بازدید 25706
«باربارا اسلاوین» در شورای آتلانتیک نوشت

پنج دلیلی که راهبرد «فشار حداکثری» ترامپ در برابر ایران نتیجه عکس داد!

«باربارا اسلاوین» روزنامه نگار مشهور آمریکایی و عضو ارشد شورای آتلانتیک در مطلبی در پایگاه این شورا، به بررسی راهبرد فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران پرداخته و عنوان کرد که این راهبرد نتایج معکوسی داشته است.
کد خبر: ۹۷۸۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲ 14 May 2020

پنج دلیلی که راهبرد «فشار حداکثری» ترامپ در برابر ایران نتیجه عکس داد!

بین الملل تابناک: «باربارا اسلاوین» روزنامه نگار مشهور آمریکایی و عضو ارشد شورای آتلانتیک در مطلبی در پایگاه این شورا، به بررسی راهبرد فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران پرداخته و عنوان کرد که این راهبرد نتایج معکوسی داشته است.

در این مطلب آمده است: دو سال پیش، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج شد و وعده داد که راهبرد «فشار حداکثری» منجر به نتایج بهتری در مقایسه با ماندن در برجام خواهد شد.

تحریم های اعمال شده توسط دولت منجر به ضربه فاجعه بار به اقتصاد ایران شده است؛ اما تحریم ها نتوانسته اند سیاست های ایران را آنچنان که ترامپ ادعا می کند، تغییر دهند. در واقع ، آنها اوضاع را بسیار بدتر کرده اند.

تحریم های اعمال شده توسط دولت منجر به ضربه فاجعه بار به اقتصاد ایران شده است؛ اما تحریم ها نتوانسته اند سیاست های ایران را آنچنان که ترامپ ادعا می کند، تغییر دهند. در واقع ، آنها اوضاع را بسیار بدتر کرده اند.

در اینجا پنج دلیل وجود دارد که نشان می دهد رویکرد ترامپ در برابر ایران نتیجه عکس داشته است:

۱. ترامپ در سخنرانی خود در ۸ ماه می ۲۰۱۸، قول داد که سیاست جدید وی به «از بین بردن تهدید برنامه موشک‌های بالستیک ایران»، «متوقف کردن فعالیت‌های تروریستی ایران در سراسر جهان و مسدود کردن فعالیت‌های تهدیدآمیز آن در خاورمیانه» کمک می‌کند. با این حال، ایران برنامه موشکی خود را ادامه داده و حتی یک ماهواره نظامی را نیز به مدار پرتاب کرده است. منطقه خاورمیانه، منطقه‌ای تهاجمی‌تر شده و تنش‌هایی در خلیج فارس و عراق باعث شده است که ایالات متحده و ایران در آستانه جنگ قرار بگیرند. علاوه بر این، این حتی ممکن است ایالات متحده را وادار به ترک عراق کند و این کشور را در برابر ایران آسیب پذیرتر کند

اگر ایالات متحده سعی کند با وجود عدم اجرای توافق، تحریم ها را بیش از پیش تشدید کند ، ایران ممکن است از برجام و پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای(مسیری که کره شمالی در پیش گرفت) خارج شود.

۲. ایران حتی پس از یک سال از خروج آمریکا از برجام کامل به تعهدات خود پایبند بود، اما اکنون دارای سطحی از اورانیوم کمتر غنی شده به اندازه کافی برای ساخت سلاح هسته ای است و غنی سازی را در تاسیسات زیرزمینی فردو از سر گرفته است. اگر ایالات متحده سعی کند با وجود عدم اجرای توافق، تحریم ها را بیش از پیش تشدید کند، ایران ممکن است از برجام و پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (مسیری که کره شمالی در پیش گرفت) خارج شود.

۳. سیاست ایالات متحده در قبال ایران شکاف را با نزدیکترین متحدین ما در اروپا- که سعی در حفظ برجام دارند- عمیق تر کرده است. تجربه نشان داده است که فشار بر ایران فقط وقتی عملی و موثر خواهد بود که چند جانبه و دارای اهداف واقعی و قابل دسترس باشد. همکاری اروپا برای تحریم ها و دیپلماسی با ایران ضروری است.

دولت ترامپ با تلاش جهت مجبور کردن سایر کشورها به پیوستن به کمپین «فشار حداکثری»، تحریم ها را به عنوان ابزاری در خدمت سیاست خارجی آمریکا تضعیف کرده است.

۴. دولت ترامپ با تلاش جهت مجبور کردن سایر کشورها به پیوستن به کمپین «فشار حداکثری»، تحریم ها را به عنوان ابزاری در خدمت سیاست خارجی آمریکا تضعیف کرده است. تحریم ها مانند آنتی بیوتیک ها، در صورت استفاده بیش از حد، کارایی خود را از دست می دهند. با گذشت زمان، ملت ها راه حل هایی(برای عبور از تحریم ها) پیدا می کنند. وقتی ایالات متحده نیاز به اعمال تحریم در آینده داشته باشد، ممکن است دریابد که تحریم ها تأثیر کمی داشته باشند.

۵. خروج ایالات متحده از برجام منجر به بی اعتبار شدن دولت حسن روحانی و تقویت «نیروهای تندرو» که به طرز وحشتناکی مخالف روابط عادی با ایالات متحده هستند، شده است. سال آینده، ایران به احتمال زیاد رئیس جمهوری را انتخاب می کند که کابینه آن پر از افراد دارای مدرک دکترا از آمریکا نباشد. مذاکره در مورد «توافق بهتر» با چنین دولتی حتی اگر جو بایدن رئیس جمهور شود، سخت تر خواهد بود. زمان گرانبها - هنگامی که مذاکرات می توانست در مورد برجام ۲ ادامه داشته باشد و منجر به حل و فصل مناقشه منطقه ای و سایر موارد شود ـ از بین رفته است.

خروج ایالات متحده از برجام منجر به بی اعتبار شدن دولت حسن روحانی و تقویت «نیروهای تندرو» که به طرز وحشتناکی مخالف روابط عادی با ایالات متحده هستند، شده است.

این عواقب ناگوار در این زمان که بهداشت جهانی بر اثر همه گیری ویروس کرونا در وضعیت اضطرار قرار دارد، در حال آشکار شدن است. چنین بحرانی می توانست توجیهی برای دولت ترامپ جهت رفع تحریم ها با ژست کمک به مردم ایران فراهم کند‌.

با این حال، ایالات متحده نتوانسته است قدمی برای کاهش خصومت با ایران بردارد. تلاش برای جلوگیری از اعطای وام پنج میلیارد دلاری اضطراری صندوق بین المللی پول به ایران نیز وضعیت را بدتر کرد.

به غیر از وزیر امور خارجه مایک پومپئو و تعداد معدودی از محافظه کاران در واشنگتن، پس از گذشت دو سال، خروج ایالات متحده از برجام مدافعان معدودی پیدا کرده است. در میان متحدان ایالات متحده، فقط اسرائیل همچنان به تشویق خود برای ادامه فشار حداکثری بر ایران ادامه می دهد.

پومپئو اکنون مسئولیت تمدید تحریم سازمان ملل در انتقال تسلیحات متعارف به ایران که براساس برجام در ماه اکتبر منقضی می شود را بر عهده دارد. او با استفاده از استدلال ناخوشایند و مشکوک مبنی بر اینکه ایالات متحده علی رغم خروج یکجانبه از دو سال پیش، همچنان «مشارکت کننده» در توافق است، به دنبال تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران است.

بازندگان این استراتژی فعلی آمریکا در برابر ایران، حاکمیت قانون و در نهایت رهبری آمریکا در جهان خواهند بود.

در سراسر جهان، بسیاری از مردم در حال حاضر با ناراحتی به کشور ما نگاه می کنند، زیرا آمار مرگ و میرها به دلیل همه گیری افزایش می یابد و دولت فدرال در تقلا برای پاسخگویی است.

درباره ایران، مانند بسیاری موارد دیگر ـ از تغییرات آب و هوایی تا حل و فصل مناقشات ـ دولت ترامپ یا غایب است یا مانع. داشتن مدرک دکترا در روابط بین الملل برای درک عواقب چنین رفتارهای بدخیمانه لازم نیست: وقتی ایالات متحده در آینده مطالبه کند، ملت های کمتری پیروی می کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۷
این همه فشار رو مردم بدبخت وبیچاره سر تحریم های جدید
ئلار 17 هزار تومنی
سکه 7 میلیونی
پراید 90 میلیونی
خونه متری 30-40 میلیونی
رو اسمشو میزارید تاثیر عکس فشار حداکثری ..............؟؟؟؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
دلیل اصلی پول ها ازاد در کشور است و نه تحریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
شما بدبختها عاشقان ترامپ هستید نه حتی عاشقان امریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
این آقا یا خانم نفهمیده یه حرفی زده. شما به دل نگیر
فکر کرده مردم ایران نمی دونن که علت واقعی تحریم ها فقط فشار بر مردم بوده و بقیه اش بهانه بوده
تو اون بهانه های هسته ای و .... به هدفشون نرسیدند اما برای فشار و سخت کردن زندگی مردم، به هدف شون رسیدند
خودتون میدونید چی نوشتید مگه اروپا کم همراهی کرده مگه توتال شرکت های دیگه حتی کره ای ها نرفتن چرا قدرت مردم دست کم میگیرید باید انقد مقاومت کنیم که بیخیال بشوند دفع پیش بعد دوسال سریع رفتیم مذاکره اینا فکر میکنند همیشه میتونن یه فشار بیارن بعد دوسال امیتاز بگیرن همه باید کارکنن شب روز تا تحریم بی اثر و تبدی به یک کشور صادر کنند مانند چین و کره و ژآپن بشیم اگر با ارتباط کشوها پیشرفت میکرد ن مصر .. الان ژاپن بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
استاد! یه نگاه به وضع اقتصاد بکنم بعد شعار بده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
آفرین
وضعيت دلار ارزش پول ملي كشورمان قيمت سرسام اور خودروها وگراني تاثير ترامپ ميخواستيد چگونه باشد
پاسخ ها
امیرمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
این مسایل هیچ ربطی به ترامپ ندارد ، اینها ناشی از بی کفایتی و برخی از مسولان می باشد.
بازندگان ما‌مردم بیچاره هستیم که کمرما زیر بار گرانی خم شده در حال مسرفت هستیم این نوع مملکت داری را کنار بگذارید
واقعا نتیجه ی عکس داد؟ صدای شکستن استخون مردم رو زیر فشار اقتصادی نمی شنویم؟ دود آروزهای سوخته ی جوونا رو نمی بینیم؟
نسل من جوونیش تموم شد با کلی فشار و دغدغه و استرس. جوونی ماها دیگه بر نمی گرده
الحمدلله
سال آینده، "ایران" به احتمال زیاد رئیس جمهوری را انتخاب می کند...
آخه تابناک ! تنیجه عکس داد ؟!!!!!
بعد از شهادت سردار سلیمانی، فرصت طلایی جراحی غده امریکا در خاورمیانه آیا از دست رفته?
البته کار ساز بود پدر مردم در آورده نه شما مسولین کدومتون پراید سوار میشن ؟ پراید ولش کن سمند کدوم یکی ؟؟ وضع فضای کسب کار مردم رو تماشا کنید کمی از نهران بیاید بیرون !!!!!!!!!!!! خاک سیاه نشتن بی مسولیتی بی تدبیری در گوشه گوشه به وضوح پیداست .
پنج دلیلی که راهبرد «فشار حداکثری» ترامپ در برابر ایران موفق بود!
۱.اقتصادمون ورشکست شده.
۲.روز و شبمون شده ترامپ. کارمون فقط فحش دادن به ترامپ شده.
۳.اروپا و چین و روسیه تنهامون گذاشتند.
۴.مجبور شدیم در برجام بمانیم علیرغم اینکه می‌گفتیم آن را آتش می‌زنیم.
۵.نارضایتی مردم چند برابر شده.
البته چندتا چیز دیگه هم هست که از اونها می‌گذریم. و البته همه این‌ها در دور اول ریاست جمهوری ترامپ اتفاق افتاده. کار اصلی آمریکا تازه در دور دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ شروع میشه.
همیشه گفتم بازم میگم
دلتون خوشه واقعا
یه نگاه به بطن زندگی مردم کنید
تحریم ها فقط نشان داد
ضعیفترین بانک مرکزی را داریم
مدارک دکتری را باید ریخت دور و مدیران با مدارک دکتری را باید اخراج کرد چرا که همه انها با پول مدرک دارند.
مدیران اینده را لز خالی بازان انتخاب کرد زیرا انان اقتصاد و بازرگانی بیشتر بلد هستند
نتیجه عکس داده؟تابحال که ماملت کف خیابون(نه آقازاده هاوآقایون)بیچاره وبدبخت شدیم..دولت هم که برای 5میلیون دلارالتماس میکنه..
واقعا ها. الان با برداشتن ۴ صفر از پولها قیمت دلار به قیمت ۴ تومان و ۲ قران میرسد که بزرگترین ضربه به اقتصاد آمریکا در طول تاریخ است
آره نتیجه عکس داد همینه که دلار 17 تومنه
اره دیگه راست میگه فشارداره به ملت میادمعکوس همینه دیگه
اگه ما زیر فشار حداکثری هستیم میگم خوب هم نتیجه داده و اگه یکم هم ادامه پیدا کنه، دیگه...
ما مردم ایران که پاره شدیم... برای هیچ کس مهم نیست
ترامپ احمق فکر می کنه مردم برای مسولین ما مهم هستند که هی فشار رو روی مردم بیشتر می کنه تا مسولین سیاستهاشونو عوض کنند
نیروی تند روی وطنی مسبب اوضاع کنونی می باشند و اگر بخواهیم این واقعیت را نپذیریم اوضاع وخیم تر می شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
دقیقا، نیروهای تندرو غربگرا مملکت به اینجا کشوندن حتی می خواستن قوی ترین ابزار حفظ امنیت ملی که موشک هست بدن بره، وگرنه الان داعشی ها داشتن توی کوچه هامون قدم میزدند، امریکاهای هم از بالا هدایتشون میکردن.ن
به این میگن تحلیل
مقاله مزخرفیه، مردم بیچاره شدن میفهمی
چرا مثل کبک سر خود را زیر برف پنهان می‌کنید؟ اقتصاد ایران ورشکست شده یک پراید شده ۷۰ تومن کنسرو ماهی ۱۵ تومن نخود و لوبیا ۲۵ تومن..... فکر نمی‌کنم این را بتوان گفت شکست خورده؟ ؟؟؟
چه تحلیل احمقانه ای
مملکت در حال فروپاشی
آقایان در فکر ..
نتیجه عکسسسسسسس؟
چرا چرت می گی تابناک
کجاش نتیجه عکس داده
دهن همه سرویس شده
برید دعا کنید دوباره رئیس نشه و گرنه ......
معلومه نفست از جای گرم در می یاد
اینها دعواهای داخلی آمریکاییها هست و اصلا نباید نباید گول خورد. طلبقه حکمران آمریکا در 2-3 چیز متحد هست و بحث ایران یکیش میباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
ترامپ و بایدن یکی هستند در سیاست خارجی شان و بایدن جدیدا گفت سفارت امریکا را که به بیت المقدس ترامپ منتقل کرده را جابجا نمی کند!!!!!!!
ترامپ و بایدن فکر منافع ملی خود امریکا هستند.
واقعا که فشارهای آمریکا بر ایران نتیجه عکس داد !! دلار شد ۱۷۲۰۰ تومان
واقعا نتیجه عکس داد تو راست می گی این دفعه ترامپ رای بیاره که میاره.... ببینید چه بر سر ایران می اورد
بجان خودم چندسال دیگه میبینیم اقای نویسنده مقاله یعنی اقای باربارا رو بجرم همکاری با ایران دستگیر کردن وگرنه این اقا کلا تو باغ نیست .
اره فشار حداکثری جواب نداده واسه اینکه همه مردم ازفشار بی حس شدن
به دلیل کاهش دلار مسکن کاهش بیکاری و رشد بی سابقه اقتصادی کاملا امریکا سکست خورده
خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار
درجوابتون ممکنه که ایران سیاستهایش‌ براثرفشارامریکاتغییرمحسوسی نکرده باشه ولی به چه قیمت؟اقتصادمون کلاازهم پاشیده!
اگرازبرجام بیرون بیایم خوب بیشتر به ضررمونه ودرضمن اونها اگرازابزارتحریم استفاده میکنن یعنی هیچ معامله ای بامانمیکنن ‌دیگران راهم به این کارترغیب ودرمواردی مجبورکرده اند پس حتما براشون ازجهات دیگری سوددارداحمق که نیستند!ودرآخرکه گفتید بافشاربردولت روحانی باعث تقویت تندروهامیشوند!!این حرفهاهم حتی درروستاهای ایران خریداری نداردچه برسدبه آمریکاییهاکه بارها گفته اند درایران تندرو واصلاحطلب وجودنداردهمه مثل هم هستند!
این بار کجی را که میبریم به هیچ مقصدی نمی رسد.
خروج ترامپ از برجام :
-کاهش شدید موالید ایران (سایت ثبت احوال کشور)
-افزایش شدید آمار طلاق (سایت ثبت احوال کشور)
-کاهش شدید ارزش پول ملی
-آشوب های خیابانی 98
و موارد بسیار زیاد دیگری..... خواهشن خواهشن خواهشن تاریخ ژاپن از سال 1937 الی 1945
که چند سال آن در خلال جنگ جهانی نیز بود را بخوانید.
کدام نتیجه عکس؟ مردم در اثر تحریم ها و بی تدبیری ها زیر بار گرانی ها له شده اند. افسردگی و خودکشی در جامعه بیداد می کند. قشر فقیر در اثر بیماری و نبود دارو دارند می میرند...
ببین دیگه میخواستن چکار کنن که هنوز نتیجه عکس داده !
نمیدونم باربارا چی تو ذهنش بوده
۷۰درص این مشکلات مربوط به کثیف کاری بانکها ست این پولهایی که میبینید مثل سونامی به هر طرف هجوم میبره مال همون سودهایی هست که بانکها میدادند
این بدبختهایی که مخالف نوشته اند عاشقان ترامپ هستند نه حتی عاشقان امریکا. یا اینکه بگوئیم دشمنان ایران هستند حتی به قیمت تضعیف امریکا. واقعا اینها کی هستند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر