بازدید 22698

آزادراه تهران-شمال، نمایش قدرت مهندسان ایرانی است

منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر و ارزش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومان، طی مراسمی به طور رسمی و با دستور رئیس جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
کد خبر: ۹۶۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ 25 February 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح سه شنبه با حضور در محل احداث منطقه یک آزادراه تهران - شمال، ضمن صدور دستور بهره‌برداری رسمی از این طرح، با توضیح مسوولان و مهندسان اجرای این پروژه در جریان روند مطالعات و ساخت آن و مزیت‌های استفاده از آن در راستای رفاه بیشتر مردم، قرار گرفت.

روحانی هنگام صدور دستور بهره‌برداری رسمی از منطقه یک آزادراه تهران - شمال و پرده‌برداری از لوح یادمان افتتاح این پروژه، گفت: به میمنت و مبارکی آغاز ماه مبارک رجب و روز میلاد با سعادت امام محمد باقر (ع) منطقه یک بسیار مهم شمال از تهران تا سه راه شهرستانک که در واقع نمایشی از قدرت مهندسی مهندسان ایرانی است را افتتاح می‌کنیم.

رئیس جمهور همچنین از بخشی از مسیر این آزادراه و چگونگی حفر تونل ها و احداث پل‌ها در این طرح بازدید کرد.

به گفته مسئولان اجرای این طرح، این مسیر آزادراهی جزو محورهای دارای استاندارد و ایمنی بالا است که نمونه آن در غرب آسیا وجود ندارد؛ وجود تونل‌های طویل با استاندارد بالا، جت‌فن‌های پیشرفته، تونل‌های دسترسی، پل‌های خاص و روکش بتنی از ویژگی‌های خاص منطقه یک آزادراه تهران - شمال است که همه به دست طراحان و شرکت‌های ایرانی اجرا شده است.

مسیر آزادراه تهران - شمال از تقاطع غیر همسطح بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4970 متر رشته کوه البرز را قطع و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

اجرای این قطعه از آزاد راه که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است، باعث می‌شود مسیر فعلی تهران-کرج-چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود.

این مسیر در ادامه به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج شده و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌گردد.

ایجاد بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب، توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی استان های شمالی، بهبود شبکه حمل و نقل منطقه، احداث راهی سریع، کوتاه و ایمن بین پایتخت و شمال کشور، تسهیل و روان سازی ترافیک بین استانهای تهران و البرز و کریدور شرقی- غربی کشور از اهداف اجرای این طرح مهم در حوزه راهسازی کشور عنوان شده است.

همچنین حفاری بلندترین تونل جاده ای کشور به طول 4970 متر، رکورد اجرای بیشترین حجم عملیات حفاری تونل‌ها در زیرساخت‌های حمل و نقل کشور، رکورد اجرای بیشترین حجم لاینینگ تونل ها به طور همزمان، اجرای دیوارهای شیت پایل(شمع پایه) به طول 2.5 کیلومتر، اجرای چند رشته تونل به صورت ترکیبی دو قوسی و مجزا به طور همزمان، اجرای سقف دوم برای سیستم تهویه و اطفاء حریق در تونل تالون، طراحی معماری و منظرآرایی مسیر آزادراه با استفاده از تجربیات مشاورین داخلی و خارجی، بهره‌گیری از سامانه تهویه نیمه عرضی در تونل تالون، بهره‌گیری از فناوری پرداخت الکترونیکی عوارض ETC ، بهره‌مندی از سیستم SCADA برای کل مسیر(سامانه گردآوری، نظارت، پردازش و کنترل هوشمند اطلاعات) بهره‌مندی از سیستم CMA یخ زدایی مسیر، بهره‌مندی از سامانه هوشمند کنترل و نظارت ترافیکی و پوشش رینگ فیبر نوری در کل مسیر از موفقیت ها و دستاوردهای اجرای طرح آزادراه تهران- شمال است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۵۶
نمایش قدرت مهندسان ایرانی !!!!!!
بعد از این همه سال
چرا حرفی میزنین که خودتون رو مسخره خاص و عام کنین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
ربع قرن برای ۳۲ کیلیومتر راه!!!!!!
پس چینی ها چی باید بگن که در این ربع قرن از هیچ به قدرت اول اقتصادی دنیا تبدیل شدند؟
فاضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
اخه شماكه هيچ تخصصى ندارى ميشنى اينطور نظر ميدى ازهمين كرج تا سه راهى ديزين قتلگاه بود قبلا زده بودن ولى جاده قاطر رو بود يه كاميون سال ٥٦پلوس بريد داخل تونل كندوان هفتادنفر مسموم چندنفر مردن پايه كوه جاده زدن جاده نيست يه پل تو تنگ ابولحيات روى دره زدن دوماه كارنكرد توشيراز سه بار مهندسين غربى زدن شكست تابدست همين خودى ها زدن ابدى شد تونلهاى مترو رو كى زد اتوبان زنجان روكى زد رشت روكى زد شما عادت داريد مرغ همسايه غازه خجالت بكشيد اگر دزدى رو نظرته دست شما هم بود همين بود چرا دزدى از اموال دولتى عادت شده چكار ميشه كرد هممون اين عادت رو بخاطر علاقه به زندگى تجملى داريم
آقای رییس جمهور نفرمایند نشان قدرت مهندسان ایرانی. بفرماینذ نشان سرافکندگی مهندسان ایرانی که حدود یک ربع قرن برای انجام این فعالیت زمان گذاشتند!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
اصلا این قضیه ربطی به مهندسی نداره فقط اوج سوء مدیریت کلان در کشور ما را نشان می دهد که برای ۳۲ کیلومتر راه آسفالته هزاران میلیارد تومان و ربع قرن هزینه و زمان مصرف شده است
"آزادراه تهران-شمال، نمایش قدرت مهندسان ایرانی است"
این تیتر شوخی هست انشالله دیگه!!!!
بعد از چند سال بخوربخور هزاران میلیاردی اون سازمان خوب مردمی!!!
بعنوان یک مهندس ایرانی می گویم که دیروز روز مهندس بود . لطفا کام ما را تلخ نکنید . 32 کیلومتر جاده و تونل در 24 سال دیگه افتخار ما نیست . تازه فقط قطعه 1 آن افتتاح شده و بقیه در حال کار است .
تاریخ به ما مهندسان ایرانی خواهد خندید که چگونه جاده چالوس در گذشته های دور بدون امکانات امروزی ایجاد شد و ما 24 سال برای اجرای 32 کیلومتر صرف کردیم .
عوارض 20 هزار تومانی بزرگراه هم نمایش جیب گشاد دولت است!
بعد از چند سال؟
چرا مهندسان ایرانی را تحقیر میکنید؟
بعد از بیست سال یک بزرگراه ساختن، ده برابر بودجه معمولی هم هزینه کردن، کلی هم آسیب به محیط زیست زدن
اتوبان به این عظمت و با این همه هزینه... در ادامه به یک کمر بندی درب و داغون و قدیمی چالوس تنکابن با آن همه ترافیک و.... متصل می شود. آخرش کار رو خراب کردن, یعنی مسافر نباید تا انتهای مسیر بدون ترافیک و راحت باشه همیشه باید یه جای کار مشکل داشته باشه. خوب تمام نکردن کار جز فرهنگ ایرانی است. در تهران هم ساختمان های بزرگ و گران قیمت می سازند اما پیاده رو جلو ساختمان حتی اسفالت هم نمی کنند چون مربوط به بیرون پروژه و...
چین تو 10 روز 2 بیمارستان 1000 تختوابی میسازه بعد از این همه سال درگیری با آزاد راه شمال حالا صحبت از توانمندی هم میزنید واقعا که از عهده مهار یه بیماری برنماید صحبت از توانمندی میزنید از عهده تامین ماسک و..... بر نماید ادعا طبق طبق و دروغ پشت دروغ
نزدیک ۴۵ سال هنوز تمام نشده ، این نشان ضعف وحشتناک مدیریتی و مهندسی یک کشور است که نتوانسته بعد از ۴۰ سال کار را تمام کند.
ایول به این قدرت !!!
افتضاح قرن
بعد از اینهمه سال و هزینه؟؟!!! اگر دست مهندسان و البته مدیران چینی بود با این وقت و هزینه پروژه آزادراه تهران پکن را اجرا می کردند.
و همچنين نشان ضعف و ناكارآمدي شديد مديران و مسئولان ايراني در اجراي پروژه هاي ملي است.
بعد سي سال ! زحمت كشيدين خسته نباشيد
با افتتاح بزرگراه تهران چالوس ؛ مازندران زیر زباله دفن خواهد شد
تا جايي كه همه خبر دارند
كار شركت هاي خارجي بود
هم طراحي
و هم عمده اجرا....................
سلام
32 دو کیلومتر در 24 سال(8760 روز) عجب قدرتی
تقریبا روزی270 متر عجب قدرتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
روزی 3متر
چرا به جای هدر دادن سرمایه های ملی ؛ فکری برای ایمن سازی منازل روستایی مناطق زلزله خیز نمی کنید ؟ چرا به فکر توسعه خطوط ریلی نیستید؟ چرا همه کارهایتان نمایشی است؟
20 سال طول کشید ساختنش طرحش که مربوط به قبلا هست و یه جاده ساختین اونم با سرمایه گذاري برادران کورونایي - کلي هم به محیط زیست آسیب رسوندین
تمام دوستان توجه کنید مهندسی و مدیریت دو چیز متفاوت است . طراحی و مهندسی هر چند خوب باشد سوء مدیریت نشان از بی لیاقتی سیستم های دولتی است.
دقیقا درست می فرمائید . چون رد شدن از آن پولیه
و فقط مال خودشون (پولدارا ) ساختن .
ارزونیه خودتون
طراحی سال ۱۳۵۴
فاز ۴ که کفی بود ۱۳۹۱
فاز ۱ ۱۳۹۸
بقیه فازها خدا عالم است!
ادعا در حد بنز!
واقعیت ژیان مهاری!
کشورهای دیگه توی ۳۰ سال تحپل اقتصادی میدن و پیشرفته میشن ما یه اتوبان نمیتونیم بکشیم!
مهندسی یعنی یک سکه با دو روی زمان و هزینه

اگه اینها توش لحاظ نشه اسمش مهندسی نیست بنابراین شرمنده ام کاری که انجام شده هیچ افتخاری نداره
40 سال طول کشیده !! چه قدرتی ؟ چه مدیریتی ؟؟؟
حالا بچه پولدارها بجای به دور دور کردن در جردن و سعادت آباد ؛ در اتوبان تهران شمال دور دور می کنند
خیلی جالب سه رییس جمهور اومدند و رفتند دو قطعه راحتتر ان افتتاح شد و دو قطعه بعدی بعد از سه رییس جمهور (منظوردوره ۸ ساله) افتتاح میشه یعنی اگر وضع خوب باشد که الان دولت در غش به سر می بره
پس دو قطعه دیگه ۲۴ سال بعد یعنی ۱۴۲۲
واقعا افتخار بزرگی بایستی جای یک روحانی باشی !!!
خوشتون میاد برید روی اعصاب مردم ، تیتر می زنید داغ همه تازه بشه ، اولا" به مهندس ایرانی ربطی نداره بیشتر تجلی مدیریت ایرانی است که اونم .......
فرهاد کوهکن زودتر تحویل می داد
به عنوان یک مهندس عرض میکنم : وای به حال مهندسی کشور اگه این کار ناقص ! افتخارش باشه !!! ضمنا مگه جت فن ها رو ایران ساخته که به عنوان دستاورد مطرح میکنید !!! خدایا این سال ۱۴۰۰ کی میرسه ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
یعنی فکر می کنی با عوض شدن رییس جمهور چیزی عوض می شه؟؟؟؟؟؟ اگر اینجوری فکر می کنی کاملا در اشتباهی در این چهار دهه چند رییس جمهور عوض شده بهتر شده یا بدتر؟
معنی افتخار را هم فهمیدیم
منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر و ارزش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومان، طی مراسمی به طور رسمی و با دستور رئیس جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
البته بجز اون دلارهای میلیاردی که گرفته شد خورده شده هیچ کاری نشد بخدا خجالت اور است 32 کلیلو متر در مدت 35 سال اونم با قدرت مهندسین ایرانی البته مهندسین ژن خوب که با توصیه های پدرشان وارد دانشکده های فنی شدن و یا ...................... خجالت میکشم بگویم
هفته اینده افاضات جاده مشخص میشود
با مقدار سالش کاری ندارم ، چون چندین پیمانکار عوض شد و ...
ولی در هر صورت در حال حاضر خیلی به درد شما تهرانی های عزیز میخوره حتی با 30 تومن عوارض چرا که فقط از لحاظ بنزین بگید شما این 30 تومن رو کما که بیشتر باید پای بنزین میدادید.
حالا بماند که استهلاک ماشین کمتر میشه و وقت هم صرفه جویی.
خسته نباشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
من یک بار از جاده هراز رفتم شمال با یک پراید در موتور را بیش از ۲۰۰۰ درور نبردم و سرعت بیش از ۸۰ نشد آمل که رسیدم بنزین زدم همین پراید ۴.۵ لیتر مصرف کرد پس این مصرف بنزین ایندر مهم نیست که یک بزرگراه معمولی که کلی لفت و لیس توش شده است تا پس از دهها سال درست بشه اینقدر منتش رو سر مردم بگذارند.
دراينكه شركت هاي مهندسي قوي وكارآمدي داريم شكي نيست.
دو شركت خصوصي فني ومهندسي ايران در تاجيكستان و ازبكستان بزرگراهي در دل كوهها ساخته اند كه در دنيار جزء بي نظيرهاست.در مسيري شبيه مسير تهران چالوس.
اما در ايران به شركت هاي توانمند بعنوان پيمانكار اصلي بعلت دخالت برخي ارگانهاي حكومتي ميدان داده نمي شود و اسرار است كه حتما" بعنوان پيمانكار فرعي شركت كنند و طيبعتا" اين شركت هاي توانمند هم نمي پذيرند.لذا در اين شرايط كار به كاردان داده نمي شود و تاخيرهاي طويل المدت هم امري طبيعي است.
در این ۲۴ سال چین و امارات از هیچ همه چیز شدند فقط به چین نگاه کنید سرمایه ای که چین برای تبدیل شدن به قدرت اقتصادی و صنعتی خرج کرد از اختلاس هایی که در این ۲۴ سال در ایران انجام شده است کمتر است تایلند را نگاه کنید در همین چند ساله اخیر چقدر از این بزرگراهها را ساخته است و خیلی هم مدرن و شیک و تر و تمیز و با کلی هزینه کمتر و زمان بسیار کمتر واقعا این وزیر و وکیل ها و مقامات با این خبرها می خواهند مردم را مسخره کنند یا خودشان را؟؟؟؟؟
مگه امام بنیاد مستضعفان رو برای خدمت رسانی به ملت تاسیس نکرده ؟ مگه اکثر اموال این بنیاد از اموال مصادره ای ومتعلق به بیت المال نیست؟ پس چرا یه کاری رو که تو دنیا دوساله تموم میشه 25 سال انجام میدن وبعد سرملت منت گذاشته وعوارض سنگین 30 هزارتومنی می گیرند.
عوارض این بزرگراه بخاطر فقط کوتاهی 60 کیلومتری باید حداکثر 5 هزارتومن باشه نه 30 هزار تومن واین ظلمه بر مردم
فاز یک 1 و 4 که کفی بود 40 سال یعنی نزدیک به نیم قرن طول کشید. اما فکر نکنم فاز 2 و 3 که پیچ و خم کوهستان و دره هست و دهها تونل و پل لازم داره رو بتونید کمتر از 100 سال دیگه تموم کنید. افتتاح آزاد راه در قرن بعدی در سال 1500 در زمان نتیجه و نبیره های این آقایون :)))
حرف رایگان زدن آسان است !!!!!
مهندسی و طول مدت ساخت اینا به کنار
توجه کنید در شرایط بحرانی کشور که نوصیه می کنند مسافرت نکنید ، بعد رییس جمهور میاد آزاد راه افتتاح می کنه . یعنی چی ؟؟؟
اتوبان 880 K پاکستان وهند وچین را که ار کوهای سربفلک کشیده هندوکش با ستون های 20 متری بدون صدمه به محیط زیست واکونومی طبیعت در عرض سه سال توسط مهندسان چینی احداث شد ولی شاهکار مهندسی بحساب نیامد لطفا فیلم ان را به اقای روحانی نشان دهید تا کمی خجالت زده شود
شاهکارازنظرمدت زمان دیگه!!!پیشنهادمی کنم دررکوردهای گینس ثبت کنید.
مگر اين 32 كيلومتر براي تاييده هر برگ چند صفر اضافه شده است. يعني اختلاس داره موج ميزنه تورو خدا آبروي مهندسان ايراني را نبريد.
تابناک،چقدر آدم های مثبت اندیشی کامنت گذاشته اند،جماعت مثل اینکه خیلی ناراحت هستند که چرا همین مقدار راه هم ساخته شده،من که به نوبه خودم از مهندسان تشکر میکنم و آرزوی موفقیت.
نویسنده مقاله معنی خجالت را می فهمد یا خیر
سلام : پیشنهاد می گردد در کنار و طول آزاد راه تهران شمال طرح پروزه خطوط راه آهن و ریل گذاری برای عبور قطار نیز مطالعه و انجام شود ودر صورت اجرا وعملی شدن این طرح چه صرفه جویی در مصرف بنزین ،جلوگیری از ترافیک و حمل و نقل بار و مسافر ارزان در کشور را به همراه دارد.
عوارض آزاد راه تهران -شمال بایدحدود 10هزار تومان باشد چون به اقشار متوسط و شمالیهای مقیم تهران که تقریباًباید بیشتر ازاین آزادراه استفاده کنندخیلی فشار می آید راهکار دیگر این است که از خودرو های بالای 500میلیونی عوارض دوبرابری نسبت به بقیه خودرو ها ی قیمت پائین تردریافت گردد.
مطمئنی ایرانی چون تا الان تو سریالا هم میگفنم کارگرای چینی
10 روزه بیمارستان میسازن ادعایی هم ندارن بعد از 20 سال یک اتوبان نیمه ساخته را با میلیاردها پول اضافی که تازه معلوم نیست استاندارد هست یا نه 100 بار زدن توی سر ملت
دز 24 سال 34 کیلومتر جاده کشده و رکورد جهانی را شکسته ایم.
با عرض سلام ... این بروژه هنگام شروع دست چینی ها داد شد با قیمه 4 ملیارد اما چینی ها

بعد از چند سال عقب نشینی کردند وبعدها چند شرکت خارجی مانند اسپانیا هم جلو امدند بعد

عقب نشینی کردند . وبعدها بچه های ایرانی جلو امدند واین بروژه عظیم با دست های

مبارکشان در خدمت مردم قرار داده اند مبارک باد دست مهندسان با غیرت ایران .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل