بازدید 9660
اقتصاد در گذر زمان

از «استعفای میلسپو رئیس کل دارایی ایران» تا «صعود طلای جهانی به بالای رکورد شش ساله»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۸۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴ 23 June 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

3 تیر 1323، «آرتور ميلسپو» رئيس كل دارايي ايران از مقام خود استعفا كرد ولي به درخواست مجلس شوراي ملي مجدداً مشغول به كار شد.

3 تیر 1330، «ريچارد سدان» نماينده شركت نفت انگليس و ايران اسناد و مدارك اين شركت را به خانه شخصي خود در تهران انتقال داد.

3 تیر 1335، طبق اطلاعی که خبرنگاران در این روز د‌‌‌‌رباره وارد‌‌‌‌ات گند‌‌‌م کسب کرد‌‌‌ند‌‌‌، مسوولان گفتند‌‌ قرار است به مد‌‌‌ت نامعلومی برای وارد‌‌‌ات گند‌‌‌م و آرد‌‌‌ از کشورهای خارجه مقررات تازه‌ ای وضع شود‌‌‌.

3 تیر 1350، محمدرضا پهلوي در مصاحبه با نشرية هندي بليتز تأكيد كرد: جزاير خليج فارس به ايران تعلق دارد و حدود 80 سال پيش هنگامي كه ايران داراي حكومت مركزي قدرتمندي نبود (توسط انگليسي ‌ها) از سرزمين مادري جدا گرديد.

3 تیر 1355، در این روز د‌‌‌ر جراید‌‌‌ اعلام شد‌‌‌ که بانک جهانی قرار است 250 میلیون د‌‌‌لار به صنایع پتروشیمی ایران وام بد‌‌‌هد‌‌‌.

3 تیر 1357، روزنامه كريسشن ساينس مانيتور نوشت مذاكرات ايران با آمريكا درباره خريد نيروگاه هاي هسته اي به سبب نبودن تضمين هاي ايمني به بن بست رسيد.

3 تیر 1384، دومين دور از نهمين انتخابات رياست جمهوري در ايران برگزار و دكتر محمود احمدي ‌نژاد ششمين رييس جمهور اسلامي ايران شد.

3 تیر 1391، رییس کل بانک مرکزی از تداوم توقف صدور مجوز برای تاسیس بانک در سال جدید خبر داد.

3 تیر 1393، آنکتاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: ایران در سال میلادی 2013، ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است که این رقم با افت ۳۵درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

3 تیر 1395، خبر استعفای علی صدقی، مدیرعامل بانک رفاه از طرف خبرگزاری‌ها به‌طور رسمی تایید شد. بر اساس این خبر این مدیر بانکی توسط وزیر عزل شدو مبلغ ۲۴۰ میلیون تومانی که به‌عنوان حقوق به وی پرداخت شده بود، به بانک مسترد شد.

3 تیر 1396، با تصمیم گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مبنی ‌بر تمدید تعلیق محدودیت اعمال ‌شده علیه ایران، لابی مالی ضد‌ایرانی شکست خورد.

3 تیر 1397، نمایندگان مجلس، با رای مخالف به لایحه «اصلاح بخشی از ساختار دولت»، تلاش یک‌ساله دولت برای ایجاد تغییر در ساختار خود را نافرجام کردند. این لایحه دولت که با هدف تفکیک وزارتخانه‌های «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت» و «ورزش و جوانان» به مجلس تقدیم شده بود، با وجود دفاع اسحاق جهانگیری نتوانست اجماع نمایندگان را کسب کند. نمایندگان این لایحه را دارای بار مالی دانسته و علاوه‌بر آنکه آن را مخالف برنامه ششم توسعه عنوان کردند، آن را در شرایط فعلی ضروری نیز ندانستند.

3 تیر 1398، قیمت طلا در بازار جهانی تحت تأثیر ملایم شدن مواضع سیاست پولی بانک‌های مرکزی و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی اندکی افزایش یافت و نزدیک به بالاترین رکورد خود در شش سال گذشته ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۴۰۲ دلار و ۵۰ سنت رسید.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار