بازدید 25391

توافق ایران و آژانس چه نتایج مهمی به دنبال خواهد داشت؟

نخست اینکه یک بهانه مهم برای فرستادن ایران به ‎شورای امنیت از امریکا سلب شد. در واقع، آمریکایی‌ها که در ماه‌های گذشته، ایران را به پنهانکاری در مورد برنامه هسته‌ای خود متهم کردند، تلاش داشتند از این طریق پرونده ایران را از شورای حکام به شورای امنیت منتقل کنند. این توافق می‌تواند تلاش آمریکا در این رابطه را سد کند.
کد خبر: ۹۹۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ 27 August 2020

توافق ایران و آژانس چه نتایج مهمی به دنبال خواهد داشت؟
بین الملل تابناک: سفر دو ‌روزه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هیات همراهش به تهران و دیدارهای او با مسئولین بلندپایه کشورمان مانند حسن روحانی رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، شامگاه چهارشنبه پایان یافت و طرفین بیانیه مشترکی مبنی بر همکاری سازنده بین خود صادر کردند.

بر اساس این بیانیه، گروسی و صالحی اعلام کرده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دو مرکز هسته‌ای در اطراف شهرضای اصفهان و نزدیکی تهران دسترسی خواهد داشت؛ اما هیچ سؤال و درخواستی برای دسترسی به مکان‌های دیگر در این کشور نخواهد کرد. از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ضمن احترام به نگرانی‌های امنیتی ایران بر ضرورت تقویت همکاری طرفین تاکید کرده است.

اختلاف طرفین چند ماه پیش و پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنی بر وجود دو مرکز مخفی هسته‌ای در ایران ـ که یکی از آن‌ها (ترقوزآباد تهران) به ادعای اسرائیل افشا شده بود ـ شدت گرفت.

حال به نظر می‌رسد، اوضاع کمی آرام تر شده، چون هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در توئیترش گفته است: اخبار خوبی از تهران در زمینه همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.

دستاورد سفر گروسی و گزارش آن در کسوت مدیرکل مهم‌ترین نهاد بین‌المللیِ راستی‌آزمایی تعهدات برجامی ایران، می‌تواند اثر مهمی بر آینده برجام و روابط ایران با کشور‌های باقی‌مانده در این تعهد بگذارد.

ناظران معتقدند توافق میان ‎ایران و ‎آژانس دستاورد‌های مختلفی را به دنبال داشته است؛

نخست اینکه یک بهانه مهم برای فرستادن ایران به ‎شورای امنیت از امریکا سلب شد. در واقع، آمریکایی‌ها که در ماه‌های گذشته، ایران را به پنهانکاری در مورد برنامه هسته‌ای خود متهم کردند، تلاش داشتند از این طریق پرونده ایران را از شورای حکام به شورای امنیت منتقل کنند. این توافق می‌تواند تلاش آمریکا در این رابطه را سد کند.

دوم آنکه خطر باز شدن دوباره پرونده خطرناک PMD یا همان ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران رفع شد. این در حالی است که پرونده پی‌ام‌دی با ۱۲ سرفصل در ۶۶ بند طی قطعنامه‌ای که در سال ۲۰۱۵ شورای حکام صادر کرد، بسته و تمام شد.

و سوم اینکه ۵۰ هزار سند پردردسر و ساختگی اسراییل بی اثر شدند. ناظران بر این باورند که مبنای حساسیت‌های اخیر آژانس به دو مرکز جدید در ایران، همین اسناد ساختگی اسرائیل بوده است. این توافق می‌تواند استناد اسرائیل و آمریکا به این اسناد را برای همیشه منتفی کند.

چین و روسیه و اروپا برای حمایت از ایران در روز‌های حساس آینده تقویت شدند. این دو کشور علی رغم حمایت‌های قاطع اخیری که از ایران در مواجهه با آمریکا داشته اند، خواستار همکاری ایران با آژانس بوده اند. این همکاری می‌تواند دست روس‌ها و چینی‌ها برای حمایت از برجام را بازتر از قبل کند.

از دیدگاه برخی، سفر گروسی به تهران تنها به‌ منظور کسب موافقت ایران جهت بازدید از دو مرکز هسته‌ای مذکور نبوده، بلکه اهداف دیگری نیز داشته است. در این زمینه می‌توان به حمیدرضا آصفی، دیپلمات باسابقه و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با «تسنیم» استناد کرد که اظهار داشته است: «سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این سفر این است که جمهوری اسلامی را مجاب کنند تا آن دسته از تعهدات برجامی را که به دلیل بدعهدی آمریکا تعلیق کرده، به حالت سابق بازگرداند».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۲
حاکمیت کاملا عاقلانه و با تکفر برخورد کرد.البته اگر از اول خیلی کارها رو می کردیم الان تو این وضعیت نبودیم
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
بدون دادن کوچکترین امتیازی امتیاز بازرسی از کشور مارو گرفتن هم جاسوسیشون میکنن هم چیزی ندادن!
رفتارهای ذلیلانه ایران در مقابل آژانس و غرب در سطح جامعه باعث احساس ذلت و ایجاد ناامیدی شده. این ها تا آخر عمر میخواهند ما را بازرسی کنند به جای اسرائیل؟!!!! واقعا باعث شرم شده
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
رفتار ذلیللانه یا هر چی دوست داری نام گذاری کن اما اگر شطرنج بازی بلد باشی یک جایی می رسی که مجبوری حرکت اجباری کنی چون راه دیگه ای نداری عقب نشینی در برابر آژانس اتمی هم حرکت اجباری بود چون چاره دیگری وجود ندارد تو هم اگر مثل مسئولان می فهمیدی اوضاع به شدت وخیم است
جام زهر 1 نوشیده شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
یک؟ یعنی چی؟
ناشناس
| Netherlands |
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
انگلیسی عزیز شما خودشو ناراحت نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
یعنی نهضت ادامه دارد و جام زهرهای بعدی در راه هستند
آقایون مسول محترم!
شما که شورای امنیت را تا چهار روز پیش قبول نداشتید؟؟

شما مگه نمیگید از برجام سودی نبردید و تحت تحریم هستید پس چرا از بازگشت تحریم ها میترسید؟ مگه بالاتر از سیاهی رنگی هست؟؟

مگه نگفتید اجازه بازرسی به آژانس نمیدیم؟ چی شد؟ زور امریکا پر زور بود؟
شما که قرار بود مرحله به مرحله از تعهد هاتون کم کنید!!

بقول یک بنده خدایی : زیر بار زور نمیریم، مگه زور پر زور باشه. این حکایت شماست...
نظر من این است که نباید زیر بار زور آمریکا برویم تسلیم نشویم دوم هر چه رهبر بگویند آن درست است
وادادگی دیگر بس است. با یک حرکت انقلابی هرچه سریعتر از برجام و NPT خارج بشید و مقدمات ساخت سلاح هسته ای رو آغاز کنید. ما مردم هم حمایت می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
ولی مقامات می گویند که ما به دنبال ساختن سلاح اتمی نیستیم و هدفمان فقط انرژی صلح آمیز هسته ای است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
ما مردم
دیگر گول شما رو نخواهیم خورد
واقعا خبر اعمال فشار جدید آژانس و موفقیت در بازدید آدرس اعلامی اسرائیل اینقدر برای شما شما نشاط آور است که به عنوان تیتر از کلمه " نتایج مهم " استفاده می کنید .
در همین دو بازدید آنها رشته اخباری را گسترش خواهند داد که دولت واداده هزار امتیاز دیگر را به برجامیون پیش کش خواهد نمود .
از یک سوراخ باید چند بار گزیده شد ؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
شما به جای این حرفها، به دنبال پاسخ این سوال باشید که چرا نهایتا تسلیم فشارهای آژانس شدیم؟ همه اش تقصیر شما و دلواپسان بود
بعله باز دوباره در اینده ادعا و باز شما می ایید برای توجیه
سال اینده دولت که رفت غیرت به کشور بر می گردد
باید نون داشته باشه واسه مردم که نداره
تحریم نعمت است و باعث پیشرفت میشود ! دنبال این نباشید آژانس را راضی کنید !!! اجازه بازدید ندهید که نعمت فراوان گردد و همه در رفاه باشند
پمپئو توییت زده و زمان اجرای مکانیزم ماشه را از ۲۰ شهریور اعلام کرده و این تحلیل شما کاملا اشتباه است.
ایران نباید به اژانس اجازه بازرسی بدهد
بازی چند گانه آژانس و امریکا و اروپایی ها
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
سپتامبر ۲۰ برابر با ۳۰ شهریور
دیگه ازمقاومت کردن خسته شدیم
ای کاش زودترجنگ شود
ازتحریمها دلالها واقازاده هابه ثروت بسیارزیادی رسیدند
ای کاش جنگ بشه
از آتش زدن برجام رسیدن به حفظ برجام حتی با وجود همه تحریم ها!!!!!!
مگه نمی گفتند برجام به ضرر ایران بوده؟ مگه ادعا نمی کردند سر ایران کلاه رفته ؟ مگه از اول نمی گفتند به برجام بدبین هستیم ؟ مگه حسین شریعتمداری با مک بوک آمریکاییش صبح تا شب و شب تا صبح از بدی برجام نمی نوشت؟ و...پس حالا مشکل کجاست که به هر قیمت برجام را می خواهند حفظ کنند؟
به نظر می رسد مشکل مرگ و زندگی است!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر