
به گزارش خبرنگار تابناک، به گفته کارشناسان اوضاع برای خودروسازان دولتی بهقدری نامساعد است که از یک سو در حال خلق زیان و استقراض از بانکها هستند و از سوی دیگر تولیدشان چنگی به دل نمیزند و از وعدههای خود عقبماندهاند و نیاز بازار تأمین نمیشود.
بررسی صورتهای مالی بزرگترین خودروساز دولتی نشان میدهد از ابتدای سال تا پایان تیرماه، ایران خودرو فقط ۱۶۱ هزار و ۵۶۸ دستگاه خودروی سواری تولید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۵ هزار و ۶۳۶ خودرو کمتر تولید کرده است؛ به بیان دیگر افت حدود ۹ درصدی تولید ایران خودرو در چهارماهه ابتدایی سال در حالی است که شعار سال از سوی رهبر انقلاب، جهش تولید با مشارکت مردم تعیین شده است. شعاری با محوریت افزایش تولید که حالا با عملکردی منفی از سوی مدیرعامل ایران خودرو مواجه شده است.
از سوی دیگر، با کاهش تولید ایران خودرو از ابتدای سال تا پایان تیرماه، میزان فروش این شرکت خودرویی نیز افت کرده است. به گونهای که از رقم فروش ۱۷۸ هزار و ۵۳ خودرو در چهارماهه ابتدایی سال قبل به رقم فروش ۱۵۴ هزار و ۷۶۸ خودرو در چهارماهه نخست سال جاری کاهش یافته است؛ بنابراین در مدت ۱۲۴ روز فعالیت کارخانه ایران خودرو از ابتدای امسال، تولید و فروش خودرو با کاهش مواجه شده است و در نتیجه نیاز بازار خودرو به خوبی تأمین نشده است و بسیاری از متقاضیان چشم انتظار دریافت خودرو از بزرگترین خودروساز دولتی هستند.
کاهش تولید در چهارماهه ابتدایی سال، روندی است که در سال گذشته نیز تجربه شده بود؛ چراکه ایران خودرو سال قبل با افت تولید ۴۷ هزار و ۵۹۸ خودرو در مقایسه به سال قبلتر مواجه شده بود.
علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو در حالی هفده ماه از عمر مدیریتش میگذرد که آمار و ارقام تولید، فروش و سوددهی ایران خودرو در شرایط غیرقابلقبولی است. از یک سو تولید و فروش کاهش داشته و بازار خودرو را با افزایش قیمت مواجه کرده است و از سوی دیگر، میزان زیان انباشته ایران خودرو تا پایان خرداد امسال نزدیک به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان شده است؛ رقمی که با دلار مرکز مبادله به حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار میرسید. همه این موارد در حالی است که بر اساس نامه عظیمی به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی بورس، به تازگی ایران خودرو قیمت جدید شش محصولش را بین ۳۸ تا ۵۲ درصد افزایش داده است. هرچند چنین تصمیمی با واکنش  شورای رقابت مواجه شده است. سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت گفته است: باتوجه به افزایش چشمگیر شکایتهای مردمی درباره افزایش قیمت کارخانهای برخی محصولات خودرویی، مرکز ملی رقابت درحال بررسی نحوه محاسبه قیمت این خودروهاست. وی تاکید داشته است درصورتی که از نتایج بررسیها مشخص شود که تخلفی انجام شده، شورای رقابت با خودروسازان متخلف برخورد می کند. 

مسلماً با ادامه روند فعلی در ایران خودرو، رسیدن به هدفگذاری اعلام شده از سوی این شرکت برای تولید ۶۷۶ هزار و ۲۴۷ خودرو تا پایان سال جاری، دور از انتظار است و احتمالاً با روند مدیریت فعلی ایران خودرو، در شب عید ۱۴۰۴ دوباره شاهد افت تولید و کاهش عرضه به بازار خواهیم بود. بازاری که سالهای سال است از عدم عرضه در مقابل تقاضا، رنج میبرد و باعث شده تا شاهد اختلاف قیمت و صف خرید در برابر هر آگهی فروش خودرو باشیم.
به عقیده متخصصین صنعت خودرو، بهتر است در دولت جدید، نحوه مدیریت ایران خودرو به گونه باشد تا هر ماه شاهد پاسخگویی مدیرعامل به افکار عمومی پیرامون میزان تولید و عرضه خودروها باشیم؛ مسلماً پذیرفتنی نیست که بزرگترین خودروساز دولتی، در فضای بدون رقیب با کاهش تولید، فعالیت داشته باشد و در برابر مردم پاسخگو نباشد.

 بهتر ، خیابون ها کمتر زشت میشن .
 							         		            بهتر ، خیابون ها کمتر زشت میشن .         		                     		         |
         		                            |         		                             تا قبل از شدت گرفتن تحریمها، در ایران خودروهایی چون بنز، رنو، هایوندایی، نیسان، مزدا.... تولید می شد.
 									         		                    تا قبل از شدت گرفتن تحریمها، در ایران خودروهایی چون بنز، رنو، هایوندایی، نیسان، مزدا.... تولید می شد. |
         		                            |         		                             پزشکیان اگه میخواد اسمش جاودانه بشه فقط و فقطهمین یه کا رو انجام بده:آزادسازی کامل واردات خودرو بدون هیچ قید و شرطی.
 									         		                    پزشکیان اگه میخواد اسمش جاودانه بشه فقط و فقطهمین یه کا رو انجام بده:آزادسازی کامل واردات خودرو بدون هیچ قید و شرطی.         				                     		                 |
         		                            |         		                             سال 56 ماشین پژو 504 را از همین ایران حودرو تحویل گرفتم به قیمت هشتاد هزار تومان
 									         		                    سال 56 ماشین پژو 504 را از همین ایران حودرو تحویل گرفتم به قیمت هشتاد هزار تومان         				                     		                 کنترل ایران خودرو دست کیه؟
 							         		            کنترل ایران خودرو دست کیه؟         		                     		         |
         		                            |         		                             کنترل نداره ، فرمون داره
 									         		                    کنترل نداره ، فرمون داره         				                     		                 |
         		                            |         		                             سوال خوبیه
 									         		                    سوال خوبیه بخور بخور تو این مملکت زیاده وگرنه ایران خودرو الان برای مملکت تعیین تکلیف نمیکرد
 							         		            بخور بخور تو این مملکت زیاده وگرنه ایران خودرو الان برای مملکت تعیین تکلیف نمیکرد         		                     		         بنده خدا ها ایران خودرو و سایپا کاری به کیفیت پایین خودرو هاشون ندارم ولی خدایی دست تمام ارگان ها تو جیب این دو تا خودرو ساز هست هر کسی هم میاد به اینها گیر میده ولی ماشالله مدیران خودرو -اکسل ماشین کنده میشه-ایربگ عمل نمی کنه- پول اضافی می گیره -خودرو تحویل نمی دهد ولی یک خبر گزاری اعلام نمیکنه یعنی  جرات نمی کنه که اعلام کنه
 							         		            بنده خدا ها ایران خودرو و سایپا کاری به کیفیت پایین خودرو هاشون ندارم ولی خدایی دست تمام ارگان ها تو جیب این دو تا خودرو ساز هست هر کسی هم میاد به اینها گیر میده ولی ماشالله مدیران خودرو -اکسل ماشین کنده میشه-ایربگ عمل نمی کنه- پول اضافی می گیره -خودرو تحویل نمی دهد ولی یک خبر گزاری اعلام نمیکنه یعنی  جرات نمی کنه که اعلام کنه         		                     		         |
         		                            |         		                             این داستان غمناک صنعت فشل خودروسازی در ایران هست
 									         		                    این داستان غمناک صنعت فشل خودروسازی در ایران هست         				                     		                 چرا ایران خودرو و سایپارا تعطیل نمی کنند ؟
 							         		            چرا ایران خودرو و سایپارا تعطیل نمی کنند ؟         		                     		         |
         		                            |         		                             سوال خوبه
 									         		                    سوال خوبه  |
         		                            |         		                             کدام بنگاه اقتصادی داریم که اگر با رقبای کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم نباید تعطیل بشه؟
 									         		                    کدام بنگاه اقتصادی داریم که اگر با رقبای کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم نباید تعطیل بشه؟         				                     		                 این نتیجه سرکوب قیمتهاست. با این روند تا چند سال دیگر این دو شرکت تعطیل میشوند و مردم باید برای خرید خودروی دسته دو تو سر هم بزنند.
 							         		            این نتیجه سرکوب قیمتهاست. با این روند تا چند سال دیگر این دو شرکت تعطیل میشوند و مردم باید برای خرید خودروی دسته دو تو سر هم بزنند.         		                     		         |
         		                            |         		                             تعطیلی این  صنعت در ایرن موجبخوشبختی مردم میشه
 									         		                    تعطیلی این  صنعت در ایرن موجبخوشبختی مردم میشه         				                     		                 |
         		                            |         		                             چقدر ساده اید اینا وام های بلاعوض وامهای باسود خیلی کم میگیرن این حرفها را میزنند که صاحب اون بشن وگرنه با این قیمتها که از جهانی اونم با کیفیت کم چطور ممکنه زیان انباشته داشته باشن تمام دنیا وام والتماس میکنند خودرو بخری اینجا تا سال بعد یک میلیون توصف و100میلیون پیش پرداخت دادن
 									         		                    چقدر ساده اید اینا وام های بلاعوض وامهای باسود خیلی کم میگیرن این حرفها را میزنند که صاحب اون بشن وگرنه با این قیمتها که از جهانی اونم با کیفیت کم چطور ممکنه زیان انباشته داشته باشن تمام دنیا وام والتماس میکنند خودرو بخری اینجا تا سال بعد یک میلیون توصف و100میلیون پیش پرداخت دادن         				                     		                 تا وقتی رقابت نباشه و مردم مجبور باشن فقط ازینا بخرن اینا هم براشون زیان انباشته و عقب موندن از تولید مهم نیست.کیفیت که دیگه هیچی
 							         		            تا وقتی رقابت نباشه و مردم مجبور باشن فقط ازینا بخرن اینا هم براشون زیان انباشته و عقب موندن از تولید مهم نیست.کیفیت که دیگه هیچی         		                     		         وزیر صمت هم بابت حمایت بی شائبه از خودرو سازان و وعده کاهش قیمت باید پاسخگو باشد
 							         		            وزیر صمت هم بابت حمایت بی شائبه از خودرو سازان و وعده کاهش قیمت باید پاسخگو باشد         		                     		         مدیران خودرو دست کمی از ایران خودرو ندارد. گویا همه مونتاژ کاران(همه مونتاژ کارند و نه تولید کننده) دست به دست هم داده اند تا ...
 							         		            مدیران خودرو دست کمی از ایران خودرو ندارد. گویا همه مونتاژ کاران(همه مونتاژ کارند و نه تولید کننده) دست به دست هم داده اند تا ...         		                     		         خودروهای پرتیراژ رو به بهانه واهی استاندارد از رده خارج کردن و  با هزینه های چند میلیارد دلاری (به گفته خود مدیرعامل سابق ایران خودرو، تبدیل 206 به 206 صندوق دار ، نیم میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه! داشته) خودرو های جدید رو وارد تولید کردند، که وقتی  دقت کنی میبینی تکنلوژی و شالودشون همون ماشین های پر تیراژ قبلی هست (اطلس و کوییک همون تیبا و پراید هست، تارا همون پژو هست و ....) فقط قیمت ها رو نجومی بردن بالا و تولید رو نصف کردند
 							         		            خودروهای پرتیراژ رو به بهانه واهی استاندارد از رده خارج کردن و  با هزینه های چند میلیارد دلاری (به گفته خود مدیرعامل سابق ایران خودرو، تبدیل 206 به 206 صندوق دار ، نیم میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه! داشته) خودرو های جدید رو وارد تولید کردند، که وقتی  دقت کنی میبینی تکنلوژی و شالودشون همون ماشین های پر تیراژ قبلی هست (اطلس و کوییک همون تیبا و پراید هست، تارا همون پژو هست و ....) فقط قیمت ها رو نجومی بردن بالا و تولید رو نصف کردند