
به دنبال مشخص شدن سهمیه واردات CBU در سامانه جامع تجارت بسیاری از شرکتهای واردکننده و نمایندگیهای رسمی برندهای خارجی با چالش های جدیدی مواجه شده اند که می تواند روند دریافت سهمیه آنان را با اختلال مواجه کند.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، سامانه جامع تجارت در اطلاعیهای اعلام کرد: پیرو تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص سهمیه واردات سال ۱۴۰۴، به اطلاع رسانده میشود سهمیه واردات CBU در سامانه جامع تجارت اعمال شده است و مصارف معتبر سال ۱۴۰۳ نیز به مصارف سال ۱۴۰۴ منتقل شدهاند. همچنین اعلام شد که در بررسی سهمیه CBU در سال جدید، به میزان تأمین ارز یا ترخیص سال ۱۴۰۳ و قبل از آن، معافیت لحاظ خواهد شد.
همه چیز درباره سهمیه CBU
سهمیه CBU که مختص به خودروهای وارداتی است و میزان یا ارزش خودروهای وارداتی که این شرکتها میتوانند در یک بازه زمانی مشخص وارد کنند را تعیین میکند که قابل استفاده برای برای شرکتهای واردکننده رسمی خودرو، نمایندگیهای رسمی برندهای خارجی و سایر نهادها یا سازمانهای مجاز است.
باوجودی که هدف از تعیین و اعمال سهمیه، مدیریت و کنترل میزان واردات خودروهای CBU به کشور است و استفاده از آن منوط به داشتن مجوزهای لازم و رعایت مقررات مربوطه است اما ممکن است اعمال سهمیه CBU، در کنار حمایت از تولید داخلی و تنظیم بازار ارز و ... مشکلات و چالشهای متعددی را به همراه داشته باشد.
رانت های پشت پرده برای ...
برای مثال تعیین سقف برای واردات، به طور طبیعی منجر به کاهش عرضه خودروهای خارجی در بازار داخلی میشود و این کاهش عرضه، در صورت وجود تقاضای بالا، میتواند باعث افزایش قابل توجه قیمت این خودروها برای مصرفکنندگان شود . همچنین فرآیند تخصیص و استفاده از سهمیهها میتواند زمینهساز رانت و فساد شود و دراین میان افراد یا شرکتهایی که به سهمیههای بزرگتر با شرایط بهتری دسترسی پیدا کنند؛ بنابراین عدم شفافیت در فرآیند تخصیص میتواند این مشکل را تشدید کند.
سهمیهبندی، سازوکار طبیعی عرضه و تقاضای بازار را مختل کرده و مصرفکنندگان ممکن است نتوانند خودروهای مورد نظر خود را به راحتی تهیه کنند و بازار به سمت خودروهایی در چارچوب سهمیهها قرار بگیرد. همچنین محدود کردن رقابت از طریق سهمیهبندی میتواند انگیزه تولیدکنندگان داخلی برای بهبود کیفیت و نوآوری محصولاتشان را کاهش دهد چراکه از فشار رقابت خارجی مصون میمانند و از سویی دیگر، فرآیند درخواست، تایید و استفاده از سهمیهها ممکن است با پیچیدگیهای اداری همراه باشد که منجر به تاخیر در واردات و افزایش هزینههای واردکنندگان شود.
چرا فرآیند تخصیص سهمیه ها در ابهام است؟
به همین جهت، اگر فرآیند تخصیص سهمیهها به صورت شفاف اعلام نشود، میتواند منجر به نارضایتی واردکنندگان و ایجاد ابهام در بازار شود و همچنین افزایش قیمت خودروهای وارداتی به دلیل محدودیت عرضه قانونی، میتواند انگیزه برای واردات غیرقانونی یا قاچاق این خودروها را افزایش دهد.
به گزارش تابناک، اثربخشی و پیامدهای سهمیه CBU بستگی به جزئیات نحوه اجرا، میزان سهمیهها، شفافیت فرآیند تخصیص و سیاستهای کلی وزارت صنعت در قبال صنعت خودرو و تجارت خارجی خواهد داشت و تغییرات مکرر در سیاستهای مربوط به سهمیهبندی و واردات میتواند برای فعالان این حوزه عدم اطمینان ایجاد کرده و برنامهریزی بلندمدت را دشوار سازد.
 اقا چکار کردین که روند درست واردات خودرو  در دوران اقای رئیسی کلا مختل کردید ( فقط ایرادش تعرفش بود )  الان دومین شرکت آئودی q5 که قیمتش ۳/۹۰۰ بود الان ۵/۹۰۰ اعلام کرد
 							         		            اقا چکار کردین که روند درست واردات خودرو  در دوران اقای رئیسی کلا مختل کردید ( فقط ایرادش تعرفش بود )  الان دومین شرکت آئودی q5 که قیمتش ۳/۹۰۰ بود الان ۵/۹۰۰ اعلام کرد |
         		                            |         		                             زمان دولت 13 چی درست بود دقیقا؟ والا یادمون نرفته در 3 سال قیمت خودرو بیش از 3 برابر شد. چطور درست بوده ولی هر سال خودرو تورم 100 درصدی رو تجربه کرد؟!
 									         		                    زمان دولت 13 چی درست بود دقیقا؟ والا یادمون نرفته در 3 سال قیمت خودرو بیش از 3 برابر شد. چطور درست بوده ولی هر سال خودرو تورم 100 درصدی رو تجربه کرد؟!         				                     		                 شرکت ktl  کرمان موتور و معین خودرو واسه چی ۲ میلیارد  گذاشتید رو هیوندای کونا و ائودی q5 تازه دومی برقی استذ
 							         		            شرکت ktl  کرمان موتور و معین خودرو واسه چی ۲ میلیارد  گذاشتید رو هیوندای کونا و ائودی q5 تازه دومی برقی استذ بزرگترین افزایش قیمت های تاریخ خودرو داره اتفاق میوفته خودروی ۱۷ هزار دلاری هیوندای کونا که ۲/۹۰۰ بود شد ۴/۵۰۰ امروز خودرو برقی ائودی q5 که ۳/۹۰۰ بود شد ۵/۹۰۰ بماند که چرا نظام در برابر قراردادهای یک طرفه این شرکتها همیشه سکوت کرده است
 							         		            بزرگترین افزایش قیمت های تاریخ خودرو داره اتفاق میوفته خودروی ۱۷ هزار دلاری هیوندای کونا که ۲/۹۰۰ بود شد ۴/۵۰۰ امروز خودرو برقی ائودی q5 که ۳/۹۰۰ بود شد ۵/۹۰۰ بماند که چرا نظام در برابر قراردادهای یک طرفه این شرکتها همیشه سکوت کرده است  قیمت  خودرو ب قی ائودی q5معین خودرو ۲ میلیارد افزایش داده الان اکثرا دارن انصراقف میدن مسلما مشکل شکایت باز پس گیری پول و... دوباره جریان میوفته و در کشوری که مشکل بنزین داره بجای کم کردن زیاد میکنند مقصر همه اینها وزارت صمت و دولت است که با دستکاری مصوبه ها و روالها کلا بازار بهم ریخت و این شرکتها هم که منتظر سو استفاذه بود اقای اتابک و عارف بیاد پاسخ بدید درست نمیکنید روند قبل خراب نکنید
 							         		            قیمت  خودرو ب قی ائودی q5معین خودرو ۲ میلیارد افزایش داده الان اکثرا دارن انصراقف میدن مسلما مشکل شکایت باز پس گیری پول و... دوباره جریان میوفته و در کشوری که مشکل بنزین داره بجای کم کردن زیاد میکنند مقصر همه اینها وزارت صمت و دولت است که با دستکاری مصوبه ها و روالها کلا بازار بهم ریخت و این شرکتها هم که منتظر سو استفاذه بود اقای اتابک و عارف بیاد پاسخ بدید درست نمیکنید روند قبل خراب نکنید         		                     		         توافق که بشه همه این رانت ها برچیده می شه
 							         		            توافق که بشه همه این رانت ها برچیده می شه         		                     		         درست بشو نیست!
 							         		            درست بشو نیست!         		                     		         معین خودرو میدونسته تعرفع برقی شده ۱۰۰
 							         		            معین خودرو میدونسته تعرفع برقی شده ۱۰۰         		                     		         خودروهای روز دنیا در کشورهای همسایه چند ؟ اینجا چند ؟
 							         		            خودروهای روز دنیا در کشورهای همسایه چند ؟ اینجا چند ؟         		                     		         پزشکیان به گمرک تعرفه ۱۰۰ ابلاغ کرد اینقدر تو رسانه ها و شیکه ها اعتراض کردند ساعاتی قبل توسعه تجارت نامه زده برقی هیبریدی همون قیل است  ، فکر نمیکردند اینقدر اعتراض شود
 							         		            پزشکیان به گمرک تعرفه ۱۰۰ ابلاغ کرد اینقدر تو رسانه ها و شیکه ها اعتراض کردند ساعاتی قبل توسعه تجارت نامه زده برقی هیبریدی همون قیل است  ، فکر نمیکردند اینقدر اعتراض شود