بازدید 10921

شیوع کرونا چه تاثیری بر قراردادهای اجاره مسکن خواهد گذاشت؟

سالهاست که اجاره‌نشین‌ها معمولا در تلاطمی دائمی هستند. هر سال باید تکلیف ماندن یا رفتن را مشخص کنند. هر سال باید ببینند در مذاکره با صاحب ملک چقدر باید بر مبلغ اجاره اضافه کنند. اما امسال شیوع ویروس کرونا موجب شد تا گرفتاری و مشغولیت ذهنی مستاجران بیش از سالهای گذشته باشد.
کد خبر: ۹۷۵۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸ 02 May 2020
سالهاست که اجاره‌نشین‌ها معمولا در تلاطمی دائمی هستند. هر سال باید تکلیف ماندن یا رفتن را مشخص کنند. هر سال باید ببینند در مذاکره با صاحب ملک چقدر باید بر مبلغ اجاره اضافه کنند. اما امسال شیوع ویروس کرونا موجب شد تا گرفتاری و مشغولیت ذهنی مستاجران بیش از سالهای گذشته باشد.
 
به گزارش «تابناک» پس از شیوع ویروس کرونا همانگونه که پیش بینی می شد بسیاری از مشاغل و اصناف با کاهش چشمگیر در آمدی مواجه شدند که همین امر هم مسبب پیش آمدن مشکلات بعدی برای این افراد شده است.خیل عظیم مستاجران از جمله این افراد هستند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی اجاره‌نشین‌ها پرداخت اجاره است. با توقف فعالیت‌های کاری و اقتصادی گروه بزرگی از سرپرستان خانواده در این دو ماه نتوانسته‌اند درآمد معمولی خود را داشته باشند از این روی پرداخت اجاره برای آن‌ها سخت دشوار است.از طرف دیگر معمولا مالکان حاضر به عدم دریافت اجاره نیستند. این مالکان نیز دلایل خود را دارند. از طرفی بخش قابل توجهی از این مالکان از طریق دریافت اجاره گذران زندگی می‌کنند و از سوی دیگر گروهی از آن‌ها اظهار می‌دارند که بابت اجاره مسکن خود باید به اداره مالیات هر سال مالیات پرداخت کنند.

این موضوع باعث شده مستاجران دچار مشکل جدی‌تری شوند. با نزدیک شدن به فصل جابجایی‌ها نگران احتمال تخلیه هستند و این موضوع با وضعیت شیوع کرونا برایشان نگرانی‌های جدی به بار خواهد آورد. از طرف دیگر کاهش درآمد‌ها مانع از آن می‌شود که بتوانند اجاره خود را پرداخت کنند و حتی اگر مجبور به تخلیه مسکن خود شوند پیدا کردن مسکنی با اجاره بهای کمتر بسیار دشوار به نظر می‌رسد.تابستان فصل جابجایی است، اما از هم‌اکنون مشخص است میزان رهن و اجاره چقدر افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر امکان مالی بسیاری از اجاره نشین‌ها تعدیل شده است. این موضوع علاوه بر تنش‌های اقتصادی می‌تواند منجر به تنش‌های اجتماعی بین مالک و مستاجر شود.اینکه چگونه می‌توان این معادله را که هر دو سوی آن صاحب منافع بوده و واقع‌بینانه سخن می‌گویند را حل کرد، موضوعی است که باید برایش راه حلی جدی پیدا کرد.
 
چندی پیشمحمود محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان از احتمال اجرایی و الزامی شدن تمدید ۶ ماه اجاره نامه مستاجران به دلیل بحران کرونا خبر داده بود.محمودزاده در خصوص تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای مستاجران اعلام کرد: با توجه به بحران کرونا و شیوع این بیماری همه‌گیر و نگرانی مردم از نقل و انتقال به واحد‌های جدید و همچنین مشکلاتی که در خصوص اجاره‌بها ایجاد شده است، وزارت راه و شهرسازی مصوبه پیشنهادی را برای دولت به منظور تمدید خودکار ۶ ماهه اجاره‌نامه مستاجران، ارایه کرده است. معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه مستاجران در حال حاضر امکان جابه‌جایی ندارند، افزود: هم اکنون امکان دید و بازدید از واحد‌های مسکونی فراهم نیست و درعین حال منابع درآمدی اکثریت مردم کاهش چشمگیری داشته است که این مساله به ویژه در کلانشهر‌ها مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده است. به همین منظور این پیشنهاد از سوی وزارت راه و شهرسازی برای تصویب در دولت و الزام آور شدن آن در دست بررسی قرار گرفته است.اما هنوز این پیشنهاد تعیین تکلیف نشده است.
 
جدا از این مسایل این سوال مطرح می شود اگر موجر و مستاجری با مشکل قانونی مواجه شوند باید چه کنند؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت که بر اساس قوانین مربوطه مستاجر نمی‌تواند به بهانه کرونا اجاره را پرداخت نکند، اما اگر در پایان قرارداد، ملک را تخلیه نکند و دادگاه علت عدم تخلیه را موجه تشخیص دهد در این صورت مستاجر بابت مدتی که پس از انقضای قرارداد در ملک سکونت داشته، موظف به پرداخت خسارت نیست و صرفا اجور معوقه و اجاره بهای مدتی که پس از پایان قرارداد سکونت داشته را باید پرداخت کند.
 
اما باید خاطر نشان کرد که بهتر است هر چه سریعتر مسئولان سه قوه با همفکری و مشورت یکدیگر چاره و درمانی برای درد بی خانمانی مستاجران بیاندیشند چون قطعا در آینده نه چندان دور و به هنگام فصل جابجایی مستاجران پرونده های متعددی در محاکم قضایی در همین ارتباط مطرح خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
تا کنون دو بار پیام گذاشتم که چاپ نشد دوره جنگ وکلای مجلس اول 20 در 100 کرایه ها را کم و یک ساله تمدیدکردند و قانون انرا تصویب کردند و اما اکنون هم میشود همان قانون را تصویب کرد اگر وکلای عاقلی داشته باشیم که شک دارم چون همه به نوعی بدهکار بزرگ تر های خود هستند.البته اداره مالیات و....باید کمک کنند.چون پیش نهادم را نمی توانم کامل برای شما بنویسم.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
قاعدتا نمیشه شما قبل عید 206 بخری 90 بعد از عید به صابحخونه بفروشی 150 بعد انتظار داشته باشی صاحبخونه 20 درصد بزاره روی اجاره خونه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
علی 18:18؛ توهم خونه رو بفروش برو تو کار ماشین. مستاجری که تمام پولش دست توئه، کجا میتونه ماشین بخره سود کنه خوش مرام؟
هر شب دعای دم افطارم زلزله تهرانه ان شا الله بیاد همه با هم بریم زیر خاک. حقوق من سه تومان کرایه خونه پنجاه متری تو جنوب شهر ماهی دو نیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
مشکل از بی در و پیکری نظارت و قوانین بر کل بازار است.
وگرنه بنده در حال تکمیل یک ساختمانی هستم که ب اینکه در منطقه ارزانی است سعی کرده ام بهترین مصالح را به بهای کاهش سود خودم استفاده کنم. اما حالا از بهمن تا به حالا روی هر وسیله ای که فکرش را بکنید از پکیج، شیشه، آهن چراغ و غیره بسن 20 تا 30 درصد و حتی بیشتر اضافه کرده اند. خوب من اگر بخوام به قیمت بهمن ماه ساختمان را بفروشم خودم نمیتوانم فردا یکی دیگر عین همین ساختمان را با این پول بسازم!
این تقصیر دولت و شهرداری هاست که هم عوارض را روز به روز زیاد می‌کنند، هم اینقدر ما را از خودمان بشتر دوست دارند که هزار شرط و شروط غیر منطقی می‌گذارند مثلا پکیجی که لوله دودکش دولایه دارد و مخزن احتراق کلا بسته و هوایش از بیرون تامین می‌شود را بالاجبار میگوید باید بیرون از ساختمان نصب شود!! و همچنین بازار را رها کرده تا هرچه میخواهند قیمتها را بالا ببرند بعد می خواهید قیمت اجاره و ملک ثابت بماند.
دوست هموطن يا الله الله به وحدانيت خدا بنده شخصا مشكل شما را درك ميكنم ولي كارگر روز مزد كه سه ماه است كسي درخانه اش را نزده كه نان خالي دارد بخورد يا نه چكار بكند امروز قند را خريدم 9500 تومان عدس قبل عيد 10 هزار تومان امروز 22 هزار تومان شما حق داريد چون واقعا مشكل داريد ولي كور سوي اميدي به حقوق داريد
دولت محترم تمام خدمات خودش از جمله خودرو را چند برابر حقوق افزایش داده و ارزش پول را تبدیل به خاکستر کرده بعد از حق مردم بدون رضایت خودشان به مستاجرها می بخشند! آیا در این بخشش دولت سزاوارتر نیست؟ کاری نکنید که نماز خواندن مستاجرها را در خانه ای که بدون رضایت مالک می خواهید تمدید نمایید با مشکل روبرو نمایید. جابجایی خانه در شیوع کرونا بیشتر از بازارهای شلوغ و مترو و اتوبوس ها نیست.
درعرض 10 دقیقه میشه 6 ماه تمدید رو همین امشب تصویب کرد ... نه ؟
صاحب خونه من با منت 40% اضافه کرده برای سه ماه بعدش گفته صحبت میکنیم. همین اجاره هم فعلن نمیشه و در توانم نیست.......
شتر سواری دولا دولا نمی شه من مستاجر دارم میلیاردر میگم را خونه نمی خری میگه مگه مغز خر خوردم پولم بدم بخوابه با این پول سالی بیش از دویست سیصد میلیون کاسبم. دوم خود دولت حاضر نیست وام ها رو ببخشهدیا سودشون و کم کنه ویا به تعویق بیندازد یا کالاهای که دست دولت ارزان کنه شما می خواب بکنی پاچه ی صاحب املاک
ما مسلمونیم یا اروپائیها که به فکر اقشار ضعیف جامعه هستند؟ کی و چه وقت در این چهل سال مراجع فتوا دادند که اضافه کردن اجاره بیش از تورم رسمی حرام است یا دولت قانونی گذرانده که حق تمدید اجاره با مستاجر تا مثلا 5 سال و با نرخ مثلا 10 درصد اضافه بر اجاره پیشین.؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
اینکه همه باید مراعات هم را بکنند درست است. اما مگر معیار امور شرعی آمار رسمی است؟ از بهمن تا حالا 20-30 درصد و بیشتر روی همه لوازم ساختمانی رفته است. بهمن آیفون تصویری زیر یک ملیون بوده الان همان دستگاه را میدهد یک و 400. پکیجی که 5 ملیون بوده الان بالای 6 و نیم می دهند! همه چیز همینطور. شرکت بوتان انبارش را بسته جنس بیرون نمیدهد بعد مالک باید تاوان همه را یک جا بدهد!
واقعا منصفانه نیست. پس حق صاحبخانه ها چه می شود. من یک زن که مخارجم از کرایه خانه است، سه ماه است هیچ اجاره ای ندارم. کرونا شده بهانه...چرا یک طرفه به قاضی می روید..صاحبخانه ها هم از بین همین مردم هستند.
تورم رفته بالا...طرف مالک مالش هست...اونم اجاره رو میبره بالا.....به همین سادگی
دولت های بی کفای بیخیال گرونی های افسارگسیخته بشن و کشور رو وا بدن این مشکلات حل میشه.
ایا بهتر نیست اجاره ها دوساله شود هم هزینه حمل ونقل وکمسیون بنگاه کمتر می شود
موضوع مسکن و مستاجران بزرگترین چالش امسال خواهد شد که حتی تبعات امنیتی در پی خواهد داشت.
تنها راه نجات از معضلات مسکن ، برچیدن بنگاه های دلالی معاملات مسکن است ؟ اگر که مسولین بفکر مردم هستند ،،،،؟،
دارایی داره پوست مردمو میکنه ..........خودشون به خاطر گرفتن مالیات زیاد ارزش گذاری روی ملک برای اجاره را نجومی حساب میکنند ومیگویند نرخ در این محل یا کوچه یا خیابان اینقدر است وتوجهی به نوساز بودن یا نبودن ملک واینکه دارای چه امکاناتی است ندارند وقیمت محاسبه برای مالیات ملک نوساز با قدیمی فرقی ندارد ......ملکی که پارکینگ ویا اسانسور ندارد مسلما اجاره اش خیلی کمتر از ملکی نوساز ودارای امکانات رفاهی است ولی اقایون هیچ فرقی نمیگذارند .......هستند کسانی که میبینند مستاجر ادم خوبی است و سعی میکنند ملاحظه داشته باشند واجاره بالایی نمیگیرند ولی وقتی برگه مالیاتی را میبینند شوکه میشوند ...........کسی را میشناسم که خانه اش را از قیمت روز خیلی کمتر اجاره داده بود به خاطر حسن اخلاق مستاجر وبا داشتن اجاره نامه محضری باز هم دارایی قبول نکرد که این بنده خدا اجاره دریافتی اش کم است وگفته بودند تقصیر خودت است که اجاره کم میگیری .....این رفتار مسئولان دارایی بیشتر از دلالان به گرانی خانه دامن میزند ........
امسال هم مثل پارسال کرایه ها بصورت سرسام آوری بالا رفته و حتی از عهده قشر متوسط هم بر نمیاد این کرایه ها , فرض کنید یه خونه 70 متری الان میگن 80 تومن پیش 2 تومن کرایه, واقعا ما کجا زندگی می کنیم با این درآمدها.
آیا اینجا نیویورکه و ما درآمد دلاری داریم یا افزایش حقوق 15 دصدی.
هرسال داره کرایه ها 30 درصد بالا میره و معلوم نیست دولت و مجلس و قوه قضاییه این وسط دقیقا چه کاره هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی