بازدید 5701

توصیه‌هایی برای کاهش اضطراب ناشی از کرونا در کودکان

کد خبر: ۹۷۸۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵ 16 May 2020

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی به بیان توصیه‌هایی برای کاهش اضطراب ناشی از کرونا در کودکان پرداخت.

به گزارش میزان، آذردخت داوری به تشریح تاثیرات استرس و اضطراب وارده شده به خانواده‌ها و به ویژه کودکان متاثر از شیوع بیماری کرونا پرداخت و گفت: با شیوع کرونا در جهان و کشورمان دچار یک بحران جهانی شده‌ایم و این مساله استرس و اضطراب زیادی را به خانواده‌ها و کودکان وارد کرده است.

وی ادامه داد: مشکل اینجاست که تاثیرپذیری کودکان از اتفاقات ناگوار است و این مساله می‌تواند تاثیرات منفی را بر روی آنان قرار دهد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه اضطراب می‌تواند یک ناراحتی روانی را با واکنش‌های رفتاری، هیجانی، شناختی و فیزیولوژیک به محرک‌های تهدید کننده تبدیل کند، تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت که استرس و اضطراب از جمله اختلالات رایج میان مردم است که بر خلاف تصور عوام در بین کودکان هم وجود دارد.

داوری با بیان اینکه والدین در انتقال اضطراب و استرس به کودکان نقش پررنگی دارند، تاکید کرد بسیاری از خانواده‌ها فکر می‌کنند که کودکان در حال بازی توجهی به سخنان آنان ندارند در حالی که وقتی مادری در پای تلفن به طور مداوم از نگرانی‌هایش درباره بیماری کرونا و اخبار مرتبط سخن می‌گوید، قطعا این مساله بر روی کودکش تاثیر منفی می‌گذارد.

این کارشناس ارشد روانشناس بالینی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد این مساله به معنای آن نیست که کودکان از مشکلات جامعه بی اطلاع باشند و خانواده‌ها باید توانایی این مساله را داشته باشند تا مشکل را بدون انتقال استرس و اضطراب به کودکانشان انتقال دهند.

وی ادامه داد: برای مثال کودکان باید اطلاع داشته باشند که راه‌های پیشگیری از این بیماری چیست و چگونه باید از خودمان در برابر این بیماری محافظت کنیم که انتقال این مفاهیم می‌تواند با استفاده از نقاشی، شعر و زبان کودکانه به کودکان گفته شود.

داوری با بیان اینکه والدین باید با کودکان گفتگو و تعامل داشته باشند و فلسفه در خانه ماندن را با زبان کودکانه به فرزندانشان آموزش دهند، تاکید کرد: معمولا کودکان مضطرب والدین مضطرب دارند و توصیه ما این است که والدین اضطراب خودشان را به فرزندانشان را انتقال ندهند.

به گفته این روانشناسی بالینی شیوع بیماری کرونا و نگرانی همگانی از بحرانی که همه دنیا را فراگرفته است، موجب شده تا خانواده‌ها و کودکان دچار اضطراب شوند در حالی که افراد خانواده باید درباره این موضوع با افراد خانواده خود که کودکان هم جزء آنان هستند، صحبت کنند و این مساله می‌تواند از تنش، اضطراب و استرس به کودکان بکاهد.

وی در ادامه سخنانش به تاثیرات مخرب استرس وارده از سوی والدین به کودکان پرداخت و گفت: کودکان قدرت تجزیه و تحلیل مشکلات را ندارند در نتیجه ممکن است استرس بر روی مسائل روانی و رشد شناختی آنان تاثیرگذار باشد و یکی از عارضه‌های شایعی که ممکن است کودکان به آن دچار شوند، استرس جدایی است که از جمله اختلالات اضطرابی است.

این روانشناسی بالینی تاکید کرد خود والدینی که اضطراب و استرس دارند هم نباید اخبار مرگ و میر و ناامیدکننده مرتبط با کرونا را دنبال کنند چراکه این مساله آنان و به تبع آنان کودکانشان را مضطرب می‌کند.

داوری در پایان تصریح کرد: در نتیجه بهتر است که والدینی که کودکانشان از این مساله آسیب دیده‌اند، به حرف‌هایشان گوش دهند و اجازه دهند فرزندانشان این هیجانات منفی را با آنان درمیان بگذارند که این مساله باعث می‌شود که بار هیجانی منفی کودکان کاهش ‌یابد و از بسیاری از اختلالات روانی جلوگیری می‌کند که والدین باید آن را جدی بگیرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار