بازدید 156905
فرش قرمز دولت برای واگذاری سهام

سرمایه گذاری یک ماهه با سود ۱۲۰ درصد برای چند میلیون ایرانی به بار نشست؟

قرار بود واحد‌های صندوق دارایکم از امروز قابل معامله شوند، اما بنا به آنچه گفته شد این موضوع به دلیل مشکل بازارگردانی این صندوق‌های ETF یک تا دو روزی به تاخیر افتاده است. حالا پرسش این است که ارزش صندوق دارایکم هم اکنون چقدر است و بازندگان اصلی این صندوق چه کسانی بوده اند؟
کد خبر: ۹۸۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶ 24 June 2020

سرمایه گذاری یک ماهه با سود ۱۲۰ درصد برای چند میلیون ایرانی رقم خورد؟ حراج بعدی چه زمانی است؟

تابناک اقتصادیدر چهاردهم اردیبهشت ماه سال جاری بود که نخستین دوره واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) آغاز و آخرین مهلت فروش این صندوق ها، پایان روز ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این اولین صندوق ETF دولت بود که با نام صندوق سرمایه گذاری قابل معامله واسطه گری‌های مالی شناخته می‌شد. دلیل این نامگذاری سهامی بود که در داخل این صندوق جهت فروش قرار گرفته بود. این صندوق شامل سهام باقی مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک صادرات، بانک ملت و بانک تجارت بود.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد طی مصاحبه‌ای گفت: ارزش این صندوق ۲۳ هزار میلیارد تومان است که با تخفیف ۲۰ درصدی به ۱۶ هزار میلیارد تومان ارزش آن کاهش یافته است.

به هر صورت در مدتی که واحد‌های این صندوق جهت فروش ارائه شده بود، به نظر استقبال چندانی از آن نشد. عباس معمارنژاد معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد که در برنامه شب گذشته (مورخه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹) گفتگوی ویژه خبری شرکت کرده بود، گفت: از چهاردهم اردیبهشت تاکنون، معادل یک‌ونیم میلیون نفر از مردم در این صندوق‌ها پذیره‌نویسی کرده‌اند که امیدوار هستیم در مدت زمان باقی مانده به هدف ۸ میلیون استقبال از این صندوق‌ها برسد.

در سی ام اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ بود که شورای عالی بورس تصویب کرد که محدودیت معاملاتی شدن واحد‌های صندوق ETF از دو ماه به یک ماه کاهش یابد.

همچنین در همین سی ام اردیبهشت ماه سال جاری بود که وزارت اقتصاد اعلام کرد، با توجه به استقبال مردم از واگذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم (ETF)، مهلت خرید واحد‌های این صندوق تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه (اول خرداد) تمدید شد؛ بنابراین، طبق آنچه شورای عالی بورس برای زمان معاملاتی شدن واحد‌های صندوق ETF تصویب کرده بود، باید اول تیرماه سال جاری این واحد‌ها قابل معامله می‌شدند، اما این تاریخ به تعویق افتاد. عباس معمارنژاد معاون بیمه و بانک وزیر اقتصاد طی مصاحبه‌ای در ۳۱ خرداد ماه سال جاری گفت: واحد‌های اولین صندوق قابل معامله بورسی دولت موسوم به صندوق واسطه‌گری مالی یکم از روز چهارشنبه چهارم تیر ماه ۹۹ در بورس قابل خرید و فروش می‌شود.

اما در حالی که همه خریداران واحد‌های صندوق ETF منتظر آزاد شدن معاملات این واحد‌ها از روز جاری (چهارم تیرماه) بودند، محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس تهران طی مصاحبه‌ای در سوم تیرماه سال جاری با اشاره به مشکل بازارگردانی معاملات صندوق‌های ETF گفت: ممکن است، معاملات این صندوق‌ها با تاخیر یک یا دو روزه مواجه شود، اما احتمالاً مشکلات ایجاد شده تا پایان امروز برطرف می‌شود.

به هر صورت در همین روزها، اولین واحد‌های صندوق ETF قابل معامله می‌شوند و پرسش‌های بسیاری پیرامون این موضوع مطرح است که در ادامه سعی می‌شود، به آن‌ها پاسخ داده شود.

چند نفر واحدهای این صندوق را خریداری کردند؟

عباس معمارنژاد معاون وزیر اقتصاد طی مصاحبه ای در مورخه سی ام خرداد ماه سال جاری در مورد آخرین آمار از صندوق گفت: ۳ و نیم میلیون نفر برای خرید واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی یکم ثبت‌نام کردند که در ابتدا ۶۱۰۰ میلیارد تومان واریز کرده بودند اما از این مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان تکراری بود و در نهایت ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پول از طریق این صندوق جمع‌آوری شد و واحدهای این صندوق را فقط افراد حقیقی خریداری کردند. البته همزمان با قابل خرید و فروش شدن واحدهای این صندوق در بورس هم افراد حقیقی و هم حقوقی می‌توانند آن را خرید و فروش کنند.

ارزش صندوق دارایکم چقدر است؟

در زمان فروش واحد‌های صندوق دارایکم هر واحد آن ارزشی معادل ۱۰ هزار تومان داشت و هر کد ملی می‌توانست تا سقف ۲ میلیون تومان واحد‌های این صندوق را خریداری کند.

طبق آخرین اطلاعات و آمار رسمی ارائه شده در این زمینه، ارزش هر واحد ۱۰ هزار تومانی صندوق دارایکم با رشدی ۱۲۰ درصدی به حدود ۲۲ هزار تومان یعنی بیش از دو برابر افزایش یافته است و کل ارزش سهام هر نفر نیز بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌باشد.

بازندگان صندوق دارایکم چه کسانی بودند؟

خریداران واحد‌های صندوق دارایکم قطعا برندگان اصلی این معامله بودند چرا که همان گونه که عنوان شد این واحد‌ها در این مدت حدود ۱۲۰ درصد سود نصیب خریداران خود خواهند کرد. اما بازندگان صندوق ETF اول دولت چه کسانی بودند؟

به طور کلی بازندگان را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول کسانی هستند که هیچ گونه اقدامی از ابتدا برای خرید واحد‌های این صندوق نکردند و دسته دوم کسانی هستند که برای خرید واحد‌های این صندوق اقدام کردند و پول آن‌ها هم بلوکه شد، اما عملا به آن‌ها هیچ واحدی تعلق نگرفت و برخی از این افراد پس از گذشت یک ماه همچنان پیگیر پول بلوکه شده خود می‌باشند.

در سه مرحله به این افراد وعده واریز پول‌های بلوکه شده داده شد، اما هرگز برای برخی از آن‌ها این وعده‌ها اجرایی نشد. در ابتدا و در ۷ خرداد ماه ۱۳۹۹ عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی طی مصاحبه‌ای گفت: تمام اطلاعات بانک‌ها در زمینه خرید این سهام به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده شده، نهایتا تا ده روز دیگر به حساب آن‌ها برمی‌گردد.

این اتفاق در هفدهم خرداد ماه (ده روز بعد از مصاحبه معاون وزیر اقتصاد) رخ نداد و دوباره عباس معمار نژاد معاون وزیر اقتصاد در مصاحبه دیگری در بیستم خرداد ماه سال جاری اظهار داشت: تا پایان هفته گزارش‌های خرید یونیت‌های اولین صندوق واسطه گری مالی یا همان ETF نهایی می‌شود و اضافه واریزها و پول‌های بلوکه شده به حساب افراد برمی گردد. بنابراین مردم نگران پول مازاد بلوکه شده نباشند.

همچنین معمارنژاد در مصاحبه سوم خود در دوم تیرماه سال جاری با اشاره به آزادسازی اضافه واریزها برای خرید ETF گفت: بانک‌ها از هفته گذشته نسبت به آزادسازی اضافه واریزها اقدام کردند و احتمالا کارگزاری‌ها تا فردا اضافه واریزها برای خرید ETF را آزاد می‌کنند.

با پایان وعده سوم، باز هم الان بسیاری از مردمی که اضافه واریز برای خرید این واحدها داشتند هنوز نتوانسته اند به پول خود پس از یک ماه از پایان فروش این واحدها، برسند و این نقد جدی به دولت وارد است که چرا این گونه دیوار اعتماد را فرو می ریزد تا مردم رغبتی برای خرید واحدهای صندوق دوم و سوم ETF نداشته باشند. به هر حال این ایراد جدی در صندوق دارایکم باید برای صندوق های بعدی توسط دولت برطرف شود.

آیا دولت صندوق های ETF دیگری هم برای فروش دارد؟ این صندوق ها در چه زمانی به فروش خواهند رسید؟

دولت علاوه بر صندوق دارایکم، دو صندوق دیگر را نیز برای فروش پیش بینی کرده است که عبارتند از؛

  • صندوق سرمایه گذاری قابل معامله خودروسازی و صنایع فلزی

این صندوق شامل سهام باقیمانده دولت یا شرکت‌های دولتی در ایران خودرو، سایپا، شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه. تخفیف در نظر گرفته شده برای این صندوق ۲۵ درصد است.

  • صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صنایع پالایش و پتروشیمی

این صندوق شامل سهام یاقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران. تخفیف در نظر گرفته شده برای این صندوق ۲۰ درصد است.

با سود خوبی که صندوق اول برای خریداران داشته، حالا پرسش بسیاری این است که دولت واحدهای صندوق ETF دوم و سوم را چه زمانی خواهد فروخت؟

خبرها حکایت از آن دارد که دومین صندوق ETF در تیرماه سال جاری و سومین صندوق ETF نیز در مرداد ماه سال جاری برای فروش عرضه خواهند شد.

چه راهکاری در نظر گرفته شده است تا با عرضه این واحدها بورس با فشار عرضه رو به رو نشود و از سوی دیگر خریداران ضرر نکنند؟

راهکاری که برای این موضوع در نظر گرفته شده، این است که برای معاملات این صندوق بازارگردان در نظر گرفته شده است. این موضوع می تواند ریسک این صندوق ها را کاهش دهد؛ یعنی بازارگردان تلاش می کند، در صورتی که واحدهای صندوق در صورت قابل معامله شدن با اُفت قیمت مواجه شوند، از آن در راستای افزایش قیمت حمایت کند.

البته در این زمینه این پرسش مطرح است که اگر این واحدها با توجه به سودی که در این مدت نصیب خریداران کرده اند با صف های فروش سنگین مواجه شدند آیا بازارگردان باز هم قادر خواهد بود که در راستای حفظ قیمت اقدام به خرید این واحدها و جلوگیری از اُفت قیمت آن ها کند؟

موضوعی که شاید عدم یافتن پاسخی مناسب برای آن، قابل معامله شدن واحدهای صندوق را به تعویق انداخته است و همان گونه که در بالا ذکر شد، محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران با اشاره به مشکل بازارگردانی معاملات صندوق‌های ETF، این موضوع را دلیل تاخیر در قابل معامله شدن واحدهای این صندوق دانسته است.

به هر صورت به نظر می رسد اگر بازارگردان بتواند در این صندوق ها، وظیفه خود را به درستی انجام دهد، جای هیچ گونه نگرانی باقی نخواهد ماند.

در پایان پیشنهاد می شود که دولت از ایرادات موجود در صندوق اول درس بگیرد و برای استقبال های گسترده تر از صندوق های دوم و سوم، این ایرادات را تا حد امکان رفع نماید. همچنین به نظر می رسد اگر دولت بجای اینکه هر صندوق را به سهام یک گروه خاص (مثلا سهام گروه خودرویی یا گروه پالایشی) اختصاص دهد، از سهام گروه های مختلف در هر صندوق استفاده کند، استقبال بیشتری از سوی مردم خواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۳
لطفا یک اقتصاددان بی طرف و مسلط به علم اقتصاد و بورس بیاد بابت وضعیت بورس و اقتصادی کشوری که یکماهش ۱۲۰ در صد سود دارد ، واقعا درک نمیکنم و نمیتوانم تصور کنم چی کار کرد شرکت یا کارخانه یا بانک که در یکماه سود ۱۲۰ در صدی برده
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
فعلا تنها ابزاری که دولت برای روز گذراندان فکر می کند که دارد همین بورس است بلکه بتواند نقدینگی را کنترل کند. در دور اول از سود 28 درصد استفاده کرد و سیستم بانکی کشور را متلاشی کرد و در نهایت قیمت دلار و تورم سر به فلک گذاشت و حالا دارد بورس را متلاشی می کند تا بتواند دوره دوم را پایان دهد. . ولی هزینه نهایی را مانند همان سود موهوم بالای بیست درصدی بانکها را مردم ایران می پردازند . علی برکت الله
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
سلام دوست عزیز
در جواب شما عرض کنم که این سود نیست بلکه بازده این سبد
سهام در بازه زمانی یک ماهه است که در اثر تقابل عرضه و تقاضا قیمت مشخص می شود
سعی کردم خیلی خلاصه توضیح بدم اگر لازم به توضیح بیشتری داشتید در خدمت هستم
تورج
| Netherlands |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
البته این سود سهام نیست . قیمت سهام بالا رفته که اونم بدلیل پایین اومدن ارزش ریال هست . هیچکس منکر دستکاری در بورس نمیتونه باشه .
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
اول تورم دوم ما هنوز شرکت هایی داریم زییر ارزش ذاتی معامله می شوند و ما ارزش را می خریم تا قیمت به ارزش برسد
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
هر ساله دولت از رشد نقدینگی و تورم گلایه میکند در حالیکه خود مسبب آن است . یکی از حضرات اقتصاد دان بیاد و توضیح دهد که چرا هر ساله باید ما شاهد افزایش قیمت ها باشیم و تورم تا کی و کجا باید
باشد . ادامه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
سود ۱۲۰ درصد به خاطر تخفیفی بوده که موقع ثبت نام دولت به خریدارا داره.در واقع سهامش رو حراج کرده
چرا از فيش حقوقي من كارمند ماليات سريع كسر مي شود ولي اين سهامداران بورسي با سودهاي كلان ميلياردي يك ريال ماليات نمي دهند ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
مالیات میدهند . در هنگام فروش سهم مالیات محاسبه و دریافت می گردد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
از هر معامله بورس 0.5 درصد مالیات گرفته میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
کارمند محترم مالیات در هنگام فروش و خرید از هر معامله گرفته میشود
یک نصیحت :فکر کارمندی رو بزار کنار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
دوست عزیز هر معامله ای که در بورس انجام می شود بلافاصله مالیات آن کسر میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
دوست عزیز شما همین که سهمی را می فروشید چه سود کرده باشید چه ضرر نیم درصد مالیات پرداخت می کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
آیا جلوی ورود شما به بورس گرفته شده است؟؟؟؟؟؟آیا استرس و وقتی که بورسیها تحمل و میگذارند شما درک می کنید؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
در هر معامله مالیاتش رو میدیم.وقتی چیزی رو نمیدونی در موردش افاضات نکن....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
بیا تو بورس برادر
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
اگرسررشته ای ازبورس داشتی میفهمیدی که درهرفروش مالیات هم اخذ میشه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
وقتی راجع به چیزی اطلاعی ندارید ، باید پرس و جو کنید
هر سهامی به هرمبلغی که خرید و فروش میشود اتوماتیک 1.5 درصد کارمزد + مالیات بهش اضافه میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
چون هنوز سود . زیانشان معلوم نیست. هر چند از هر معامله بورسی 1.5 درصد به دولت میرسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
کی میگه مالیات نمی دن؟مالیات موقع فروش سهام کم میشه
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
شما هم می تونی تو بورس فعالیت کنی و ریسک این رو هم قبول کنی همین سود زیاد می تونی برعکس بشه تحمل زیان سنگین رو هم داری؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
برادر سرمایه را بیار تو بورس
مردم مراقب باشيد بورس بازي خطرناكي شروع كرده است
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
حسود هر گز نیاسود
من از طریق سایت بانک ملی خرید کردم از اول تیر هم تغییر ناظر زدم ولی هنوز نیومده تو پرتفوی اصلا معلوم نیست پول کجا رفته
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
میاد نگران نباش
امثال من نادان و احمق که خودمون تو زحمت انداختیم و سرمایه میلیاردی خود وارد بورس نکردیم زیاد اند کار کردن و زحمت کشیدن در ایران اشتباه محض است انسان ها مفت خور و راحت طلب موفق اند
من همون روز اول از کارگزاری دانایان خریدم نه تنها سهامی به من تعلق گرفت بلکه دو ماهه دو میلیون پول من بلوکه شده
باوجود تبلیغات شبانه روزی شواهد وقرائن نشان میدهد نابودی بورس بسیارنزدیک است
لطفا مسولان سیستم پرداخت مطالبات از طریق سجام را اجباری و راه اندازی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
لطفاً شرکت های بورسی را مجبور کنید که سود سهام را ارجاع به بانک ندهند و مستقیماً وارد شماره حسابی که در سجام ثبت شده است واریز کنند
...شما ثابت کن که بطور واقعی در حالی که بانک ها ضررده هستند چگونه دوبرابر شده است
دولت خیلی بی برنامه عمل کرده اینی هم که میگن 120 درصد رشد کرده اگه تو بورس بدترین سهام هم خریده بودیم یقینا حداقل این سود رو داشت. هنوز که هنوزه تو پرتفوی من نیومده یه سایتی چیزی هم نیست که ببینیم لااقل واسمون خرید شده یا نه؟
در کل خیلی بد بود
ما بازنده شما همه برنده
نوش جونتون
ان شالله پارکینگ منزلتون مملو از پراید بشه
چی میخواد بشه معلوم نیست اینهمه افزایش برای هیچ
بازارگردانی تا کی؟
اگر کنترل های لازم روی بورس نباشد بشدت مستعد انجام تخلف های ریز و درشت است این کنترلها در تمام دنیا توسط دولتها انجام میشود دولت ما که خودش شده سهام فروش و بعیده کاری کنه که به زیان خودش تمام بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
تا دیروز بورس نمیدونستی چیه
حالا خواستار کنترل بورس با استاندارد های جهانی هستی ؟؟؟ خب دو تا از این استاندارد ها بگو ببینیم
افزایش سرمایه ناشی از ارزیابی مجدد که این روزها در بورس باب شده است نشان می دهد که در ایران نرخ بهره وری بسیار پایین و از منابعی که در دست دارند بدرستی در مسیر سوددهی استفاده نمی کنند و مشکل دیگر این است که یک باگ در بورس وجود دارد که ارزیابی مجدد که در واقع هیچ اتفاق خاصی در شرکت ها رخ نمی دهد باعث تغییر بنیادی در تغییر قیمت سهام می شود
منطقی نیست بدون رفتار اقتصادی ۱۲۰ درصد سود بدهد به نظر دارند حساب سازی میکنند تا مردم را با اغوا و فریب جذب کنند !
مرگ صداقت و راستگویی در ایران خیلی وقت است صورت گرفاه است
به زودی همه چی معلوم میشه دولت کاری نمیکنه که اختیار اموالش از دستش دربیاید پس بورس داره زور آخر خودش رو میزنه و اینکه این رشد مسخره و عجیب شاخص بورس جای فکر داره ارزش سهام خیلی از شرکتها بالا تر از دارایی هاشون شده و این اصلا درست نیست. مراقب باشین
این صندوق دارا یکم درپرتفوی من نیامده ومعلوم نیست چقدسهم برام تعلق گرفته ازاضافه پولها هم خبری نیست باید ازکجاپیگیری کنیم
پایان بورس نورچشمی نزدیک است
اگه میزاشتیم بانک با۱۵درصدمیشد۳۰۰هزارحالا۱۲۰درصدسوددومیلیون وچهارصدهزارسود...
همه خوشحالن که بورس داره صعود میکنه. حتی خیلیا رفتن خونه فروختن و وام گرفتن آوردن تو بورس. دولت داره ایجاد نقدینگی میکنه و اقتصاد داغونمون رو داغون تر. معلوم نیست آخر و عاقبتمون چی میشه. شرکتای ورشکسته ای که حتی حقوق کارگراشون رو ندارن بدن سودای نجومی میدن. همه کار و زندگیشون رو ول کردن چسبیدن به سیستم دارن سود میکنن اونوقت کارگر بیچاره با اون همه زحمت روزی چندرغاز دستمزد داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
جادوی بازی بورس
وقتی هیچ کنترولی روی بورس نیست
همچین حرف ازسودمیزنه انگارالان توجیبمون وداریم خرج میکنیم.اصل پولمون معلوم نیس کجاس .خدایامن که دیگه نمیفهمم ایناچیمیگن اگه کسی میفهمه ترجمه کنه
اول شما تکلیف افرادی که صندوق دارا یکم را از طریق بانک خریدند حل بکنید بعد اقدام به بازگشایی ومعامله شود. ممنون
من هم سهام دارایکم را خریده ام ولی در پرتفویم موجود نیست همچنین سهام آریا را که دیروز برای لحظه ای در پرتفویم مشاهده کردم و بعداز ساعتی حذف گردید.
سلام به اون تهیه کننده اخبار البته سه روز مونده بود که گفت ک نصف قیمت به مردم واگذار می‌کنیم الان هم بورس ارزش واقعی شرکت دارا یکم رو اینقدر هر سهمش رو کرده کجای کار واسه ی عده دلال های خودرو و دلار نامفهوم هستش
اونهایی که میگن سود توی بورسه انگار اصلا تورم رادرک نکردن هر کدومتون که فکر می‌کنید خیلی سودآوره یک دارایی دلاری بفروشید بیارید تو بورس ببینم بازم میگید سود کردید، البته خطر سکته کردنش راهم بپذیرید.
بابا تور مه تورم.
پاسخ ها
ناشناس
| Ukraine |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
شاخص بورس یکساله ۶ برابر شده دلار نهایتا یک و نیم برابر خب دلاری ۳۰۰ درصد سوده اصلا ۳۰۰ درصد هم نه ۱۰۰ درصد مگه کمه؟؟ نباید تعصب داشت باید واقعیت رو دید حالا ممکنه در یک سال آینده برعکس بشه ولی چیزی که امروز اعداد و ارقام میگن سوده ترین بازار بورسه
شگرد اقایان همینه
دلار را ۵-۶ هزار تومان گران میکنند بعدش مسوولین میان پشت دوربین وتاکیدمیکنند که این گرانی موقت وگذراست !!! وتاکید میکنن که در بازار ارز سرمایه گذاری نکید بجاش سرمایه هاتونو ببرید به بازار سرمایه (بورس نورچشمی) !بلافاصله بعد چند ده میلیون دلارمیریزن توبازار و قسمت دوم سناریو انجام میشه و قیمت دلار هزارتومان میاد پایین حالا نوبت روزنامه های زنجیره ای هست که با فونت درشت تیترمیزنن« دلار ارزان شد»!!!
صداوسیما هم فورا رپرتاژ های خبری تهیه میکند و مصاحبه های حماسی وافتخارامیز مسوولین اقتصادی راپخش میکنند و قیمت دلار چندماهی در کانال جدید نوسان اندک میکنه تا نوبت نمایش جدید سریال افزایش و کاهش قیمت ارز برسه !!!
پاسخ ها
جعفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
چه فاید گفتن اینا ؟ باز میگن اگه احمدی نژاد بیاد گلستان میشه انگار ندیدیم اونم از این یکی ها بدتر کرد با اقتصاد ، بخدا اگه بخوان خیلی راحت مشکلات اقتصادی حل میشه مگه نمی بینیم کشورهای دیگه که تحریما چجوری دارن مملکتشان اونم نه با این همه ،
ثروت که ما داریم اداره میکنن ،
عجب شیر تو شیریه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
باید مثل شستا به صورت هلدبنگ یا همان گروه خودروی وگروه پالایش جدا بفروشه زمانش کم باشه باقبمت پایین ایتقبال بیشتری میشه
بیصبرانه منتظر سقوط تاریخی بورس وسکته سهامدارانش هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
متاسفم برات که از بدبختی دیگران خوشحال میشی
من خریدار این سهام پول لازم را به کارگزار بورس پرداخت کردم تا برایم خرید بشود. تا امروز که پولم در حساب کارگزار بوده نشانی از اقدام به خرید از طریق کارگزار صورت نگرفته. کسی هست بگوید که معنی این رفتار چی می دونه باشه؟
هیج راهی وجود ندارد یا باید بورس سقوط کند یا ریال سقوط کند
واویلا لیلی ،بورس رو دوس داروم خیلی
من توسط صندوق بازنشستگی سهام مالی یکم خریداری کردمچگونه مشخص میشود که من سوددارم که برام واریز شود
باسلام.بنده قصدخریدسهام قیمت مناسب رادارم بایدچیکارکنم؟لطفأراهنمایی کنید
باسلام همه ماروسرکارگذاشتن پولو گرفتن نه سهام معلومه نه سود نه ضرر ونه پول فعلا مردم ویلان وسرگردان هستن....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار