
سامانه تجارت (www.ntsw.ir) از روز شنبه هفته جاری در بخش واردات خودرو، گزینهای را بهعنوان «واردات خودروی شخصی» اضافه کرد. این درحالی است که این سامانه که پیش از این در درحوزه ثبت سفارش کالا فعالیت میکرد برای اولین بار است که بعد از ابلاغ آییننامه واردات خودروهای نو و کارکرده هیبریدی و برقی به این بخش ورود پیدا می کند. ازسویی دیگر، آنچه بر ابهام ماجرا میافزاید این است که با اینکه ۷۲ ساعت از باز شدن این گزینه در سامانه جامع تجارت میگذرد، اما هنوز گزینه ثبت سفارش فعال نشده و پاسخی به درخواست ثبتنام متقاضیان نمیدهند.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، چهارم بهمن ماه سالجاری بود که واردات خودرو با استفاده از کد ملی تا پایان سال ۱۴۰۳ مجاز اعلام شد. پس از آن سازمان توسعه تجارت، این آییننامه را ابلاغ کرد، اما با گذشت دو ماه از ابلاغ این آیین نامه به تازگی دستورالعمل ثبتسفارش واردات این خودروها ابلاغ شده است، اما مشکل جدیدی که متقاضیان این خودروها را پشت درهای بسته منتظر نگه داشته است عدم امکان ثبتسفارش در سامانه جامع تجارت بود که بسیاری از متقاضیان را پشت درهای بسته نگه داشته است.
عدم امکان ثبت سفارش خودروهای وارداتی در سامانه جامع تجارت درحالی رخ داده است که زمان کمی تا پایان سال باقی مانده است و عملا زمانی برای واردات این خودروها وجود ندارد. همچنین در بودجه سال آینده هم به طور مشخص به مسئله واردات خودرو پرداخته نشده و صرفا به صورت کلی از واردات خودروهای نو و کارکرده یاد شده است . بنابراین احتمال می رود سیاستگذار به دنبال اجرای این آیین نامه نبوده و با پایان یافتن امسال تاریخ انقضای این طرح نیز به اتمام برسد و سال آینده از واردات خودروی شخصی توسط افراد حقیقی خبری نباشد.
ارز واردات خودرو از کجا تامین می شود؟
ازسویی دیگر، به دلیل مشکلات ارزی مشخص نیست که ارز مورد نیاز برای واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی چگونه قرار است تامین شود؟ یا اینکه خدمات پس از فروش این خودروها به دلیل نبود نمایندگیهای رسمی مصرف کنندگان این خودرو را با معضل تامین قطعات یدکی و تعمیر خودرو مواجه می کند.
البته فرض خوش بینانه ای هم می تواند مطرح شود و آن این است که دولت برای جلوگیری از انباشت خودروهای وارداتی در گمرک یا به قصد تنظیم بازار ثبت سفارش را متوقف کرده باشد یا در نظر دارد که این خودروها را در بورس کالا عرضه کند. اما به طور کلی واردات خودرو با کد ملی، چالش های خاصی را برای متقاضیان می تواند به همراه داشته باشد مانند محدودیتهای قانونی نظیر تعرفهها، استانداردها و محدودیتهای ارزی که ممکن است آئین نامهها را به طور مکرر دستخوش تغییر کند و همین این امر برنامهریزی برای افراد را دشوار می کند.
طرحی برای نشدن!
همچنین استانداردهای سختگیرانه خودروهای وارداتی میتواند انتخاب خودرو را محدود کرده و یا هزینههای مربوط به انطباق با استانداردها را افزایش دهد. افزایش هزینه تعرفههای گمرکی نیز بر قیمت نهایی خودرو تاثیر گذاشته و قدرت خرید افراد را محدود کند.
به گزارش تابناک، باتوجه به رفتارهای اخیر سیاست گذاران در زمینه واردات خودرو به نظر می رسد غیرفعال شدن ثبت سفارش خودروهای وارداتی در سامانه جامع تجارت، تغییرات پی درپی در قوانین و مقررات، مشکلات مربوط به تخصیص ارز و ابهام هایی درباره عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا یا امکان ثبت سفارش صرفا با یورو همگی دلالت بر این دارد که سیاستگذار بنا ندارد ادامه این آئین نامه را در سال آینده پیگیری و اجرا کند.
 چرا واردات خودرو به چنین موضوع پیچیده ای تبدیل شده است؟ بصورت کاملا واضحی با بهانه گیری های مختلف جلوی واردات را گرفته اند.درحالیکه مشکل فقط با یک جمله قابل حل است>>(( واردات از فردا آزاداست وتمام)) بهانه ارزی هم نیاورند. لازم نیست دولت ارزی بدهد طبق گفته خودشان 70 میلیارددلاربصورت اسکناس دست مردم است.ایرانیان مقیم خارج هم که تریلیونها دلاردارند.این بهانه گیری ها را تمام کنند ومردم ایران هم بتوانندمثل مردم همه دنیا(غیرکره شمالی وکوبا) از خودروهای روزدنیا استفاده کنند.یکی ازعوامل اصلی آلودگی هوا همین 25 میلیون خودروی غیراستانداردی است که باسواستفاده ازبازارانحصاری به مردم قالب شده وطبق آماروزارت بهداشت سالانه 50 هزارنفربراثرالودگی هوا جان ازدست میدهند والبته دهها مشکل دیگرو......
