بازدید 13563
دانستی‌های کرونایی؛

از «مصرف خودسرانه دارو» تا «ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود؟»

در این بسته خبری هر روز چند نکته کرونایی را مرور خواهیم کرد و بعد به چند سوال مهم شما درباره این ویروس و بیماری ناشی از ابتلا به آن پاسخ خواهیم داد؛ نکاتی مانند «مصرف خودسرانه دارو برای پیشگیری از کرونا» و سوالاتی از قبیل «آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود؟»
کد خبر: ۹۶۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ 22 March 2020
همه‌مان درباره ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ اطلاعات جسته و گریخته زیادی داریم، اما از آنجایی که شیوع این ویروس عالم‌گیر شده و هنوز تلاش‌ها برای یافتن درمان و ساختن واکسن آن به نتیجه قابل اتکایی نرسیده، بهتر است که بیشتر در این باره بیاموزیم و به دیگران هم آموزش دهیم.
دانشتنی های کرونایی
به گزارش «تابناک»، یکی از مهم‌ترین سوال‌های پیش روی بسیاری از مردم، مصرف دارو برای پیشگیری یا درمان کرونا است. اینکه مصرف خودسرانه دارو برای پیشگیری از کرونا، درست است؟
 
دکتر فرزانه داستان متخصص داروسازی بالینی در پاسخ به این سوال که آیا دارو و یا درمانی برای پیشگیری از بیماری کرونا وجود دارد اظهار کرد: هنوز تحقیقات بالینی و آزمایشگاهی برای درمان قطعی این بیماری پاسخ درستی به دست نیاورده اند. درعین حال صرفا برخی مطالعات بر این اساس است که شماری از دارو‌های مکمل همانند زینک و ویتامین D. و C. می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن فرد کمک کند.

وی ضرورت پرهیز از مصرف مداوم و خودسرانه دارو‌های مکمل را مورد تاکید قرار داد و افزود: مصرف این دارو‌ها خصوصا در افرادی که مشکل ضعف سیستم ایمنی و زمینه‌ای ندارد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. افرادی که در گروه‌های در معرض خطر قرار ندارند، صرفا می‌توانند با تغذیه مناسب بدن خود را در مقابل بیماری‌های ویروسی مقاوم کنند و به هیج عنوان نیاز به مصرف مکمل خاصی ندارند. برخی مطالعات به ترکیبات و یا دارو‌هایی برای درمان و پیشگیری از این ویروس تاکید دارند، ولی همچنان به دلیل ناکافی بودن این تحقیقات و عوارض و تداخلات دارویی به هیج عنوان توصیه نمی‌شود. مناسب‌ترین راه پیشگیری از بیماری کوید ۱۹ شستشوی مداوم دست ها، توجه به توصیه‌های بهداشتی، پرهیز از تردد در اماکن عمومی و استفاده از تغذیه درست و مناسب است.

وی با اشاره به این که مصرف ویتامین D. در افرادی که کمبودی برای تامین این ویتامین در بدن ندارد ضرورتی ندارد خاطرنشان کرد: در باره افرادی که سابق بر این نیز یه صورت ماهانه این دارو را مصرف می‌کردند توصیه می‌شود دارو را قطع نکنند و همچنان به روند سابق ادامه دهند. دسته‌ای از دارو‌های ضد ویروس، مسکن و کمک کننده در دستورالعمل کشوری برای درمان بیماری کرونا ذکر شده، ولی این به این معنی نیست که این دارو‌ها می‌تواند از ابتلا به این بیماری نیز پیشگیری کند بنابراین لازم است مردم از خود درمانی و مصرف خودسرانه هر گونه دارو و یامکمل برای پیشگیری از کرونا پرهیز کنند.

وی گفت: گروه‌هایی از مبتلایان به کرونا نیاز به مصرف هیچ گونه دارویی ندارند و صرفا باید مراقب باشند تا انتقال به سایرین صورت نگیرید و در عین حال هم مبتلایانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند (پس از مثبت شدن تست کرونا) دارو‌هایی مداخله‌ای و کمک کننده به این افراد برای استفاده در منزل تجویز می‌شود. در۸۰ درصد مبتلایان صرفا درمان‌های حمایتی موثر و کاراست و اصلا نیازی به مصرف دارو ندارد.
از «مصرف خودسرانه دارو» تا «ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود؟»

دانشتنی های کرونایی

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود؟
 
این بیماری می‌تواند از طریق قطرات کوچک مترشحه از بینی یا دهان از فرد به فرد دیگر گسترش یابد. بیشتر بخوانید

رانندگان و مسافران چه نکاتی را جدی بگیرند؟
 
رعایت نکات بهداشتی برای رانندگان و مسافران در جلوگیری از شیوع کرونا ضروری است. بیشتر بخوانید

احتمال آلودگی گوشت با ویروس کرونا چقدر است؟
 
احتمال ابتلا از طریق گوشت و یا شیر حیوانات بیمار، در سایر اعضای خانواده ویروس کرونا وجود دارد. بیشتر بخوانید

آیا خارش پوست از علائم بیماری کرونا است؟
 
یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره ارتباط خارش پوست با بیماری کرونا توضیحاتی داد. بیشتر بخوانید
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست