خانوارها تاثیرگذار باشد، متاسفانه واکنشی در خور توجه به آن نشان داده نشده است.
تنها پرویز اوسطی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس طی مصاحبهای در ۳ آذر ماه سال جاری در خصوص تصمیم هیات مدیره تراکتور سازی ایران برای افزایش قیمت ۳۵ درصدی محصولات، گفت: افزایش قیمت ۳۵ درصدی محصولات شرکت تراکتور سازی ایران منطقی نیست و مبنای کارشناسی صحیحی ندارد. نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصمیم هیات مدیره شرکت تراکتورسازی ایران برای افزایش قیمت تراکتور بدون مشورت با وزارت جهاد کشاورزی، کمیسیون کشاورزی مجلس و متخصیص امر بوده است و باید مورد بازنگری قرار بگیرد، ادامه داد: طی هفته آینده کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی موضوع افزایش قیمت ۳۵ درصدی تراکتور را پیگیری و بررسی میکند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: افزایش قیمت تراکتور باید منطقی و کارشناسی باشد، اما قیمت اعلام شده طی روزهای اخیر هیچگونه مبنای علمی و کارشناسی ندارد.
وی در خصوص وضعیت واگذاری تراکتور و کمباین به کشاورزان متقاضی نیز گفت: در تمامی استانها و شهرستانها و مراکز خدمات کشاورزی تعداد کشاورزان متقاضی تراکتور و کمباین در مقایسه با سالهای گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعداد افراد متقاضی در یافت تراکتور و کمباین در برخی از شهرستانها بیش از هزار نفر است، گفت: با روال فعلی تحویل محصولات توسط شرکت تراکتور سازی ایران و تخصیص تسهیلات توسط بانک مرکزی، برخی از کشاورزان تا چندین سال آینده نیز صاحب کمباین و تراکتور نمیشوند.
آیا قیمت واقعی تراکتور می دونید چقدره؟؟؟
...۶ سیلندر ۹۰ میلیون بوده باید بشه ۹۰۰ میلیون تومان ...۴۷۵ هم ۴۷ میلیون بوده باید بشه ۴۷۰ میلیون تا برسن به قیمت واقعی
همون طور که پژو ۳۰ میلیونی شده ۳۰۰
و زیر مایلر ۲۸۰ میلیونی شده ۳ میلیارد
فقط تراکتور خلاف کرده!!!؟ توقع بیجا نداشته باشین
پراید ۹۰۰ کیلویی ۲۰۰ میلیون یه تراکتورم ۲۰۰ میلیون
چطوری تا الان کارخانه قیمت ها رو مفت نگه داشته ...تراکتور هنوزم مفت مفته ...باید جایزه اسکار بگیرین ۵ تن آهن رو با پراید ۹۰۰ کیلویی هم قیمت میدین
اگه این گرانی غیر قانونی گرونی دنا و پژو هم شدیدتر غیر قانونی ... زیر مایلر شد ۳ میلیارد
آقای ریسی عزیز این کار ورود کن.مردم گناه دارن اخه تراکتورم ربطی به آمریکا داره تراکتور خودمون میسازیم
والا نمیدونم ۳۵ درصد فولاد گرون شده؟
دلار ۳۵ درصد گرون شده ؟
یا محصلات کشاورزی ما ۳۵ درصد گرون شده که اینا بدون منطق دارن هرروز افزایش قیمت بده والا من خودم کشاورزم میرم جهاد تراکتور نمیدن ده ساله هم میخوام به صورت آزاد تراکتور بخرم که هرروز داره قیمتش میره بالا خدا ازشون نگذره.
بابا شما را خداجلوی گرونی ترکتور بگیرید آقا ۴۵ ساله کشاورزم زماني مطلع شدم ترکتور ميدن که یکسری فروخته و یکسری در حال فروشن اخه چرا ؟ شخم شده هکتاری ۸۵۰۰۰۰و دیسک و لور۴۰۰۰۰۰تومن کشاورز بدبخت برای کی کار کند دولت ترکتورچی کودوسم فروش و...آقا يکی به من و پسر۳۰ساله ام بدید ممنون میشم ترکتورچی تلیاردر شه کشاورز گدا و شرمنده رسیدگی کنيد امثال ما نورچشمی نیستیم
به عنوان متولی توزیع تراکتور در یکی از همین شهرستان ها باید بگم
که افزایش قیمت تراکتور تنها راه حل حذف نابسامانی موجوده
تا زمستان سال ۹۷ که اختلاف قیمت وجود نداشت ما برای توزیع تراکتور به کشاورزان اصرار(بخوانید التماس) میکردیم
این اختلاف قیمت بین بازار و کارخونه است که موجب تقاضای کاذب شده است
هم همون جوری میمونه نه برادر من با این افزایش قیمت ۳۵ درصدی کارخونه قیمت بازار آزاد تراکتور ۵۰ درصد افزایش پیدا میکنه و باز همون آش میشه و همون کاسه
اگه کشاورز نتونه تراکتور بخره پس دولت تراکتور برای کی می خواد تولید کنه
عزیز من پراید با ۹۰۰ کیلو وزن ۲۰۰ میلیون
تراکتور سازی چطور با ۵ تن وزن تراکتور بده ۲۰۰ میلیون تو این شرایط تورم
تراکتور ۴۷۵ جفت ۵۰۰ میلیون. شش سیلندر ۸۰۰ میلیون تومان طبق شرایط تورم میارزه نمی دونم چطور تا حالا مجانی نگهش داشتم. هنوزم قیمت واقعیش نیست باید گرون تر بشه
میکندومیگیرد که کاربجائی رسیده که میوه جزوکالاهای لوکس شده بنابراین بحال کشاورزنه بلکه بحال مصرف کنند باید
گریست