چرا سهام عدالت برای برخی مشمولین 492 هزار تومان است؟

در سال 1395 دوره ده ساله سهام عدالت به پایان رسید و تنها حدود نصف یک میلیون تومان از محل سود شرکت ها جبران شد. البته برای نزدیک به ۶ میلیون مددجو 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شد و سهامشان به صورت کامل تسویه گردید. بنابراین به این افراد سهام عدالت یک میلیون تومانی تعلق گرفت.
کد خبر: ۹۹۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱ 13 July 2020

رهبر انقلاب در 9 اردیبهشت ماه سال جاری بود که با پیشنهاد رئیس جمهور روحانی مبنی بر آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند. از آن زمان، دوباره موضوع سهام عدالت به بحث روز مردم و رسانه ها تبدیل شد.

به گزارش بورس تابناک، طبق آخرین به روز رسانی جمع کل مشمولین سهام عدالت 49 میلیون و 148 هزار و 775 نفر می باشد که از این تعداد 46 میلیون و 569 هزار و 483 نفر در قید حیات می باشند.

پرسشی که ذهن بسیاری از مشمولین سهام عدالت را به خود مشغول کرده است این است که چرا مثلاً ارزش سهام عدالت آن ها 492 هزار تومان است اما ارزش سهام عدالت برخی دیگر 532 هزار تومان و یا یک میلیون تومان می باشد؟

این پرسش از آنجا حائز اهمیت تر می شود که این روزها با رونق بورس ارزش سهام عدالت در حال رشد چشمگیری می باشد و آخرین اطلاعات در مورد ارزش روز سهام عدالت بیانگر آن است که ارزش این سهام 532 هزار تومانی امروز به 17 میلیون و 294 هزار تومان رسیده است.

قبل از پاسخ به پرسش فوق باید گفت که طبق اطلاعات ستاد آزادسازی سهام عدالت هم اکنون حدود 6 میلیون نفر دارای سهام عدالت یک میلیون تومانی می باشند. همچنین حدود 22.5 میلیون نفر دارای سهام عدالت 532 هزار تومانی و حدود 10 میلیون نفر نیز دارای سهام عدالت 492 هزار تومانی هستند.

اما دلیل تفاوت ارزش سهام عدالت برای مشمولین در چیست؟

در سال 1385 که طرح سهام عدالت اجرایی شد، شش دهک پایین درآمدی جامعه مشمول این طرح شدند و برای هر نفر مبلغ یک میلیون تومان سهام عدالت در نظر گرفته شد و قرار بر این شد که در مدت ده سال اقساط این یک میلیون تومان از محل سود شرکت‌ها جبران شود.

در سال 1395 که پایان دوره ده ساله بود تنها حدود نصف یک میلیون تومان از محل سود شرکت ها جبران شد. البته برای نزدیک به ۶ میلیون مددجو 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شد و سهامشان به صورت کامل تسویه گردید به این صورت که ۵۰۰ هزار تومان از محل سود شرکت‌ها تسویه شد و ۵۰۰ هزار تومان دیگر نیز تخفیف در نظر گرفته شد. بنابراین به این افراد سهام عدالت یک میلیون تومانی تعلق گرفت.

اما رو به روی ارزش سهام عدالت برخی مشمولین مبلغ 492 هزار تومان و برای برخی دیگر 532 هزار تومان نقش بسته است. دلیل این اختلاف 40 هزار تومانی در ارزش سهام عدالت این بود که در یک مرحله زمانی، ۴۰ هزار تومان سود سهام عدالت برای برخی مشمولین پرداخت شد اما برای برخی دیگر از مشمولین با خوش شانسی این مبلغ به سهام عدالت آنها افزوده شد.

بنابراین دلیل این اختلاف، به یک دوره سود پرداختی در سهام عدالت باز می گردد که برای برخی نقداً پرداخت شد و برای برخی دیگر به ارزش سهام عدالت افزوده شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان