مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی گفت: برای انجام یک پرواز ایمن در پروازهای داخلی، بین المللی و یا عبوری از فضای جمهوری اسلامی ایران و از زمانی که مسافرین وارد فرودگاهها میشوند، برای چک مسافر و بار از تجهیزات بازرسی امنیتی ایکس ری X-RAY و گیت وی Gate-way استفاده میشود.
وی افزود: پس از ورود مسافران به داخل هواپیما و از زمان برخواستن تا نشستن هواپیما و در طول پرواز، جهت هدایت هواپیما در مسیریابی، تعیین فواصل و شیب فرود از سامانههای کمک ناوبری ILS، DME، DVOR/VOR و NDB منصوبه در فرودگاهها و مسیر راههای هوایی و نقاط کویری و مرتفع کوهستانی، برای تشخیص موقعیت و مشخصات پرواز شامل نوع و شماره پرواز و سرعت و ارتفاع هواپیما و سایر اطلاعات مهم و ارسال اطلاعات مذکور به برج و اپروچ فرودگاهها و مرکز کنترل فضای کشور از سامانهها و سنسورهای نظارتی رادار و سامانههای پردازشگر اتوماسیون استفاده میشود و برای برقراری مداوم ارتباط کلامی بین هواپیماها و کنترلرهای مراقبت پرواز برج و اپروچ فرودگاهها و مرکز کنترل فضای کشور، از سامانههای RCAG، سوئیچینگ و فرستنده و گیرندهها بهره میبریم. همچنین کلیه ارتباطات هات لاین و تلفنی مابین مرکز کنترل فضای کشور با مراکز کنترل کشورهای همجوار و با فرودگاههای کشور و ارتباطات کلامی بین برج و اپروچ فرودگاهها و نیز تبادل اطلاعات RCAG و رادار بین مرکز کنترل و سایتها از طریق شبکه هوشمند ATN برقرار میشود.
سیامک بهنام گفت: حفاظت کلیه سامانهها و تجهیزات هوانوردی در مقابل صاعقه، اضافه ولتاژ و فراتاخت ولتاژ، تهیه و نگهداری و تعمیر کلیه منابع تغذیه و UPS سامانههای فوق و همچنین اندازه گیری میزان اشعهها و پرتوهای یونساز تجهیزات بازرسی ایکس ری و گیت وی و غیر یونساز تجهیزات CNS و زون بندی سایتها و همچنین حفاظت پرسنل الکترونیک در برابر پرتوهای مذکور از وظایف مهم اداره کل میباشد.
سیامک بهنام مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاهها افزود: برای بررسی عملکرد سامانهها و تجهیزات فوق بصورت منظم بازرسی و Audit دورهای از فرودگاهها و سایتها انجام میپذیرد و مشکلات احصاء و طی برنامهای مشخص و براساس اسناد و داکیومنتها بویژه Annex۱۰ ایکائو نسبت به رفع آنها اقدامات اصلاحی انجام میگردد.
سیامک بهنام گفت: مدیریت طیف فرکانسی باند هوانوردی، بررسی درخواستهای ایرلانها و شرکتهای مختلف جهت تخصیص فرکانس، نظارت بر عملکرد و تجهیزات رادیویی آنها در محدوده پروانههای رادیویی اخذ شده در فرودگاهها، پیگیری اخذ مجوز ترخیص تجهیزات هوانوردی از سازمان تنظیم مقررات رادیویی و گمرک کشور، پیگیری برقراری شبکه زیرساخت هوانوردی و خطوط مخابراتی از شرکت مخابرات و مدیریت آن از دیگر وظایف این اداره کل میباشد.
وی اضافه کرد: برای انجام وظایف فوق حدود ۶۰۰ نفر از متخصصان الکترونیک هواپیمایی در اداره کل ارتباطات و ناوبری و ادارات مهندسی الکترونیک سراسر کشور با حداکثر توان به کار مشغولند که با برگزاری آموزشهای تخصصی و عمومی در قالب دورههای پودمانی و همچنین دورههای عملی OJT، همواره دانش آنها بروز و ارتقاء مییابد. همچنین با برگزاری آزمونهای تئوری و عملی، صلاحیت شغلی و تخصصی تمامی پرسنل در قالب ردههای مختلف Rating احراز میگردد.
بهنام افزود: تمامی موارد فوق از طریق شش اداره مهندسی تجهیزات ناوبری، تجهیزات ارتباطی، تجهیزات راداری و اتوماسیون، بازرسی و ایمنی، آموزش و تحقیقات و برنامه ریزی و بازرسی و دو واحد امور فرکانس و پشتیبانی CNS اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی و ادارات مهندسی الکترونیک تمامی فرودگاهها انجام میگردد.
در حال حاضر متخصصان الکترونیک هواپیمایی با دانش و توانمندی که دارند میتوانند خدمات مهندسی نظیر سایت یابی، برگزاری مناقصات و بررسی فنی داکیومنتها، بررسی فنی تجهیزات خریداری شده را در قالب FAT و SAT، نصب و راه اندازی، نگهداری و تعمیر سامانهها و تجهیزات، انجام گراند چک تجهیزات ناوبری و مشارکت در فلایت چک سامانههای مذکور به سایر کشورها بخصوص کشورهای همجوار ارائه نموده و درآمدزایی نمایند.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی در پایان ضمن گرامیداشت ۱۲ نوامبر روز جهانی الکترونیک هواپیمایی، برابر با ۲۱ آبان ۹۸، به تمامی متخصصان الکترونیک فرودگاههای کشور و اداره کل تبریک گفته و از طرف همه متخصصان الکترونیک هواپیمایی کشور از همکاری و تلاشهای همکاران سایر معاونتها و ادارات کل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بویژه متخصصان ادارات کل کنترل ترافیک هوایی، مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی و آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما در معاونت عملیات هوانوردی شرکت که در زنجیره تامین ایمنی پروازها نقش مهمی دارند، تشکر نمود.
تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.