 							         		            چرا واردات خودرو به چنین موضوع پیچیده ای تبدیل شده است؟ بصورت کاملا واضحی با بهانه گیری های مختلف جلوی واردات را گرفته اند.درحالیکه مشکل فقط با یک جمله قابل حل است>>(( واردات از فردا آزاداست وتمام)) بهانه ارزی هم نیاورند. لازم نیست دولت ارزی بدهد طبق گفته خودشان 70 میلیارددلاربصورت اسکناس دست مردم است.ایرانیان مقیم خارج هم که تریلیونها دلاردارند.این بهانه گیری ها را تمام کنند ومردم ایران هم بتوانندمثل مردم همه دنیا(غیرکره شمالی وکوبا) از خودروهای روزدنیا استفاده کنند.یکی ازعوامل اصلی آلودگی هوا همین 25 میلیون خودروی غیراستانداردی است که باسواستفاده ازبازارانحصاری به مردم قالب شده وطبق آماروزارت بهداشت سالانه 50 هزارنفربراثرالودگی هوا جان ازدست میدهند والبته دهها مشکل دیگرو......         		                     		         |
         		                            |         		                             خیلی ساده است. چون خیلی ارز نداریم. شرایط سال آینده هم خیلی مشخص نیست. باید ارز رو برای دارو و غذا نگه دارند.
 									         		                    خیلی ساده است. چون خیلی ارز نداریم. شرایط سال آینده هم خیلی مشخص نیست. باید ارز رو برای دارو و غذا نگه دارند.         				                     		                 |
         		                            |         		                             ۱۲:۱۸
 									         		                    ۱۲:۱۸ |
         		                            |         		                             چون رواله که موضوعات ساده رو پیچیده کنن
 									         		                    چون رواله که موضوعات ساده رو پیچیده کنن         				                     		                 ما که از قبل میدانستیم سرکاریم شما تازه فهمیدید
 							         		            ما که از قبل میدانستیم سرکاریم شما تازه فهمیدید         		                     		         واردات خودرو یا دلار 95 هزار تومانی فعلی و انواع تعرفه ها و مالیات ها و عوارض سنگین قیمت های چند میلیارد تومانی خواهند داشت خارج از توان خرید بیشتر مردم
 							         		            واردات خودرو یا دلار 95 هزار تومانی فعلی و انواع تعرفه ها و مالیات ها و عوارض سنگین قیمت های چند میلیارد تومانی خواهند داشت خارج از توان خرید بیشتر مردم         		                     		         کاسبان دولتی تمامی ندارد
 							         		            کاسبان دولتی تمامی ندارد         		                     		         واقعا فکر کردین دولتی که اومده تمام قد به حمایت لگن سازای داخلی ایستاده و خط تولید آشغالهای چینی رو راه اندازی کرده و به سه برابر قیمت جهانی به مردم میندازه، میذاره مردم خودروی بروز و به قیمت داشته باشن؟
 							         		            واقعا فکر کردین دولتی که اومده تمام قد به حمایت لگن سازای داخلی ایستاده و خط تولید آشغالهای چینی رو راه اندازی کرده و به سه برابر قیمت جهانی به مردم میندازه، میذاره مردم خودروی بروز و به قیمت داشته باشن؟         		                     		         |
         		                            |         		                             آفرین ! حالا یه مقداری هم از دولت قبل بگو
 									         		                    آفرین ! حالا یه مقداری هم از دولت قبل بگو         				                     		                 |
         		                            |         		                             چای دبش چی شد؟؟
 									         		                    چای دبش چی شد؟؟         				                     		                 خیلی وقته سرکاریم
 							         		            خیلی وقته سرکاریم         		                     		         البته اگر این خودرو با قدرت موتور زیر ۱۴۰۰, برای سه سال و بدون عوارض گمرکی باشد خوب است والا تو بگو هیچ .....
 							         		            البته اگر این خودرو با قدرت موتور زیر ۱۴۰۰, برای سه سال و بدون عوارض گمرکی باشد خوب است والا تو بگو هیچ .....         		                     		         دولت بصورت ملوک الطوایفی کار میکند۰ فعلا به نفع دولت که حامی لگن سازان داخلی است نیست که مردم خودرو امن کم مصرف و کمتر آلوده کننده استفاده کنند۰
 							         		            دولت بصورت ملوک الطوایفی کار میکند۰ فعلا به نفع دولت که حامی لگن سازان داخلی است نیست که مردم خودرو امن کم مصرف و کمتر آلوده کننده استفاده کنند۰         		                     		         زمانی که این طرحها تصویب شد دلار بین سی تا چهل تومن بود الان چنده و زمانی که واقعا اجرایی بشه دلار چند خواهد بود؟ خریدن خودرو آرزو شده کجای دنیا اینجوریه؟
 							         		            زمانی که این طرحها تصویب شد دلار بین سی تا چهل تومن بود الان چنده و زمانی که واقعا اجرایی بشه دلار چند خواهد بود؟ خریدن خودرو آرزو شده کجای دنیا اینجوریه؟         		                     		         بیش از یکساله که جانبازان جنگ تحمیلی رو سر کار گذاشتید مردم عادی که دیگر هیچ
 							         		            بیش از یکساله که جانبازان جنگ تحمیلی رو سر کار گذاشتید مردم عادی که دیگر هیچ