بازدید 13313

پرونده جنجالی فیفا: تعرض جنسی به بازیکنان زن

این اتفاقات ضربه ویژه‌ای به فیفا وارد خواهد کرد، نه تنها به این دلیل که پس از پرونده کشور افغانستان، تعهد داده بود از ورزشکاران زن آسیب پذیر حمایت کند، بلکه گفته می‌شود این مسائل غیر اخلاقی در یک مرکز تمرینی رخ داده است. بازیکنان می‌گویند تهدید شده اند تا از گفته‌های خود کوتاه بیایند.
کد خبر: ۹۸۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵ 25 May 2020

رئیس فدراسیون فوتبال هائیتی، برای رسیدگی به اتهامات غیراخلاقی ضد ورزشکاران زن در مرکز آموزش ملی این کشور، دادگاهی شد. 

به گزارش تابناک ورزشی ، یک سال پس از برکناری رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان به اتهام فساد اخلاقی، فیفا با یک پرونده جدی دیگر درباره « ایو ژان بارت» رو به رو شده است و می‌تواند این نهاد جهانی را که ادعای حمایت از ورزشکاران آسیب پذیر داشت، دچار مشکل کند. فوتبالیست‌های زن از جمله برخی که در تیم ملی هائیتی بازی کرده اند و اعضای خانواده آن ها، مقامات ارشد ورزش این کشور از جمله رئیس دیرینه فدراسیون را متهم کرده اند که بازیکنان را به داشتن رابطه غیر اخلاقی مجبور می‌کند.

مقامات اجرای قانون کشور هائیتی در حال تحقیق بر روی این پرونده هستند. ایو ژان بارت (رئیس فدراسیون) این اتهامات را رد کرده است. این اتفاقات ضربه ویژه‌ای به فیفا وارد خواهد کرد، نه تنها به این دلیل که پس از پرونده کشور افغانستان، تعهد داده بود از ورزشکاران زن آسیب پذیر حمایت کند، بلکه گفته می‌شود این مسائل غیر اخلاقی در یک مرکز تمرینی رخ داده است.

کمیته اخلاق فیفا اکنون پرونده تحقیق درباره این ادعا را باز کرده است، درحالی که بازیکنان می‌گویند تهدید شده اند تا از گفته‌های خود کوتاه بیایند. ژان بارت (معروف به دادو) چهره‌ای قدرتمند در فوتبال کارائیب محسوب می شود و ۲ دهه است که رئیس فدراسیون فوتبال هائیتی است.

این زنان و خانواده های شان می‌گویند بازیکنان مستقر در مرکز فوتبال هائیتی سال‌ها تحت فشار قرار داشته اند که روابط غیر اخلاقی با ژان بارت و سایر مقامات ارشد داشته باشند. همچنین به آن‌ها اخطار داده می‌شد که اگر این کار را نکنند از کشور اخراج می‌شوند.تصویر یک معترض بیرون از دادگاه که می‌گوید: "ما خواستار عدالت هستیم" را در زیر مشاهده می‌کنید.

ژان بارت از طریق تلفن گفته که این اتهامات جعلی است و مخالفان او در فدراسیون فوتبال این حاشیه‌ها را برنامه ریزی می‌کنند. او در پاسخ به این سوال که چرا افرادی این اقدامات را علیه او انجام می‌دهند؟ گفت: اینجا هائیتی و این چیزی است که در این مکان اتفاق می‌افتد. ژان بارت تایید کرد فیفا آنچه را که او به عنوان کمیسیونی برای بررسی ادعا‌ها توصیف کرده بود را تنظیم کرده است.

ارنسو لورنس کاپیتان سابق تیم ملی هائیتی که از ژان بارت در رقابت برای ریاست فدراسیون فوتبال این کشور شکست خورد، ادعا‌های حریف سابق خود را تکذیب کرد. او گفت: پس از صحبت‌های ژان بارت تهدید به مرگ شده است: « من تنها رقیب او بودم. زمانی که او راجع به مخالفان صحبت می‌کند، مردم فکر می‌کنند که مقصر اصلی من هستم. در هائیتی تهدیدات بسیار جدی است و به این ترتیب من و خانواده ام در معرض خطر هستیم.»

پاتریس فلوروئیلوس حقوقدان و بخشی از یک سازمان غیر دولتی که حقوق بشر را در هائیتی ترویج می‌کند، گفت: زنانی که این ادعا‌ها را مطرح کرده اند، از ترس انتقام جویی می‌خواهند ناشناس باقی بمانند. او که حداقل با یکی از متهم‌ها و مقامات هائیتی صحبت کرده است، افزود: آن‌ها ترسیده اند. ما از فیفا می‌خواهیم که تمام شرایط لازم را ایجاد کند تا قربانیان بتوانند شهادت‌های خود را با امنیت کامل ارائه دهند.

مینکی وردن، مدیر ابتکارات جهانی دیده بان حقوق بشر، که در تلاش است تا به طور مستقل واقعیت‌های موجود در پرونده را بررسی کند، گفت: چگونه بازیکنی که شاهد یا یک بازمانده است می‌تواند به فیفا اعتماد داشته باشد، وقتی اولین تماس تلفنی که از این طریق بیرون آمد مربوط به کارکنان فدراسیون است که متهم به فساد اخلاقی هستند؟ چگونه آن اتفاق افتاده است یا قصد انجام آن کار را نداشته اند، چه نتایجی را می‌تواند برای بازماندگان داشته باشد؟ به طور قطع این تصور را به بازیکنان می‌دهد که اولین اقدام محافظت از فدراسیون خواهد بود و افرادی که آزار دیده اند در اولویت دوم قرار دارند.

سال گذشته پس از پرونده افغانستان، فیفا چارچوبی را برای حمایت از کودکان در ۲۱۱ کشوری که نماینده آن است تنظیم کرد و آنچه را که به عنوان ابزاری برای پیشگیری از آسیب دیدن توصیف کرده بود، ارائه کرد. با این وجود فیفا دستورالعمل‌ها را اجباری نکرده است، حتی اگر مورد تحسین کارشناسان خارجی قرار گرفته باشد؛ و آن را تا حد زیادی در اختیار مسئولان فوتبال محلی قرار داده است تا پرونده‌ها را حل کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار