بازدید 17727

نحله چیست و در چه صورتی به زن تعلق می گیرد؟

نحله در لغت به معنی بخشش و در اصطلاح حقوقی مبلغی است که دادگاه بر طبق شرایطی که در ادامه گفته می‌شود تعیین می‌کند که مرد (زوج) باید به زن (زوجه) بپردازد.
کد خبر: ۹۸۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ 05 July 2020

در مورد طرح تعیین سقف طلاق در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

به گزارش «تابناک»، پس از تصویب قانون حمایت خانواده جدید در تاریخ ۱۳۹۱/۱۲/۱ و بر طبق ماده ۵۸ آن قانون، یکسری قوانین دیگر نسخ گردید که از جمله آن‌ها قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۱۳۷۱/۱۲/۲۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام است، ولی فقط بند ب تبصره ۶ قانون پیش گفته استثناء شده است یعنی این که نسخ نشده و هنوز پا برجاست.

در بند ب تبصره ۶ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق که نسخ نشده است چنین آمده است: «با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کار‌هایی که زوجه در خانه شوهر انجام داده و وسع مالی زوج، دادگاه مبلغی را از باب بخشش (نحله) برای زوجه تعیین می‌نماید.»

آنچه بیان شد مستند قانونی نحله است و با استنباط از قانون و رویه قضایی شرایط دریافت آن چنین است:

۱-    طلاق به درخواست زوجه نباشد.
۲-    در طول زندگی مشترک و تا قبل از اقدام به دادخواست طلاق از جانب زوج، امکان مطالبه نحله وجود ندارد.
۳-    نحله با اجرت المثل قابل جمع نیست بدین صورت که اگر اجرت المثل به هر دلیلی به زوجه تعلق بگیرد دادگاه می‌تواند برای زن نحله تعیین کند. 


مطلب مرتبط:   اگر زوجین هر دو یا یکی از آن‌ها خارج از کشور باشند طلاق توافقی مقیم خارج چگونه است.

۴-    در تعیین نحله بر خلاف اجرت المثل نیازی به کارشناسی نیست و مبلغ را قاضی دادگاه با توجه به سنوات زندگی مشترک و کار‌های که زوجه انجام داده است و خصوصا تمکن و وسع مرد تعیین می‌کند.

 

تفاوت نحله با اجرت المثل 

گفتنی است، تعلق نحله همانند تعلق اجرت المثل به شرایطی از قبیل درخواست شوهر برای طلاق بستگی دارد. هم چنین درخواست مرد برای طلاق نباید بخاطر تخلف زن از وظایف همسری یا سو اخلاق و رفتار او باشد. چنانچه بنا به هر علتی امکان تعییت اجرت المثل وجود نداشته باشد نوبت به دریافت نحله می‌رسد و بر همین اساس مقدار مبلغ نحله برای زن تعیین می‌شود. نحله نیز مانند مهریه و تمکین یکی از مطالبه‌های زنان در زندگی زناشویی است که پس از طلاق امکان درخواست آن وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار