بازدید 17848

ساخت مصلای تهران چه زمانی تمام می شود؟

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی از پیشرفت ۸۰ درصدی مصلای تهران خبر داد.
کد خبر: ۹۷۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴ 24 April 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدجعفر علیزاده گفت: کارگاه ساختمانی مصلی از روز دوم عید فعال بوده و هم‌اکنون نیز با میانگین ۵۰۰ نیرو عملیات احداث بخش‌های باقیمانده مصلی تهران فعال شده است. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی مصلی تهران ۸۰ درصد است.

وی با اعلام اینکه امکان استفاده از مصلی تهران در تمامی ایام وجود دارد، افزود: شرایط کرونا و ضرورت تمرکز بر روی مهار این بیماری همه گیر، بسیاری از بودجه‌ها با به سمت مبارزه با این بیماری سوق داد و در عین حال سرعت کارها با کمی با کندی مواجه کرد.

علیزاده یکی از مشکلات موجود بر سر راه تکمیل مصلی تهران را قطع بودجه برای این پروژه به دلیل حل مشکل کرونا عنوان کرد و توضیح داد: در ۶ ماه دوم سال ۹۸، تخصیص بودجه برای ادامه کار مصلی تهران به دلیل شرایط کرونا قطع شد. این امیدواری وجود دارد که با مساعدت دولت و تخصیص حداقلی بودجه، سازمان مجری بتواند این پروژه را در زمان کوتاهتری به پایان برساند.

وی در خصوص زمان پیش‌بینی شده برای تکمیل پروژه مصلی، اعلام کرد: تکمیل پروژه مصلی تهران، ۱۰۰ درصد وابسته به اعتبارات است. در حال حاضر، توان مهندسی کشور نشان می‌دهد که پروژه مصلی تهران در مدت زمان یکسال تا یکسال و نیم در صورت تأمین اعتبار، قابل اجرا، تکمیل و بهره برداری کامل است. زیرا این پروژه، پیچیدگی فنی خاصی در حال حاضر ندارد و تمامی گره‌های آن از نظر طراحی، محاسباتی، و سایر جزئیات، حل شده است. هم اکنون نیاز است تا تجهیزات و مصالح تأمین شود که اینکار بسیار هزینه‌بر است.

علیزاده تصریح کرد: چنانچه اعتبارات تأمین شود در بهره‌برداری از فضا، جهش خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی دولتی گفت: امسال حدود ۵۰ میلیارد تومان به مصلی تهران اختصاص یافته ولی علی رغم بودجه کمی که تصویب شده اکیپ‌ها در حال فعالیت هستند و هم‌اکنون، سه برابر بودجه مصوب، کار پیش رفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در تکمیل مصلی تهران، جبهه‌های مختلفی فعال شده است، گفت: با استفاده از توانمندی شرکت‌های وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیاء و شرکت ملی ساختمان وابسته به بنیاد مستضعفان، بیش از هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده‌ایم.

علیزاده ادامه داد: هم‌اکنون پروژه مصلی تهران در قسمت ایوان و بخش‌های وابسته به ایوان، ایوان بزرگ مصلی که ترکیبی از گلدسته، ایوان و گنبد است و نماد منحصر به فردی در تمامی پروژه‌های مذهبی ایران و جهان است، فعال بوده و در حال انجام است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، همزمان عملیات تکمیلی شبستان شرق، شبستان غرب، جبهه شمالی و طیف وسیعی از عملیات در پروژه مصلی تهران فعال شده است.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی توضیح داد: علاوه بر اعتبارات دولتی با توجه ویژه‌ای که مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی روی این مقوله داشتند به دنبال تأمین منابع از محل دیگر هستیم. بدین معنا برای تکمیل پروژه مصلی در زمان نزدیک تر، استفاده از ظرفیت‌های زمین و اوراق مدنظر قرار گرفته است تا بتوان در این پروژه، شاهد جهش باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: بعد از عید تقریباً با بیش از ۵۰۰ نفر در مصلی در بُعد فنی، اجرایی، عملیاتی، مشغول فعالیت هستیم و عملیات متوقف نشده است. انجام کار در مصلی از بازسازی موتورخانه که از سال‌ها قبل اجرا شده بود، ارتقای ظرفیت موتورخانه برای پوشش شبستان شمالی و نمازجمعه که کار بسیار بزرگ و سنگینی است، در حال پیگیری است. در این خصوص مطالعات ارزش انجام شده و حدس ما این است که با این اقدامات حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در اجرای پروژه مصلی داشته باشیم.

علیزاده خاطرنشان کرد: با مهندسی ارزش و استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی کشور در تلاش هستیم که سرمایه عظیمی که سال‌ها پیش انجام شده بود را بازسازی اساسی کنیم.

وی در خصوص نگهداری از سازه‌های مصلی نیز اعلام کرد: ساخت و تحویل مصلی برعهده سازمان مجری است نگهداری برعهده خود مدیریت مصلی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۱۶
بعد از سی سال تعلل ، به دلیل کرونا کار کند شده ؟؟؟؟ بعد کرونا که از اسفند ماه اومد ، شش ماهه دوم چطور بودجه نبوده ؟؟؟؟ چرا حرف راست نداریم ؟؟؟
معلومه حالا حالا ها سیرمونی ندارند
هیچ وقت. چون بخور بخورش خوبه
هیچوقت این پروژه و پروژه مرقد امام به پایان نخواهند رسید. منافع شخصی و جناحی و گروهی در ادامه وگسترش هرچه بیشتر آنهاست
این همه هزینه برای چیه واقعا وقتی جوانها بیکارن چرا این کارهارو میکنید
مصلای تهران بزرگراه تهران شمال ساخت و ساز اطراف حرم امام رضا(ع) و پل دریاچه ارومیه پروژه های پایان نیافتنی
چه عجول هستید شما ؟؟ 30 ساله دارن میسازن شاید 30 سال دیگه هم کار داشته باشه خب ؟
با چند صد هزار ملیارد هزینه این کار می توانستیم چند مدرسه ، بیمارستان ، ورزشگاه ، تاسیسات آبی و برق در نقاط محروم ساخت .
وقت گل نی. با این همه هزینه کلان.
این پروژه از زمان کودکی من داشته ساخته میشده و برای خودش یک رکورد حساب میشه و باید در گینس ثبت بشه
حالا کرونا باشه یا نباشه این پروژه حالا حالا ادامه داره
تا زمانیکه هیچ نظارتی بر خرج کردها در پروژه ها نیست باید هم شاهد بروز چنین شرایطی باشیم
عمرا تمام بشود .فقط پول خرجش کردن . هیچ فایده ای ندارد . اخه برای یکی دو روز در سال چرا باید این قدر هزینه شود .؟
بنده ساکن منطقه 7 هستم و اغلب روزها یکی دور چشمم به ساختمان نیمه کاره مصلا می افتد . ساخت این پروژه بسیار طولانی شده است و تصورم این است که شاید یکی از عوامل زیر باعث طولانی شدن ساخت آن شده باشد :
1-عدم مدیریت دست اندرکاران
2-رانت و حیف و میل در ساخت پروژه
3- رها سازی آن
4- ساخت بدون توجیه
5- و...
به هر حال اگر ساخت مصلا دلایل توجیهی قوی دارد ، طولانی شدن این پروژه به هردلیل توجیهی ندارد و دور از شان کشور است . توصیه می کنم مسئولان کشور و همچنین پژوهشگران عرصه مدیریت ، مشکل را بررسی و به این پروژه به عنوان یکی از مصادیق ضعف مدیریتی نگاه کنند و نتایج آن را هم منتشر کنند .
این مصلی شده محل ارتزاق یک عده که از بودجه مردم تا زمان ظهور امام زمان ارتزاق کنند
مصلی دبی با کمتر از نصف این هزینه ای که تا حالا برای مصلی تهران شده با مصالح و کارگر خارجی در مدت دو سال تموم شد ولی این نون دونی حالا حالاها تموم نمیشود
با سلام
با توجه به اینکه سال 67 پروزه مصلی حضرت امام خمینی کلید خورده است

وطی 32 سال 80 در صد پیشرفت داشته است . اکر با سرعت قبلی کار شود

این مصلی جهت اتمام 8 سال دیگر زمان میخواهد .چه بسا در مراحل نازک کاری وتزیینات

زمان بیشتری از نظر مجریان صرف کردد .
عجب !!!!!
مدارس کپری ، بیمارستانهای عهد پهلوی اول ، هواپیماههای زمینگیر ، ناوگان فرسوده حمل و نقل و ریلی و ...به بودجه نیاز ندارند8
دخل تو خرجه هیچوقت.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل