بازدید 31856
پیمانه اقتصادی

شاخص بورس سقوط کرد/ رئیس جمهور: بورس پایین و بالا دارد؛ مردم بدانند این ذات بازار است/ طلا همچنان در مدار کاهشی قرار دارد/ آیا نرخ سود بانکی افزایش خواهد یافت؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عرضه ۵۰ شرکت بخش خصوصی در بورس در نیمه دوم امسال، رشد بورس‌های آسیایی به بالاترین میزان در ۷ ماه گذشته، دلار در صرافی‌های بانکی عقب نشینی کرد، آرامش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، صادرات ژاپن برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت و افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران را در بر دارد.
کد خبر: ۹۹۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵ 19 August 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عرضه ۵۰ شرکت بخش خصوصی در بورس در نیمه دوم امسال، رشد بورس‌های آسیایی به بالاترین میزان در ۷ ماه گذشته، دلار در صرافی‌های بانکی عقب نشینی کرد، آرامش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، صادرات ژاپن برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت و افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران را در بر دارد.

شاخص بورس سقوط کرد

شاخص کل با 68294 واحد کاهش معادل منفی 3.73 درصد به یک میلیون و 757 هزار و 257 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 17882 واحد کاهش معادل منفی 3.73 درصد به 461 هزار و 475 واحد، شاخص کل هم وزن با 9656 واحد کاهش معادل منفی 1.96 درصد به 481 هزار و 800 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 6335 واحد کاهش معادل منفی 1.96 درصد به 316 هزار و 111 واحد، شاخص آزاد شناور با 90527 واحد کاهش معادل منفی 3.67 درصد به دو میلیون و 378 هزار و 919 واحد، شاخص بازار اول با 52056 واحد کاهش معادل منفی 3.96 درصد به یک میلیون و 262 هزار و 177 واحد و شاخص بازار دوم با 128449 واحد کاهش معادل منفی 3.41 درصد به 3 میلیون و 643 هزار و 708 واحد رسید.

گزارش بورس امروز چهارشنبه 29 مرداد 99/ سقوط شاخص کل به کانال یک میلیون و 700 هزار واحدی

گزارش بورس امروز چهارشنبه 29 مرداد 99/ سقوط شاخص کل به کانال یک میلیون و 700 هزار واحدی

رئیس جمهور: بورس پایین و بالا دارد؛ مردم بدانند این ذات بازار است

دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: "سال جهش تولید است و باید طوری مالیات اخذ کنیم که اصل تولید صدمه نبیند و باقی بماند. در مالیات محدودیت داریم. دولت اگر بخواهد از بانک مرکزی پول بگیرد، دولت قبلی آمد 50 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای مسکن پول پرفشار استقراض کرد. ما هم این قدرت را داریم، ولی دست‌مان را به سوی بانک مرکزی هیچ وقت دراز نکردیم. در این 7 سال، دست به سوی استقراض بانک مرکزی دراز نکردیم، دنبال پول پر فشار نرفتیم. حالا باید چه جوری اداره کنیم، وقتی مالیات این جوری است، وقتی پول پرفشار به مصلحت نیست، یا باید اوراق منتشر کنیم، یا باید سهام بفروشیم، یا باید نفت را بفروشیم. دولت دارد هر 3 کار را انجام می‌دهد. اوراق‌مان را می‌فروشیم. الان 57 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه از اول سال تا حالا فروختیم، باز هم اگر لازم باشد اوراق خزانه می‌فروشیم. بحمدالله یک روش و شیوه‌ای است که هم قانون آن را امضاء کرده و هم دولت پیشنهاد کرده است. سهام دولتی را می‌فروشیم. البته معتقدیم که باید اقتصاد به مردم واگذار شود. این اصلی است که از اول دولت یازدهم دنبال آن بودیم و الان هم دنبال آن هستیم. بحمدالله وضع فروش سهام، خوب است. بازار بورس، یک بازاری است که همیشه مراقبت می‌کنیم، همیشه در دولت به یک مناسبتی، تأکید می‌کنم. مخصوصاً به وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، به دوستانی که در شورای عالی بورس هستند، همواره توصیه می‌کنیم که همیشه باید مراقبت کنند و مراقبت هم می‌کنند. منتها مردم بدانند که این ذات بازار بورس است، خط مستقیم در بورس تحقق پیدا نمی‌کند. اصلاً در اقتصاد تحقق پیدا نمی‌کند. یک خطی باشد مستقیم بالا برود، این خط شکستگی دارد، پایین می‌آید و بالا می رود، مهم این است که در طول سال به سمت بالا باشد و به سمت پایین نباشد و ان‌شاء الله خواهد بود و برای مردم حفظ می‌کنیم."

عرضه ۵۰ شرکت بخش خصوصی در بورس در نیمه دوم امسال

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برنامه مدون دولت تا پایان امسال برای بازار سرمایه، گفت: هفت شرکت وابسته به وزارت صنعت تا پایان آذرماه و ۵۰ شرکت بخش خصوصی در نیمه دوم امسال در بورس عرضه خواهد شد.

رشد بورس‌های آسیایی به بالاترین میزان در 7 ماه گذشته

در معاملات روز چهارشنبه بورس‌های آسیایی همگام با بورس آمریکا، رشد کرده و به بالاترین میزان خود در 7 ماه گذشته رسیدند. شب گذشته شاخص S&P500 در آمریکا هم به دلیل اجرای سیاست‌های کمک اقتصادی از سوی دولت آمریکا برای راست کردن کمر اقتصادی این کشور از تبعات کرونا، افزایش قابل توجهی را تجربه کرده بود. بر این اساس گسترده‌ترین شاخص MSCI آسیا-اقیانوسیه خارج از ژاپن 0.3 درصد رشد کرد و برای سومین روز متوالی مثبت شد و به 570.8 واحد رسید که از ماه ژانویه تاکنون بی‌سابقه بوده است. بورس استرالیا بیشترین رشد را در میان بازارهای آسیای داشته و 0.8 درصد بالا رفت. بورس کره جنوبی هم 0.6 درصد مثبت شد. علیرغم آنکه شرکت‌های پرطرفدار شاخص CSI300 چین 0.7 درصد منفی شد اما بورس ژاپن هم رشد کرد. در معاملات شب گذشته و پس از آنکه فروشگاه‌های بزرگ در آمریکا مانند والمارت از افزایش قابل توجه فروش خود خبر دادند S&P500 و نزدک در آمریکا رشد کردند.

دلار در صرافی های بانکی عقب نشینی کرد

در معاملات امروز (چهارشنبه بیست و نهم مردادماه 99) بازار ارز، شاهد افت نسبی قیمت دلار و یورو  در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور هستیم. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 22300 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 22400 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 100 تومان ارزان تر شده است. همچنین هر یورو به نرخ 26500 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 26600 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز سه شنبه، همانند دلار، 100 تومان کاهش داشته است.

آرامش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

امروز بهای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار سکه مشابه روز گذشته به قیمت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بفروش رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز امروز با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به ارزش ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم سکه به بهای پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز با ارزش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شدند. بازار طلا هم امروز شاهد کاهش محدود قیمت بود و یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و ۵۰ هزار تومان فروخته و هر مثقال طلا نیز با قیمت چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.

طلا در بازار جهانی همچنان در مدار کاهشی قرار دارد

افزایش شاخص جهانی دلار در روز چهارشنبه سبب سقوط بهای طلا به زیر کانال ۲ هزار دلاری شد. به گزارش رویترز، ‌ هر اونس طلا در آخرین معاملات صورت گرفته در بازارهای جهانی با ۰.۴ درصد کاهش حدود یک هزار و ۹۹۳ دلار و ۳۴ سنت معامله شد. در بازارهای آمریکا نیز هر اونس طلا ۰.۵ درصد افت داشت و در سطح دو هزار و ۲ دلار معامله شد و ۹۷ سنت معامله شد. گفتنی است دیروز (سه‌شنبه) به سبب تضعیف ارزش دلار، بهای طلا در مسیر افزایشی قرار داشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد اگرچه شاخص ها در بورس امریکا روند افزایشی داشت، ولی انتشار اخبار مربوط به بهبود فعالیتهای اقتصادی موجب شد تا بهای طلا با کاهش روبرو شود. قیمت هر اونس طلا دیروز با ۰.۳۳ درصد افزایش به ۱۹۹۱ دلار و ۹۴ سنت رسید. روز سه شنبه شاخص ارزش دلار با ۰.۲ درصد کاهش به کمترین میزان خود در بیش از یک هفته گذشته رسید.

صادرات ژاپن برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت

به دلیل آنکه شیوع ویروس کرونا صادرات خودروی ژاپن به آمریکا را به میزان قابل توجهی کاهش داده صادرات این کشور برای پنجمین ماه متوالی در ماه جولای کاهش دو رقمی را تجربه کرده است. در عین حال سفارش برای ماشین‌ آلات صنعتی در ژاپن که یکی از نشانه‌های هزینه‌کرد شرکت‌ها است به شکل غیرمنتظره‌ای به کمترین میزان در 7 سال گذشته در ماه ژوئن رسیده است و امیدها نسبت به کمک رشد تقاضای داخلی این کشور به بهبود اوضاع اقتصاد ژاپن را ناامید کرده است. این آمارها نشاندهنده اوضاع نامطلوب اقتصادی در سومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه دوم سال جاری بوده و هیچ نشانه‌ای از بهبود سریع اوضاع در سه ماهه کنونی هم به چشم نمی‌خورد و در واقع همین مسئله به چالشی برای سیاستمداران که به دنبال بهبود اوضاع هستند، تبدیل شده است. بنا به آمارهای دولتی که امروز منتشر شد صادرات ژاپن در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19.2 درصد کاهش داشته که البته کمی کمتر از 21 درصدی است که کارشناسان و بازار انتظار داشته‌اند. صادرات این کشور در ماه ژوئن هم 26.2 درصد نسبت به سال قبل پایین آمده بود که کارشناسان رقم ماه جولای را نشانه‌ای از افزایش نسبی تقاضا در داخل ژاپن می‌دانند.

حقوق کارگران ۱۰ درصد افزایش یافت

معاون وزیر کار از افزایش ۱۰ تا ۱۱ درصدی دریافتی کارگران به دنبال تصویب افزایش کمک هزینه مسکن کارگران در هیات دولت خبر داد و خبر بازنگری مجدد دستمزد در شورای عالی کار را رد کرد. به گزارش ایسنا، حاتم شاکرمی گفت: مصوبه افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران شامل همه کارگران شاغل در بخشهای دولتی، خصوصی و نهادهای تابع قانون کار می شود و لازم الاجرا است. وی که در یک گفتگوی تلویزیونی سخن می گفت، اظهار کرد: از ۲۴ سال گذشته فقط شش مرحله حق مسکن افزایش یافته که از ۲۰ هزار تومان سال ۱۳۹۵ به ۱۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۸ رسید و در نهایت با تصویب امروز هیات وزیران به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

معاون روابط کار وزیر کار در پاسخ به این پرسش که با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن، دریافتی کارگران چقدر تغییر خواهد کرد؟ گفت: با تصویب هیات دولت در مجموع ۱۰ درصد به دریافتی کارگران افزوده می شود و متوسط دریافتی کارگران در سال ۱۳۹۹ به ۴۳.۵ درصد می رسد. شاکرمی گفت: کارگران مجرد و کارگران متاهل و دارای فرزند بین ۹.۴ تا ۱۱ درصد افزایش و کارگران بدون سابقه که سال اول شروع کار آنها است، ۱۱.۱ درصد افزایش را در حقوق خود خواهند داشت. وی درباره اینکه مصوبه از ابتدای سال اجرایی می شود یا از مرداد اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: هنوز مصوبه به طور رسمی ابلاغ نشده و پس از رویت آن می توانیم اظهار نظر کنیم. شاکرمی همچنین اخبار منتشره در خصوص بازنگری مجدد دستمزد را تایید نکرد و گفت: در شورای عالی کار چنین موضعی را در دستور کار نداریم.

آیا نرخ سود بانکی افزایش خواهد یافت؟

سید احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این ماه‌ها تشتت سیاستگذاری در حوزه نرخ سود باعث شده تا بین خود بازارهای مالی نیز شاهد تلاطم‌های بی ضابطه‌ای باشیم که با یک تصمیم بانک مرکزی درباره افزایش نرخ سود بازار بین بانکی این علامت و سیگنال به بازار داده می‌شود که احتمالاً نرخ‌های سود در خود بازار بانکی نیز افزایش خواهد یافت و بسیاری از سرمایه گذاران ریسک گریز ترجیح می‌دهند سرمایه خودشان را به بانک‌ها برگردانند و از بازارهای مالی دیگر خارج کنند. وی با اشاره به اثرات کاهش نرخ بهره ادامه داد: اتفاقی که در فروردین ماه افتاده بود برعکس این اتفاق بود. در آن ماه با کاهش یکباره نرخ سود به ۱۵ درصد که به اشتباه توسط بانک مرکزی و به صورت یکباره اعمال شد بسیاری از کسانی که در بانک‌ها سرمایه گذاری کرده بودند ترجیح دادند که وارد بازارهای دیگری شوند. این وضعیت سینوسی بین سیاست‌گذاری نرخ سود در بازارهای مختلف حتماً برای اقتصاد ایران آسیب زننده و شکننده است و فضای فعالیت اقتصادی را کوتاه بینانه تصویر می‌کند و در این اقتصاد سرمایه گذاران به سفته بازان کوتاه مدت بازار دارایی‌ها تبدیل می‌شوند بدون اینکه کمکی به فعالیت‌های تولیدی و سرمایه گذاری‌های بلند مدت در بازار بکنند. /مهر

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
در ذهن انهایی که هنوز به بورس امیددارند وروی ان سرمایه گذاری میکنند چه میگذرد؟؟؟!!! انتظاردارند شاخص کل چندمیلیون واحددیگررشدکند؟ ۲ میلیون؟ ۲۰ میلیون؟ ۱۰۰ میلیون؟ ایا تصورمیکنند هر سال مثل سال ۹۸ بورس ۲۰ برابر خواهدشد؟؟؟!!! خوب بالاخره تاکی وتا کجا قراره پیش بره ؟ ایا در اوضاع قاراشمیش فعلی (خطر جدی جنگ) سرمایه گذاری درچنین بازاری عاقلانه ومنطقی است؟!!!
انچه که مسلمه ابنه که تخلیه حباب عطیم بورس شروع شده و حداقل تا بازگشت به کانال ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارواحدی ادامه خواهدداشت یهنی دست کم یک تا یک ونیم میلیون واحد از حباب بورس تخلیه خواهد شد واین اتفاق سکته هاب افرادبیشماری رابدنبال خواهدداشت !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
آیا توی کشور ما همه چیز حباب داره؟ دلار حباب داره مسکن حباب داره قیمت کالاها
حباب داره عزیز من قیمت زمین 25برابر شده اونوقت شما میگی بورس حباب داره !سال 93هم همه ی این حرفا بود ولی سهم ها چقدر اصلاح کردن مگه؟ به نظر شما اگه آدم پولش تو بورس باشه بهتره یا سکه و دلار بخره تا گرون شه؟یه کم فکرمونو درست کنیم بورس شفاف میتونه به اقتصاد کشور کمک کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
خود شما باید قدرت تشخیص داشته باشی چی حباب داره و چی حباب نداره
درحال حاضر دلار حباب نداره به دلایل فراوان
قیمت طلا براساس دلار و قیمت جهانی است بنابراین حباب ندارد
بورس ، خودرو و مسکن درحال حاضر حباب فراوان دارند
ناشناس
| France |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
رشد بورس تابع تورم و سود اوری خود شرکت هست
لذا تا زمانی که تورم داشته باشیم و شرکت دست به فعالیت سودده بزند ارزش سهم اون شرکت نیز بالا می رود
لطفا قبل از ارایه نظر کمی مطالعه کنید
چهارشنبه ۲۹ مرداد
در ادامه ریزش ۳۰۰ هزارواحدی بورس درروزهای گذشته امروز نیز شاخص کل که چندهفته پیش دراستانه فتح قله دوملیون وصدهزارواحدی بود حدود ۷۰ هزارواحددیگر سقوط کرد وبه کانال یک میلیون وهفتصد هزارواحدی پرتاب شد
ظاهرا تبلیغات گسترده و مصاحبه های انجام شده درجهت القای عادی بودن سقوط روزهای اخیر و تمام شدن روندنزولی وبه قول خودشان«اصلاح شاخص»!!! بی نتیجه بوده و روند سقوط بورس همچنان باشدت ادامه خواهدیافت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
سال 92
آقای روحانی بورس پایین و بالا دارد در بعضی سهام ها برای اصلاح ولی این چندروزه پایین بورس پرتگاه شده
اقاي رييس جمهور شما كه بازنده نيستيد مردم سرمايه اشن درخطر است
واقعا که. چیز دیگری نمی توانم بگویم.
سلام .دولت هیچ دخالتی در بازار سرمایه نکند.چون مردم اطمینان ندارند به عملکرد‌دولت . لذا فکر می‌کنند دولت کسر ی بودجه اش می خواهد‌در بورس تامین‌کند و خودش بکشد کنار.رهکارهای دولت در بخش سیمان قیمت آزاد سازی کند و‌اجازه صادرات سیمان بدون محدودیت‌ .در بخش فولاد‌ و مواد‌ معدنی آهن و مس .نیز صادرات آزاد کند‌با قیمت آزاد یازی .این‌اقدام مطمئمن باشید‌مردم‌هم سهام می خرند و تمام‌ نقدینگی‌در بازار ارز و سکه به سمت بازار سرمایه در بورس منتقل می شود.
این بورس ایران خیلی جالبه!!! وقتی به دلیل شیوع کرونا، تمام بورس های جهان تزولی شدن، این بورس ایران بود که وحشتناک رشد می کرد. اما الان که اکثر بورس ها دارن رشد می کنن، بورس ایران افت می کنه. خ خخ خ
خیلی هنر میخواد با اینهمه ثروت در مملکت آه و ناله بکنی و چشمت دنبال قطع یارانه و معیشت باشه
کاهش داشته؟تازه اولشه
الیته اینا میگن باز نفروشید چون ریزش موقتیه ولی به هر حال من هر وقت به حرف اینا گوش دادم ضرر کردم
بیچاره کردید مردم رو
سلام تابناک
این چجور همسان سازی حقوق بازنشسته های تامین اجتماعی بود
الان برای یه بازنشسته با 15 سال سابقه 200 تومن افزایش دادن
این چه مدلیه میتونید یه بررسی کنید
اون بالا و پایینی که بصورت عادی دارد با این بالا و پایی که شما میکنی فرق داره البته
نقدینگی در بانکها ارام گرفته بود تصمیمات اشتباه از جمله پایین آوردن سود بانکی توسط بانک مرکزی تلاطم بزرگی در بازارها ایجاد کرد که همه شاهد آثار آن هستند
وقتی کار به کاردان سپرده نشود همین اتفاق میفتد
وظیفه رئیس جمهور اداره کشور به بهترین شکل ممکن است نه اینکه به مردم بگوید در چه چیزی سرمایه گذاری کنند و درچه چیزی سرمایه گذاری نکنندحتی اقتصاددانها هم چنین جراتی به خودشان نمیدهند
اگر دولت بتونه بورس را روی یک میلیون هم نگه داره کار بزرگی انجام داده
وقتی ۸۰درصد اقتصاد دست دولته یعنی ۸۰درصد بورس هم دست دولته و خودش بالا پایین میکنه خلاصه کلام بازی تکراری هست ولی بازم مردم گول میخورن ر
سهمی را که 2 یا 4 درصد سود داره یا حتی سود منفی داره میخرند بعد که پایین میاد به همه بد میگن
شما با خرید سهامی که سود پایینی دارند، ریسک بزرگی میکنید و باید منتظر از بین رفتن سرمایه خود باشید و کسی هم مقصر نیست جزء خود شما
دولت اگر نفدینگی بی پشتوانه را به بورس تزریق نکنه شاخص تا 500 هزار پایین میاد.
چرا دلار بالا پایین نداره.
ولی سرمایه مردم بالا پایین داره.
یک روز پیش فروش سکه یک روز سپرده گذاری ارزی یک روز بورس یک روز سلف نفتی ....
توصیه میکنم شنبه ب محض راه دادن بازار نقد کنید گول مثبت پنج هارو نخورید
معمولا وقتی می گویند شرایط عادی است، وارانه گفته هایشان اتفاق می افتد
من تو پول مای بیبی بچه موندم حالا بزن بورس
جالبه نفتی که مال خود مردم هست رو دولت صاحب شده و اون رو در حالیکه هیچ کشوری در جهان بخاطر تحریم ها از ما نمی خرند رو بشکه 40 دلار میخواد به ما بفروشه بعد از سه سال که معلونم نیست که باز هم بتونه بفروشه دوباره پولش رو به مردم بده..
بدبخت کردمارورفت ...سهام گرفتم بدبخت شذیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان