بازدید 12561
در گفت‌وگو با وحید شقاقی شهری بررسی شد

برای خاموش کردن موتور رشد نقدینگی چه باید کرد؟ / بورس مقصد مناسبی برای جذب نقدینگی هزاران میلیاردی است؟

وحید شقاقی شهری گفت: هدایت نقدینگی به سمت بورس، زمانی فرصت است که بازار اولیه توسعه پیدا کند. وقتی بازار اولیه توسعه پیدا کند، این بدان معناست که داریم از نقدینگی در جهت رشد تولید استفاده می‌کنیم. متاسفانه، چون بازار اولیه توسعه پیدا نکرد، آمدن نقدینگی به بورس باعث شد که بازار ثانویه توسعه پیدا کند و همین به انتظارات تورمی و افزایش نرخ تورم در سایر بازار‌ها دامن زد.
کد خبر: ۹۹۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷ 28 July 2020

برای خاموش کردن موتور رشد نقدینگی چه باید کرد؟ / بورس مقصد مناسبی برای جذب نقدینگی هزاران میلیاردی است؟

برای خاموش کردن موتور رشد نقدینگی چه باید کرد؟ / بورس مقصد مناسبی برای جذب نقدینگی هزاران میلیاردی است؟بانک مرکزی با انتشار گزیده آمار‌های اقتصادی در پایان خرداد ماه ۱۳۹۹، اعلام کرد که نقدینگی از ۲۶۵۷ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. مقایسه میزان نقدینگی در خرداد ماه ۱۳۹۹ با مدت مشابه سال گذشته بیانگر آن بود که نقدینگی رشد ۳۴.۲ درصدی را تجربه نموده است. شایان ذکر است که میزان رشد نقدینگی در خرداد ۱۳۹۸ در مقایسه با خرداد ۱۳۹۷، ۲۵.۱ درصد گزارش شده بود.

بلایی به نام نقدینگی

به گزارش تابناک اقتصادی، این رشدهای عجیب نقدینگی در دو سال گذشته در حالی است که رهبر انقلاب بارها در مورد رشد نقدینگی هشدارهایی داده اند. به عنوان نمونه، رهبر انقلاب در مورخه ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۷ در دیدار با اعضای هیات دولت فرمودند: این نقدینگی نعمت بزرگی بود، الان یک بلای بزرگی است، واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است. این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق ‌العاده ‌ای است، هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است، ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه ‌ای است. یا وی در دیدار دوم خود با اعضای هیات دولت در مورخه هفتم شهریور ماه ۱۳۹۷ با تأکید بر امکان مهار نقدینگی، افزودند: نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه‌ی دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه ‌ای تمام‌ وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.

به هر حال رشد نقدینگی ۳۴.۲ درصدی، رقم بسیار بالایی برای یک اقتصاد است. اینکه چرا این رشد نقدینگی رقم خورده و چه عواقبی می‌تواند برای اقتصاد ایران داشته باشد، پرسش‌هایی است که مطرح می‌باشد. همچنین زمانی بسیاری از کارشناسان و مسئولین معتقد بودند که این نقدینگی باید به سمت بازار سرمایه هدایت تا از عواقب این سیل نقدینگی کاسته شود، اما هم اکنون با توجه به شرایط پیش آمده پرسش این است که آیا هدایت این حجم از نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌تواند فرصت باشد یا تهدید؟

وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به این پرسش ها پاسخ داده است.

چرا نقدینگی در یک سال گذشته این قدر رشد داشته است؟

وحید شقاقی شهری در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: سه عامل در چند سال گذشته موجب رشد نقدینگی شده، یا به عبارت بهتر موتور رشد نقدینگی بوده اند که عبارتند از ۱- کسری بودجه دولت و تامین این کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی و نظام بانکی، ۲- بالا بودن نرخ سود بانکی و ۳- خلق پول توسط بانک‌ها به دلیل وجود ناترازی در ترازنامه هایشان.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از رشد نقدینگی، باید اول جلوی کسری بودجه دولت گرفته شود و دولت از دست درازی به منابع بانک مرکزی و نظام بانکی برای جبران کسری بودجه خودداری کند.

دوم نرخ سود بانکی باید کاهش یابد، چون زمانی که نرخ سود بانکی را افزایش می‌دهید، رشد نقدینگی ایجاد می‌شود و شما دوباره باید نرخ سود بانکی را افزایش دهید که این نقدینگی به سمت بازار‌های دیگر سرازیر نشود و این چرخه اشتباه مدام تکرار می‌شود.

سوم باید جلوی خلق نقدینگی توسط بانک‌ها گرفته شود و بانک مرکزی باید در اینجا جدی ورود کند. ناترازی در نظام بانکی بالاست و دارایی‌ها با بدهی‌های نظام بانکی همخوانی ندارد. بانک‌ها برای پوشش ناترازی شروع به خلق پول می‌کنند.

بانک مرکزی باید بر این ناترازی‌ها نظارت جدی داشته باشد و علاوه بر این، باید به ترتیب ناترازی که در بانک‌ها وجود دارد برای آن‌ها محدودیت برای رشد ترازنامه بانک‌ها در نظر بگیرد. مقصود این است، بانک‌هایی که ناترازی بالایی دارند نتوانند مثلا بیش از ۲ تا ۵ درصد ترازنامه خود را افزایش دهند. هر چقدر بانک‌ها توانستند ناترازی خود را بهبود ببخشند، به همان نسبت بانک مرکزی اجازه افزایش ترازنامه‌ها را بدهد؛ یعنی اجازه بدهد که بانک‌ها خلق پول کنند.

برای خاموش کردن موتور رشد نقدینگی چه باید کرد؟ / بورس مقصد مناسبی برای جذب نقدینگی هزاران میلیاردی است؟

عواقب و پیامدهای رشد نقدینگی چیست؟

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: یکی از ریشه های چالش های کنونی اقتصاد ایران، رشد بالای نقدینگی است. وقتی شاهد رشد بالای نقدینگی در اقتصاد هستیم، باید چالش های گوناگونی چون افزایش قیمت دارایی های مختلف، افزایش قیمت کالاها و خدمات و ... را تجربه کنیم. به عبارت بهتر، ریشه افزایش نرخ تورم هم در دارایی ها و هم در کالاها و خدمات، همین رشد بالای نقدینگی است و جدا از موضوع تحریم ها و شیوع کرونا، تا زمانی که موتور رشد نقدینگی روشن است، نمی توان انتظار داشت که قیمت دارایی ها و کالا و خدمات کنترل شود. 

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: زمانی که ما از یک سو رشد نقدینگی ۳۴ درصدی را شاهد هستیم و از سوی دیگر نیز شاهد نرخ رشد اقتصادی منفی ۷ درصدی در سال گذشته بودیم، عملا این شکاف بین نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد اقتصادی به تورم در بازار دارایی‌ها و بازار کالا و خدمات تبدیل می‌شود. پیش بینی این است که با این وضعیت باید شاهد نرخ تورم حداقل بیش از ۳۴ درصدی در سال جاری باشیم. این تنها، تورمی است که از ناحیه رشد نقدینگی به وجود خواهد آمد و باید اثرات تحریم‌ها و شیوع کرونا بر نرخ تورم را نیز در آن دید.

شقاقی شهری ادامه داد: یک مثال قابل فهم برای این موضوع این است که اگر بدن انسان سالم باشد، شما هر میزان غذا تناول کنید، این غذا تبدیل به انرژی خواهد شد، ولی اگر بدن انسان درگیر بیماری باشد، شما هر میزان غذا بخورید این می‌تواند به کلسترول، چربی، اضافه وزن و ... شود. در اقتصاد نیز همین است. وقتی بدنه اقتصاد سالم است و فضای کسب و کار، رقابت پذیری، نظام بانکی، نظام ارزی، نظام پولی و ... درست کار می‌کنند و رشد نقدینگی موجب تقویت اقتصاد خواهد شد، اما اگر اقتصاد ناسالم باشد، این رشد نقدینگی موجب ایجاد بیماری‌های مختلف در اقتصاد از جمله نرخ تورم بالا خواهد شد.

وی افزود: به جای آنکه سیاستمداران به سمت کنترل قیمت‌ها در بازار‌ها با شیوه‌های پلیسی بروند ـ که امکان کنترل با این شیوه وجود ندارد ـ بهتر است به سمت خاموش کردن موتور رشد نقدینگی ـ که ریشه افزایش قیمت‌هاست ـ حرکت کنند.
آیا هدایت این نقدینگی به سمت بازار سرمایه فرصت است یا تهدید؟

شقاقی شهری در پاسخ به این پرسش گفت: هدایت نقدینگی به سمت بورس زمانی فرصت است که بازار اولیه توسعه پیدا کند. وقتی بازار اولیه توسعه پیدا کند، این بدان معناست که داریم از نقدینگی در جهت رشد تولید استفاده می‌کنیم. متاسفانه، چون بازار اولیه توسعه پیدا نکرد، آمدن نقدینگی به بورس باعث شد که بازار ثانویه توسعه پیدا کند و این مساله به انتظارات تورمی و افزایش نرخ تورم در سایر بازار‌ها دامن زد.

وی با اشاره به عرضه اولیه‌هایی که اکنون در بازار سرمایه انجام می‌شود، گفت: این عرضه اولیه‌ها برای توسعه بازار اولیه و جذب نقدینگی کافی نیست. این عرضه اولیه‌هایی که اکنون شاهد آن هستیم، بسیار ناچیز هستند و در برخی عرضه اولیه‌ها شاهد آن هستیم که تنها به هر کد معاملاتی مثلا ۲۰ هزار تومان سهم می‌رسد که اصلا این رقم در جذب نقدینگی ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومانی که روزانه وارد بازار می‌شود، کارآ نخواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
بدون شک سودهای باداورده روزانه ۴-۵ درصدی بورس نورچشمی عامل اصلی رشدشدیدنقدینگی وافزایش تورم و متلاطم شدن بازارهای رقیب مثل ارز وطلا وخودروومسکن است تازمانیکه رشدبی دلیل وغیرمنطقی بورس ادامه داشته باشد رشد نقدینگی وتورم وحشتناک ادامه خواهدداشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
با توجه به شرایط داخلی و خارجی و اقتصاد کشور تصور اینکه سرمایه ها فقط به سمت بورس برود یک توهم بیشتر نیست
دیر یا زود همه متوجه میشوند که بورس سرابی بیش نیست
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
قیمت دلار در ایران ناشی از معیوب بودن اساسی ساختار اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و سیاست خارجی است که خودش را در بانکهای نا کارا و کسری بودجه عظیم و در نتیجه افزایش نقدینگی وحشتناک نشان می دهد. حتی اگر بایدن تمام تحریمها ار بردارد و حتی اگر چین صد میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند تا ان ساختار به صورت اساسی و علم محور و شایسته سالار اصلاح نشود غیر ممکن است که درکوتاه مدت و بلند مدت بتوان از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کرد. نشان ان هم این است که همه مردم از چهل سال پیش تجربه دارند که چه با جنگ چی دون جنگ و چه با تحریم و چه بدون تحریم ارزش پول ملی کشور کاهش می یابد. فقط در همین سه ماهه بهار 99 چیزی حدود دویست هزار هزار میلیارد تومن بر میزان نقدینگی ریالی افزوده شده. یعنی روزی دو تریلیون تومن فقط چاپ پول و افزایش نقدینگی ریالی! قطعا این میزان در ششماهه دوم سال به روزی 3 تریلیون تومن یا بیشتر خواهد رسید. تا زمانیکه بانکهای ما سودهای موهوم می دهند. تا زمانیکه دولتهای ما جرات گرفتن مالیات از پولدارهای رانتی و نهادهای انچنانی ندارند و به همه حقوق نجومی می دهند و کسری بودجه های تریلیاردی درست می کنند و تا زمانیکه دعوا بی پایان ما با دنیا تمامی ندارد و نمی توانیم درست نفت و ثروت ملی خود را به خرج ملت و تولید و بهبود اوضاع برسانیم نقدینگی ریالی و چاپ پول و رشد منفی اقتصادی ادامه خواهد داشت و در نهایت ارزش پول ملی به روند نزولی خود با شدت کم و زیاد ادامخ خواهد داد. این علم است. بقیه داستان .
چاپ بي رويه اسكناس فلاكت اور است وبورس هم يكباره رونق دادند كه اين پولها را جمع كنند اين بورس خانما سوز خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
هیچ منطق اقتصادی رشد بورس را توجیه نمیکند
کسانی که رانت اطلاعاتی دارند بموقع از بورس خارج میشود
باید هرچه زودتر موانع صادرات نفت و گاز برداشته شود و از درآمد صادرات در بخش های زیربنایی کشور سرمایه‌گذاری شود کاری که تا کنون به درستی انجام نشده است و با کاهش فروش نفت به چنین وضعیتی دچار می شویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
که دوباره سرکوب اقتصادی کنید و بعد مانند این سالها بشویم؟
در ضمن تابناک محترم رشد نقدینگی در همه کشورها است چین 16 درصد امریکا 8 درصد کره جنوبی هم 10 درصد ولی چرا تورم ان ها بالا نمی رود؟ این را از اقای کارشناس می پرسیدی و نه این بخواهید کار غیر ممکن را بکنید و دلیل این تورم نگرفتن مالیات از فعالیت ها سوداگرانه است کاری که دیگر کشورها انجام میدهند و نقدینگی را به کار تولید می برند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
کشور ما با امکاناتی که دارد هیچ نیازی به صادرات نفت ندارد چیزی که ما را در این شرایط قرار داده سومدیریت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
این چین و آمریکایی که میگی را میشه با ما مقایسه کرد؟اونها رشد اقتصادی دارن تولید دارن
نقدینگی پس انداز مردم نیست ،بلکه اختلاس ها و فساد های میلیاردی است که به خارج فرستاده میشود و از بازگشت آنها به دولت و بانک ها خبری نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
نقدینگی پولهایی است که به ریال است اگر سرمایه ای به خارج رفته یعنی دیگر به ریال نیست و به ارزهای دیگر تبدیل شده است
آفرین
صد آفرین
این چه حرفیه میزنید!!!
خیلی از کشورها ( کشورهای دوست و همسایه ) نقدینگیشون چند برابر شده ولی ارزش پول ملیشون کم نشده!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
حتما به اندازه ی افزایش نقدینگیشون تولید هم داشتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
همچین چیزی نداریم نام ببرید و بگویید طی چند سال چندبرابر شده
خودتون دارید تو بورس نقدینگی تولید میکنید بعد میگید نقدینگی چرا رشد میکنه. عجب
رشد بورس در ایران همانند رشد بورس در ونزوئلا هست
دقیقا در سالهای بین 2013 تا 2014 بورس ونزوئلا رشد به شدت چشمگیری داشت ولی همزمان باعث افزایش تورم و ورود نقدیگی سرسام آور ۲۸۲۹۷۲.۸ درصد رسید
بورس را جمع کنید
شرکتهای دولتی زیان ده را جمع کنید
خودروسازی دولتی را حمع کنید
با دنیا رابطه اقتصادی برقرار کنید
شما نمیتوانید اقتصاد را ببندید مگر اینکه از این وضعیت آشفته که به ضرر خود شما هم هست نفع ببرید
از الگو برداری از کشورهای مانند شوروی - کره شمالی - و بقیه بلوک کمونیستی دست بردارید
حداقل از چین یاد بگیرید که اقتصاد را از سیاست جدا کرد و در های سرمایه گذاری را با قوانین بچه گانه و انحصاری نبست
فرصت ندارید
تصمیم فوری بگیرید
یا باید مانند کره شمالی و ونزوئلا زندگی کنیم
یا مانند یک کشور نفت خیز سرمایه دار که حداقل نیازهای اساسی مردم خودش رو بتونه تامین کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
کاملا حق با شماست.
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
جلوی اختلاس ها و دست ودلوازی وامهای بزرگ به افراد کوچک را باید گرفت که باز گشتنی نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
اگر یک درصد فکر کنی این پولهای بورس که کارش دادن به تولید است برود به ان سمت می دونی چه اتفاقی می افتد؟جهش اقتصادی
مردم در بورس سرمایه گذاری می کنند چون با یک میلیون تومان هم می توانند وارد بورس شوند اما برای یک کار تولیدی کوچک بعد از مشکلات فراوان مجوز احنیاج به سرمایه کلانی هست در ضمن خطر نابودی سرمایه بسیار زیاد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
در بورس هم خطر نابودی سرمایه بسیار زیاد است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
مردم دربورس سرمایه گذاری میکنندچون هیچ بازاری بی دلیل وبی منطق روزی ۵ درصدسود نمیدهد ودولت هم چشمانش رابرتیعات مخرب این رشد نامعقول وغیرطبیعی بسته وفقط دنبال منافع خودشه
تنها راه انست که پول بدون پشتوانه چاپ نکنید وسلام اینهمه حرف نمی خواد. نقدینگی که از هوا بوجود نمیاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
توقف چاپ پول تنها راه است ولی پول مفت شیرین است و از این بی قانونی سواستفاده میشود
سال 1396 رشد نقدینگی زیر 25 درصد بود اما دولت ودست اندرکاران مانند همیشه به بهانه تولید ، سود سپرده بانکها را کم نمودند و در نتیجه پولها به بازار سرازیر شد تورم ایجاد نمود وسپس دوباره ببانکها بازگشت !!! حال آنکه اگر به سود بانکی دست نزده بودند تورم همچنان زیر 25 درصد بود ، اگر دولت وسیاستمداران در نظام بانکی مداخله نداشته باشند وبانکها روال کاری خود را ادامه دهند هیچوقت ناترازی بوجود نمیاید که بانکها مجبور شوند بخاطر ادامه حیات خود وارد بنگاه داری ملک وارز و طلا بشوند / امروز سیاستمداران توقع دارند پولی که برای بانک بطور متوسط هشت درصد هزینه دارد را به تسهیلات زیر 4 درصد اختصاص بدهند و در پایان سال نیز بانکها مکلف هستند سود آور باشند چگونه ؟؟؟
"وقتی بازار اولیه توسعه پیدا کند این بدان معناست که داریم از نقدینگی در جهت رشد تولید استفاده می کنیم"
بورس اینهمه سرمایه جذب کرد تولید چه رشدی کرد از این مبلغ چی به تولید رسید و چه مبلغی به کارخانجات ؟ پاسخ هیچی
واقعیت این است فقط در این افزایش بورس جیب یک عده ای پر شد و جیب یک عده ای خالی ، فقط همین
باید ردیف هزینه های مزخرف را حذف وکسری رودجه را به حد اقل رساند ،وبه دولت اجازه قرض از بانک مرکزی وچاپ پول بدون پشتوانه را که 42 ساله ادامه میدهد نداد ورشد نقدینگی را در این صورت میتوان کاهش وتورم را مهار نمود...
با سلام. اکثر افرادی که در مورد بورس نظر میدهند هیچگونه اطلاعات علمی و تجربی در مورد این بازار ندارند. پول وارده به بورس اغلب توسط شرکتها در یکسال اخیر منجر به افزایش کلان سرمایه در جهت ارتقا تولید فروش و صادرات آنها شده است. غرض ورزی با این بازار قابل درک نیست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
سود افزایش سهام فقط به جیب سهامدار میرود و هیچ ارتباطی با تولید و کارخانه ندارد
افزایش سهام این زیان را برای کارخانه دارد که باید سود پرداختی را متناسب با سهام افزایش دهد که فشاری است بر کارخانه و کارگران است
رشد نقدینگی در یک اقتصاد سالم باید حدود 4 تا 5 درصد باشد یک سوپر اقتصاد هم نمی تواند رشد نقدینگی 30 یا 40 درصدی را تحمل کند و دچار تورم بالا نشود
سود سپرده بانکی نفدینگی ایجاد نمیکند چون این سود از طریق سود وامها تامین میشود
فقط بانک مرکزی و دولت میتوانند خلق پول کنند و باعث افزایش نقدینگی شوند
... متاسفانه دولت هم گوشه چشمي به اين تحليل ها دارد که يک ماه رشد بورس را حمايت ميکند و دو ماه مردم بدبخت را که به بورس دعوت و تشويق شدند به خاک سياه مي نشاند همانگونه از يک ماه تا الان شاهدش هستيم. در بورس صدها شرکت است و جالبه گزارش هاي امسالشان خيلي خوب است از فولاديها تا دارويي ها و پتروشيمي ها و غيره. در عين ارزش شرکتها را با جهش دلار در نظر بگيريم خيلي بالاتر برده و خيلي ها بي عقل نيستند که اين شرکتها را ميخرند و سرمايه گذاري در بورس خيلي بهتر از دلار و طلا و ملک است که تمام ملت را به نابودي مي کشاند...حالا اين چند هزار ميليارد اگر به مسکن برود و بخشي هم رفته که ادمها قادر به خريد 40 متر خانه نيستند ...
افزایش نقدینگی به این ترتیب است که دولت مثلا یک میلیارد دلار به بانک مرکزی میدهد و ممکن است هم بگوید بعد میدهم و معادل این یک میلیارد دلار ، دولت از بانک مرکزی ریال میگیرد یعنی بسادگی 20000000000000 تومن به نقدینگی گشور اضافه میشود اسمش استقراض هم نیست حرف دولت که گفته یک ریال اسقراض نکردیم هم درست است ولی موتور افزایش نقدینگی با تمام قدرت به افزایش نقدینگی ادامه میدهد که معنی آن ضعیف و ضعیف تر شدن ریال است
جالبه
کسانیکه بلد نیستند با بورس کار کنند ازش ایراد میگیرند
خیلی عجیبه دولت تو این چند سال فقط پول بدون پشتوانه چاپ کرده و بعد میاد و همه تقصیر ها را میاندازه گردن نقدینگی
پول نفت تمام شده دولت و مردم ۲ زاریشون نیفتاده مثل یک تاجر ورشکسته همه میخوان سطح زندگی که بهش عادت دارن را حفظ کنن با بورس بازی و دلار بازی و طلا بازی ولی اینطوری نمیشه اون تاجر ورشکسته نیز زندگیشو کوچک میکنه بدهی هاشو پرداخت میکنه و دوباره شروع میکنه و درست بره جلو از قبل هم موافق تر میشه . ولی نه دولت نه مردم میخوان قبول کنن که نفت تمام شد باید به جای اینکه توی یک اقتصاد نفتی رانتی زندگی کنیم یک اقتصاد عادی مبنی بر دخلو خرج زندگی کنیم و بورس بازی سکه و طلا بازی و دلار بازی و حرف درمانی هیچ مشکلی را حل نمیکنن
با سلام نکته بسیار مهمی که توسط افتصاد دانان دیده نمی شود بالانس پولی در بورس است. در بحث بالانس باید جریانهای ورودی، خروجی، تولید و مصرف را مد نظر قرار داد. در بورس تولید پول نداریم زیرا دولت به مردم پول نمی دهد. بلکه هر مقدار پول که وارد می شود قسمت زیادی از آن، جیب به جیب می شود که از این قسمت، حقوقیها سهم زیادی در به جیب زدن دارند چرا که سهامهای ضرر ده را با افزایش سرمایه های آنچنانی با قیمت کذایی به حقیقیها می فروشند. حقوقیها همان شبه دولتی ها هستند. قسمتی از پول ورودی هم که به شکل مالیات به دولت بر می گردد. جهت درک بهتر موضوع فرض کنید صدمیلیون تومان ورودی امروز بورس باشد که طبعا از جانب حقیقیهاست. از این پول با توجه به اینکه حقوقیها این روزها فروشنده هستند به راحتی ۷۰ درصد به سمت حقوقی می رود (زیراآنها تقریبا ۷۰ درصد فروشنده اند و ۳۰ درصد خریدار) و ۱.۵ درصد مالیات و هزینه کارگزاری و حدود ۲۸ درصد به جیب حقیقی می رود. آیا تولید پول صورت گرفته که باعث افزایش نقدینگی شود. هرگز. حدود ۷۰ درصد از این پول به دولت و شبه دولتی رسیده. لذا بورس جاذب نقدینگی و مانع بزرگ ابرتورم در کشور است. نکته مهم دیگه اینکه این پول به شکل اعتبار جابجا شده و به شکل اسکناس هم جابجا نشده که دولت مجبور به چاپ آن شده باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
چاپ پول یک اصطلاح است برای خلق پول و اعتبار ، نه اینکه پول چاپ شود
بورس موجب رشد نقدينگي نمي شود بلكه نقدينگي زياد وقتي وارد بورس گردد موجب خريد سهام به قيمت هاي بالاتر مي گردد كه البنه در پاره اي از موارد قيمت ها حبابي مي شود.
در متن هم ذكر گرديده است كه راه چاره عرضه هاي اوليه بزرگ نظير شستا ، پتروشيمي ها و ... مي باشد تا بتواند قسمتي ازنقدينگي را جذب نمايد و از افزايش بي رويه سهام شركت هاي بورسي فعلي ، جلوگيري نمايد.
در ضمن افزايش قيمت سهام منجر به تامين مالي بنگاه هاي توليدي با نرخ مناسب مي گردد و در صورت استفاده صحيح ازاين متابع كمبود نقدينگي در گردش بنگاه ها و يا اجراي طرح هاي توسعه اي آنها امكان پذير مي گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
هیچ بازاری باعث رشد نقدینگی نمیشود فقط بانک مرکزی میتواند اقدام به خلق پول و رشد نقدینگی کند
خود دولت موتور شش سیلندر بورس را روشن کرده برای تولید نقدینگی. البته خودی هاشان سود هادی نجومی می برند. ریسکش هم با مردم عادی است.
رشد نقدینگی توسط دولت با قدرت ادامه دارد نام ان و بهانه و دلیل ان مهم نیست مهم این است این افزایش بصورت غیرمتعارف ادامه دارد و باعث بی نظمی گسترده در اقتصاد و بازارها شده است و همچنین از دست رفتن سرمایه های مردم و فقیر تر شدن انها
همانند سایر کشور باید مالیات بر نقدینگی و دارائی وضع گردد البته با تناسب و قانونمند
سیاست در خدمت اقتصاد ، نه اقتصاد در خدمت سیاست
دستگاهای چاپ پول بی پشتوانه رو دولت خاموش کنه نقدینگی کم میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر