کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس تابناک مطرح کرد

توصیه مهم به سهامداران برای خرید و فروش در هفته پایانی سال/ پنج روز کاری در انتظار بورس بازان در فضای کرونایی

همزمانی ویروس کرونا با FATF، تحریم‌ها و از همه مهم تر جنگ اقتصادی عربستان و روسیه که منجر به کاهش قیمت جهانی نفت شده، مطمئناً بر کامودیتی‌ها نیز تأثیرگذار و اقتصاد ما را نیز متاثر خواهد کرد.
کد خبر: ۹۶۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹ 13 March 2020

توصیه مهم به سهامداران برای خرید و فروش سهام در هفته پایانی سال/ ۵ روز مهم پیش روی بورس بازان در فضای کرونایی

تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه به سهامداران و فعالان این بازار توصیه کرد، طی روزهای آینده از تصمیمات هیجانی خرید و فروش سهام پرهیز کنند. شرکت های بنیادی و شرکت‌هایی که متکی به عایدات نقدی قابل مقایسه نسبت به ارزش و قیمت سهام هستند، یعنی شرکت‌هایی که P/E مناسب و تقسیم سود در مجامع خواهند داشت را در نظر داشته باشند و بر این اساس تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند که مطمئناً برای آنها مفید خواهد بود.

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص تاثیر کرونا بر بازار سرمایه گفت: نمی‌توان وضعیت فعلی را کم اهمیت تلقی کرد، لیکن سال ۲۰۱۹ در شهر هامبورگ آلمان، نزدیک ۱۲ هزار تن از بیماری آنفلوآنزا فوت کردند که آمار این بیماری مستند و قابل جستجو در اینترنت است.

وی اظهار کرد: ویروس کورنا تاکنون بر اساس آمار رسمی کمتر از ۴ هزار تن در سراسر دنیا را به کام مرگ کشانده؛ بنابراین ضرورت، التهاب و نگرانی در چنین سطحی که باعث افت قیمت جهانی نفت شود یا نوسانات شدید اقتصادی را موجب نشود، ندارد، لیکن در کشور ما همزمانی ویروس کرونا با FATF، تحریم‌ها و از همه مهم تر جنگ اقتصادی عربستان و روسیه که منجر به کاهش قیمت جهانی نفت شده، مطمئناً بر کامودیتی‌ها نیز تأثیرگذار بوده و اقتصاد ما را نیز متاثر خواهد کرد.

وی افزود: اصلاح بازار سرمایه منحصراً در نتیجه ویروس کرونا نیست. همزمانی این موضوعات با نگرانی ها در خصوص این ویروس، تا دوشنبه آتی باعث فشار فروش در بورس خواهد شد، چون سهامدارانی که بخواهند پول نقد داشته باشند، بر اساس فرمول t+2 تا حداکثر روز دوشنبه اقدام به فروش خواهند کرد و طبق روال سنتی سالیان گذشته این فشار فروش را در روزهای آتی خواهیم داشت و پس از آن بازار به تعادل می‌رسد.

آقابزرگی تاکید کرد: البته در حال حاضر قیمت جهانی نفت ۲ درصد نوسان داشته و مطمئناً این موضوع شنبه بر معاملات بورس تاثیرگذار خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه به سهامداران و فعالان این بازار توصیه کرد طی روزهای آینده از تصمیمات هیجانی خرید و فروش سهام پرهیز کنند. شرکت های بنیادی و شرکت‌هایی که متکی به عایدات نقدی قابل مقایسه نسبت به ارزش و قیمت سهام هستند یعنی شرکت‌هایی که P/E مناسب و تقسیم سود در مجامع خواهند داشت را در نظر داشته باشند و بر این اساس تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند که مطمئناً برای آنها مفید خواهد بود.

وی تاکید کرد: در موقعیت فروش قرار گرفتن و بی‌محابا سهام با ارزش را فروختن، عمل بی‌نتیجه ای خواهد بود و خیلی سریع در سال ۹۹ متوجه اشتباه خود خواهند شد که شتاب‌زده عمل کردند، ولی در مجموع همه بورس‌های دنیا، قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها از این موضوع تاثیر گرفتند و بازار سرمایه ما نیز هرچند متصل به بازارهای بین‌المللی نیست، از فضای روانی ناشی از گسترش این ویروس متاثر خواهد شد.

کاهش ارزش معاملات خرد بورس تهران

به نقل از گزارش نبض بورس، ارزش معاملات خرد در هفته گذشته؛ در حالی رقم ۱۴۷۰۲۵ میلیارد ریال را به نمایش گذاشت که این رقم در هفته قبل بیش از ۲۱۸۸۳۸ میلیارد ریال بوده، افزایش فضای بی اعتمادی ناشی از تصمیمات ناگهانی و شبانه، سایه سنگین ویروس کورنا بر بازار‌های جهانی، محدود شدن ورود پول‌های جدید با اعمال محدودیت بر کد اولی‌ها از دلایل این موضوع بوده است.

در هفته گذشته در حالی شاهد کاهش ۳۳ درصدی ارزش معاملات و ثبت رقم ۲۰۹۹۳۵ میلیارد ریال بودیم که شاخص کل با افت ۶.۲۴ درصدی معادل ۳۴ هزار و ۶۴۲ واحدی به ارتفاع ۵۲۰ هزار واحدی بازگشت، حجم معاملات ۲۵۵۳۴ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۴ میلیون و ۵۵۹ هزار نوبت معاملاتی، گویای کاهش ۹۲.۲۹ درصدحجم و ۲۰.۴۴ درصدی تعداد معاملات نسبت به هفته پیشین بود.

شاخص کل هم وزن با ۷۲۵۶ واحد کاهش معادل ۳.۹۰ درصد به ارتفاع ۱۷۹۰۱۱ واحدی عقب نشینی کرد، شاخص بازار اول با ۲۱۴۲۳ واحد کاهش به کانال ۳۶۹۹۵۳ واحدی بازگشت و شاخص بازار دوم با ۸۷۲۱۵ واحد کاهش عدد ۱۰۹۶۱۴۳ واحد را به نمایش گذاشت و بنابراین، شاخص بازار اول ۵.۴۷ درصد کاهش و شاخص بازار دوم با ۷.۳۷ درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

ارزش کل معاملات صندوق‌های سرمایه گذاری بیش از ۱۶۰۳۷ میلیارد ریال و ناشی از داد و ستد بیش از ۱۴۸۸ میلیون واحد بود.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، ارزش معاملات با کاهش ۸۸ درصدی ۱۷۴۰ میلیارد ریال گزارش شد که ناشی از داد و ستد ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
خوب خیال جناب شاپور محمدی و دوستانشون راحت شد.امیدواریم سهام به قیمت مد نظر دوستان ایشان تا پایان سال برسه تا بتونن سال آینده هم پولشون رو چند برابر کنند.هیچ کس تو این مملکت فکر خدمت نیست.
مدیرعامل بورس تهران: «بهتر است مردم برای ورود به بورس از پس‌اندازهای خوداستفاده کنند نه دارایی‌هایشان، چراکه این بازار دارای ریسک است؛ بنابراین نباید دارایی اصلی خود را به خطر بیاندازند.»
چه عجب بالاخره یک نفرپیداشد از ریسک بالای سرمایه گذاری دربورس بشدت حبابی بگه !!!!
پاسخ ها
مهدی
| France |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
جا موندی نه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
یکشنبه ۲۵ اسفند
تنها ۵ دقیقه پس از شروع به کارتالاربورس شاخص کل با ۴۰۰۰ واحد ریزش به کانال ۴۰۰ هزارواحدی پرتاب شد صف های فروش بسیار متراکم هستند
زمان ان رسیده که بورس نورچشمی هرچی خورده پس بده حداقل ۳۰۰ هزارواحد حباب داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
همش حبابه
منتظر صدای انفجار ترکیدنش باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
شما هر شب همه جا اینو اینو می ذاری ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
من فقط برعلیه نابرابری وتبعیض مینویسم
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
شک ندارم دیده دوم تکرار خواهد شد


بورس مثل پدیده به همین زودی خواهد ترکید شک ندارم
دوران طلایی بورس نورچشمی بسررسید سال ۹۹ سال نابودی بورس خواهدبود انشالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
!!شما چرا از ریزش بورس خوشحال میشی؟؟
ناشناس
| Germany |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
ناشناس 22:10 منم با نظر دوستمون موافقم . بورس پدره اقتصاد کشور رو درآورده و وحشتناکترین رکود تاریخ رو بر همه بخشها حاکم کرده . ای مرده شور این بورس ناز نازیتو ببرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
چون دلال و محتکر ارز و طلا یا مسکنه
دلش می خواد پول مردم در اون بازارها بچرخه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
چون بورس نورچشمی وموردحمایت بی چون وچرا وناعادلانه است
توصیه به سهامداران بورس:
تافرصت باقیست سرمایه تان را خارج کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
در بورس پول افراد عجول وارد جیب افراد صبور میشه. هروقت دلار به قیمت 3000 تومان برگشت . واپارتمان متری 3 میلیون شد. شاخص هم سقوط میکنه. با این حرف ها مردم را فریب ندهید دوست عزیز.
بورس یعنی:
ب: بازار
و: ورشکسته
ر: روبه
س: سقوط
ورودبه لیست سیاه اف ای تی اف پیکر نحیف بورس را نحیف ترکرد
کرونا و سقوط تاریخی قیمت نفت همزمان تیرخلاص را بسویش شلیک کردند
شبانه ودرروزتعطیل باهدف حمایت ازبورس نورچشمی مصوبه هیات مدیره بورس را وتو کردند ودامنه نوسان رااز ۲ درصد به همان میزان قبلی یعنی ۵ درصد رساندند غافل ازاینکه بااین تصمیم سرعت وشدت سقوط بورس بیشتر خواهدشد !!!!!!!
سهامداران بورس بیش از ویروس کرونا از بی تدبیری و عدم ثبات در بورس مخصوصا کنسل کردن مجامع عادی و فوق العاده ؛ عدم پرداخت سود سهام در مهلت قانونی
و افزایش قیمت غیر عادی بعضی از سهام ها متضرر خواهند شد
بورس نفس های اخرشومیکشه فاتحه
شنبه با سقوط همراه خواهد بود
هر چی دلال دلار و سکه اومده و بورسو میکوبه. بورسهای جهانی که مثبت شدند.بورس تهران هم چند روز پایانی سال را مثبت و سال 99 هم سال رشد و شکوفایی بورس خواهد بود چرا که هنوز خیلی از سهام با ربال ضعیف شده هماهنگ نشدن و برخی سهام مثل گروه سایپا هنوز با دلار 3000 تومن معامله میشوند .توجه داشته باشین که تا قیمت دلار به ریال افزتیشی باشد یعنی تورم هست و به همان نسبت همه چیز از جله سهام میتوانند رشد کنند.
هر چی دلال دلار و سکه اومده و بورسو میکوبه. بورسهای جهانی که مثبت شدند.بورس تهران هم چند روز پایانی سال را مثبت و سال 99 هم سال رشد و شکوفایی بورس خواهد بود چرا که هنوز خیلی از سهام با ربال ضعیف شده هماهنگ نشدن و برخی سهام مثل گروه سایپا هنوز با دلار 3000 تومن معامله میشوند .توجه داشته باشین که تا قیمت دلار به ریال افزتیشی باشد یعنی تورم هست و به همان نسبت همه چیز از جله سهام میتوانند رشد کنند.
سلام برمسعولین محترم سایت تابناک به دلیل اطلاع رسانیهای بارزش خود وامابعد دوستان من دراینخصوص چندین بارپیام دادم وتعداد منفی ها ازمثبتها بیشتر بود ولی نمیدانم چرا اینگونه عرض نموده بودم بازارطلا ودلار سیاسی است وغیر قابل اعتماد مسکن هم که به دلیل انجارقیمت درسال ۹۷ و۹۸ ازسال ۹۹ در رکودعمیق همراه باریزش شدید قیمتها فرومیرود پس بهترین کار برای حفظ دارایی وسرمایه سپرده گذاری دربانک ولو با سود ۲۰ درصد به دلیل نداشتن ریسک واسودگی خیال ونهایتا یکسال مانده به شروع رونق مسکن یعنی سال ۱۴۰۲ خروج سرمایه ازبانک و واردشدن دربازارمسکن وعرض کرده بودم که بورس ریزشی خواهد شد حال منفی دهید اشکالی نیست مگر افراد زیرک وباهوش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
به همین خیال باش خوش خیال
سال ۹۹ سالی با تورم بالا است و طبیعتا بورس به رشد ناشی از تورم خود همچنان ادامه خواهد داد
بورس ایران هنوز برا رشد خیلی جا دارد
سال ۹۹ سال ریزش شدید قیمت مسکن ویقینا ریزش شدید بورس منتظرباشید وببینیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
مشخص هست که از تقتصاد چیزی نمی فهمی
با توجه به نقدینگی بسیار بالا دست مردم از یک طرف و همچنین با عنایت به لایحه بودجه ۹۹ که بیشتر مقاومتی می باشد به نظر می رسد خرید سهام پس از ریزش ، بسیار به صرف سرمایه گذاران خواهد شد.فقط و فقط توجه داشته باشید که با هیجان به بورس وارد نشوید
سال ۹۹ سال تخلیه حباب عظیم بورس است
ممنون ازراهنمایتان
من قبلن هم تو نظرات نوشته بودم که اقتصاد ایران به دلیل شباهتش به اقتصاد ونزویلا دارای بازار سرمایه پر سودیه اما بورس ایران مثه درختی شده که خیلی رشد کرده و قد کشیده اما تنومند نیست و ریشه نداره و متاسفانه با یک وزش باد فرومیریزه
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
استاد ممنون از تحلیل درختی شما. وقتی در خصوص موضوعی تخصص نداریم چرا حرف میزنیم؟ در جامعه همه شدن کارشناس تو همه چی
کلی نقدینگی نگه داشتم که اگر ریزشی بود و مردم عجول به قیمت پایین فروختن خریداری کنم.فوقش 5 یا 6 ماه بعد با 4 یا 5 برابر قیمت خواهم فروخت
کلی نقدینگی نگه داشتم که اگر ریزشی بود و مردم عجول به قیمت پایین فروختن خریداری کنم.فوقش 5 یا 6 ماه بعد با 4 یا 5 برابر قیمت خواهم فروخت
اگردربورس ده میلیون وصدمیلیون ونهایتا یک میلیارد سرمایه گذاری باشه اشکالی نیست ودرصورت ریزش هم پول زیادی سوخت نشده بحث من روی سرمایه های بالای ده میلیاردتومان است که حقیقتا خطرناک است وصاحب سرمایه را به مرگ وسقوط میرساند اگربحث یک میلیاردتومان است که خدامیداند این پول توجیبی من است که درکارت عابربانک برای مخارج روزانه خانواده نگه میدارم بالای ده میلیاردتومان به بورس توصیه نمیکنم
خیلی مهم
بورس تو ایران خیلی مسخره هست .دولتمردان به فکر شاخص هستن!!!
شنبه ۲۴ اسفند ساعت ۱۰:۱۰
روندریزش سهمگین بورس که ازیک هفته پیش شروع شده باشدت هرچه تمامتر ادامه دارد وبا ادامه این روند همین امروز شاخص کل به کانال ۴۰۰ هزارواحد سقوط خواهدکرد‌‌
دریک هفته گذشته شاخص کل بیش از ۴۰ هزارواحدسقوط کرده صف های فروش پرتراکم است
سلام بورسایران شعبهایاز وال استریت وخزانهداری امریکا نیست بورس درایران تعاونی اسلامی باید باشد تعاون وتعاونی بزرکترین نیاز ایران ومنطقه ایران هست دربورس همه جیز هست ومسکندلار طلا همه اقتصاد ایران دربورس تعاونی اسلامی هست هنوز قوانین بورس با تعاون اسلامی سنخیت ندارد منتظر باشید کل کشورهای منطقهایران دربورس ایران فعال شوند ومنتظر معاملات صد ملیون نفر دربورس ایران باشید منتظر عدالت منصفانه اقتصاد اسلامی هستیم
افتاب لب بومه
بورس کارش تمومه
شنبه ۲۴ اسفند
روندریزش سهمگین بورس که ازیک هفته پیش شروع شده امروزهم باشدت هرچه تمامتر ادامه یافت و شاخص کل باحدود ۱۸۰۰۰ واحد سقوط دریکقدمی ورود به کانال ۴۰۰ هزارواحد قرارگرفت‌‌
دریک هفته گذشته شاخص کل بیش از ۴۰ هزارواحدسقوط کرده صف های فروش پرتراکم است
شنبه ۲۴ اسفند
روندریزش سهمگین بورس که ازیک هفته پیش شروع شده امروزهم باشدت هرچه تمامتر ادامه یافت و شاخص کل باحدود ۱۸۰۰۰ واحد سقوط دریکقدمی ورود به کانال ۴۰۰ هزارواحد قرارگرفت‌‌
دریک هفته گذشته شاخص کل بیش از ۴۰ هزارواحدسقوط کرده صف های فروش پرتراکم است
اصلن تورمی نبوده
یکشنبه ۲۵ اسفند
تنها ۵ دقیقه پس از شروع به کارتالاربورس شاخص کل با ۴۰۰۰ واحد ریزش به کانال ۴۰۰ هزارواحدی پرتاب شد صف های فروش بسیار متراکم هستند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار