بازدید 4457
اقتصاد در گذر زمان

از «تغییر نام اداره معادن» تا «پاتک نفتی چین به آمریکا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی و یکمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۹۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 21 August 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی و یکمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

31 مرداد 1315، بخشنامه‌ تغيير نام اداره‌ معادن به اداره‌ عايدات معادن در این روز نوشته و ابلاغ شده است. در اين بخشنامه - كه از وزارت ماليه به اداره‌ استخدام ابلاغ شده- به تغيير نام اداره‌ معادن به اداره‌ عايدات معادن اشاره شده است.

31 مرداد 1320، دولت شوروي به كليه كشتي‌ هاي بازرگاني كه در درياي خزر تردد داشتند فرمان داد تا به منظور تسهيل عمليات دريايي عليه ايران، فوراً به بنادر باكو منتقل شوند.

31 مرداد 1343، بانک عمران از این روز با ارائه طرح «پرداخت وام بدون بهره» توجه عموم سرمایه ‌گذاران در این بانک و نیازمندان به وام را به خود جلب کرد. همچنین در این روز، طبق گزارشی که از سوی نشریه نفتی «پترولیوم پرس سرویس» منتشر شد ژاپن در میان کشورهای مصرف‌کننده نفت در صدر جدول قرار داشت.

31 مرداد 1357، شاه در مصاحبه با تلويزيون كانال‌2 فرانسه اظهار داشت‌: اگر نظم حاكم بر ايران تغيير كند با توجه به وابستگي كه بين ايران و اروپا برقرار است و بيش از 70 درصد انرژي اروپا، 90 درصد انرژي ژاپن و 50 درصد انرژي امريكا از اين منطقه تأمين مي‌ شود، غرب بدون حتي شليك يك فشنگ خواهد مُرد.

31 مرداد 1369، با فوران گاز در اولين چاه نفت و گاز ايران در 30 كيلومتري شمال بندر انزلي در درياي خزر، كوشش هاي جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه به نتيجه رسيد.

31 مرداد 1389، دولت آیین‌نامه اجرایی انتشار حداکثر یک میلیارد و پانصد میلیون یورو اوراق صکوک اسلامی یا اوراق مشارکت در بازارهای مالی بین‌المللی در سال‌جاری را به تصویب رساند؛ طبق این آیین‌نامه، اوراق مشارکت ارزی شامل اوراق بهادار ارزی (کاغذی یا الکترونیکی) بی‌نام یا با نام است که به موجب قانون جهت تجهیز و تامین منابع ارزی از بازارهای بین‌المللی منتشر می‌شود.

31 مرداد 1391، یک مسوول سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: بنگاه‌های معاملات املاک و خودرو موظف هستند، از خریدار و فروشنده ۵ درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند.

31 مرداد 1393، خبر کشف «مقادیر قابل توجهی مهمات مستهلک» در یک ساختمان قدیمی در تهران در شرایطی در رسانه ‌ها انتشار یافت که مقام ارشد انتظامی تهران نیز آن را تایید کرد.

31 مرداد 1396، پورمحمدی مشاور رئیس قوه قضائیه شد. همچنین در این روز و در اتفاقی جالب، در یکی از فروشگاه ‌های اینترنتی، حساب‌ های سپرده در معرض خرید و فروش قرار گرفت. حساب ‌هایی که عمدتا متعلق به موسسه ‌ای است که در ماه های گذشته در اثر هجوم سپرده‌ گذاران با مشکل نقدینگی مواجه شده بود.

31 مرداد 1398، تلاش‌های طلای سیاه طی هفته‌‌های اخیر برای رسیدن به قله ۶۰ دلار، با تشدید جنگ تعرفه‌ای میان چین و آمریکا ناکام ماند. پکن اعلام کرد بر ۷۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی از جمله نفت، تعرفه‌ اعمال می‌کند. این خبر درست خلاف جهت انتظار فعالان بازار نفت بود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر