دکتر عظیم ثابت در گفت‌وگو با بورس تابناک

پیش بینی روند بورس در هفته آینده / چه گروه‌هایی لیدر بازار خواهند بود؟ شاخص کل در پایان تابستان در چه کانالی قرار خواهد داشت؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بسیاری از مولفه‌ها بر اینکه شاخص کل در پایان شهریور در چه کانالی قرار داشته باشد تاثیر دارد. صنایع بانکی، پتروپالایشی، صنایع خودرویی و قطعات خودرو جزو صنایع خوب هستند.
کد خبر: ۹۸۵۴۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳ 19 June 2020

پیش بینی روند بورس در هفته آینده/ چه گروه‌هایی لیدر بازار خواهند بود؟ شاخص کل در انتهای تابستان در چه کانالی قرار خواهد داشت؟

تنها یک روز کاری دیگر برای بورس جهت به پایان رساندن فصل بهار باقی مانده است و با اتمام معاملات روز شنبه مورخه ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۹، بورس در روز یکشنبه کار خود را در فصل تابستان آغاز خواهد کرد.

به گزارش بورس تابناک؛ در حالی صدای قدم‌های تابستان شنیده می‌شود که بورس، بهار تقریباً سبزی را پشت سر گذاشت. با فاکتور گرفتن از اصلاح‌های شاخص کل بورس از ۲۳ اردیبهشت ماه تا ششم خرداد ماه، تقریباً شاخص کل بورس روند صعودی را در فصل بهار ۹۹ داشت.

بازدهی ۱۴۲ درصدی بورس در فصل بهار

شاخص کل بورس در پنجم فروردین ماه سال جاری روی ۵۰۸ هزار و ۶۶۱ واحد قرار داشت و درست از همین تاریخ روند صعودی خود را آغاز کرد. در ۲۳ فروردین ماه سال جاری بود که شاخص کل وارد کانال ۶۰۰ هزار واحدی شد. در این تاریخ، شاخص کل بر روی ۶۰۷ هزار و ۸۵۵ واحدی آرام گرفت.

شروع توفانی بورس در اردیبهشت ماه آغاز شد و شاخص کل توانست بعد از گذر از کانال‌های ۷۰۰، ۸۰۰ و ۹۰۰ هزار سرانجام در بیستم اردیبهشت ماه ابر کانال یک میلیون واحدی فتح شد و شاخص کل به یک میلیون و ۲۰ هزار و ۲۱۷ واحد رسید. شاخص کل بورس دو روز دیگر یعنی تا مورخه ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری به روند صعودی خود ادامه داد و سرانجام بر قله یک میلیون و ۴۷ هزار و ۷۶۳ واحدی ایستاد.

از ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری، روند اصلاحی شاخص کل بورس آغاز شد و این شاخص تا ششم خرداد ماه سال جاری تا کانال ۹۲۶ هزار و ۱۳۲ واحدی عقبگرد کرد.

از هفتم خرداد ماه دوباره روند صعودی بورس آغاز شد و در نهایت در ۲۷ خرداد ماه سال جاری، شاخص کل بورس بر قله یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۶۷۳ واحدی قرار گرفت.

در مجموع در فصل بهار و با فاکتور گرفتن از آخرین روز کاری بورس در فصل بهار (۳۱ خرداد ماه)، بازدهی بورس برای سرمایه گذاران ۱۴۲ درصد بوده است. این بازدهی در خرداد ماه سال جاری ۲۸ درصد و در هفته آخر خرداد ماه نیز ۳.۳ درصد بوده است.

روند بورس در فصل بهار چگونه بود؟

دکتر عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک در پاسخ به این پرسش گفت: به باور بنده و با اتکا با آمار و ارقام موجود، بازار سرمایه در فصل بهار سال جاری، تابناک ترین دوران خود را سپری کرد. وی ادامه داد: در 24 سال حضورم در بازار سرمایه، من تاکنون هیچ بهاری به این پررونقی برای این بازار ندیده بودم. ثابت افزود: دلیل این رونق نیز این بود که شرایط و پارادایم های سرمایه گذاری در کشور در حال تغییر است و حتما باید این شرایط و پارادایم های جدید تحلیل و در محاسبات لحاظ شود.

عظیم ثابت بورس شاخص کل سود سرمایه

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه گفت: یکی از اتفاقاتی که در سال ۹۹ رخ داد، به تاثیرات کرونا بازمی‌گردد. شیوع کرونا با همه اتفاقات منفی که برای اقتصاد به همراه داشت، توانست یکسری از بازار‌ها را برای سرمایه گذاری برجسته کند. یکی از این بازارها، بازار سرمایه بود و مردم و به خصوص قشر تحصیل‌کرده بیشتر در این دوران با بازار سرمایه آشنا شدند. بازاری که نیاز به حضور فیزیکی در آن کمتر است و افراد می‌توانند با اتصالی که با سامانه معاملات برخط ایجاد می‌کنند، معاملات را در هر جایی انجام دهند. همچنین معمولا سرمایه‌های کمتر از یک میلیارد تومان اقبال بیشتری به این بازار به دلیل سودآوری بیشتر دارند.

وی افزود: اتفاق دیگری که رخ داد این بود که بازار‌های رقیب، به اندازه بازار سرمایه جذاب نبوده، نیستند و نخواهند بود. من پارادایم سرمایه گذاری در کشور را در حال تغییر می‌بینم و فکر می‌کنم که مردم رفته رفته توجه بیشتری را به بازار سرمایه خواهند داشت. بازار سرمایه از لحاظ سودآوری و هیجانی که دارد، جذابیت‌های خاص خود را دارد. همچنین با سرمایه گذاری در بازار سرمایه، نیاز به درگیری تمام وقت در آن نیست. فرد می‌تواند سهامی را خریداری کند و برای مدت کوتاه، میان مدت و حتی بلندمدت نگهداری و از مزایای آن استفاده کند.

دکتر ثابت ادامه داد: اتفاق دیگر این بود که دولت تمایل داشت، نقدینگی سرگردان که می‌توانست در جامعه آثار مخربی داشته باشد، به سمت این بازار روانه شود. بخشی از این منابع اگر درست مدیریت شود می‌تواند به سمت تولید برود و از آن‌ها برای راه اندازی طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها استفاده بهینه شود. همچنین می‌تواند تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای بنگاه‌ها و حتی خود دولت انجام شود و تامین مالی از حالت بانک محور بودن خارج شود.

وی گفت: اتفاق بعدی بحث فروش واحد‌های صندوق ETF و تصمیم بر آزادسازی سهام عدالت بود که باعث شد، بورس به سمت ملی شدن پیش برود. نمونه بارز ملی شدن بورس هم همین پول‌هایی است که روزانه به سمت بازار روانه و این باعث شده است تا ارزش معاملات روزانه و بی سابقه به ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد.

ثابت همچنین افزود: پیش بینی من این است که اگر زیرساخت‌ها را بهبود ببخشیم، این روند صعودی بورس همچنان می‌تواند ادامه داشته باشد.

روند بورس در هفته جاری چگونه خواهد بود؟

دکتر عظیم ثابت در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: گزارش سه ماهه بیشتر شرکت‌ها بعید می‌دانم که به دلیل شرایط تحریمی، کرونایی و تورمی بودن فضای اقتصاد گزارش‌های قابل قبول و خوبی باشند. البته گزارش سه ماهه تعداد معدودی از شرکت‌ها قابل قبول و قابل توجه بوده است.

وی افزود: یک اتفاقی که معمولا در این فصل رخ می‌دهد و همچنین در تیرماه نیز ادامه می‌یابد، برگزاری مجامع شرکت‌هاست که می‌تواند سود نقدی برای سهامداران داشته باشد.

ثابت ادامه داد: من فکر می‌کنم با توجه به همه موارد مذکور و اخبار خوبی که پیرامون صنایع مختلف وجود دارد و اینکه بازار سرمایه همچنان از لحاظ استقبال در شرایط خوبی است، نمی‌توان نگرانی خاصی در مورد این بازار در هفته آینده داشت و بازار سرمایه روند رو به رشدی علیرغم همه افت و خیز‌ها خواهد داشت.

وی گفت: اینکه بازار چند روزی در نوسان باشد از نظر ما خوب است و این تغییر روند‌ها می‌تواند به کمک بازار بیاید. دلیل منطقی وجود ندارد که یک سهم یا کلیت بازار همیشه صف خرید و یا صف فروش باشد. این نوسانات در ماهیت و ذات بازار است.

لیدر‌های بازار در هفته آینده کدام گروه‌ها خواهند بود؟

ثابت در پاسخ به این پرسش گفت: صنایع بانکی، پتروپالایشی، صنایع خودرویی و قطعات خودرو جزء صنایع خوب هستند. در کنار این موارد، صنایع فلزی و معدنی با توجه به رشد دلار می‌توانند با استقبال خوبی مواجه شوند.

در آخر تابستان شاخص کل را در کدام کانال پیش بینی می‌کنید؟

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بسیاری از مولفه‌ها بر اینکه شاخص کل در پایان شهریور در چه کانالی قرار داشته باشد تاثیر دارد، اما من شاخص کل را با یک شیب ملایم رو به رشدی حوالی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا پایان شهریور پیش بینی می‌کنم.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
چه تبلیغی میکنید برای بورس. این یعنی سیگنال میدی همه چی تا آخر شهریور 30 درصد میره بالا خونه طلا دلار . در شرایط بدی که هستیم فقط دلار و طلا میتونن سرمایه قابل اتکایی باشن ملک در مرحله بعد و بورس آخر سر . سرمایتون رو در یکجا نریزید تقسیم کنید که ریسکتون بیاد پایین . طمع هم نکنید . زنده باد ایران
منطقی بود و مفید
جا داره اینجا عنوان بشه که جزابیت بازار سرمایه باید دو چندان بشه چون نقدینگی موجود در بازار سرمایه توی اصلاح دستوری بازار در ۴۵ روز گذشته ب سمت دلار و طلا و مسکن رفت آثارش مخرب بودن تا الان حمایتهای همه جانبه مستلزم ایجاد جذابیت هست
خداحافظ برجام
خداحافظ بورس نورچشمی !!!
سهام سرمایه گذاری وبوعلی طی شش ماه. آینده بازدهی 500% درصد خواهد داشت . قبل از خرید به سبد سهام هایش توجه کنید که بهای تموم شده آنها چقدر بوده والان چقدر است واینکه آنها سهام ها بازهم تو شش ماه آینده حداقل 2 برابر خواهد شد .
100 میلیون بخرید واواسط دی ماه 500 میلیون سود کنید
دلیل همه گرونی ها بورسه. شتر سواری دولا دولا نمیشه. نمیشه روزی 5 درصد سود تو بورس نذری بدی ولی فکر کنی هیچی تکون نمیخوره. دلار با این قیمت مفته. تا 40 هزار تومن جا داره.
در پایان تابستان بورس ۵ میلیون واحد را به راحتی زده و همه رفتیم در فضا!!!
شمارش معکوس برای نابودی بورس اغازشد
بااینگونه الفائات روانی نمیتوانید مانع از سقوط اجتناب ناپذیر بورس نورچشمی شوید
سلام

کاش این کارشناس توضیح می داد که P/E منفی بالای 100 برای بعضی از سهام یعنی چه؟ P/E شاخصی مهم در ارزش سهام است و به این معناست عدد بدست آمده در این کسر نشان از سال هایی دارد که سود سهم بتواند قیمت سهم را بپردازد. P/E برابر 20 یعنی اینکه بیست سال آینده باید سود راجمع کنی تا برابر قیمت سهم شود
اخوی میگی بازار سرمایه در بهار 142 درصد رشد کرده و آنقدر آش شور بوده که فردی مثل شما هم برای تابستان 25 درصد یا یک ششم بهار رشد پیش بینی می کند که اگر چه به نسبت کل اقتصاد چنین سود اوری غیر ممکن است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار