بازدید 13753
۷

آیا امارات به محور مقاومت نزدیک شده؟

یک رسانه مطرح عرب نوشت: رهبران امارات از بحران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا برای اعلام بازگشت روابط با سوریه و تغییر دیپلماسی در قبال اعضای محور مقاومت، از جمله ایران، استفاده کرده و رویکردی مستقل از همپیمانانش در شورای همکاری خلیج‌فارس دنبال می‌کند.
کد خبر: ۹۷۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ 13 April 2020
آیا امارات به محور مقاومت نزدیک شده؟

به گزارش تابناک، روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" طی مقاله‌ای در بخش سخن سردبیر، به تغییر دیپلماسی امارات متحده عربی در قبال نظام سوریه پرداخته و نوشته است: بر این باور نیستیم که میان شیوع ویروس کرونا و تحول شتابنده در روابط امارات و سوریه رابطه‌ای محوری باشد؛ چرا که دلایلی که در اساس باعث ایجاد تنش در این روابط شد اولا، دیگر وجود ندارد برای این‌که ائتلاف‌های دولت امارات که به این امر منجر شد، منظورمان ائتلاف سعودی- اماراتی، از هم پاشیده شده، و دوم این‌که، روابط امارات و ایران به سرعت در حال تغییر است و اختلافات میان این دو کشور به اندازه پنج یا هفت سال پیش جدی نیست.

مهم‌ترین دلیل این است که سوریه در برابر توطئه مقاومت کرده و بخش اعظمی از آن را ناکام گذاشته است و در حال احیای موقعیت خود به عنوان یک قدرت عربی منطقه‌ای تاثیرگذار است و در راس ائتلاف مقاومتی قرار دارد که در حال حاضر قدرتمندترین است و بسیاری روی آن هزاران بار حساب می‌کنند.

به همین دلایل، باید تماس تلفنی "شیخ محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی با "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه در هفته گذشته و نیز اظهارات "انور قرقاش" وزیر مشاور امارات در امور خارجه، که طی آن خواستار کمک به سوریه در مبارزه با کرونا شد را در چارچوب این تغییرات شتابنده فرض کنیم، تحولاتی که در پی اینها خواهند آمد مملو از شگفتی‌ها خواهد بود که مهم‌ترین آنها رهبری امارات بر جریانی، که سوریه را به بازگشت به اتحادیه عرب دعوت می‌کند، است و بعید نمی‌دانیم که شیخ عبدالله بن زاید و وزیر خارجه امارات به زودی سفری به دمشق ترتیب دهند.

امارات کمک‌های انسان‌دوستانه به تهران فرستاد و وزیر خارجه آن در اقدامی که تمام معادلات دیپلماتیک را بر هم زد، با همتای ایرانی خود تماس تلفنی برقرار کرد. این بدان معناست که امارات یک سیاست دیپلماتیکی اتخاذ کرده که از درجه‌ای از استقلال از محدودیت‌های همپیمانانش در شورای همکاری خلیج( فارس)، به‌ویژه عربستان سعودی، برخوردار است در شرایطی که تحولات سریع منطقه‌ای و بین‌المللی در برخی کشورهای خلیج‌( فارس) از جمله امارات شکل می‌گیرد و این کشورها به دنبال منافع خود هستند و اولین گام در این زمینه، دور شدن از سیاست‌ درگیری‌ها و دشمنی‌ها است.

در این پایان این تحلیل آمده است :«انور قرقاش و اظهاراتش در راستای نزدیک شدن به سوریه، مانند بولدوزری است که راه را برای گامی بلندتر هموار می‌کند و ناظرانی که روند تحول در رسانه های رسمی اماراتی را در قبال سوریه ، ایران و محور مقاومت پیگیری می کنند می توانند این تغییرات در ابعاد مختلفی گفتمانی و به کارگیری واژه ها را احساس و درک کنند، این تغییر در قالب کنار رفتن توصیف های قدیمی و جایگزین شدن کلماتی محترمانه‌تر و متمدنانه‌تر قابل لمس است.»

منبع: تسنیم
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
دنبال تنب بزگ و کوچک و ابوموسی هست.
دشمن که دشمنی نتواند ...
اسب تروای آمریکا ...
آفرین امارات ... رفتار عقلانی همیشه مورد تایید است.
محور مقاومت کفگیرش به ته دیگ خورده
به این عرب ها اعتمادی نیست
خیر. امارات با هماهنگی روسیه در حال پر کردن یک جای خالی در سوریه است. سوریه برای بازسازی به ثبات و سرمایه نیاز دارد و متاسفانه علیرغم صرف هزینه های گزاف، از این پس ایران را تامین کننده هیچ یک از این دو نیاز اساسی نمی یابد. ضمن این که روسها هم در هماهنگی کامل با سایر بازیگران منطقه ای قصد کاستن از تنش با غرب در سوریه ویران شده پس از جنگ را دارند.
اين اظهارات خيلي خوش بينانه است، دشمني امارات با ايران عمدتا به دليل جزاير 3 گانه و راهبرد اشتباه عربستان بود در حاليكه دشمني امارات با گروه اخوان المسلمين كه در حال حاضر در تركيه و قطر حاكم هستند، ايدئولوژيك و ريشه اي مي باشد لذا متناسب با وزنه هاي سياسي در منطقه اولين تغيير را دشمنيهاي موقتي يا كم اهميت به خود مي بينند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی