بازدید 5632
اقتصاد در گذر زمان

از «اعتصاب کارمندان در اعتراض به کسر مبلغی از حقوق» تا «سقوط ارزش پول ملی سوئد به پایین ترین حد 10 سال اخیر»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ 07 May 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

18 اردیبهشت 1306، كليه كارمندان ادارات دولتي و وزارتخانه ها در اعتراض به تصميم كميسيون بودجه مجلس مبني بر كسر مبلغي از حقوق كارمندان جهت صرفه جويي، دست به اعتصاب وسيع زده دست از كار كشيدند.

18 اردیبهشت 1307، جلد اول قانون مدنی ایران مشتمل بر 955 ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

18 اردیبهشت 1311، خبری در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید با عنوان وخامت اوضاع مالي آمريكا – كسري بودجه به 450.000.000 ليره مي ‌رسد.

18 اردیبهشت 1311، به موجب خبری که در روزنامه  منتشر شده است بر اساس قرارداد دولت و بانک شاهنشاهی که به تصویب مجلس ملی نیز رسیده، بانک شاهنشاهی باید اسکناس‌ های خود را از بازار جمع آوری کند.

18 اردیبهشت 1319، بانک ملی ایران نیز با انتشار یک آگهی مزایده در روزنامه اطلاعات اعلام کرده است که قصد دارد قسمتی از ابنیه قدیمی خود را که در محوطه و اراضی شعبه بانک بازار (تهران) مقابل سبزه میدان واقع است به طریق مزایده «سرپا» به فروش برساند. 

18 اردیبهشت 1328، عبدالرضا پهلوی، سرپرست برنامه هفت ساله شد و اعضای شورای سازمان برنامه به این شرح انتخاب شدند: علی منصور، ابوالقاسم نجم، دکتر مشرف نفیسی، احمدحسین عدل، دکتر شمس ‌الدین جزایری، دکتر فضل ‌الله مشاور، مهندس احمد زنگنه و همچنین دکتر تقی نصر نیز به عنوان مدیرعامل سازمان برنامه انتخاب شد.

18 اردیبهشت 1332، به موجب يك آمار رسمي كه از امروز منتشر شد، ايران در سال 1331 بزرگترين وارد كننده كالاهاي آمريكايي در جهان بود.

18 اردیبهشت 1334، کارخانه سیمان ری با ظرفیت سیصدتن در روز شروع به کار کرد.
18 اردیبهشت 1335، لوله‌ کشی آب شهر زاهدان تکمیل و آماده بهره ‌برداری شد.

18 اردیبهشت 1339، برخی جراید کشور انتشار خبر از پیشرفت‌ های ایران در زمینه تهیه سرم هاری در موسسه رازی حصارک کرج را منتشر کردند و نوشتند این خبر، در کنفرانس ملی مبارزه با بیماری ‌های دامی در پاریس مورد توجه زیاد قرار خواهد گرفت.

18 اردیبهشت 1344، قانون تشکیل خانه ‌های اصناف به تصویب نهایی رسید.

18 اردیبهشت 1346، دبیرکل اوپک وارد تهران شد.

18 اردیبهشت 1396، نرخ بیکاری در فصل زمستان ۹۵ به 12.5 درصد رسید که نسبت به فصل مشابه در سال قبل 0.7 درصد افزایش یافت.

18 اردیبهشت 1397، کمیته گمرکات تعرفه، قوانین غیرتعرفه‌ای و اقدامات حمایتی در تجارت خارجی روسیه که تحت مدیریت وزیر توسعه اقتصادی این کشور قرار دارد، نشستی را برای بررسی اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه علیه سیاست اعمال تعرفه علیه آمریکا تشکیل داد. در این نشست موضوع اعمال تعرفه گمرکی برای واردات کالاها از آمریکا در صورتی که توافقی بین دو کشور انجام نشود، مطرح شد.

18 اردیبهشت 1398،  فایننشیال تایمز نوشت، ارزش برابری کرون سوئد در برابر یورو در حالی که تنش‌های تجاری چین و امریکا به اوج خود رسیده به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ تاکنون سقوط کرده است.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار