بازدید 4764

ادعای کمک ایران به طالبان کذب محض است

شخصیت های سیاسی و اجتماعی افغانستان طی چند روز اخیر به ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران به گروه طالبان افغانستان کمک مالی و تسلیحاتی کرده است واکنش نشان داده و آنرا ادعایی کذب و بی اساس تلقی کردند.
کد خبر: ۹۹۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲ 22 August 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، آنها با علم به اینکه حضور طولانی مدت آمریکا و سیاست های مزوارنه آن در افغانستان شرایط را برای خود آمریکایی ها برای توجیه دست اندازی به کشورهای دیگر و اختلاف افکنی در میان ملت کشورهای اشغال شده نیز سخت کرده است، برای انحراف افکار عمومی ملت خود در آمریکا و به ویژه افکار عمومی جهان سعی می کند فرافکنی کرده و گناهان مرتکب شده خود را به گردن دیگران بیاندازد.

به باور بسیاری از شخصیت های افغان و حتی نخبگان جهان، آمریکا برای برون رفت از منجلابی که در افغانستان ایجاد کرده و همچنان با انتقال تروریست های خود ساخته از دیگر قسمت های جهان به این کشور بر ابعاد اقامات فاجعه آمیز خود در این کشور می افزاید، چاره ای ندارد که دیگران را متهم کرده تا خودش از تیررس انگشت اتهامات جهانی در امان بماند.

به طور مثال، رییس حزب رفاه ملی افغانستان ادعا و اتهامات آمریکایی‌ها بویژه سخنان وزیر خارجه آن کشور مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به گروه طالبان را خصمانه و بدور از واقعیت دانست.

به گزارش ایرنا، «محمدحسن جعفری» روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای به ایرنا گفت: فکر می کنم برخورد آمریکایی‌ها با ایران خصمانه و بدور از واقعیت باشد، چون ایران خود قربانی تروریسم است و نیازی ندارد که از گروه های تروریستی حمایت کند.

وی افزود: ایران خود یکی از کشورهایی است که از طرف طالبان آسیب فراوان دیده و دنیا شاهد بود که همین گروه در هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، ۱۱ دیپلمات و خبرنگار ایرانی را در مزارشریف به شهادت رساند.

به گفته این مقام افغان، برعکس اما شواهد و مدارکی زیادی وجود دارد که خود آمریکایی‌ها بصورت غیر مستقم طالبان را تجهیز و تقویت می کند.

به گفته جعفری، در این اواخر خود آمریکایی‌ها به نحوی این جریان را در ابعاد مختلف حمایت کرده اند، زیرا طالبان اکنون با سیاست‌های آمریکا و برنامه‌های آن کشور هماهنگ‌تر عمل می کنند.

به باور این سیاست‌مدار افغانستان، آمریکایی‌ها اکنون با در نظر داشتن طرح‌های بعدی خود برای افغانستان و خاورمیانه بر این باورند که باید طالبان را حمایت کرده و با تعامل با آنها دولت قانونی افغانستان را تاحدودی از معادلات کنار بگذارند.

«فرامرز تمنا» رییس سابق مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان و استاد دانشگاه که خود یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ این کشور نیز بود نیز در این خصوص گفت: در اینکه ببن ایران و طالبان رابطه وجود دارد نمی توان انکار کرد، همانگونه که بین چین و طالبان، بین پاکستان و طالبان، هند و طالبان، آمریکا و طالبان و روسیه و طالبان رابطه وجود دارد، آن رابطه با ایران نیز وجود دارد که خود ایرانی‌ها هم تائید کرده اند.

اما اینکه ادعا می شود ایران از نیروهای نظامی طالبان بصورت رسمی حمایت تسلیحاتی و مالی کرده باشد مدارکی در دست نیست که با اعتماد و مبتنی بر شواهد صحبت شود، بنابراین این ادعا کذب محض است.

وی تأکید کرد حداقل تاکنون هیج مدارک و شاهد مستندی به دست نیامده است مبنی بر اینکه ایران از گروه طالبان حمایت مالی و تسلیحاتی کرده باشد.

وزیر خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارات خود مدعی شد ه است که ایران از گروه طالبان در افغانستان حمایت تسلیحات کرده است، اما وزارت امور خارجه ایران این ادعای آمریکا را رد کرد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: اتهامات بی اساس وزیرخارجه آمریکا علیه ایران در خصوص ارسال سلاح به طالبان را رد می کنیم. آنچه امروز در افغانستان می گذرد نتیجه جنگ افروزی و مداخلات آمریکا در امور افغانستان است.

خطیب زاده در ادامه افزود: اتهامات وارده از سوی وزیر خارجه امریکا نوعی فرافکنی و تلاش برای انحراف افکار عمومی مردم افغانستان‌ از کمک‌های واشنگتن به داعش است.

وی افزود: آمریکا هنوز پاسخی به خواسته‌های افکار عمومی در مورد هویت بالگردهای که برای کمک به داعش در حریم هوایی تحت پوشش ناتو در افغانستان به پرواز در می آیند، نداده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار