بازدید 7263

پیشنهادات احزاب مخالف دولت ترکیه برای مقابله با کرونا

سرعت شیوع کرونا در ترکیه بیشتر شده و حالا آمار مبتلایان به مرز ۲۵ هزار نفر نزدیک شده است.
کد خبر: ۹۷۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵ 05 April 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم٬ این روز‌ها در ترکیه نیز همچون دیگر کشور‌های جهان٬ شیوع کرونا به مهم‌ترین خبر و موضوع مورد بحث افکار عمومی و رسانه‌ها تبدیل شده است.

در شرایطی که دولت٬ تدابیر سخت‌گیرانه‌تری به منظور مقابله با کرونا اتخاذ کرده٬ مخالفین معتقدند که این اقدامات ناکافی است و باید در نوع نگرش دولت٬ تغییرات اساسی به وجود بیاید.

۲۵ روز پیش و در تاریخ دهم مارس ۲۰۲۰ میلادی٬ فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه به شکل رسمی اعلام کرد که ۱ مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور مشاهده شده و فرد مبتلا تحت نظارت درمانی قرار گرفته است. اما تنها ۱ هفته زمان لازم بود که میزان مبتلایان به کرونا در روز هفدهم مارس به ۹۸ نفر برسد و ۱ شهروند سالمند هم به عنوان نخستین مورد فوت شده کرونا٬ ثبت شود.

در هفته دوم کرونا در ترکیه٬ ناگهان آمار مبتلایان روند صعودی گرفت و در روز بیست و چهارم مارس٬ شمار مبتلایان به ۱ هزار و ۸۷۲ نفر و شمار افراد فوت شده هم به ۴۴ نفر رسید.

در هفته سوم٬ وضع از این هم بدتر شد و در روز ۳۱ مارس یعنی ۳ هفته بعد از ثبت اولین مورد کرونا٬ وزیر بهداشت٬ رسماً اعلام کرد که ۱۳ هزار و ۵۳۱ نفر مبتلا شده و ۲۱۴ نفر هم جان سپرده‌اند.

اکنون در روز چهارم ماه آوریل و در بیست و پنجمین روز اعلام نخستین مورد کرونا٬ سرعت شیوع کرونا در ترکیه بیشتر شده و حالا آمار مبتلایان به مرز ۲۵ هزار نفر نزدیک شده و ۵۰۱ شهروند این کشور٬ جان خود را از دست داده‌اند.

محدودیت‌ها و انتقادات

اعلام قانون منع ورود و خروج خودرو شخصی از ۳۰ کلانشهر مرکز استان در ترکیه و همچنین مقررات منع آمد و شد برای افراد زیر ۲۰ سال٬ از مهم‌ترین سیاست‌های دولت٬ برای کنترل شیوع کرونا است.

اما در مورد فعالیت وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس و مترو در استانبول٬ بین دولت و شهردار این شهر که از مخالفین اردوغان است٬ اختلاف نظر وجود دارد.

تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی در این کلانشهر ۱۵ میلیونی٬ هزینه‌ها و پیامد‌های مهمی دارد و باید برای تردد کارگران و کارمندان٬ تدابیر لازم اندیشیده شود. چرا که فعلاً٬ دولت قصد اعلام قرنطینه عمومی ندارد و تاکسی و هزینه بنزین خودرو‌های شخصی هم آن قدر گران است که طبقه متوسط نمی‌تواند برای رفتن به محل کار از این ۲ وسیله استفاده کند.

دولت در تامین تجهیزات پزشکی و بهداشتی و ارائه خدمات بیمارستانی و بیمه٬ عملکرد قابل دفاعی داشته، اما شکل برگزاری کمپین همبستگی برای کمک مالی به فقرا٬ حواشی بسیاری به دنبال آورده است.

ماجرا از این قرار است که شهرداری‌های احزاب مخالف دولت٬ از مردم خواسته‌اند تا به جای شرکت در کمپین اعلام شده توسط رئیس جمهور٬ در کمپین شهرداری‌ها شرکت کنند. دولت هم بخشی از پول جمع‌آوری شده توسط مخالفین را بلوکه و اعلام کرده که هیچ فرد و نهادی حق ندارد به منظور کمک به فقرا٬ به شکل سر خود٬ کمپین راه بیاندازد.

پیشنهاد مخالفین چیست؟

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق٬ مرال آکشنر رهبر حزب خوب و اکرم امام اوغلو٬ شهردار استانبول از جمله مخالفینی هستند که سیاست‌های دولت اردوغان را به چالش کشیده و برای تغییر وضعیت موجود٬ پیشنهاد‌هایی ارائه داده‌اند که عمده آن‌ها عبارتند از:

۱. تعطیلی کامل استانبول و اعلام مقررات منع آمد و شد در این شهر.

۲. قرنطینه عمومی کل کشور و دادن ۲ هزار لیره ماهیانه وجه نقد به کل خانواده‌ها.

پیشنهاد‌های ۱۴ ماده‌ای داوود اوغلو

احمد داوود اوغلو رهبر سابق حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر سابق ترکیه که همواره در کنار اردوغان بود٬ از چند سال پیش مسیر خود را از اردوغان جدا کرده و حالا رهبر حزبی به نام آینده است که توسط خود او و جمعی از دیگر اعضای سابق حزب حاکم تشکیل شده است.

داوود اوغلو امروز متنی منتشر کرد که حاوی ۱۴ پیشنهاد برای مبارزه با کرونا است:

۱. در برابر همه اقشار اجتماعی٬ رفتار همدلانه صورت بگیرد و به همراهی عاطفی٬ توجه شود.

۲. در‌های دولت به روی تمام دیدگاه‌ها و انتقادات باز باشد و نظرات انتقادی همه گروه‌ها را پذیرا شود.

۳. دولت به شکل یک تنه در برابر این معضل نایستد و مسئولیت‌ها را با دیگران هم تقسیم کرده و اجازه دهد که گروه‌های دیگر نیز بخشی از کار را بر عهده بگیرند.

۴. منطق مدیریت متمرکز و نقطه‌ای کنار گذاشته شود و برای مواجهه با این بحران٬ رویکرد مدیریتی سیستمی و نظام هماهنگ اتخاذ شود.

۵. زمان‌بندی دقیق و صحیح٬ اصلی‌ترین شرط لازم برای پیروزی در میدان مبارزه با بحران است.

۶. در ایجاد موانع و اتخاذ تدابیر٬ به منطق اولویت‌بندی توجه شود و اولویت‌های حیاتی و مهم٬ در ردیف نخست قرار بگیرند.

۷. در بحث موانع و تدابیر٬ از اقدامات تبعیض‌گرایانه و استثنا قائل شدن برای این و آن٬ پرهیز شود.

۸. در مورد دلایل ایجاد موانع٬ به شکل دقیق و به منظور اعتمادسازی٬ اطلاعات لازم به مردم داده شود و در صورتی که برخی موانع٬ لطمات مالی به بخشی از جامعه وارد میکند٬ در صورت امکان٬ خسارات آن‌ها تلافی شود.

۹. باید به موضوع شفافیت٬ اهمیت حیاتی داده شود و راه بر سوء استفاده فرصت‌طلبان٬ مسدود شود.

۱۰. در اتخاذ تدابیر و ایجاد موانع٬ به این اصل توجه شود که اصل همسانی و برابری٬ هم در خسارت و هم در امتیازات احتمالی٬ مورد غفلت قرار نگیرد.

۱۱. بحث بر سر گذشته‌ها را کنار بگذاریم و به جای آن که بگوییم باید در فلان مقطع چنین می‌کردیم٬ در این مورد صحبت کنیم که در اکنون و آینده چه کنیم.

۱۲. به جای برخورد منفعلانه٬ مواجهه سریع و بیش‌فعالانه در نظر گرفته شود.

۱۳. به جای اندیشیدن به سناریو‌های مطلوب احتمالی٬ به بدترین سناریو‌های ممکن بیاندیشیم.

۱۴. دقت کنیم که در اتخاذ هیچکدام از تدابیر٬ قانون اساسی و حقوق بشر را لگدمال نکنیم.

اگر چه داوود اوغلو پیش‌تر نیز پیشنهاد‌های مفصلی برای عبور از موانع و مشکلات در اختیار اتاق فکر حزب عدالت و توسعه و افکار عمومی ترکیه گذاشته بود، اما حزب حاکم نه به پیشنهاد‌های او و نه به پیشنهاد دیگر مخالفین اعتنایی نکرده و شواهد نشان می‌دهد که تیم اردوغان٬ دست کم در شرایط کنونی٬ نیازی نمی‌بیند که دیگران را وارد بازی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار