آشنايي با سيستم ترمز ABS

کد خبر: ۴۷۲۹۳
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۳ 11 May 2009
|
81124 بازدید
|
۱
سیستم ترمز ABS بهترین راه برای ایمن ساختن ترمز وسایل نقلیه موتوری با سیستم‌های ترمز هیدرولیک است.
ترمز Abs دستگاهي الكترونيكي است كه در هنگام ترمزگيري با كنترل فشار (قطع و وصل كردن فشار) هيدروليك در كسري از ثانيه ارتباط لنت را با ديسك يا كاسه برقرار و قطع مي‌كند.

تكرار سريع و مداوم اين عمل باعث از ميان رفتن حالت بلوكه كردن يا قفل كردن ترمزها مي‌شود.

اهميت اين گونه ترمزها بيشتر در سطوح خيس و لغزنده يا ترمزگيري در سرعت‌هاي بالا بيشتر نمايان مي‌شود. در اين گونه موارد راننده از كنترل كامل روي وسائل نقليه خود برخوردار است.

نكته منفي در مورد ترمزهاي Abs صداي نسبتا شديد آنها در هنگام ترمزگيري روي سطوح بسيار لغزنده است.

در خودروهایی که فاقد ترمز ABS می‌باشند وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز بطور ناگهانی فشار دهد در صورتی که جاده لغزنده باشد، خودرو تعادل خود را از دست خواهد داد اما سیستم ترمز ABS این نقص را برطرف کرده و اجازه قفل شدن کامل به چرخ را نمی‌دهد.

اين سيستم باعث می‌شود که خودرو هم تعادل خود را از دست ندهد و هم سریعتر ترمز کند و بایستد.

بايد توجه داشت، در شرايط بحراني (مواجه شدن با موانع) فورا پدال كلاچ را گرفته و با تمام نيرو به طور مداوم روي پدال ترمز فشار دهيد.

در اين زمان Abs شروع به كار كرده و شما قادر خواهيد بود خودروي خود را در مسير دلخواه هدايت كرده و از برخورد با موانع جلوگيري كنيد.

سيستم ترمز مجهز به Abs قادر است وضعيت ايمن‌تري را براي خودرو ايجاد كند.

كاهش خط قرمز افزايش پايداري خودرو در جاده‌هاي لغزنده افزايش كنترل فرمان كاهش اثر شرايط متفاوت جاده روي لاستيك‌ها، كاهش‌ مقدار لرزش لاستيك و سيستم تعليق در ترمز و پايداري خودرو در جاده‌هاي ناهمگن به هنگام ترمز شديد از فوايد اين سيستم است.

با اين كه سيستم Abs داراي ايمني بالايي است، ولي وجود آن در خودرو نبايد باعث سرپيچي راننده از رعايت مقررات رانندگي به خصوص سرعت‌هاي غيرمجاز، رعايت نكردن فاصله ايمني و سرعت مناسب در پيچ‌ها شود.

انجام تغييرات شخصي در خودرو (مثلا ترمز، بدنه‌ها و يا چرخ‌ها) مي‌تواند بر عملكرد سيستم Abs تاثير منفي بگذارد.

اجزای سیستم ترمز ABS:
واحد کنترل الکترونیکی یا ECU
واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU
پمپ
سیلندر اصلی
سلونوئیدها
انبارها اکومولاتورها
سنسورهای سرعت
سایر تجهیزات ورودی واحد
کنترل الکترونیک
 
منبع: همشهری‌

تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
مطلب خوبي بود ولي در پاراگراف اول در مورد زمان عملكرد صدم ثانيه صحيح است نه كسري از ثانيه .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
ارايه اين اطلاعات بسيار به جا ومفيد است واميدوارم ازمعرفي تكنولوژي هاي نوين در همه ي زمينه ها غافل تشيد . باتشكر
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
این جمله غلط است :
نكته منفي در مورد ترمزهاي Abs صداي نسبتا شديد آنها در هنگام ترمزگيري روي سطوح بسيار لغزنده است

اصولا ای بی اس هم برای سطوح خیس و هم خشک میتواند طول توقف را کوتاه تر میکند ۰
و همچنین اصلا صدای چرخ همانند خودرو های معمولی شنیده نمیشود
ضمنا چرا در یک سایت سیاسی چنین مطالب تخصصی مینویسید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
کاملا درسته ... یکی از مشکلان ABS ترمزگیری بر روی سطوح لغرنده هستش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
این جمله " بايد توجه داشت، در شرايط بحراني (مواجه شدن با موانع) فورا پدال كلاچ را گرفته و با تمام نيرو به طور مداوم روي پدال ترمز فشار دهيد."
در دفترچه راهنمای 206 تیپ 3 که ترمز ABS‌دارد می نویسد که هنگام ترمز بطور مداوم ترمز را قطع و وصل نکنید بلکه آنرا تا آخر فشار دهید عمل قطع و وصل کار سیستم ABS را مختل می کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
باتشكر
اطلاعات مفيدي بود.
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
به علت قطع و وصل شدن ترمز در اثر عمل سیستم ABS، طول خط ترمز طولانی تر می شه. اما از قفل شدن چرخها که باعث عدم کنترل پذیری خودرو می شه جلوگیری میکنه.
در ضمن چرا باید صدا بیشتر بشه؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
خودرو من ترمزabs دارد درچندین مورد ازتصادف حتمی نجات یافته ام
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
این سیستم از سال 98 در دنیا اجباری شده و از سال 2001 هم ایر بگ اجباری شده..80% خودروهای ما هنوز کمربند ایمنی با ضریب ایمنی بالا ندارند...کو گوش شنوا...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
با سلام
چون ضريب اصطكاك قفل نشدن چرخ ها (غلطش ) بيشتر از ضريب اصطكاك ليز خوردن ( لغزش و قفل شدن چرخ) مي باشد به همين خاطر خودروي با ترمز ضد قفل abs در فاصله كمتري نسبت به ترمز معمولي در حالت قفل شدن چرخ مي ايستد
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت