بازدید 12489
۲

جزئیات تلف شدن گورخر ایرانی در مهریز

علت تلف شدن یک راس گورخر ایرانی در منطقه کالمند بهادران مهریز، سخت‌زایی و شکل‌گیری جنین ناقص‌الخلقه اعلام شد.
کد خبر: ۹۸۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ 15 June 2020


به گزارش تابناک، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد اعلام کرد: ۱۴ خرداد ۹۹ یک رأس گورخر ایرانی ماده در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران (تل شکارگاه) مشاهده شد که بخشی از جفت حیوان بیرون بدن قرار داشت.

در بررسی‌های مشورتی کارشناسی از دامپزشک، حوزه فنی و محیط‌بانان اعلام شد به احتمال زیاد گورخر مزبور زایمان کرده و جفت حیوان بعد از مدتی دفع خواهد شد.

پس از آن در پایش‌های انجام‌شده، گورخر مذکور مشاهده نشد. به نظر می‌رسید گورخر در یکی از رودخانه‌های محدوده پناه گرفته است، زیرا گورهای ماده در فصل زایمان از گله اصلی جدا می‌شوند و مکان های امن‌تر مانند رودخانه‌ها و دره‌ها را برای زایمان انتخاب می‌کنند. آن‌ها چند روزی را برای حفاظت از گور تازه متولد شده در آنجا می‌مانند.

براساس این گزارش، پایش و رصد همه رودخانه‌ها و دره‌ها به دلیل وسعت زیاد محدوده امکان‌پذیر نیست؛ از طرفی، پایش و رصد در فصل زایمان گورها باید به ترتیبی انجام شود که از ایجاد تنش و ناآرامی و وارد شدن استرس به سایر اعضای جمعیت و به‌ویژه ماده‌ها جلوگیری شود.

با این وجود، تلاش‌های مأموران اجرایی برای یافتن گورخر یاد شده ادامه یافت. علاوه بر آن دو روز متوالی، تیم اعزامی اداره کل نیز در محل حضور داشتند. همزمان رایزنی با دامپزشک معتمد سازمان نیز صورت گرفت.

در نهایت پس از این که ماموران، گورخر مزبور را در طبیعت منطقه کالمند بهادران پیدا کردند، سریعا تیم اداره کل شامل دامپزشک و کارشناسان فنی در محل حاضر شدند، اما گور تلف شد.

بررسی و کالبدشکافی لاشه توسط دامپزشک اداره کل نشان داد علت مرگ، شکل‌گیری جنین ناقص‌الخلقه، حالت قرارگیری غیرطبیعی جنین و درنتیجه، سخت‌زایی گور بوده است.

مساله شکل‌گیری جنین‌های ناقص‌الخلقه، به درون‌آمیزی جمعیت و مشکلات ژنتیکی ارتباط دارد و در مورد گونه‌های در معرض خطر مانند گورخر ایرانی که کاهش جمعیت شدید داشته‌اند، بسیار محتمل‌تر است.
در چند روز گذشته، برخی از کانال‌های خبری، علت مرگ گورخر یادشده را سهل‌انگاری مسئولان محیط زیست اعلام کرده بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
تلف شد یا تلفش کردن؟!
با سلام. من تخصصی توی دامپزشکی ندارم ولی فکر نمیکنم این چیزی ک گفتین معنیش غیر از سهل انگاری بوده باشه. کسی که دامپزشکه یا خودش رو متخصص محیط زیست میدونه مطمئنن همون اول با دیدن حیوان توی اون وضعیت ک توضیح دادین به جای به امید خدا رها کردنش باید میرفت پیگیری میکرد و کمی احتمال خطر رو میداد. البته این منوط به اینه که یک اون آدم دانش این کار رو داشته باشه و دو اینکه خودش رو ب شغلش متعهد بدونه، شک ندارم هیچکدومش نبوده توی این مورد ناراحت کننده.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی