بازدید 7355

ظریف: رژیم صهیونیستی معضلی جهانی است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: رژیم صهیونیستی یک معضل جهانی است که با سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی اش امروز دنیا را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۹۷۹۷۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲ 20 May 2020
به گزارش تابناک به نقل از صدا و سیما، محمدجواد ظریف در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با تاکید بر اینکه موضوع فلسطین یک موضوع محوری برای جهان اسلام است، افزود: گرچه برخی کشور‌های عربی در گذشته با پیمان کمپ دیوید و اخیرا با سیاست‌های رژیم سعودی خود را با اسرائیل و علیه آرمان‌های فلسطین هماهنگ کرده اند، اما موضوع فلسطین موضوعی نیست که با این روش‌ها به فراموشی سپرده شود.

وی موضوع فلسطین را از زمان امام خمینی (ره) تا امروز برای دولت و ملت ایران در اولویت سیاست خارجی دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران هم با توجه به دغدغه اش برای جهان اسلام باید در کنار خواسته‌های بحق ملت فلسطین باشد.

وزیر خارجه گفت: رژیم تروریستی و جعلی صهیونیستی، ابتدایی‌ترین حقوق مردم فلسطین را زیر پا گذاشته است.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند موضوع فلسطین یک مساله محلی و عربی است و ربطی به ایران ندارد، افزود: سیاست‌های رژیم صهیونیستی سیاست‌هایی نیست که منحصر به یک منطقه کوچک باشد، شما امروز می‌بینید که حتی در ایالات متحده، منافع رژیم صهیونیستی در بسیار از موارد بر منافع خود آمریکائی‌ها غلبه می‌کند.

وزیر امورخارجه افزود: این منافع اسرائیلی هاست که سیاست‌های آمریکا را می‌چرخاند و در اروپا هم به همین گونه است.

ظریف از رژیم صهیونیستی به عنوان یک معضل جهانی یاد کرد و گفت: سلاح‌های کشتارجمعی و سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل تهدیدی جهانی است و موضوعی محلی نیست.

وی افزود: بزرگترین تهدید منطقه ما، از سیاست‌های اشغالگری و سلاح‌های رژیم صهیونیستی ناشی می‌شود.

وزیر امورخارجه گفت: تعداد زیادی از کشور‌های غربی، امروز گروگان رژیم صهیونیستی هستند و نمی‌توانند حتی سیاست‌هایی که در جهت منافع ملی و مردمی خودشان است، دنبال کنند.

ظریف گفت: بنابراین این تصور که مشکلات مردم فلسطین مشکلی محلی و عربی است، درست نیست و خطراتی که صهیونیست برای جهان دارد موضوعی است که در همه کشور‌های دنیا مطرح است و ما امروز خیلی‌ها را در اروپا و آمریکا می‌بینیم که به طور علنی اعلام می‌کنند که سیاست هایشان گروگان رژیم صهیونیستی و گروه‌های حامی اسرائیل شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا سازمان ملل و نهاد‌های بین المللی به وظایف خود در قبال فلسطین عمل کرده اند؟ گفت: متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل گرفتار ایالت متحده و وتوی آمریکاست.

وزیر خارجه با بیان اینکه برغم اقدام آمریکا در وتوی بسیاری از قطعنامه‌ها تعدادی قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی صادر شده است، افزود: ده‌ها قطعنامه شورای امنیت و صد‌ها قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل و قطعنامه‌های کمیسیون حقوق بشر و شورای حقوق بشر تاکنون علیه رژیم صهیونیستی صادر شده و در اجلاس‌های مختلف بین المللی جنایت‌های رژیم صهیونیستی و سلاح‌های کشتار جمعی آن محکوم شده است.

ظریف افزود: با این حال، جامعه بین الملل نتوانسته است این قطعنامه‌ها را اجرایی کند، به همان دلیل که رژیم صهیونیستی به عنوان یک خطر جهانی و توانسته است با ابزار‌های مختلف دنیا را به گروگان بگیرد و باج خواهی کند.

وی با اشاره به اینکه کشور‌های اروپایی هنوز باج جنگ جهانی دوم را به رژیم صهیونیستی پرداخت می‌کنند، گفت: این یک واقعیت انکارناپذیر است که آنچه مانع دیدگاه جهانی نسبت به فلسطین بوده و منجر شده است تا آرمان بحق ملت فلسطین زیرپا گذاشته شود، همین باج گیری صهیونیست‌ها از کشور‌های غربی است.

وزیر امورخارجه افزود: باجگیری و روش ویژه صهیونیست‌ها که جامعه جهانی را در برخی مواقع به گروگان گرفته، مانع از آن شده است که خواست جامعه جهانی عملی شود.

وی تصریح کرد: سیاست‌های خطرناک رژیم صهیونیستی، از توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، استفاده از تروریسم به عنوان یک ابزار سیاست خارجی و استفاده از سرکوب جمعی، امروز نگرانی کل جامعه جهانی را برانگیخته است.

ظریف گفت: به همین دلیل سازمان ملل و شورای امنیت یک پرونده روشن و شفافی درباره رژیم صهیونیستی از خودشان به جا نگذاشته اند.
وی رژیم صهیونیستی را عامل اصلی بحران‌های منطقه دانست و افزود: رژیم صهیونیستی یا بطور مستقیم در این بحران‌ها دست داشته یا با واسطه به خاطر منافع و سیاست‌های توسعه طلبانه خود آن را دنبال کرده است.

وزیر امورخارجه گفت: اگر رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ به رسمیت شناخته نمی‌شد شاید امروز شاهد بسیاری از جنگ‌ها و بحران‌ها در منطقه نبودیم.

ظریف گفت: بسیاری از جنگ‌ها یا توسط رژیم صهیونیستی شروع شده یا به وسیله این رژیم انگیزه‌های این جنگ‌ها ایجاد شده است.
وی افزود: آمریکایی‌ها همیشه در جنگ افروزی‌های اسرائیل نقش موثری داشته اند و متاسفانه سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا تاکنون حول محور منافع رژیم صهیونیستی چرخیده است.

وزیر امور خارجه، بزرگترین بحران رژیم صهیونیستی را بحران مشروعیت دانست و گفت: این رژیم هم بحران مشروعیت داخلی و هم مشروعیت بین المللی دارد.

محمد جواد ظریف در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود، افزود: اختلافات در داخل رژیم صهیونیستی، باعث شده تا خود اسرائیلی‌ها معتقد باشند که بدون دشمن خارجی نمی‌توانند زندگی کنند و همیشه نیاز دارند که یک دشمن خارجی داشته باشند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: زمانی که اسرائیلی‌ها تصمیم گرفتند که در ابتدای دهه ۹۰ میلادی وارد پروسه مادرید و اسلو شوند، آقای لوبرانی که نماینده رژیم صهیونیستی در زمان شاه در ایران بود و بعد مسئول پرونده ایران در اسرائیل شد، گفت، برای جبران نیاز خود به یک دشمن، تصمیم گرفتیم که ایران را به عنوان دشمن به جای اعراب به مردم خودمان معرفی کنیم.

ظریف گفت: نبود انسجام و اختلافات داخلی فراگیر واقعیت و خطری است که اسرائیل را بیش از همه چیز تهدید می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری چهار انتخابات طی چند ماه گذشته در اسرائیل، افزود: این انتخابات نتوانسته است معضلات را حل کند و فردی که رسما پرونده فسادش در دادگاه‌ها مطرح است، با روش‌های تقلبی سیاسی توانسته حکومت و تسلط خود را بر رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

وزیر امور خارجه یکی دیگر از مشکلات فعلی رژیم صهیونیستی را مشکل دموگرافیک خواند و ادامه داد: سیاست‌هایی که آن‌ها با سرکوب فلسطینی‌ها دنبال می‌کنند، بیشتر از یک نگرانی عمده حتی مشکل دموگرافیکی است که اسرائیلی‌ها در مناطق ۱۹۴۸ با آن روبرو هستند.

ظریف در پاسخ به سوالی درخصوص ارتباط شهادت سردار سلیمانی و معامله قرن، گفت: آمریکایی‌ها با واردشدن به معامله قرن یک واقعیتی را نشان دادند که اگر کشور‌های عربی امیدی داشتند، از طریق یا با واسطه گری آمریکا بتوانند راه حلی به قول خودشان صلح آمیز با رژیم صهیونیستی برسند، اعلام ترامپ برای رونمایی از معامله قرن نشان داد که امید آن‌ها واهی است و این آگاهی و شناخت در جهان عرب به سرعت درحال شکل گیری است.

وی گفت: تلاش برای پیداکردن راهی از طریق آمریکا برای رسیدن به یک توافق موهوم با رژیم صهیونیستی مانند معامله قرن نشان داد که توافقی که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به دنبالش هستند چه شکل و شمایلی دارد.

ظریف همچنین گفت: سردار سلیمانی به عنوان سمبل مقاومت نمونه برجسته یک مانع جدی برای آمریکایی‌ها در این زمینه بود.

وی تاکید کرد: سپهبد شهید سلیمانی تمام زندگی خود را وقف مقاومتی کرده بود که تمام هدف آن آرمان فلسطین و قدس شریف است.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص وظایف مردم فلسطین در قبال قدس، گفت: مردم فلسطین همیشه وظیفه خود را انجام دادند و مشکل از ما مسلمانان بوده که آن‌ها را تنها گذاشته ایم.

ظریف افزود: مردم فلسطین هم ستم کشیده اند و هم هیچ گاه فلسطینی بودن و وابستگی خود را به آن آب و خاک مقدس فراموش و معامله نکرده اند، بنابراین آن‌ها وظیفه خودشان را انجام داده اند و حداقل آن این بوده که فلسطینی باقی مانده اند.

وی گفت: این ما هستیم که به عنوان کشور‌های مسلمان، وظیفه حمایت از این مردم قهرمان را برعهده داریم.

ظریف از رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم دروغگو در جهان نام برد و افزود: این رژیم، تخصص ویژه‌ای را در مظلوم نمایی و ارایه یک تصویر دروغ دارد.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی، رژیمی که تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه است، عضو ان پی تی و عضو هیچ پیمان بین المللی خلع سلاح نیست، یکباره تبدیل می‌شود به مدعی اصلی تسلیحات در منطقه و عامل اصلی دروغ پراکنی در مورد ایران، در واقع این رژیم در پی هراس افکنی در مورد جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده و علت آن پوشاندن معضل مشروع نبودن این رژیم است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با دشمن تراشی داخلی و بین المللی به نوعی سیاست ها، اقدامات غیرقانونی و خطراتی که از طرف این رژیم صورت می‌گیرد را به شکلی در میان افکارعمومی و سیاست گذاران بین المللی توجیه کند.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید، گفت: آنچه که از دیدگاه بنده، حضرت آقا فرمودند، یک پیش بینی است و نه یک اقدام، چراکه واقعیات منطقه ما و حتی واقعیت درونی اسرائیل نشان دهنده این است و خیلی‌های دیگر هم گفته اند که واقعیت جمعیتی صهیونیست‌ها به سمتی می‌رود که این پیش بینی محقق شود.

وزیر امور خارجه افزود: علت این امر تضاد‌های درونی این رژیم، خروج بسیاری از یهودیان از منطقه و بازگشت آنان به کشور‌های مبدا است.

وی همچنین گفت: افزایش جمعیت در بین سایر گروه ها، رژیم صهیونیستی را به این نگرانی رسانده که ممکن است این واقعیت و پیش بینی به وقوع بپیوندد، به همین علت در چند سال گذشته قانونی مبنی بر ماهیت یهودی بودن رژیم صهیونیستی را تصویب کرده است.

وزیر امور خارجه افزود: دروغ ممکن است چند صباحی دوام بیاورد، ولی دروغ و جعل همیشه دوام نمی‌آورد، آرمان مردم فلسطین را نمی‌شود برای همیشه سرکوب کرد، این واقعیت تاریخی است و خود اسرائیلی‌ها هم متوجه این واقعیت هستند و برای همین است که با این شدت دست و پا می‌زنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان