بازدید 30604
بلومبرگ نوشت

تنها راه تنفسِ ایران در شرایط تحریم و کرونا چیست؟

برای اولین بار در تاریخ مدرن ایران در سال ۲۰۱۹-۲۰، درآمد‌های صادراتی غیرنفتی به ارزش ۴۱ میلیارد دلار از صادرات نفتی پیشی گرفت. تقریبا نیمی از این صادرات غیر نفتی مربوط به کالا‌های تولیدی است؛ یعنی کارخانه‌های ایران دو برابر بیشتر از چاه‌های نفتی ایران درآمد داشته اند.
کد خبر: ۹۸۴۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 15 June 2020

تنها راه تنفسِ ایران در شرایط تحریم و کرونا چیست؟

بین الملل تابناک: اوایل این ماه محمد باقر نوبخت در مجلس گفت، از این پس نفت از برنامه ریزی‌های کشور کنار گذاشته می‌شود. البته ایران گزینه چندانی هم ندارد و از فروش نفت و فراورده‌های نفتی در سال ۲۰۱۹-۲۰ تنها ۸.۹ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. این عدد نسبت به اوج درآمد‌های نفتی ۱۱۹ میلیارد دلاری در یک دهه‌ی گذشته، بسیار ناچیز است.

خبرگزاری بلومبرگ در همین رابطه نوشت: برای اولین بار در تاریخ مدرن ایران در سال ۲۰۱۹-۲۰، درآمد‌های صادراتی غیرنفتی به ارزش ۴۱ میلیارد دلار از صادرات نفتی پیشی گرفت و تقریبا نیمی از این صادرات غیر نفتی مربوط به کالا‌های تولیدی است؛ یعنی کارخانه‌های ایران دو برابر بیشتر از چاه‌های نفتی ایران درآمد داشته اند.

هرچند فشار تحریم‌ها به کاهش ۷ درصدی در صادرات غیرنفتی منجر شده، این درآمد‌ها همچنان در اوج تاریخی خود قرار دارند. کالا‌های مصرفی و تولیدات صنعتی به سرتاسر خاورمیانه و همچنین به چین، روسیه و اروپا صادر می‌شوند.

تولید، مهم‌ترین عامل اشتغال است. در بین ماه‌های مارس ۲۰۱۸ و دسامبر ۲۰۱۹، بخش تولید توانست ۴۷۲ هزار شغل ایجاد کند. این تعداد شغل بیش از ۳۱۵ هزار شغلی بود که در سه ماهه‌ی پس از اعمال دوباره‌ی تحریم‌ها از بین رفته بودند.

محوری بودن بخش تولید در حمایت از اقتصاد نیز از داده‌های رشد ناخالص داخلی ایران پیداست. به رغم آنکه بخش نفت به اندازه‌ی ۳۵ درصد در سال ۲۰۱۹-۲۰، کوچک شده، بخش تولید تنها ۱.۸ درصد منقبض گشته است. بخش تولید ایران تنها در سه ماه‌ی پایان سال، ۲.۴ درصد رشد داشت.

با این حال، بزرگ‌ترین کسب و کار‌های صنعتی ایران همچنان حال و روز خوبی ندارند. بخش خودرو و فولاد به لطف مدیریت‌های ناکارامد دولتی، ضربه‌ی سختی از سمت تحریم‌ها خورده اند. آن‌ها با افزایش قیمت و کمیابی مواد اولیه‌ی روبرو هستند. بخش خصوصی و کسب و کار‌های کوچک که به تولید محصولات غذایی، محصولات خانگی و پوشاک مشغول به کارند، عقب ماندگی شرکت‌های دولتی را جبران کرده اند.

ویروس کرونا چالش جدیدی برای بخش تولید ایران بود. بهبود ملموس اقتصاد ایران به خاطر قرنطینه‌ی ملی، بسته شدن مرز‌ها و مداخله در تجارت، متوقف شد. طبق گزارش اتاق بازرگانی ایران، تولید کنندگان بخش خصوصی در یک ماهه‌ی پس از کاهش قرنطینه‌ی ملی کار خود را از سرگرفتند. هرچند همه گیری کرونا به شدت قیمت‌های نفت را متاثر کرده، درآمد‌های نفتی همچنان برای اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردارند.

از این روی، ایالات متحده ممکن است درصدد تنگ کردن حلقه‌ی تحریم‌ها باشد. در ماه ژانویه، کاخ سفید دستور العمل‌های تازه‌ای صادر کرد که در آن بخش‌های ساخت و ساز، معدن، تولید یا حتی بخش منسوجات ایران را هدف قرار می‌داد. در این صورت گشایش‌های اقتصادی در دوران پسا کرونا نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۵۶
دولت شرط داشتن کارت بازرگانی برای صادرات را بردارد، و برای صادرات اشخاص حقیقی سقف مبلغی تعیین کنه، مثلا معادل 200 میلیون در سال اشخاص حقیقی امکان صادراتی داشته باشند و لحاظ نمودن شرط بازگرداندن ارز حاصل از صادرات از طریق صرافی ها و یا بانکها... فرض کنید یک شخصی با سرمایه اندک خودش بازاریابی برای صنایع دستی ایرانی کرده و خریدار در خارج داره، بدون نیاز به کارت بازرگانی باید بتواند صادراتش رو انجام بده و ارز حاصل رو از طریق صرافی یا صرافی بانکها برگرداند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
من که دارم خفه میشم از این زندگی چرا ما رو گنج نشستیم باید در این فلاکت زندگی کنیم بخاطر یه عده که خودشونو بچه هاشون در اروپا امریکا در ناز نعمت زندگی میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
خب دردسرش زیاده. اگه لازمته شرکتهای بازرگانی زیادی اینکارا با یه درصد کم انجام میدن
"تقریبا نیمی از این صادرات غیر نفتی مربوط به کالاهای تولیدی است. یعنی کارخانه های ایران دو برابر بیشتر از چاه های نفتی ایران درآمد داشته اند. "
آقا دروغی بگویید که بشود باور کرد. این درآمد تنها از صادرات تولیدات کشاورزی و مواد غذایی است که در واقع بجای آنکه شکم اطفال گرسنه کشور را سیر کند فقط بخاطر تهیه ارز به شکم ثروتمندان عرب همسایگان سرازیر شده و به ازای آن قیمت مواد خوراکی افزایش وحشتناک یافته و باعث رنج و زحمت قشر زحمت کش جامعه اعم از کارگر و کارمند حقوق ثابت گردیده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
حقوق صد دلاری به کارگر بده و دویست دلار هم به مهندس معلومه که کارخونه سود ده میشه، برده ها حق و حقوق بیشتری دارن تا ما. حقوق کارگر باید سه هزار دلار باشه مثل همه جای دنیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
دلیل واصح اولویت صادرات مواد عدایی به کشورهای همسایه ، دقیقا بالا رفتن دو تا ۵ برابری قیمت اقلام خوراکی
از سبزی و میوه و گوشت و تخم مرغ و ماهی
تا حبوبات و برنج و چای و سایر اقلام میباشد
اولویت اصلی باید تامین مواد غذایی برای مردم در داخل،
با تقسیم عادلانه مواد غذایی بصورت کوپنی
مشابه زمان جنگ تحمیلی میباشد
که جهت جلوگیری از شیوع و گسترش گرسنگی و سوء تغذیه اکثریت مردم باید سریعا اقدام گردد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
مشکل شما چیه؟ صادرات شود یه نقی می زنید نشود می گید دیوار کشیدید. اگر به چشم آبی ها می دادن مشکلی نداشت؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
شماهای که این همه تنفر از چشم ابی ها دارید وضع مملکت به اینجا رسوندید مطمنم یا پاسپورت اروپا و امریکا رو دارید یااونجا هستید نمونش قاضی 500
متاسفانه نه مدیریت و نه کلاس صادراتی داریم و تنها کشوری هستیم که به اسم تولید داخلی فقط مردم خودمان را استثمار می کنیم
بلومبرگ هم احتمالا سفارشی و با دریافت حق الزحمه اگهی تحت عنوان مقاله همان امار دولت ایران را منتشر کرده. در این مقاله اصلا اشاره نشده که60 درضد 41 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی عملا صادرات نفت و گاز و مشتقات نفتی است. مثلا صادرات قیر یا گازهای مایع و مواد پتروشیمی را در ستون صادرات غیر نفتی زده اند که بیشت از 20 میلیارد دلار در سال گذشته بوده. از انطرف حتی صادراتی که به نظر نفتی نمی رسد مانند فولاد و سیمان و حتی مرغ و تخم مرغ و لبنیات و بستنی و دارو... مثلا به عراق که بخش بزرگی از صاردات ایران بوده همه ادامه صادرات نفت است. وقتی 90 درصد دان مرغ و داروها و مکمل های دامی و وسایل بسته بندی لبنیات و مواد اولیه دارو و چوب بستنی و حتی کنستانتره انواه اب میوه از خارج و با یارانه سنگین دولت و از ناحیه صادرات نفت تحت عنوان کالاهای اساسی تامین می شود یعنی عملا تولیدی وجود ندارد و هر چه هست همان تغییر شکل نفت به این اقلام است. حالا که دولت تحت فشار کمبود دلار نفتی مجبور شده خیلی از این اقلام را با ارز نیمایی اختصاص دهد باید دید ایا باز هم صادرات غیر نفتی مانند مرغ و تخم مرغ و بستنی و لبنیات و دارو در ایران ارزانتر از ترکیه و پاکستان تولید می شود که بتواند رد بازار عراق و افغانستان با تولیدات ترکیه و پاکستان رقابت کند؟! ایا با ارزان شدن مواد پتروشیمی و مشتقات نفتی بعد از کرونا باز هم صادرات مثلا غیر نفتی ایران رشد می کند؟ ایران فقط پسته و زعفران و فرش و کمی سبزیجات و جالیز صادرات دارد که با توجه به هزینه حمل و نقل که باز با یارانه سنگین نفتی تامین می شود حتی انها هم دیگر مانند گذشته بازدهی بدون نفت ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
یاد ان کار افرین نمونه که در برنامه اقای حیدری مورد تقدیر قرار گرفت به خیر.. صاخب فلان برند معروف ماکارونی که ارد مصرفی کارخانه خود را از ارد یارانه دولتی می گرفت ولی محصول ماکارونی خود را به قیمت حتی گرانتر از جهانی در داخل به خلق الله غالب می کرد و حتی جوایز صادراتی هم می گرفت. ارد دو تومنی را صد تومن می فروخت!
برای این موارد مسئولان باید زمانی فکر می کردند که چند میلیون بشکه نفت در روز با قیمت بالای 100 دلار صادرات داشتیم اگر 20 سال قبل خودروسازها خصوصی می شدند و بازار رقابتی می شد حالا به جای قرعه کشی فروش از صادرات خودرو ارز آوری داشتیم و ............. 95 درصد مقصر این وضعیت و تورم مسئولان هستند
متاسفانه ایران چیزی به نام تولید واقعی و در نتیجه صادرات واقعی و با مزیت ندارد. تنها قلم صادرات واقعی ایران در قرن بیست و یکم و در دنیا رقابت همان نفت و گاز است که انهم بعد از تحریم و کرونا به شدت کاهش یافته. مرغی و تخم مرغ و دارو و دامی که 95 درصد دان مرغ و کنجاله و علوفه و مواد اولیه دارو و... ان از خارج و با درامد نفت و یارانه سنگین به این موسسات تماما ضرر ده و متولیان متمول انها اختصاص می بابد تولید و صادرات نیست بلکه پرت سرمایه نفت ایران و ملت ایران است. موسسات سیمانی که با گاز و برق و کازوئیل تقریبا محانی و اعتبارات سنگین بانکی که عموما هم باز پرداخت نمی کنند و سیمان خود را کمی ارزانتر از ترکیه به عراق صادر می کنند همش ضرر است. بروید از متخصصان وزارت راه بپرسید که بابت این صاردات کارخانه ها مثلا تولید سیمان چه اندازه به شبکه حمل و نقل کشور و زیر ساختها ی راههای کشور هزینه سنگین استهلاک تحمیل می شود که چند برابر ارزش افزوده ای است که این مثلا کارخانه های سیمان برای اقتصاد ایران دارند. همین هاست که متوجه می شویم چرا کشور ما این همه تورم دو رقمی و سه رقمی و برای دهها سال دارد و معیشت و سفره مردم ان هر روز کوچکتر می شود ولی چند درصد از صاحبان مثلا این تولیدها قارونهای زمان شدند. هم کل ارزش کارخانه سیمان و لبنیات و مرغداری و... را از بانکها وام گرفتند و پس نمی دهند و هم اقلام اساسی تولید را با نرخ یارانه از دولت و پول نفت می گیرند ولی تولید خود را گرانتر از بازار جهانی به مردم ایران می فروشند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
چرا امریکا یا المان قدرتهای اقتصاد جهانی هستند و دهها سال دیگر هم خواهند ماند؟ فقط به همین نمونه مرغ توجه کنید. تمام مرغ و تخم مرغ خود و صادرات را در خاک خود تولید می کنند. ذرت دانه ای واکسن و پودر استخوان و داروهای دامی و ماشین الات تولید تجهیزات مرغداری و کمباین و تراکتور و لاستیک وادوات تولید در زمینهای ذرت و دانش مربوط به بهبود کیفیت و کمیت تولید و تجیهزات خط مرغداری تخم گذار و ... از الف تا ی در خاک خودشان تولید می شود تمام خطوط و محصولات تولیدید دیگر هم همین وضع هست. خوب . چنین اقتصادی زوال ندارد. حداقل نه برای چند ده سال اینده و تا زمانیکه دانش بنیان و علم محور و شایسته سالار هستند
دوشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۱۱:۲۵
دلار (اسکناس) ۱۸۲۰۰
دلار (حواله) ۱۸۶۰۰
سکه ۷۷۰۰۰۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
دوشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۱۹:۳۶
دلار ( اسکناس) ۱۸۴۰۰
دلار (حواله) بالای ۱۹۰۰۰ ناقابل !
سکه ۷۷۵۰۰۰۰
میشه لینک اصل مقاله رو بزارین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
اون چند تا نظری که در این قسمت با پرچم آمریکا و با فاصله زمانی کمی در این قسمت فرستاده شد رو تو نوشتی؟اگر اینطوره واقعا علت اصلی اونقدر پیگیریت برای نظر دادن در این قسمت چی بود؟
تا زمانی که راه تنفس مسئولین و خانواده هایشان باز است و فقط راه تنفس مردم عادی کوچکتر می شود اراده ای برای تغییر وضعیت نخواهد بود
این فقط یک آماره

تمام محصولات پتروشیمی ها از قبیل بنـــــــــــــــزین و میـــــعانات گازی و... جــــز صادرات غیـــــر نفــــــتی توی آمار می آید

الکی آمارسازی نکنید
تو عرصه اقتصاد واقعا حرفی برای گفتن نداریم

اقتصاد نه تنها فلجه ، بلکه از حالت بیماری و سرطان به کـــــــما رفته است
تو عرصه اقتصاد واقعا حرفی برای گفتن نداریم

اقتصاد نه تنها فلجه ، بلکه از حالت بیماری و سرطان به کـــــــما رفته است
تو عرصه اقتصاد واقعا حرفی برای گفتن نداریم

اقتصاد نه تنها فلجه ، بلکه از حالت بیماری و سرطان به کـــــــما رفته است
وقتی طرف با مدرک لوازم خانگی 20 سال معاون اجرایی قوه قضاییه بوده. تو خود بخوان حدیث....

هیچ کسی سر جاش نیست

اقتصاد هم از این بدتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
الان مثلا مدرک روحانی خیلی به مارش مربوط هست؟>
این آمار و اخبار بسیار امیدوار کننده است ولی مواظب باشیم که دشمنی که با آن رو در رو هستیم کمر به نابودی کشور ما بسته و لازم نیست هر خبری را اعلام کنیم. هر چند که دادن روحیه و امید به مردم بسیار کار سنجیده است ولی هر اطلاعاتی را نباید بروز داد. کافیست مسؤولین عزیز و وابسته های آنها لطف کنند فساد نفرمایند کشور ما شاید بهترین آینده را داشته باشد.
علت رشد نکردن اقتصاد ما وجود و تزریق پول کثیف و آلوده و دارای شبهه در اقتصاد و بانکها بعنوان پمپاژ کننده این پولها به شریانها و تمامی رگ ها و مویرگ‌های اقتصادی جامعه است تزریق این پولها بعنوان خون کثیف و بیماری زا اقتصاد ایران را تباه میکند بروید تحقیق کنید که در ژاپن چگونه جلوی ورود پولهای کثیف به اقتصاد ژاپن از طریق نرم افزارهای پیچیده الکترونیکی و و ضع قوانین سخت و اجرای دقیق آن گرفته میشود ...و چگونه اجازه دادن ربا به بانکها داده نمیشود زیرا میدانند که ربا بعنوان منشأ پول کثیف اقتصاد ژاپن را نابود میکند ... حال چرا در کشور اسلامی ما این مسائل بزرگ که در قرآن بعنوان اعلام جنگ با خدا قلمداد شده است هیچگاه حل نمی‌شوند ؟!!...ما نیازمندایجاد یک فیلتر شفاف کننده منشأ پول و جلوگیری از ورود پولهای آلوده به اقتصاد جامعه هستیم این نظام شفاف پولی کاملا بومی است و ربطی خارج ندارد ...
تنها راه تنفس کنار گذاشتن منافع شخصی و دوستی با دولتها و قلم کردن دست و پای دزدهاست
شعار و ارایه آمارهای اینچنینی دوای درد ملت رنج کشیده نیست. خواب آلودگان بزودی تاوان عملکرد خود را خواهند پرداخت.
عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد.
تحریم کالای چینی و حمایت از کالای تولید داخل
مگه چینی ها مارو تحریم نکردن مگه توی شورای امنیت علیه ما رای ندادن؟
باید دستمزد کارگر ایرانی را با کارگر چینی مقایسه کرد تا علت صادرات غیر نفتی مشخص بشه
این البته به معنای رشد تولیدات غیرنفتی نیست به معنای کاهش شدید درآمدهای نفتی است. نتیجه اینکه عملا سال گذشته کشور درآمد چندانی از صادرات نداشته است. الان با دولت فقیر و ملت فقیرتر مواجهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
دمت گرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
منظورش از رشد درآمد نفتی در این خبر مگه الزاما مثلا نسبت درآمدهای نفتی به غیر نفتی بود؟
دوشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۱۳:۰۵
دلار (اسکناس) ۱۸۲۵۰
دلار(حواله) ۱۸۶۵۰
سکه ۷۷۵۰۰۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
کامنتت بذارم به جای ایه یاس فکری کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
من فقط اطلاعرسانی میکنم ونرخهای« واقعی» رااعلام میکنم فکروراهکار رابایدمسوولین بکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
دوشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۱۹:۳۶
دلار ( اسکناس) ۱۸۴۰۰
دلار (حواله) بالای ۱۹۰۰۰ ناقابل !
سکه ۷۷۵۰۰۰۰
وقتی بزرگترین صادرات ما که همه دنیا بهش نیاز دارند (نفت) به همین راحتی تحریم میکنند و هیچکس حتی دوستان ایران هم جرات نداند بخرند مسلما فرش و پسته و سایر اقلام که که بیشتر تفننی هستند یا سایر کشورها براحتی تولید میکنند را راحتتر تحریم میکنند بدانید آخرش هم پیاز را میخوریم هم کتک را وهم پول را میدهیم .
وقتی بزرگترین صادرات ما که همه دنیا بهش نیاز دارند (نفت) به همین راحتی تحریم میکنند و هیچکس حتی دوستان ایران هم جرات نداند بخرند مسلما فرش و پسته و سایر اقلام که که بیشتر تفننی هستند یا سایر کشورها براحتی تولید میکنند را راحتتر تحریم میکنند بدانید آخرش هم پیاز را میخوریم هم کتک را وهم پول را میدهیم .
قیمت واقعی دلار مقدار نقدینگی که امروز اعلام شد ۲۴۰ هزار میلیارد تومان تقسیم بر در آمد دلاری بانک مرکزی که ۸ میلیارد جهانگیری گفت بابت نفت و ۴۱ غیر نفتی میشه حدود ۵۰ میلیارد عدد ۴۸ هزار تومان قیمت واقعی دلار امروز حالا قبول کنیم نکنیم شده یا نشده به فرمول مورد تایید اقتصاددانان جهان ربطی نداره
آیا از وضعیت زندگی مردم خبر دارید ؟؟؟؟
آیا روا است خانواده ایی نان و پنیر هم نتواند بخورد؟؟؟؟؟
قبلا نان و ماست و سبزی یا پنیر برای تغذیه امکان پذیر بود !!!!
آیا دچار عذاب وجدان نشده اید هنوز ؟؟؟؟
آیا نمی دانید خانواده هایی هستند که در وضعیت اسفناک و غیر قابل باور زندگی می کنند؟؟؟؟
حتما نباید زلزله و سیل بیاد که کانکس و چادر بدهید
اگر سریعا کانکس و چادر های بزرگ در اختیار مردم تمام شهرها برای اسکان قرار ندهید
خدا به زودی سیل و زلزله ایجاد خواهد کرد
درود بر صابخانه ای که مستاجرش را شرمنده کرد
و نه تنها اجاره را بالا نبرد بلکه کمتر کرد
اما به دلیل گرانی مواد غذایی ، کرایه و ...
که در ذهن نمی گنجد خانه را خالی کرد و رفت کنار پارک زندگی کند
امکان اجاره خانه وجود ندارد
امکان گرم شدن در زمستان نیست ؟
دست مامور گازی که در زمستان گاز بندگان خدا را قطع کرد درد نکند
دست مامور برق درد نکند که در تابستان برق را قطع
می کند
دست مامور آب که تهدید به قطع آب کرد درد نکند
سلام خدا بر امام حسین که اسمش را بردن ومامور آب آب بنده خدا را قطع نکرد


کانکس خیلی خوبه
چادر خیلی خوبه
کاش کل دشت های ایران پر بشه از چادر و کانکس
تا اگر سازمان حقوق بشر دلش نسوخت برای مردم
دولت و وزیران که درایت و دلسوزی عمیقی نسبت به مردم دارند دلشان آرام بگیرد که خدا را شکر مردم اسکان گرفتند
پیشا پیش از دولت و مسئولان برای هدیه کانکس و چادر به مردم غیر زلزله زده و سیل زده که صرفا دچار فقر زدگی شده اندکه چیز خیلی مهمی نیست !!! تشکر می کنم
اگه بیشتر بگم شاید قلبم دیگه کار نکنه و دق مرگ شوم به خاطر مردم با عرض پوزش شما که راضی نیستید که یک هم وطن بمیره
فقط جان هر کی دوست دارید به فقر زده ها چادر و کانکس بدهید
و دشت و شهر ها را پر از چادر کنید
متاسفم برای امریکا با نا مردی مردم رو علیه کشور خودشون داره تحریک میکنه
ننگ از این بالا تر با این دولت ترامپ مذاکره کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
چرا یک عده به این نظر منفی دادن؟درسته که در داخل کشور مشکلات بسیاری هم وجود داره ولی دلیل نمیشه که فشارهای بسیاری که آمریکا علیه ایران انجام داد رو نادیده گرفت.
تحریم به تنهایی عامل اصلی و مشکل اقتصاد ایران نیست بلکه چندین دلیل عمده نیز وجود دارد که میتوان گفت دلایل دیگر هم به همان میزان اثر گذار هستند .(البته این نظر شخصی بنده میباشد.)
1-وابستگی طولانی ایران به نفت
2-وابستگی ذهنی بیشتر مسئولین تصمیم گیر به خارج از ایران که امروز بلای جان صنعت و تولید است .در بخشی که من کار میکنم مهندسی هست که شوربختانه هدایت چندین پروژه را در دست دارد که ایشان اصلا اعتقادی به تولیدات داخلی ندارد و بارها شاهد این موضوع بودین که کالای غیر مرغوب فلان کشور که هیچ شناسنامه ای ندارد به کالای ایرانی شناسنامه دار و گارانتی دارد ترجیح میدهد و این نوع مدیریت از ترامپ هم بدتر است.
3-توجه نکردن به توان صنعتگران داخلی و خصوصاً جوانان دانشگاهی و با تجربه که اگر چنین اعتمادی بوجود بیاید حتما میتوان شاهد پیشرفتهای شگرفی بود .
4-مدیریت سنتی و افراد مسن که الحق بیشتر آنها باتجربه هم هستند ولی تجربه کاری به تنهایی راهگشا نیست , تعدادی از مدیران رده بالا را میشناسم که تسلط کافی حتی به کامپیوتر ندارن و فقط حمل کننده نوت بوکهای خود هستند و برای دکور روی میز میگذارند و تنها کاری که بلند از صفحاتی که قبلا در تول بار برایشان ذخیره کرده اند استفاده میکنند , باید به ایشان اطمینان داد که شما همچنان یکی از مدیریانی هستی که شرکت به شما نیاز دارد ولی باید بیشتر اختیارات را به جوانان واگذار کنی و خود هم سعی کنی به دانش IT مسلط شوی.
5-مجلس,دولت و ق ق سه ضلع پیشرفت هستند که به تازگی ق ق الحق کاهای خوبی در رابطه با فساد شروع کرده و مجلس هم که جوان و تازه نفس هست و دولت هم که بدش نمی آید پیشرفتی در کارهای اجرائی داشته باشد پس با عنایت به موارد ذکر شده شایسته و واجب است که در این برهه از تاریخ تمامی گروهها و احزاب دست در دست هم پشت سر ولایت فقیه موانع را برداشته و انقلاب صنعتی و تولیدی رقم بخورد .
6-بخش خودرو میتواند پیشران دیگر صنایع باشد , متاسفانه همان نگاه به بیرون و شاید بهترین برای آن "عقده حقارت" است که مدیران بخش خودرو مه خود این صنعت را دارند و نه اجاره میدهند دیگر ارکان به کمک آنها بیایند , شاید نیاز به تکرار نباشد ولی وقتیس جوانان این مملکت بهترین صنایع نظامی را شکوفا و مدرن درست کرده اند واقعا خجالت آور و شرم آور است که مردم برای خرید خودرو این همه بامشکل روبرو بشوند.
7-بخش ساختمان بدون شک میتواند اقتصاد داخلی را متحول سازد , با وجود توصیه بسیاری از اقتصاددانان و افراد با تجربه به راه اندازی ساخت و ساز ولی همچنان میبینیم که این بخش از اقتصاد همچنان لنگ میزند و متاسفانه این بی توجهی باعث شده که زانوی بی رحم کرایه های نجومی برگردن مستاجران و بی خانه ها سنگینی کند و بخش زیادی از درآمد حانوارها را ببلعد.
8-بانکها دیگر از یک مشکل گذشته و امروزه در حال تبدیل شدن به سرطانی بدخیم شده اند و تا میتوانند از حرفه اصلی خود دور شده اند و رو به بنگاه داری و دلالی آورده اند و اگر فکری برای اینها نشود همچنان بخشی از اقتصاد از جانب همین بانکها خواهد خورد .
9-بازار سرمایه را شاید بتوان بهترین محرک تولید و صنعت نامید و اگر درست مدیریت شود حتما و قطعا میتواند به کمک اقتصاد بیاید و از سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازارهای مخرب جلوگیری کند ولی شوربختانه گاها شاهد هستیم که همین بازرار هم از گزند افراد ناآگاه مصون نمی ماند و با اظهارنظرهای نسنجیده مردم را فراری میدهند و همین نظرات مخرب مثل ویروس کرونا چند روز بهد تثر خود را روی دلار و مسکن میگذارد , در نمونه اخیر دیدیم که با طرح مالیات برعایدی سرمایه از طرف شخصی که اصلا صلاحیت اقتصادی نداشت بازار سرمایه ما را تحت شعاع حود قرارداد.
در خاتمه عرایضم عرض میکنم که اقتصاد و سیاست آدم خودش را میخواهد و افراد باتجربه و کاربلد باید با چاشنی جوانی و جسارت به کمک هم گرفتاریهای بیشمار این مملکت را حل نمایند .
با تشکر از وقتی که برای عرایض بنده گذاشتید.
ارادتمند شما
یک مهندس
درصد بسیار بالایی از صادرات یا محصولات کشاورزی است و یا کالاهایی است مواد اولیه ان با ارز 4200 باصطلاح برای مردم وارد شده است و ارزان تمام میشود تقریبا کالایی نداریم که قابلیت رقابت جهانی را داشته باشد
تنها راه، ارتباط موثر با دنـیا است

ازجمله اروپا و امریکا

رهایی از یوغ چین است
عجب افتخاری نون را از سر سفره مردم بردارید بفروشید و افتخار کنید
اين همه دولت دولت ميكنين. دولت هيچ كاره اى نيست.
اين همه دولت دولت ميكنين. دولت هيچ كاره اى نيست.
الان صادرات پارچه یکبار مصرف بیمارستانی ممنوع شده! حتی برای تولیدکنندگان در مناطق آزاد! ولی برای نورچشمی ها مجوز صادرات میدهند!
عدم ثبات در قوانین صادرات و واردات سم مهلک تولید است.
قشر ضعیف نگران سفره کوچک شده خود است که آن هم تولید داخل است. پس چرا اینقدر گران؟
سلام برای واژه قدر معانی «تقدیر» یعنی تعیین سرنوشت، «اندازه‌گذاری»، «منزلت» به معنی اهمیت و «ضیق» به معنی تنگ شدن عالم به خاطر نزول ملائکه در این شب ذکر شده‌است.[۴] نام دیگر سوره «انا انزلناه» است.
سلام برای واژه قدر معانی «تقدیر» یعنی تعیین سرنوشت، «اندازه‌گذاری»، «منزلت» به معنی اهمیت و «ضیق» به معنی تنگ شدن عالم به خاطر نزول ملائکه در این شب ذکر شده‌است.[۴] نام دیگر سوره «انا انزلناه» است.
و هم چین قدری زیبا بود
تا زمانی که دولت مواد اولیه صادر می کند ما همچنان در بحران خواهیم بود. باید مواد را تغییر داد و صادر کرد و برای صدور محصولات باید کارت بازرگانی بر داشته شود تا جوان‌ها خود جوش به تولید و صدور کالا اشتغال ورزند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل