بازدید 22286
پس از رد درخواست آمریکا توسط دادگاهی در لوکزامبورگ

سرنوشت ۱.۶ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران در لوکزامبورگ چه خواهد شد؟

پس از رد درخواست آمریکا از سوی دادگاهی در لوکزامبورگ برای انتقال دارایی‌های ایران به واشنگتن، سوال این است که سرنوشت این دارایی‌ها چه خواهد شد؟ به ایران منتقل خواهند شد یا اینکه همچنان موانعی حقوقی و سیاسی برای انتقال آن وجود دارد؟
کد خبر: ۹۷۲۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳ 14 April 2020

سرنوشت 1.6 میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده ایران در لوکزامبورگ چه خواهد شد؟

بین الملل تابناک؛ پس از رد درخواست آمریکا از سوی دادگاهی در لوکزامبورگ برای انتقال دارایی های ایران به واشنگتن، سوال این است که سرنوشت این دارایی ها چه خواهد شد؟ به ایران منتقل خواهند شد یا اینکه همچنان موانعی حقوقی و سیاسی برای انتقال آن وجود دارد؟

دادگاهی در لوکزامبورگ درخواست آمریکا مبنی بر انتقال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور به آمریکا را رد کرد. این پول متعلق به بانک مرکزی ایران است و از سال ۱۳۹۴ در کلیراستریم لوکزامبورگ توقیف شده است.

این تصمیم مراجع قضایی لوکزامبورگ، تاییدی است بر سخنان روز یکشنبه حسن روحانی که اعلام کرد، تهران در دعوای حقوقی با آمریکا بر سر دارایی‌های ایران در بانک‌های لوکزامبورگ به پیروزی رسیده است.

در بیانیه رسمی روز دوشنبه ۲۵ فروردین دولت لوکزامبورگ گفته می‌شود که روز اول آوریل (۱۳ فروردین) یک دادگاه تجدیدنظر در آن کشور حکم داد که تقاضای آمریکا برای مصادره دارایی ایران «غیرقابل اجرا» ست، چون این دارایی در حساب‌های بانکی قرار دارد که طبق قوانین داخلی لوکزامبورگ «غیرقابل مصادره» است.

این مبلغ در حساب بانکی یک موسسه مالی به نام «کلیر استریم» قرار دارد که مالک آن یک شرکت لوکزامبورگی به نام «دویچه بوئرز» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، البته در بیانیه دولت لوکزامبورگ یادآوری شده که تصمیم این دادگاه نهایی نیست و مدعیان می‌توانند در دیوان عالی کشور به آن اعتراض کنند.

بر اساس این بیانیه، دارایی‌های مسدود شده ایران هنوز آزاد نشده و به حکم نهایی دادگاه عالی لوکزامبورگ برای آزاد کردن آن‌ها نیاز است.

دارایی توقیف شده در لوکزامبورگ بخشی از اموال بانک مرکزی ایران است که به صورت اوراق قرضه خریداری شده بود.

گفتنی است، عبدالناصر همتی پیش از این از رفع توقیف ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی خبر داده و اعلام کرده بود: با رصد هوشمندانه تلاش‌های ایالات متحده آمریکا و پیش دستی در انجام اقدامات حقوقی و همچنین در نتیجه پیگیری‌های قضایی در کشور لوکزامبورگ، با شروع سال نو، دو پیروزی حاصل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد.

وی تاکید کرد: ابتدا از قرار توقیف وجوه به مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی نزد کلیراستریم لوکزامبورگ که از تاریخ ۱۳۹۴.۱۰.۲۵ در توقیف بود رفع توقیف شد و سپس با صدور دستور موقت از شعبه دیگری از دادگاه‌های کشور یاد شده از انتقال همان وجوه به آمریکا و توزیع میان مدعیان دروغین انتساب حادثه یازده سپتامبر به ایران پیشگیری شد.

روز یکشنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران از رفع توقیف دارایی‌های این کشور در لوکزامبورگ خبر داده و گفته بود که این دارایی‌ها به ایران بازمی‌گردند. اما در حکم دادگاه لوکزامبورگ چیزی درباره بازگشت این پول به ایران نیامده و تصریح شده که این حکم قطعی نیست و آمریکا می‌تواند تقاضای تجدیدنظر کند.

دارایی‌های ایران به درخواست گروهی از بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و برای پرداخت غرامت به آن‌ها در یک دعوای حقوقی بلوکه شده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، دوشنبه ۲۵ فروردین ابراز امیدواری کرد که از دارایی رفع توقیف شده ایران برای خرید دارو، غذا و محصولات غذایی استفاده شود.

بنابراین باید گفت: این پول بنا بود به عنوان غرامت به بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر داده شود که دادگاه به نفع ایران رای داد.

طبق حکم دادگاه لوکزامبورگ، مجموعه بانکی کلیر استریم، حق نقل و انتقال این دارایی‌ها را ندارد و دارایی ها در لوکزامبورگ می ماند.

این حکم البته قابل تجدیدنظرخواهی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۶
خدا رو شکر در لوکزامبورگ میماند.
مگر نه تا الان به نام ملت ایران خورده شده بود. ما که خوسحالیم....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
بچه ها میگن 4.8 میلیارد دلار 4800 تومنی گم شده
یعنی دلارو مفت گرفتن بردن خوردن اسمشونم کسی ننوشته
کسی پیدا نکرده؟
کاشکی توی همون لوکزامبورگ بمونه جاش امن تره
پاسخ ها
احسان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
اونجا باشه بهتره
حالا ازاد هم بشه ایا به مردم هم میرسد ؟؟؟سهم مردم گرانی ،بیکاری ، تورم .......
پس هنوز آزاد نشده است ،چونکه میتوانند اعتراض بزنند!!!
یا خورده شد و آبی روش!؟
فرقي ندارد وقتي كه دارايي كشور مال مردم ان كشور نيست
بالاخره این پول را یا اونا به یک بهانه ای خواهند خورد یا این آقازاده ها و سایر منتظران پول ، واقعا این وضعیت مایه تاسفه ....
پاسخ ها
احسان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
اخیرا دوباره کسانی مثل علم الهدی و خاتمی و رائفی پور سر و کله شون پیدا شده! مدیونی اگه سانسور کنی تابناک
اجازه دهید همانجا برای آقازاده های مقیم بلاد کفر هزینه شود
۱۱ سپتامبر چه ربطی به ما داره مگه سعودی نبودند
خدا کنه هیچ وقت آزاد نشه، چون همش میره تو سوریه و لبنان و یمن و ...
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
یه چیزی شنیدی عین طوطی داری تکرار میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
مجید جان دلبندم، خدا بهت توفیق بده. تیپ سایبری سفید نمایی و ماستمالی نازی آباد
چه فرقی به حال ما داره؟؟؟
پولهای توافق برجاام نافرجام چی شد این هم همون عاقبت رو داره.
آن پول ایران بیاد اسم اختلاس به خودش میگیره و دور خارج میشه . پس به حال مردم ایران فرقی نداره کجا بره
پاسخ ها
ایرانی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
نزدیک 5میلیارد دلار گم شده! فکر کنید
فریز میماند فقط به ۱۱ سپتامبری ها فعلا نمی دهند.
به دلیل سیستم یو تِرن خزانه داری امریکا امکان جابجایی ان وجود ندارد
مانند حکم دادگاه لاهه که بیرون امدن ترامپ از برجام را غیرقانونی اعلام کرد منتهی در عمل دادگاهها جلو قدرت امریکا کارایی ندارند و اثری ندارند
لوگزامبورگ جلو امریکا قدرتی دارد؟؟؟؟
این همه پول در چین داریم و چین از لوگزامبورگ که قوی تر است قدرتی جلوی امریکا ندارد و پولهای ایران در چین بلوکه شده ان وقت لوگزامبورگ ؟؟؟؟؟؟
انشا.. همونجا میمونه
اختلاسگران تیرشون به سنگ خورد
خدارو شکر که بلوکست. بمونه واسه نسل بعدی
تا کدخدای عالم نخواهد به دیوار هیچ کشوری نمیشود شعار نوشت جائیکه ترکیه وژاپن وآلمان پایگاههای نظامی آمریکا هستند توقع دارید لوکزامبورک بدون اجازه کاری بکند نه داداش بایستی ازطریق ظریف تا حدودی نرمش قهرمانانه اعمال شود حالا علنا نشد یواشکی درحدی که عوام نفهمند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
چه پزی داد دولت که پول بلوکه شده رو گرفتیم ،این خبرا نیست، در ضمن جاشم امنه
۴.۸ میلیارد دلار ارز۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا پرداخت شده ولی کالا یی وارد نشده، برای اون۱.۶ میلیارد هم همون اتفاق خواهد افتاد!
حالا چرا در لوكزامبورگ بماند؟!!!

هر جاي دنيا زندگي كنيد بايد به حكومت آن سرزمين هزينه پرداخت كنيد. باور كنيد يا نه فرقي نمي كند، اما دولت ايران به خيلي موارد مورد نياز روزمره شما سوبسيدهاي چشمگير بسته است.

كجاي دنيا با ٦ سنت ميتوانيد از شمال تا جنوب شهر سفر كنيد؟ دليل اينكه شب راحت و با آرامش مي خوابيد اين است كه ارتش و سپاه از مرزها محافظت ميكنند تا نيروهاي تروريستي آمريكايي نتوانند به زندگيتان تجاوز كنند. عراق و افغانستان هنوز هيچ گونه ثبات و امنيت ندارند، و اين به خاطر اقدامات حكومت آمريكاي تروريست است.

همه اين موارد به كنار، ايران به هيچ عنوان هيچ گونه رولي در اين، به اصطلاح، حادثه ١١ سپتامبر نداشته به خاطر اينكه در هيچ دادگاه بي طرفي اسناد و مدارك دال بر اين رو نشده است. براي همين، آمريكاي تروريست و دزد هيچ حقي نسبت به دست درازي به اموال ايران ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
حالا چرا در لوگزامبورگ بماند؟
غلامرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
الله اکبر ۳مرتبه در تایید فرمایشات شما
تابناک جان همان روزی که شنیده شد1/6میلیارد دلار پول ایران ازاد میشود بعد دوماه ایت الله خاتمی سرکله اش پیدا شد وگفت باید ستاد معنوی کرونا تشکیل بدهیم تا بتواند ازاین پول ازاد شده برای علماهاییکه دراین دوما منبر وسخنرانی نداشتند مبلغی بعنوان ستاد معنوی درنظرگرفته شود ویک خرده ازاین پول هم صرف خرید ماسک میشود بقیه اش جایی میرود که حلالش کنندترامپ ماپول نخواستیم برای ایران نفرست چون بدرد مردم نمیاید
ازاد نشه بهتر است
ازاد بشه و نشه به حال مردم ایران هیچ فرقی نداره پس
به یاری خدا هیچ وقت ازاد نشه
راي دادگاه لوگزامبورگ به نفع ايران صادر شده است. حق با ايران است، و آمريكاي جهانخوار دزد هيچ غلطي نمي تواند بكند.
امیدوارم یک ریالش به ایران برنگرده
تابناک کامنتهایی که برای اخبارت مینویسن بیشترش به اندازه پشیزی ارزش نداره.واقعا الان دیوار خونه ما اگر اجازه داشت این حرف من رو تایید میکرد که یه عده نشستن و گروهی کامنت میذارن و زیر همه اخبار هم همون حرفای همیشگی
هنوز پول رو.نگرفتن پس چرا تو.بوق و کرنا کردند ,گرفتیم ؟!!
اگه معلوم شد سرنوشت اون یک میلیارد وهفتصد میلیون دلار پول های بلوکه شده ایران در امریکا که اوباما بعد از امضای برجام با هواپیما به ایران فرستاد چه شد ؟ سرنوشت این پول هم معلوم می شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار