بازدید 23896

مناظره داغ حقوقی بر سر ادعای آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران / واشنگتن می‌تواند مدعی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شود؟

در روز‌های گذشته، تحرکات دیپلماتیک و سیاسی جدیدی از سوی آمریکایی‌ها و به ویژه وزیر خارجه این کشور برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطابق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ انجام شده است؛ تحرکاتی که البته با واکنش‌هایی نیز مواجه شد. در همین رابطه، روز گذشته روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داد، وزیر خارجه آمریکا به دنبال یک استدلال حقوقی است تا نشان دهد کشورش همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و از این طریق برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال فشار کند.
کد خبر: ۹۷۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲ 28 April 2020

مناظره داغ حقوقی بر سر ادعای آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران/ واشنگتن می تواند مدعی تمدید تحریم های تسلیحاتی شود؟

بین الملل تابناک: در روز‌های گذشته، تحرکات دیپلماتیک و سیاسی جدیدی از سوی آمریکایی‌ها و به ویژه وزیر خارجه این کشور برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران مطابق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ انجام شده است؛ تحرکاتی که البته با واکنش‌هایی نیز مواجه شد.

در همین رابطه، روز گذشته روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داد، وزیر خارجه آمریکا به دنبال یک استدلال حقوقی است تا نشان دهد، کشورش همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و از این طریق برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال فشار کند.

نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است: این بخشی از یک راهبرد پیچیده برای تحت فشار قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل است که تحریم تسلیحاتی علیه تهران را تمدید کرده و اطمینان حاصل کند که تحریم‌های سختگیرانه‌تری علیه ایران اعمال شود.

این گزارش می‌افزاید: این راهبرد در حالی از سوی مقامات دولت آمریکا در چند روز اخیر تشریح شده است که آن‌ها شروع به مطرح کردن قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت سازمان ملل کرده‌اند که پس از منقضی شدن تحریم فعلی در ماه اکتبر، مانع از صادرات تسلیحات به ایران می‌شود.

در این گزارش آمده است: با این حال، هرگونه تلاش برای تجدید تحریم تسلیحاتی به طور حتمی با مخالفت روسیه و چین علنی یا غیرعلنی مواجه خواهد شد. روس‌ها پیش از این به مقامات آمریکا و اروپا گفته‌اند که تمایل دارند فروش جنگ‌افزار‌های متعارف به ایران از سر گرفته شود.

گزارش نیویورک تایمز می‌افزاید: با ارائه طرح حقوقی پمپئو، اگر تحریم تسلیحاتی تمدید نشود، آمریکا از حق خود به عنوان یک عضو توافق استفاده خواهد کرد. این اقدام موجب فشار آمریکا برای بازگرداندن گروه گسترده‌ای از تحریم‌ها خواهد شد که پیش از انجام توافق ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای، مانع فروش نفت و تبادلات بانکی می‌شدند و اعمال این تحریم‌ها، به طور نظری برای تمام اعضای سازمان ملل الزام‌آور خواهد بود

مناظره داغ حقوقی بر سر ادعای آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران/ واشنگتن می تواند مدعی تمدید تحریم های تسلیحاتی شود؟

در این گزارش همچنین مطرح شده است: وندی شرمن، عضو ارشد تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران با اشاره به این که روسیه و چین هیچ‌ گاه خواهان تحریم تسلیحاتی ایران نبوده‌اند و تنها برای مدتی محدود با آن موافقت کرده‌اند، درباره تلاش آمریکا برای این که نشان دهد، هنوز عضوی از توافق است، گفت: من فکر می‌کنم که آن‌ها با مخالفت زیادی مواجه خواهند شد، چون دولت ترامپ از توافق خارج شد.

ذکر این مهم لازم است، وزیر خارجه آمریکا همچنین روز ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ (۹ اسفند ۹۸) در جلسه استماع کمیته سیاست‌خارجی مجلس نمایندگان ـ که با نام «ارزیابی سیاست‌های دولت ترامپ درباره ایران و عراق و توسل به زور» حاضر شد ـ اعلام کرد امیدوار است بتواند روسیه و چین را ترغیب کند تا پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را وتو نکنند و همچنین ابراز امیدواری کرد، اروپا خطر ارسال سلاح‌های روسی و چینی به ایران را جدی بگیرد.

ادعایی که به چالش کشیده می شود!

در همین راستا، سوم مارس ۲۰۲۰ (سیزدهم اسفند ۹۸) و تنها چند روز پس از این اظهارات، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای نسبت به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد: مقامات واشنگتن به جای اینکه آرزوی تمدید بی‌پایان «تحریم تسلیحاتی» علیه ایران را داشته باشند، باید نگران برطرف کردن فوری موارد نقض و تخلفات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بوده و به اجرای دقیق قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برگشته و بتوانند اعتبار خود را به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان مسئول در روابط بین‌الملل بازگردانند، چون وضعیت عضو دائم شورای امنیت چنین برخوردی را بر عهده ایالات متحده قرار داده است.

اما این پایان کار نبود؛ چنانکه پمپئو طی روزهای گذشته در حساب رسمی خود مجدداً این زیاده‌خواهی را طرح کرد و نوشت: تحریم تسلیحاتی علیه ایران، بزرگ‌ترین حامی مالی تروریسم در جهان، شش ماه دیگر از امروز به پایان می‌رسد. شورای امنیت باید قبل از تشدید خشونت و شروع رقابت جدید تسلیحاتی در خاورمیانه، تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کند.

در پاسخ به این ادعا، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نوشت: معمولاً مسابقه تسلیحاتی یکجانبه نیست. این یک تلاش جمعی است که در سطح قدرت‌های بزرگ یا قدرت‌های منطقه‌ای و فرعی انجام می‌شود. خطر مسابقه تسلیحاتی را به سختی می‌توان از طریق تحریم تسلیحاتی علیه یک کشور از بین برد. این کار مستلزم تلاش جمعی از طریق مذاکرات است.

هیأت نمایندگی روسیه در وین به گزارش نیویورک‌تایمز مبنی بر اینکه آمریکا هنوز خود را یکی از طرف‌های برجام می‌داند تا از این طریق بتواند موجب تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل درباره ایران شود، واکنش نشان داد.

در این پیام آمده است: آمریکا در هشتم ماه می ۲۰۱۸ / ۱۸ اردیبهشت ۹۷ گفت که به عضویت خود در برنامه جامع اقدام مشترک پایان می‌دهد و آن را از بین می‌برد. اکنون ادعاهایی وجود دارد که آمریکا هنوز خود را یکی از طرف‌ها در برجام می‌داند. آیا این یک موقعیت شبیه به «Catch-۲۲» برای ایران، شورای امنیت سازمان ملل و تمام جهان است؟

«Catch-۲۲» یک رمان آمریکایی درباره جنگ است که از نام آن برای استعاره از یک شرایط دشوار یا یک معضل استفاده می‌شود که به دلیل وجود موقعیتی متناقض و محدودیت‌های وابسته به آن، نمی‌توان از آن فرار کرد.

دو خبرگزاری غربی رویترز و فرانس پرس به نقل از دیپلمات‌های خارجی در سازمان ملل گزارش دادند که آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران راه دشواری پیش رو دارد و تلاش‌هایش در این زمینه «به چالش کشیده خواهد شد».

در همین حال، رویترز نیز بامداد سه‌شنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌ها نوشت که آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران «نبرد سختی» در سازمان ملل پیش روی خواهد داشت.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، تایید کرد که واشنگتن طرح خود را با انگلیس، فرانسه و آلمان مطرح کرده است؛ اما دیپلمات‌هایی در سازمان ملل اعلام کردند، این طرح در اختیار یازده عضو دیگر شورای امنیت از جمله چین و روسیه قرار نگرفته است.

یک دیپلمات در شورای امنیت سازمان ملل ـ که به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت کرده است ـ اظهار داشت: این طرح در بدو ورود، خواهد مُرد.

قطعنامه تمدید تحریم‌ها به ۹ رای موافق نیاز دارد و در عین حال کشورهایی دارند حق وتو یعنی روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه نباید آن را وتو کنند.

به اعتقاد دیپلمات‌ها، ایالات متحده احتمالا در تلاش برای همراه کردن روسیه و چین با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی با چالش مواجه خواهد شد.

به گزارش رویترز، دفاتر نمایندگی روسیه و چین در سازمان ملل به درخواست‌های این خبرگزاری برای اظهارنظر در این باره پاسخ فوری ندادند.

به نوشته رویترز، اگر شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید نکند گام بعدی طرح آمریکا این است که تلاش کند تا مکانیسم «ماشه» را فعال کرده و با استفاده از روالی که در برجام مشخص شده است، همه تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران بازگرداند.

یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: بسیار سخت است که خود را به عنوان یک ناظر پایبند به قطعنامه‌ای معرفی کنید که قبلا از آن خارج شده‌اید؛ یا در توافق هستید یا نیستید.

برخی دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل می‌گویند که استدلال‌های حقوقی درباره درخواست برای تمدید تحریم تسلیحاتی بسیار متفاوت است؛ اما در نهایت این اعضای شورای امنیت هستند که تصمیم خواهند گرفت آن را بپذیرند یا نه.

دیپلمات‌ها معتقدند که احتمالا این اقدام به چالش کشیده خواهد شد. یک دیپلمات اروپایی به شرط فاش نشدن نامش گفت: از دیدگاه شورای امنیت این یک مساله پر هرج و مرج خواهد بود، زیرا فارغ از آنچه انگلیس، آلمان و فرانسه فکر می‌کنند، روسیه و چین قصد ندارند از آن تفسیر حقوقی (آمریکا) حمایت کنند.

واکنش ایران

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در توییتی، تصمیم آمریکا درباره برجام و تلاش برای تمدید تسلیحاتی را نتیجه شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری علیه ایران خواند.

محمد جواد ظریف نوشت: دو سال پیش، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و رئیسش «توقف مشارکت آمریکا» در برجام را اعلام کردند؛ به خیال آنکه «فشار حداکثری» آنان، ایران را به زانو درآورد.

وی افزود: نظر به شکست مفتضحانه آن سیاست، او اکنون می‌خواهد شریک برجام باشد. رویاپردازی را بس کنید: ملت ایران همیشه سرنوشت خود را تعیین کرده است.

واکنش ریچارد هاس

«ریچارد هاس» که قبلاً مدیر دفتر برنامه‌ریزی‌های سیاسی در وزارت خارجه آمریکا بوده، درباره طرح پامپئو برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در توئیتر نوشت: «همان‌طور که وزیر خارجه اسبق آمریکا، جان بیکر می‌گفت، از این نمد کلاهی ساخته نمی‌شود.»

مناظره داغ حقوقی بر سر ادعای آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران/ واشنگتن می تواند مدعی تمدید تحریم های تسلیحاتی شود؟

او در ادامه با انتقاد از خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از برجام نوشت: «آمریکا با خروج یکجانبه از برجام عجولانه عمل کرد. اکنون با پیشبرد این طرح (طرح پامپئو) خودمان را بیشتر از ایران منزوی می‌کنیم؛ آن هم در زمانی که تمرکزمان باید روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد.»

واکنش استفن والت

استفن والت، استاد امور بین‌الملل دانشگاه هاروارد، تلاش اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را برای ارائه طرحی حقوقی که نشان دهد این کشور هنوز عضوی از توافق هسته‌ای است تا بدین طریق در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بر شورای امنیت سازمان ملل اعمال فشار کند، در صفحه توییترش مورد انتقاد قرار داده و نوشت: تلاش پمپئو برای فعال کردن مقررات اعمال دوباره مکانیسم ماشه در برجام (توافق هسته‌ای) پس از آن که آمریکا از آن خارج شده و آن را دور انداخت، مانند این است که مردی با طلاق همسرش را ترک کند و آن وقت بگوید باید درباره این که زن سابقش با چه کسی قرار می‌گذارد، خودش تصمیم بگیرد.

مناظره دو مقام سابق غربی

به دنبال انتشار گزارش نیویورک تایمز، «ریچارد گلدبرگ» از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا درباره آن چند پیام توییتری منتشر کرد؛ پیام‌هایی که واکنش نماینده سابق فرانسه در سازمان ملل و سفیر اسبق پاریس در آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت.

ریچارد گلدبرگ، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد: «این قطعنامه الزام آور در موضوع اعمال مجدد (مکانیزم ماشه) ایالات متحده را دائم «شریک برجام» معرفی می‌کند.» به ادعای او در هیچ جای قطعنامه ۲۲۳۱ تصریح نشده که توقف مشارکت یک کشور عضو «توافق سیاسی موسوم به برجام»، سبب تغییر تعریف این قطعنامه از شریک برجام می‌شود.

«ژرار آرو» نماینده سابق فرانسه در سازمان ملل طی چند پیام توییتری، استدلال گلدبرگ را نادرست خوانده و رد کرده است.

او در ابتدا نوشت: «از منظر حقوقی (قانونی)، یک توافق کلیتی است که شامل توازن بین حقوق و تعهدات است. ایالات متحده با پشت کردن به تعهداتش (در برجام)، از حقوقش دست کشیده است. این دو موضوع (حقوق و تعهدات) غیرقابل تفکیک هستند. علاوه بر این، خود ایالات متحده هم بارها اعلام کرده که دیگر عضو برجام نیست.»

ریچارد گلدبرگ در پاسخ به این توییت آرو نوشت: «از منظر حقوقی (قانونی) قطعنامه شورای امنیت است و از منظر حقوقی به هیچ توافق سیاسی از قبیل برجام متکی و وابسته نیست. رویه‌های قطعنامه تحت فرمان شورای امنیت است و نه کمیسیون مشترک (برجام). قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در کلیت خودش برای همه الزام‌آور است اما برجام فقط برای تعداد معدودی تعهد می‌آورد.»

نماینده سابق فرانسه در سازمان ملل در رد این استدلال نوشت: «شورای امنیت سازمان ملل، ذاتا به برجام مرتبط شده است. سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان هرگز از چنین اقدامی که از روی سوءنیت است، برجام را نقض می‌کند و طرف مقابل را که به نقض (برجام) واکنش نشان داده، مجازات می‌کند، حمایت نخواهند کرد.

گلدبرگ در واکنش به این توییت آرو نوشت: «شما دارید احساسی صحبت می‌کنید و نه حقوقی. قطعنامه ۲۲۳۱ ذاتا به قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل مرتبط است و همین‌ طور مکانیزم بازگشت (ماشه). شکایت خودتان را برای وندی شرمن و جان کری بفرستید که طوری آن را مدون کردند که از حق دائمی ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم‌ها دفاع شود. بوریس جانسون هم خوشحال خواهد شد که شما دارید از طرف او صحبت می‌کنید.»

سفیر پیشین فرانسه در آمریکا و نماینده سابق پاریس در سازمان ملل این استدلال گلدبرگ را رد کرد. آرو نوشت: «من مطمئنم کمتر از شما احساساتی هستم. واقعیت آن است که بخش مربوط به بازگشت مکانیزم ماشه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، پیشنهاد فرانسه بود و من شاید بیشتر از شما درباره منطق پشت این متن اطلاع داشته باشم. شما یا در درون برجام هستید یا خارج از آن؛ اما نمی‌توانید بدون اجرای تعهداتتان خواستار دریافت حقوق برجام باشید.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۴
حالا برید روز بعد از امضای برجام، امریکا و شرکت های امریکایی رو تحریم کنید.
عهد شکنی کاری است نکوهیده در همه ادیان و مکتب ها.
تابناک عزیز لطفا این کامنت رو حذف نکن. حرف مون از سر درد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
شما ایرانی نیستید!!!! اوباما به یک هفته نکشید تحریم بیشتر اعمال کرد. از اون جالب تر خود برجام هست! قراردادی بینهایت بیفایده برای ما و پر از فایده برای طرف مقابل
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
معلومه که برجام قراردادیست برای محدود کردن ایران .ولی سوال اینست که چه کرده ایم که جهان در صدد محدود کردن ما هستند و مسلما با این مانور هاییکه تا بحال داده شده است وضع را خرابتر کرده ایم
آیا چاره ای هم هست!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
ناشناس ۱۵:۰۷
آخه آدم نادان! اگر برجام نبود که مثل آب خوردن تحریم تسلیحاتی ما تایید میشد! ضمنا معیار ایرانی بودن امثال شما و تفکراتتون نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
من با فوق لیسانس حقوق بین الملل سه بار نظرت رو خوندم اما واقعا متوجه نشدم چی میگی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
بله ما ورود کالاهای آمریکایی رو ممنوع اعلام کردیم و بعد از برجام ,تندروهای ما تاختند به آمریکا...آمریکاییها هم گفتند خوب اوباما خوب نیست باشه پس بفرمایید ترامپ...!1ما ملت یکپارچه ای نیستیم,
تلاش امریکا برای فعال سازی مکانیزم ماشه است
حالا یا خودش یا اروپایی ها
اول اینکه بر خلاف زیاده گویان وطنی این موضوع جدید یکبار دیگر نشان داد برجام و قطعنامه 2231 مرتبط به ان چقدر هوشمندانه و دقیق در شرایطی که ما در اضطرار بودیم تدوین شده است که دست کم اینچنین ترامپ را برای قبولاندن نظراتش به بقیه دچار مشکل کرده است افرین بر گروه مذاکره کننده
دوم اینکه امریکا قدرتمندتر از این است که حتی اگر بقیه مخالف باشند نهایتا حرفش را نتواند پیش ببرد همین چین بخاطر فشار اقتصادی امریکا و تهدید بانکهایش واردات نفت ایران را 80 درصد کم کرده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
چرت نگو. ترامپ از برجام خارج شده است و الان می خواد یکی از بندهای برجام را لغو کند. الان باید برای ظریف کف بزنیم؟؟؟
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
اول اینکه جناب ظریف و هیئت مذاکره کننده با تداوم تحریمهای تسلیحاتی به مدت 5 سال موافقت کردن و مصاحبه تمام طرفهای مذاکره کننده وجود داره دوما اگه آمریکا این همه که شما میگید قدرتمند هست نیازی به برگشتن به برجام برای تحریم دوباره ایران نداره، اما حتما برجام لازم و ضروری بود، در نهایت ولی چین رو فرمودین ولی از روسیه چیزی نگفتین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
زیاده گویان رو خوب اومدی.
همین زیاده گویان 6 سال مملکتو تعطیل کردن که درخت برجام گلابی بده ، حالا با زیاده گویی میخوان خودشونو تبرئه کنن
امیدواریم مسئولین جمهوری اسلامی،سیاست صحیح بر طبق منافع ملی را در پیش گیرند و از سیاستهای نابخردانه دوری کنند و با کشورهای مختلف ارتباط بر اساس منافع ملی برقرار کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
چرت نگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
دقیقا چرا با روسیه و چین رابطه داشته باشیم اشکال نداره ولی آمریکا که رابطه با اون خیلی پر سودتره برای ما اشکال داره کلا همه ابرقدرتها زورگو و به فکر منافع خودشون هستن پس فرقی با هم ندارن صد در صد رابطه با آمریکا منافعش برای عده ای کمتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
رابطه با آمریکا واسه باز کردن شعب مک دونالد واسه وارداتچی های طرفدار برجام خخخخخ
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
تضاد بین ایران و آمریکا ناشی از این است که آمریکا خود را ژاندارم و مدیر دنیا می داند و ایران می خواهد به اندازه خود و استعداد منطقه ای اش قدرت داشته باشد.در واقع قدرت های دیگر مثل چین و روسیه این حساسیت رو نسبت به ایران ندارند
انشا.. میتونه
پشت پرده چه خبره!؟
امریکا میخواد به برجام برگردد؟
اردشیر زاهدی از حکومت حمایت می کند!
انتخابات امریکا نزدیکه و ترامپ باید مسئله ایران را به نقطه ای مناسب برساند!
ایران به پول و ارتباط با جهان احتیاج دارد!
در ماهای پیش رو اتفاقات زیادی در شرف است ،خود را آماده کنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
از این خزعبلات تو این 7 سال طرفداران دولت زیاد گفتند. بعد از موشک سپاه ترامپ به تکاپو افتاده است!!!
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
من از اون موقعی که یادمه دلم خوش بوده که در چند ماه آینده اتفاق مهمی می افته! دیگه اوجش زمان مداکرات ایران با 5+1 بود اما الآن فهمیدم که ایران هیچ وقت درست نمی شه و افسردگی مضمن گرفتم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
فرض های زیبایی برای ساختن یک تئوری توطئه دادی خوشم اومد
ناشناس
| Canada |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
فضا به سمت رادیکالیزم داره میرود و نه ارام شدن
مگر هفته گذشته ترامپ دستور اجازه شلیک به قایق های ایران را نداد؟
ایران فقط به پول نیاز ندارد بلکه کل کشورهای صادر کننده نفت با قیمت های فعلی نفت به پول نیاز دارند و تا مشکل کرونا حل نشود از پول نفتی دیگر خبری نیست
امریکا اگه ولقعا به فکر مردم ایران بود و نگران دموکراسی و آزادی سیاسی تحریم نمیکرد ایران رو که مردمش بدبخترین مردم دنیا بشن
از همون روز اول تحریم تسلیحاتی میکرد تا جلوی خرج دلار مردم برای جنگ و کمک به لبنان و یمن و عراق و... بشه نه مردم ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
جناب نادان ما زمان جنگ تحریم تسلیحاتی بودیم و سوریه و لیبی و روسیه بهمون سلاح می فروختن. زمان شاه اگر به جیبوتی و عمان نیرو اعزام شود خوب است ولی الان اخ و پیف هست؟
ناشناس
| France |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
قرنطینه اثر سو گذاشته بر شما!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
در هر صورت به آمریکا مربوط نیست ایران با پولش چیکار میکنه.
یک شکست دیگه برای آمریکا،؟!
موقع خروج از برجام چشن گرفته بودن ، واقعا با چه رویی میخواد برگرده،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
ترامپ در حد ریاست جمهوری کشوری مثل آمریکا نیست.
به طور حتمی با مخالفت روسیه و چین به طور علنی یا غیرعلنی مواجه خواهد شد!!!!!
تا لان فقط عکس این موضوع بوده!!
ما از یه سوراخ میلیاردها بار گزیده میشیم!!!
موضوعات را با هم قاطی نکن
امریکا میخواهد مکانیزم ماشه را فعال کند و برگشتن به برجامی در کار نخواهد بود و فیک نیوز بی بی سی فارسی است این خبر بر اساس تحلیل خاص نیویورک تایمز .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
عزیز دل! آمریکا عضو برجام نیست که بتواند مکانیزم ماشه را فعال کند
ناشناس
| Canada |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
جواب ۱۶۲۲:نکته تکنیکالش همین جا است که میخواهد برگردد برجام تا ان را راسا فعال کند هر چند اگر هم نیاید اروپایی ها جرات مخالفت با امریکا را ندارند و انها فعال می کنند.
تحریم نفتی نباید باشیم ولی بر اسای قدرت اقتصادی امریکا تحریم هستیم و نفت کسی از ایران بعد از پایان‌معافیتهای خزانه داری امریکا نمی خرد.
برجام که هنوز هست! چون ایران اعلام کرده به برجام پایبند است. همین الآن هم مسئولان می‌گویند. حالا برجام با حضور چه کشورهایی بسته شده؟ ایران، آمریکا چین، روسیه، فرانسه و انگلیس. آمریکا هم جزیی از برجام است. حالا که برجام هست یک عضو آن که آمریکا یا هر کشور دیگری است، می‌خواهد بگوید که از طرف ایران نقض آشکاری صورت گرفته. مثلاً غنی‌سازی بیش از حدمجاز یا نگهداری اورانیوم بیش از حدمجاز و مکانیسم ماشه را فعال کند. این حق محفوظ است و آن کشور می‌تواند این کار را انجام دهد. حالا ممکن است کسی بپرسد که چون آمریکا تحریم‌ها را بازگردانده، پس حق چنین کاری را ندارد. این درست نیست و برجام برقرار است. برجام وقتی به طور کامل می‌میرد که همه طرف‌ها اعلام کنند به آن پایبند نیستند! ایران که تاکنون گفته پایبند است. پس برجام هنوز هست و مکانیسم ماشه هم همین‌طور!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
تو احتمالاً وطن فروش نیستی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
چه استدلال ابکی
آمریکا متاسفانه هر غلطی دلش بخوا می تونه انجام بده و ما هنوز باور نکردیم.
متن برجام پر از ایرادات لفظی و جاده صاف برای طرف غربی در فشار به ایران بوده و هست اما مکانیزم ماشه دیگه اوج کاره! اگر به موفقیت برسن و اجراش کنن چی؟؟ چیزی جز خروج از NPT و ساخت بمب اتم موازنه ایجاد میکنه؟؟ وقتی دورتا دور ایران رو گرفتن و حتی تهدید اتمی میکنن، چرا بمب اتم نسازیم؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
اگر ایران شکایت کند یا ازش شکایت شود در هر دو حالت ماشه فعال می شود. سوت و کف واسه تیم ایرانی مدال هم فراموش نشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
رهبر معظم ساخت سلاح اتمی رو خلاف شرع میدونه، اونوقت تو یه علف بچه، اومدی میگی باید بمب اتم بسازیم؟! برو سراغ درس و مشق خودت بچه
واقعا” این ریس جمهور و وزیر خارجه امریکا ابروی خودشان و امریکا رو در دنیا بردند دروغ و ریا را به حداکثر خود رسانده اند و فکر نکنم کسی در دنیای دیپلماسی برای آنها احترامی قائل بشود
پاسخ ها
م ر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
چه تضمینی داریم که وقتی بمب اتم ساختیم نسل های دیگر آن را مثل امریکای های نادان بر شهر شهرهای بی دفاع نیدازند
و دیگر آنکه آیا بمب هستی داشتن ما را مثل کره شمالی نمی کند
و دیگر و اصل مطلب , مگر ما به جهانیان نگفته ایم طبق اصول دینی و مذهبی ما ایران نمی خواهد که جنگ افزار اتمی ( کشتار جمعی ) درست کند
من فکر می کنم با اینکارا یک جا می لنگه
و ببین عزیز جان ،چه باور داشته باشید و چه نداشته باشید قدرت های بزرگ امریکا و روسیه و چین ، منطقه و زمان اعمال نفوذ تمام دنیا را بین خود تقسیم کرده اند و این وسط فقط کلاه کشور های رادیکال از اقتصاد بی نمد می ماند
به امید رسیدن تمام دنیا به آگاهی و انسانیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
وقتی که ترامپ مجددا بعنوان رییس جمهور انتخاب شد، اونوقت میفهمی که ترامپ پیش مردم آمریکا، فرد آبرومند و معتبری است
واقعا” این ریس جمهور و وزیر خارجه امریکا ابروی خودشان و امریکا رو در دنیا بردند دروغ و ریا را به حداکثر خود رسانده اند و فکر نکنم کسی در دنیای دیپلماسی برای آنها احترامی قائل بشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
دوست عزیز برجام طوری نگاشته شده که این راه را برای امریکا باز گذاشته. یعنی برجام و متنش این اجازه را به امریکا میده
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
مگر برای ما احخرام قائل هستند!)
توئیتر برا همه ایرانیا فیلتره بعد وزیر خارجه در توئیتی نوشت؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
دوست عزیز،وزیرخارجه به زبان انگلیسی برای جامعه ی جهانی مینویسه،غربی های و مخصوصا دیپلمات ها بیشتر از توئیتر استفاده میکنن و این تقصیر وزیرخارجه نیست که توئیتر برای مردم فیلتره اما بهتره شما دوست عزیز مثل چوپان دروغگو نباشی و اعتراف کنی که اکثر مردم ایران فیلترشکن دارن و فیلتر بودن یا نبودن سایتی مانع بزرگی نیست.
مگر برجامي كه خود امريكا امضا كرده بود از ان خارج نشد هيچ كس بدون اجازه امريكا حق معامله با ايران را ندارد ودنيا هم اين را پذيرفته است
در نوشتن رجام آمریکایی ها روسر همه کلاه گذاشتن حتی فرانسوی ها.
باید از ظریف و عراقچی پرسید که ایا خودشون به این سوراخ های برجام پی برده بودند که دوباره امریکا می تونه ازشون وارد شه؟
اقای گلدبرگ راست می گه:
جان کری و وندی شرمن طوری برجام را تدوین کرده اند که امریکا می تونه با اینه ازش خارج شده، باز هر وقت خواست وارد شه و فشار بیاره بدون اینکه تحریم ها را برداره.
باید ظریف را گرفت شلاق زد. اخه این چی بود که امضا کرد!؟
طرف از برجام خارج شده و رفته بیرون. اما باز می تونه بیاد توش و تحریم کنه و بره به همین راحتی!
برجام و متنش طوری نگاشته شده و تدوین یافته که امریکا می تونه اینکارها را انجام بده یعنی برگرده و تحریم کنه و دوباره بره. نه تقصیر امریکاست و نه تقصیر اروپایی ها و بقیه.
تقصیر ظریف و تیم مذاکره کننده ایرانه که به این قابلیتهای برجام پی نبرده تا همچین کلاه بزرگی بر سر ایران نره.
من فکرمیکردم ایرانیها ازدوچیزناامیدنمیشن ژیلت یکبارمصرف و ‌باتری کنترل تلویزیون!نگوسومی هم پیداشده بابا ول کنیدلاشه متعفن این برجام رو!
من نمی فهمم اصلا چرا ما با 5+1 مذاکره کردیم درحالیکه مشکل ما فقط با امریکا حل میشه و اون 5 تای دیگه هیچ کاره ای نیستن؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
روحانی که بیچاره گفت باید با کدخدا مذاکره کنیم
برای من همیشه این سوال است
اگرامریکا شیطان بزرگ است
ودشمن ماایرانیها است
بچه های مسولیین درامریکا چرازندگی میکنند
آمریکا اگر می خواهد به برجام برگردد باید غرامت بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
حتما ..... فرمایش دیگه ای ندارید؟
اولا اینکه حتی امریکا هیچکاری نکنه تحریمای تسلیحاتی برداشته شه ساده انگارانست کشواری که حاضر نیستن به قول خودتون دارو بهتون بدن بیان هواپیمای رادارگریز بهتون بدن. این بازی بد بدتر امریکا با طرفای برجامه.یا مصوبه تسلیحاتیشو قبول میکنن یا کل مکانیزم ماشه و همه چی پر. خودتون فکر کنید چین و روسیه کدوم قبول میکنا
حقوق کیلو چند؟؟؟ در جنگل امروز، فقط قدرت نظامی و سیاسی و البته اقتصادی جواب میده
در مذاکرات دولت بعدی فقط و فقط با آمریکا مذاکره کنید! همه چیز به آمریکا فقط بستگی داره و همه از ترس آمریکا، کاری بر خلاف میلش نمی کنند! اصلا در مذاکرات هسته ایی، و دیگر مسایل نباید در آینده پای کشورهای اروپایی، چین و روسیه رو دیگه باز کرد! این کشور ها همه شون اقتصادی به آمریکا وابسته هستند. تجربه برجام درسی باشه تا فهمیده باشین طرف اصلی مذاکره ها فقط آمریکا هست! بیخود به بقیه باج ندهید که سر آخر شما رو می فروشن به همون آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
گل گفتی
شرامپ دیوانه مانند کودکی لجباز از برجام خارج شد و اکنون میخواهد خود را مانند کودکی پر رو و با زور زدن به برجام برگداند. به قول رئیس جمهور احمدی نژاد "اون ممه رو لولو برد" دیگر تمام شد و دیگر در برجام راه نخواهید یافت تا عبرتی شود برای شما یاغی صفتان. ضمنا" اگر ماهواره ایرانی یک وبکم وارونه است پس چه جای نگرانی دارید و چرا رگ گردنتان در حال انفجار است؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی