بازدید 10337
اقتصاد در گذر زمان

از «تقدیم لایحه پشتوانه اسکناس به مجلس» تا «رسیدن ریاست به عربستان در جی 20»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۸۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴ 28 June 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

8 تیر 1333، لایحه پشتوانه اسکناس با قید دو فوریت تقدیم مجلس شد.

8 تیر 1336، آمریکا یک ناوچه 85 تنی به ایران اهدا کرد.

8 تیر 1337، قرارداد شركت ملي نفت و كمپاني كانادايي «سپفاير پتروليوم ليميتيد» به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد. به موجب اين قرارداد كمپاني مذكور حق بهره ‌برداري از نفت در دو منطقه خليج فارس در مساحت يك هزار كيلومتر مربع را به دست آورد.

8 تیر 1345، قرارداد دولتین ایران و شوروی در مورد ایجاد تاسیسات ذوب ‌آهن و تاسیسات لوله ‌کشی گاز در ایران در تهران امضا و مبادله شد. همچنین در این روز قانون تشکیل شورای داوری به تصویب نهایی رسید.

8 تیر 1349، ایران مقادیری وسایل کشاورزی از رومانی خرید.

8 تیر 1353، ایران بهای نفت را افزایش داد و اعلام شد که بهای نفت خام سبک ایران 7/10 سنت و نفت سنگین 5/10 سنت در هر بشکه افزایش یافت.

8 تیر 1354، دولت سهم خود را برای صندوق بازنشستگی دو برابر کرد.

8 تیر 1356، شرکت نفت اعلام کرد که تولید نفت خام ایران در سه ماه سال 1977 مجموعا به 5 میلیون و 741 هزار بشکه رسید.

8 تیر 1365، ترمينال بزرگ صادرات نفت جزيره لارك با عنوان ترمينال والفجر 2 در يك مراسم رسمي افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت. از اين ترمينال چند نفتكش به طور همزمان مي توانند بارگيري كنند.

8 تیر 1370، براي اولين بار كميسيون مشترك اقتصادي ايران و آلمان تشكيل شد.

8 تیر 1389، طی خبری در این روز اعلام شد که از هفته آینده معاملات «آنلاین» سهام به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شود.

8 تیر 1391، آمریکا نام چین و سنگاپور را به فهرست کشورهای معاف از تحریم آمریکا علیه ایران اضافه کرد.

8 تیر 1392، در حالی که اقتصاد سوریه به دلیل جنگ داخلی طولانی مدت در این کشور و همچنین تحریم‌های یکجانبه غرب دچار معضلات اساسی شده بود، یکی از مقامات اقتصادی این کشور اعلام کرد که ایران، روسیه و چین، ماهانه در حدود ۵۰۰ میلیون دلار از طریق فروش نفت و سایر خطوط اعتباری به این کشور در راستای کاهش معضلات و تبعات تحریم کمک می‌کنند.

8 تیر 1394، مراسم رسمی امضای اساس‌نامه بانک توسعه زیر ساخت آسیا موسوم به AIIB با حضور علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و مقامات بیش از ۵۰ کشور عضو در تالار بزرگ ملی خلق چین امضا شد.

8 تیر 1395، شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات در قالب عقود مشارکتی و غیرمشارکتی را همسان کرد. براساس این تصمیم نرخ سود هر دو نوع تسهیلات ۱۸ درصد تعیین شد. بدین ترتیب نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی (مبادله‌ای) ۲درصد کاهش یافت و سقف نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی ۳درصد تنزل کرد. همچنین این شورا نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه‌گذاری را معادل ۱۵ درصد و برای سایر تسهیلات معادل ۱۸ درصد تعیین کرد.

8 تیر 1398، "محمد بن سلمان" ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان امروز (شنبه) در پایان نشست «جی 20» ریاست دور آینده این نشست را از ژاپن تحویل گرفت و از کشورهای جهان برای شرکت در دور آینده نشست جی 20 دعوت کرد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر