بازدید 57089
بازگشت طرح‌های امنیتی و اخلاقی پلیس در سال جدید؛

خدا کند از مینی‌بوس گشت ارشاد و نمایش خیابانی اراذل خبری نشود!

جمع آوری کراوات، جلوگیری از پخش فوتبال در سینما، نمایش اراذل و اوباش در محلات ـ با تکیه بر نمایش خالکوبی‌هایی عجیب و غریبی که ‌بر بدنشان نقش داده‌اند ـ استقبال از افراد بد حجابی که قرار است به کنسرت بروند با استفاده از مینی بوس و مواردی از این دست، همه و همه مشکلاتی هستند که در اجرای طرح‌های پلیس به چشم می‌آمده‌اند و...
کد خبر: ۳۱۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۶ 13 April 2013
وقتی انتقاد به عملکرد گشت‌های ارشاد در سخنان رئیس جمهور بازتاب یافته و کارهایی مانند جمع کردن کراوات از فروشگاه‌ها و یا استقبال از کنسرت روندگان بد حجاب با مینی بوس به صدر اخبار جهانی می‌رسد، یا زمانی که اسماعیل ببعی‌ها، دالتون‌ها، خرچنگ‌ها و... در خیابان نمایش داده شده و تصاویر خالکوبی‌هایشان دست به دست چرخیده و مشهورترشان می‌کند، بد نیست ‌پیش از آغاز دور جدید طرح‌های پلیسی، راهکاری برای کاستن از این پیامدهای ناخواسته تدارک ببینیم.

به گزارش «تابناک»، در روزهای گذشته سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در نخستین نشست خبری خود در سال جدید، با اعلام اینکه از آغاز اردیبهشت دور جدید طرحهای امنیت اخلاقی و اجتماعی پلیس آغاز می‌شود، این طرح‌ها را تابع مسائل انتخاباتی نداسته و ضمن تأکید بر تداوم اجرای آن‌ها در ایام انتخابات، رویکرد جدید پلیس را اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: ما نباید کاری کنیم که مردم به جای توجه، از ما متنفر شوند؛ به همین دلیل در طرح امسال اقدامات فرهنگی اجتماعی و آگاه سازی در دستور کار قرار دارد تا به جای امنیتی کردن جامعه، مقوله امنیت را اجتماعی کند.

شاید این سخنان به نوعی اذعان به مشکلاتی باشد که همواره در اجرای طرح‌های امنیتی و اجتماعی به چشم می‌خورده و البته انتقاداتی را متوجه آن می‌ساخته است؛ اما این انتقادات چه بوده که رئیس پلیس سربسته به آن‌ها اشاره کرده و حتی راهکار پیشگیری از تکرارشان را بیان نکرده باقی گذاشت؟

برای یافتن پاسخ، می‌بایست که نخست اقدامات پلیس در زمینه طرح‌های مختلف اجتماعی را در قالب طرح‌های امنیتی (همچون طرح‌های مقابله با اراذل و اوباش، مقابله با فروشندگان مواد مخدر، طرح‌های محله محور و...) و طرح‌های اخلاقی (ه‌مان گشت ارشاد) تفکیک کرده و در ادامه به بررسی سابقه ثبت شده در هر یک از آن‌ها بپردازیم.

طرح‌های امنیتی آری؛ شوی خیابانی خیر

درباره طرح‌های امنیت اجتماعی که با انتشار فیلم زورگیری از یک شهروند در روز روشن در قلب پایتخت، تبدیل به مطالبه جدی بسیاری از مردم شده بود، می‌بایست اذعان داشت که تداوم پلیس در پیگیری جدی ماجرا چه بسا از نقاط قوت مجموعه تحت امر سردار احمدی مقدم بوده است که البته در کنار حسن‌هایی که می‌توان برای آن برشمرد، نمی‌توانیم از کنار تعلل بسیار زیاد و طولانی مدت پلیس در برخورد با این اراذل (که از فرط آزادی عمل، سال‌ها اقدامات مجرمانه‌شان را تکرار کرده و حتی در این راستا برای خود اسم و رسمی فراهم کرده بودند!) بگذریم، چراکه اصولا پذیرفته نیست تعداد اراذل و اوباش مشهور در محلات ‌آنقدر زیاد باشد که پلیس برای گرد آوری ایشان مجبور به اجرای چند مرحله طرح امنیتی باشد؛ در چنین شرایطی چگونه می‌توان از نقش پلیس در بروز این شرایط نامطلوب غافل ماند؟

به عبارتی بهتر، مگر می‌توان گفت به وجود آمدن حجمی از اراذل و اوباش که بسیاری از مشکلات امنیتی به مانند زورگیری را رقم می‌زنند، در زمانی محدود رقم خورده باشد؟ آیا چنین اتفاقی به دور از چشمان پلیس رقم خورده بود؟ اگر این گونه است، تعلل کدام نهاد باید مورد توجه قرار گرفته و احتمالا با بازخواست مواجه شود؟

فارغ از این سخنان، اکنون که پلیس تمام قد به میدان آمده تا جبران مافات شود، بد نیست ‌ضمن تقدیر از ایشان، مشکلاتی را یادآور شویم که اجرای این طرح‌ها با خود به همراه داشت. اگر از این زاویه به ماجرا بنگریم، چه بسا نمایش دادن خیابانی اراذل و اوباش که‌گاه حتی با نمایش جزئیات خالکوبی‌های نقش بسته بر بدن ایشان در مقابل دوربین‌های پرشمار همراه می‌شود، عملا راهی برای نشان دادن ویژگی‌هایی خاص از این افراد بود که خود ایشان برای نمایشش راهی سراغ نداشتند، وگرنه کیست که نداند فردی که بدنش را پر از خالکوبی‌‌ کرده، تا اندازه زیادی میل به نمایش این تابلو دارد؟!


برهنه کردن اراذل توسط پلیس برای نمایش خالکوبی‌شان!


به عبارتی بهتر، پلیس ناخواسته در نمایش خیابانی این اراذل کاری می‌کند که نه تنها از منظر قضایی عجیب می‌نماید (چراکه یا ایشان متهم‌اند که نمایششان مجاز نیست و یا مجرم‌اند که در این صورت چرایی آزادیشان تا قبل از اجرای طرح و در ‌‌نهایت حکم مشابه قضات مختلف برای نمایش این مجرمان عجیب به نظر می‌رسد)، بلکه برای خلافکارانی که در گروه بسیار خطرناک محسوب می‌شوند، حکم ویترینی برای عرضه داشته (البته ناخواسته) و در ‌‌نهایت کاری می‌کند که شهرت امثال اسماعیل ببعی‌ها از محله بسیار فرا‌تر رفته و‌گاه این خلافکار‌ها در سطح کشور شناخته شده و شهرت بیابند.

بسیار روشن است که چنین رویکردی مورد قبول نیروی انتظامی نیست و چه بسا نمایش خیابانی این افراد بسیار بهتر از انداختن آفتابه به گردن ایشان باشد اما آیا این روش بدون نقص است؟ دست کم مثال‌های بالا که این فرضیه را رد می‌کند. پس چه باید کرد؟

این پرسشی است که بی‌شک سردار احمدی مقدم و همکارانشان می‌بایست به دنبال پاسخ آن باشند و در این راه حتما مشورت با کار‌شناسان حقوقی، جرم‌شناسان، روان‌شناسان و بسیاری از دیگر متخصصان می‌تواند یاریگر ایشان بوده و قوه قضائیه، بهترین مشاور برای این ضابطان قضایی خواهد بود؛ به شرط آنکه به دنبال تکرار آزموده‌ها نباشیم و البته سنجیده و بر مبنای علم حرکت کنیم.

در این رهگذر بد نیست که توجه کنیم چرا برخی مناطق جرم خیز شکل گرفته و چرا برخی مردم مانند ساکنان کرج و یا اهالی غرب تهران، احساس امنیت به مراتب کمتری به نسبت سایر مردم دارند؛ و اینکه چه تدبیری باید برای امن کردن این مناطق به کار بست که نه به مانند طرح‌های اجتماعی محدود به اوقات خاصی از سال باشد و نه در ‌‌نهایت موجب کوچ نا‌امن کنندگان به مناطق دیگر شود.

طرح اخلاقی؛ از مقابله با کراوات تا دستگیری مینی بوسی

از طرح‌های امنیتی پلیس که بگذریم، به طرح‌هایی خواهیم رسید که اصطلاحا اخلاقی نام گرفته‌اند؛ اما‌ گاه تا مقابله با کراوات هم پیش رفته و یا در زمان‌های پیش‌تر، با اجرای عملیات راپل برای گرد‌آوری دیش‌های ماهواره چنان تصاویری رقم زدند که دنیا را در‌نوردید. البته شاید همه این طرح‌ها را بتوان در حوزه اخلاق مرتبط دانست اما وقتی رئیس پلیس اذعان دارد که «به دنبال امنیتی کردن جامعه نیستیم و می‌خواهیم امنیت را اجتماعی کنیم»، ناخودآگاه این بخش کار ایشان بیشتر جلوه کرده و حاشیه‌هایی مانند کنترل شدن سالن‌های سینما توسط پلیس بسیار تند و عجیب به نظر می‌رسد؛ اینقدر که اگر بشنویم تمامی این موارد از گشت ارشاد امسال رخت بر بسته‌اند، برایمان عجیب نباشد.

اکنون کافی است ماجرای اجرای کنسرت در یکی از مشهور‌ترین سالن‌های کشورمان در تابستان گذشته را به یاد بیاوریم تا با یک نکته منفی دیگر مواجه شویم؛ کنسرتی که در دو روز اجرای متمادی آن، نیروی انتظامی با استفاده از مینی بوس‌هایی به استقبال افراد بد حجاب رفته بود تا همین افزایش ظرفیت افرادی که به زعم پلیس مخل اخلاق جامعه هستند، آن چنان علامت سوالی به وجود آورد که چگونه به رغم اجرای چند ساله طرح‌های پلیس، خودروهای مقابله با افراد بد حجاب در حال افزایش ظرفیت بوده و از ون به مینی‌بوس رسیده است؟



شاید همین گزاره برای تغییر رویکرد پلیس در مقابله با مشکل بد حجابی کافی باشد؛‌‌ همان گونه که حضور نیروهای ویژه برای تذکر پوشش نا‌درست افراد، صدور قبض‌های جریمه، بازداشت بد حجابان به مدت یک شب، اخذ تعهد و مواردی از این دست طی سال‌های گذشته به اجرا در آمد و البته بعد از مدتی اعتراض‌ها به آن‌ها وارد دانسته شده و همه آن‌ها را به بوته فراموشی سپرد.

اکنون کافی است به یاد بیاوریم که تا همین ماه‌های گذشته، عملکرد نیروی انتظامی در مقابله با افراد بد حجاب اینگونه بوده که فرد را تا زمانی که یکی از بستگانش پوشش مناسبی برایش نیاورد، نگه داشته و در صورت مشاهده وی در خودرو، خودرو را راهی پارکینگ می‌کرده‌اند تا دوندگی پس گرفتن آن عاملی برای اصلاح فرد خاطی توسط خانواده وی شود. البته این رویکرد‌ها در مواقعی از سال به شدت تقویت شده و در مواقعی دیگر تا آنجا رقیق می‌شود که حتی انتقاد رئیس جمهور را به همراه می‌آورد؛ آنجا که به قول احمدی‌نژاد، پوشش موی جوانان در زمان انتخابات ایرادی نداشته ولی قبل و بعد از آن، سراسر عیب است و ایراد!

با این تفاسیر شاید راه میانه آن باشد که از مسئولان بخواهیم نه آنچنان به جبران مافات بپردازند که برای جلب افراد قانون گریز نیاز به مینی بوس و حتی اتوبوس باشد و نه آنچنان بی‌خیال ماجرا شوند که امنیت اخلاقی به قهقهرا برود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۶۵
انتشار یافته: ۴۸
در این رهگذر بد نیست که توجه کنیم چرا برخی مناطق جرم خیز شکل گرفته و چرا برخی مردم مانند ساکنان کرج و یا اهالی غرب تهران، احساس امنیت به مراتب کمتری به نسبت سایر مردم دارند؛ و اینکه چه تدبیری باید برای امن کردن این مناطق به کار بست که نه به مانند طرح های اجتماعی محدود به اوقات خاصی از سال باشد و نه در نهایت موجب کوچ نا امن کنندگان به مناطق دیگر شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
این جملات را که دقیقا از روی متن مقاله نوشته اید نظر خودت چی است
عالی است
البته امیدوارم که ماموران ناجا متخلق به اخلاق الهی شده و با کمال ادب و احترام این کار را انجام دهند. گشت ارشاد لازم است و بنده از نیروی محترم انتظامی بابت این امر تشکر و قدردانی می کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
من هم موافقم به شرط اینکه برخورد ماموران محترمانه باشد.
بحث "اراذل و اوباش" و "گشت ارشاد" از هم جداست.
در مورد اراذل برخورد قهری و قاطعانه و با شدت هر چه تمامتر پلیس را میطلبد،اما:
در مورد بحث گشت ارشاد، مینی بوس پلیس و برخورد قهری قطعا نتیجه بخش نخواهد بود.
گشت ارشاد، که با وجود داشتن کلمه "ارشاد" بار فرهنگی به ترکیب واژگان میده، با اقدامات جبری و قهری درست نمیشه.
اون اخلاقیاتی که "ارشاد" قراره مسیر دستیابی به اون بشه، با گشت و دستورالعمل و بخشنامه درست نمیشه ...
اخلاقیات و ارشاد برای اخلاق، برنامه میخواد نه گشت ارشاد ...........
پاسخ ها
ناشناس 3
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
در تصدیق صحبت داش علی
اراذل بر اساس حکم مستقیم خداوند باید به بدترین شکل مجازات شوند و ادامه این روند را از نیروی انتظامی خواستاریم
قطعا در زمینه حجاب با زور و اجبار نمیتوان کاری از پیش برد اکنون سالهاست که گشت ارشاد داره فعالیت میکنه آیا تاثیر مثبتی بر وضعیت حجاب در جامعه داشته؟؟؟ به نظر من باید در این زمینه فرهنگ سازی بشه
من نمیدونم چرا اراذل را با افراد عادی جامعه که کراوات دارن یا حجاب مناسبی ندارن در یک ردیف قرار میدن!
اگه داشتن خالکوبی نشان رذالت اخلاقی هست و پلیس باید دست بکار بکشه و اونا رو جلو دوربین نشون بده ...
پس آقای احمدی مقدم، بیا بریم دهکده آبی ... نصف جمعیت لختی ها رو دستگیر کن چون صور قبیحه دارن در حد... ، استغفراله
واقعا تحلیل جالب و قابل تاملی بود. کاش مسئولان پلیس هم این مطلب را بخوانند.
Like
این مسائل فقط راه حل فرهنگی دارند.
در غیر این صورت فقط وضعیت بدتر میشود.
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
کار فرهنگی اصلا جواب نمیده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
کار فرهنگی یعنی چی؟ اگه اراذل با چاقو به شما حمله کردند با هاشون مودبانه دبرخورد کن و کار بدشونو یادآوری کن ببین جواب میده!
بوی انتخابات میاد!
احسنت
نزدیکه انتخاباته !؟
میشه نیروی انتظامی یک نفر را معرفی کند که در اجرای این طرحها ارشاد شده است؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
ولی تا دلت بخواد نفرت مردم رو زیاد کرده
پارسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
فرض کنید نیروی انتظامی به کل موضوع پوشش را به حال خود رها کند ، به نظر شما نتیچه چه خواهد بود ؟
مثلا اگر فرد مریض و هنجار شکنی بخواهد به صورت کاملا عریان در منظر عمومی ظاهر شود ، تکلیف چیست ؟
اگر همین اقدامات پر اشکال هم نمیبود ؛ وضعیت رعایت پوشش در سطح جامعه به چه صورت بود ؟
هیچ چیزی با اجبار قابل حل نیست وقت خود را تلف میکنید
متاسفم واسه این طرز تفکر. هیچ وقت با جبر و زور هیچ هدفی پیش نرفته
کاش مشکلمون کراواتو لباسو و..... بود!!!!!!!
کاش !!!!!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
مگه شما مشکل دیگه ای هم داری ؟! چرا سیاهنمایی میکین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
ناشناس جان مشکلات اقتصادی کمرمون رو شکسته
همه اين كارا درسته تازه بايد سفت تر هم بگيرند، همين شل بازيا بوده كه الان وضع حجاب و ... اينه،
راستی هیچکاه پلیس از خودش پرسیده چرا کروات را در ردیف ارزل گذاشته اصلا کسی هست بگه کروات چه ضرر اجتماعی می زند پس بفرمائید که پیراهن یقه دار را هم جمع کنند زیرا پیراهن یقه دار هم از غرب امده که باش کروات بزنند . واقعا که...
نقد منصفانه اي داشتيد و واقعا جاي سوال است كه مثلا زدن كراوات چه لطمه اي به اخلاق جامعه خواهد زد و اصولا اين گونه برخوردهاي قهري كه به تعبير پليس ايجاد امنيت اخلاقي است تا چه ميزان كاركرد صحيح براي جامعه بدنبال خواهد داشت؟؟؟؟
اینکه شما می فرمایید قبلا گشت ارشاد با ون بوده الان با مینی بوس پس بی حجابی در حال رشد است نتیجه درستی نیست. مینی بوس ها برای جمع آوری بی حجاب ها در کنسرت بوده که تعدادشان بسیار زیاد بوده و درنتیجه ون کافی نبوده اما در حال حاضر در شهر که از ون استفاده می شود.
راستی چرا در 4 سال اخیر اینقدر ارازل و اوباش رشد داشته؟
پوشش بالاجبار جایگاهی نداره باید روشنگری بشه، الانسان حریص بما منع.
ایجاد امنیت در جامعه با اعمال زور و سرکوب و تهدید بد نیست بشرطی که در وهله ی اول اجرا نشود اول برخورد و رفتار محترمانه و راهنمایی و ارشاد و فرصت اصلاح و طی مسیر اصلاح و در مرتبه آخر برخورد قضایی .برخورد قضایی و امنیتی در مرحله اول یعنی تهدید همه ی مردم و امنیتی کردن جامعه .
گشت ارشاد نشانه ی بارز ضعف در فرهنگ سازی است وقتی در مقابل تهاجمات فرهنگی برنامه ای نداریم وقتی کشورهای دیگر واسه ما برنامه دارن اما ما همچنان خوابیم نتیجش میشه همین ‍‍‍حذف کردن صورت مسله نه حل خود مسله و بد حجابی هم با این کارها حل نخواهد بهتر بگم با این وضع که میبینیم بدحجابی غیر قابل حله
آخه نیروی انتظامی چیکار داره با کراوات و شلوار و مانتو!!!!
بهتر نیست توانشون رو برای کنترل همین اراذل و مواد مخدر و دزدها و... بذارن!
بد حجاب اوباش نیست که برخورد اینگونه باهاش صورت بگیره این نوع برخوردها بجز انزجار و نتیجه عکس پیامدی نخواهد داشت بنده چند بار شاهد این نوع برخوردها در خیابان بودم واقعا تاسف باره که با خواهران و برادرانمون تو اجتماع اینگونه مثل مجرم برخورد میشه و خدارو شاهد میگیرم که هیچ نتیجه مثبتی در برنخواهد داشت
اینگونه افراد (اراذل و اوباش)اصلا چیزی به اسم آبرو سرشان نمی شود، بنا بر این گرداندن آنها یا آفتابه دور گردنشان انداختن و این قبیل تنبیهات اصلا تاثیری رو ی رفتارشان ندارد چه بسا اینگونه مجازات ، بعدا مایه مباهاتشان میان همپالکیانشان باشد.
گشت ارشاد نشانه ی بارز ضعف در فرهنگ سازی است
خدای من آدم کراواتی با این خال کوب ها تو یه ردیف هستن؟؟؟؟؟؟
اکنون کافی است ماجرای اجرای کنسرت در یکی از مشهور‌ترین سالن‌های کشورمان در تابستان گذشته را به یاد بیاوریم تا با یک نکته منفی دیگر مواجه شویم؛ کنسرتی که در دو روز اجرای متمادی آن، نیروی انتظامی با استفاده از مینی بوس‌هایی به استقبال افراد بد حجاب رفته بود تا همین افزایش ظرفیت افرادی که به زعم پلیس مخل اخلاق جامعه هستند، آن چنان علامت سوالی به وجود آورد که چگونه به رغم اجرای چند ساله طرح‌های پلیس، خودروهای مقابله با افراد بد حجاب در حال افزایش ظرفیت بوده و از ون به مینی‌بوس رسیده است؟
در این مورد با نیروی انتظامی کاملا موافقم ایرانی ها هنوز ظرفیت آزادی(بدین شکلش) رو ندارن .بد حجابی تو ایران هنجار به حساب میاد و به ساختار جامعه اسیب میزنه در حالی که تو کشورهای خارجی این نوع پوشش کاملا طبیعیه.
اراذل و اوباش موجب اذیت و آذار مردم هستند نه اشخاص کراواتی .
مردم به این نکته توجه کنند که حجاب دستور مستقیم خداوند است در قران
و تاثیر بد حجابی را می توان امروز در امار جرم و جنایت ها در شهر های مختلف دید
به امید روزی که انسانها به خاطر این دنیای فانی دستور خالق قادر رو فراموش نکنند
بابا نکنید به خدا بدتر میشه این ون و مینی بوس رو بگذارید کنار.یه جمع های فرهنگی درست بزارید توی این جمع همش مترح کنید.به خدا جواب میده با این کارا(ون و مینی بوس)فقط آبروی اون جوون میره و البته یه کم هم عقده ای تر میشه!!!!!
چطور باید فرهنگسازی بشه
راهش چیه
برای بعضی افراد کار فرهنگی جواب نمیده
برای رسیدن به هر هدفی باید تحلیل درستی از موضوع داشت. افرداد به اصطلاح بد حجاب اولا علت نیستند و معلولند. ثانیا سالهاست مینی بوس ارشاد فعالیت دارد و به هدف نرسیده. ثالثا چرا نباید انسان ها در انتخاب رنگ لباس آزاد باشند رابعا اخلاق و رفتار مطلوب اجتماعی قبل از اینکه به حجاب بستگی داشته باشد به ده ها مورد دیگر وابسته است آنها را درست کنید
آهای شمایی که به پلیس اعتراض دارین تا به حال شده تو خیابون تنها راه برید یک مرتبه سایه سنگین یه نامرد رو کنارتون حس کنید و از ترس به خودتون بلرزید؟ اگه نه! من تجربه کردم اینا رو بدن دست من از این بدتر میکنم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار