بازدید 15602
پیمانه اقتصادی؛

افزایش سرمایه بانک مرکزی به ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان/ استفاده از یک ابزار جدید مالی در بورس تهران از چهارم اسفند/ مرکز آمار: عقب نشینی نرخ تورم برای پنجمین ماه متوالی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت قیمت نفت با اقدام حمایتی چین از اقتصاد این کشور، چین نرخ بهره اصلی خود را کاهش داد، ثبات نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی، کاهش قیمت سکه در آخرین روز هفته، طلای جهانی نزدیک به بالاترین رکورد هفت ساله ایستاد، صادرات نفت خام عربستان کاهش یافت و قیمت خودرو‌های موجود در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۹۶۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰ 21 February 2020

افزایش سرمایه بانک مرکزی به ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان/ استفاده از یک ابزار جدید مالی در فرابورس از 4 اسفند/ مرکز آمار: عقب نشینی نرخ تورم برای پنجمین ماه متوالیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت قیمت نفت با اقدام حمایتی چین از اقتصاد این کشور، چین نرخ بهره اصلی خود را کاهش داد، ثبات نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی، کاهش قیمت سکه در آخرین روز هفته، طلای جهانی نزدیک به بالاترین رکورد هفت ساله ایستاد، صادرات نفت خام عربستان کاهش یافت و قیمت خودرو‌های موجود در بازار را در بر دارد.

تقویت قیمت نفت با اقدام حمایتی چین از اقتصاد این کشور

دیروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت برنت با ۲۷ سنت افزایش نسبت به چهارشنبه به قیمت ۵۹ دلار و ۳۹ سنت به فروش رفت. نفت وست‌تگزاس آمریکا هم رشد ۵۹ سنتی داشت و بشکه‌ای ۵۳ دلار و ۸۸ سنت معامله شد. در گروه سایر فرآورده‌های پالایشگاهی هم بنزین رشد ۱.۳۹ دلاری داشت و گالونی ۱۶۷ دلار و ۷۲ سنت معامله شد. رویترز نوشت: روز پنج‌شنبه قیمت نفت با خبر حمایت چین از اقتصاد کشورش رشد یافت. اقدام کشور چین در کاهش نرخ تسهیلات به افت نگرانی‌های تقاضای نفت در دومین کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت خام جهان کمک کرد. چین بزرگترین واردکننده نفت جهان به حساب می‌آید و هر گونه کاهش تقاضا در این کشور در معادلات نفت خام بازار‌های جهانی تأثیرگذار است.

افزایش سرمایه بانک مرکزی به ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان

اسحاق جهانگیری، تصویب نامه هیات وزیران در ۲۷ بهمن امسال در خصوص افزایش ۳۰۰ میلیارد تومانی سرمایه بانک مرکزی از محل اندوخته احتیاطی را به عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ کرد. بر اساس این تصویب نامه، سرمایه بانک مرکزی از محل اندوخته احتیاطی از ۵ هزار و ۵۳۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ۵ هزار و ۸۳۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

افزایش سرمایه بانک مرکزی به ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان/ استفاده از یک ابزار جدید مالی در فرابورس از 4 اسفند/ مرکز آمار: عقب نشینی نرخ تورم برای پنجمین ماه متوالی

چین نرخ بهره اصلی خود را کاهش داد

روز پنج‌شنبه، همان‌طور که انتظار می‌رفت، چین نرخ بهره اصلی خود (پرایم رِیت) را کاهش داد تا اقتصاد این کشور را که در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تأثیرات منفی شیوع ویروس کروناست، تقویت کند. این اقدام بانک مرکزی چین باعث شد اکثر شاخص‌های سهام آسیا رشد کنند. چین نرخ بهره اصلی وام‌های یک ساله خود را ۱۰ صدم درصد کاهش داد و از ۴.۱۵ به ۴.۰۵ درصد رساند و نرخ بهره وام‌های ۵ ساله خود را ۵ صدم درصد پایین آورد و از ۴.۸۰ به ۴.۷۵ درصد رساند. نیکی ژاپن ۰.۳۴ درصد رشد کرد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۱.۸۶ درصد جهش کرد. اما هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۱۵ درصد افت کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۲۵ درصد رشد کرد اما کوسپی کره‌جنوبی ۰.۶۷ درصد پایین آمد. در بازار ارز، نرخ یوآن چین در برابر دلار آمریکا ۰.۲۴ درصد دیگر در بازارهای خارجی تضعیف شد و به ۷.۰۱۴۶ واحد رسید. دلار ۰.۱۴ درصد در برابر ین ژاپن هم تقویت شد و نرخ برابری خود را به ۱۱۱.۵۱ واحد رساند.

ثبات نرخ دلار و یورو در صرافی های بانکی

روز گذشته هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۱۴۱۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۴۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه و سه شنبه تغییری نداشت. این در حالی است که دلار در بازار آزاد، به رقم ۱۴۳۹۰ تومان رسید. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۱۵۳۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۵۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که همانند دلار، بدون تغییر بوده است.

کاهش بهای سکه در آخرین روز هفته

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنجشنبه با افت حدود ۳۶ هزار تومانی به بهای پنج میلیون و ۳۳۶ هزار تومان فروخته شد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز پنج میلیون و ۳۱۲ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۸۰۳ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۵۲ هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این، هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۴۸ هزار و ۱۰۰ تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۳۷۴ هزار تومان به فروش رسید.

استفاده از یک ابزار جدید مالی در بورس تهران از چهارم اسفند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد نمادهای جدید در بازار سرمایه گفت: از روز یکشنبه چهارم اسفندماه ابزار جدید فروش تعهدی بر روی پنج نماد در بورس تهران عملیاتی می‌شود. وی گفت: نحوه فروش تعهدی این است که مثل فروش استقراضی مرسوم در بورس‌های دنیاست، اما با این تفاوت که با عقد وکالت طوری تنظیم شده است، این معامله از نظر شرعی قابل قبول باشد و کمیته فقهی سازمان بورس این ابزار فروش تعهدی را طراحی کرده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اینکه چرا به ابزار دید فروش تعهدی می‌گوییم، اظهار داشت: در فروش تعهدی یک نفر متعهد می‌شود که سهامی را که فروخته است از بازار بخرد و در واقع قرض نمی‌گیرد، بلکه متعهد به خرید و برگرداندن آن سهام از بازار می‌شود و از نظر عقد وکالت این قابل‌ قبول‌ترین شکل برای فروش تعهدی می‌تواند باشد.

محمدی افزود: ابزار فروش تعهدی از روز یکشنبه چهارم اسفند در پنج نماد بورس تهران عملیاتی می‌شود. وی در پاسخ به این که اگر ضرری در فروش تعهدی بر عهده چه کسی خواهد بود، گفت: سازوکارها طوری طراحی شده که سهام وارد زیان نمی‌شود، چون می‌تواند از حساب ودیعه صاحب سهام جبران شود.

طلای جهانی نزدیک به بالاترین رکورد هفت ساله ایستاد

قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر اقدامات محرک اقتصادی چین برای تعدیل پیامدهای منفی اپیدمی کرونا اندکی کاهش پیدا کرد؛ اما همچنان نزدیک به بالاترین رکورد خود در هفت سال اخیر قرار دارد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱۶۰۹ دلار و ۵۹ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه تا مرز ۱۶۱۲ دلار و ۶۲ سنت پیش رفته بود که بالاترین رکورد از ۲۵ مارس سال ۲۰۱۳ بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۶۱۲ دلار و ۲۰ سنت ایستاد.

صادرات نفت خام عربستان کاهش یافت

میزان صادرات نفت عربستان در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۱ درصد کاهش یافت. آمار‌های سازمان‌های مشترک (JODI) نشان می‌دهد که میزان صادرات نفت عربستان در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۰.۷۵ درصد افت داشته است. بر اساس آمارها، مجموع صادرات نفت عربستان شامل نفت خام و محصولات نفتی میانگین ۸.۳۳۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ بوده که نسبت به رقم ۹.۳۴۴ میلیون بشکه در روز سال ۲۰۱۸ کاهش ۱۰.۷۵ درصدی داشته است. آمار‌هایی که توسط JODI منتشر می‌شود جمع‌آوری آمار‌ها از ۱۱۴ کشور است که نشان می‌دهد صادرات نفت خام روسیه در ماه دسامبر بدون تغییر روی رقم ۷.۳۷ میلیون بشکه در روز ایستاده است. در کل سال ۲۰۱۹ هیچ ماهی صادرات نفت عربستان از ۷.۴ میلیون بشکه در روز تجاوز نکرده است. در ماه سپتامبر صادرات نفت خام عربستان به کمترین میزان ۲۲ ماه گذشته رسید و رقم ۶.۶۷ میلیون بشکه در روز را ثبت کرد. در این ماه حملات پهپادی به شرکت نفتی آرامکوی عربستان صورت گرفت که باعث شد، هفته‌های متمادی عرضه نفت در بازار‌های جهانی ۵ درصد کاهش یابد. در سال گذشته صادرات نفت خام عربستان کمتر از سال ۲۰۱۸ و کمتر از میانگین ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ بوده است.

مرکز آمار: عقب نشینی نرخ تورم برای پنجمین ماه متوالی

نمودار زیر روند نرخ تورم در ۲۳ ماه گذشته را نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌شود، نرخ تورم در ۲۳ ماه گذشته، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ و قبل از خروج آمریکا از برجام در کمترین مقدار خود (۸ درصد) و در شهریور ماه ۱۳۹۸ در بیشترین مقدار خود (۴۲.۷ درصد) قرار داشته است. نکته حائز اهمیت نمودار زیر این است که نرخ تورم سالانه برای پنجمین ماه متوالی کاهشی بوده و شیب این کاهش نیز تندتر شده است، به گونه‌ای که در ماه‌های گذشته این کاهش به ترتیب به این صورت بوده است، ۰.۷، ۰.۹، ۱.۱، ۱.۴ و هم اکنون این کاهش نرخ تورم در بهمن ماه سال جاری در مقایسه با ماه گذشته ۱.۶ درصد بوده است.

افزایش سرمایه بانک مرکزی به ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان/ استفاده از یک ابزار جدید مالی در فرابورس از 4 اسفند/ مرکز آمار: عقب نشینی نرخ تورم برای پنجمین ماه متوالی

مطابق با گزارش جدید مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه هم که در اردیبهشت ماه سال جاری به رقم بی سابقه ۵۲.۱ درصد رسیده بود، روند کاهشی خود را از خرداد ماه سال جاری آغاز کرد و این روند کاهشی تا آبان ماه ۹۸ ادامه یافت، اما در آذر ماه سال جاری با اندکی افزایش نسبت به ماه قبل به ۲۷.۸ درصد رسید. نرخ تورم نقطه به نقطه دوباره در دی ماه ۱۳۹۸ به مسیر نزولی خود بازگشت به گونه‌ای که در این ماه نرخ تورم نقطه به نقطه ۲۶.۳ درصد گزارش شد. حالا در گزارش بهمن ماه نیز دوباره نرخ تورم نقطه به نقطه یک گام دیگر به عقب نشسته و این نرخ ۲۴.۴ درصد گزارش شده است.

افزایش سرمایه بانک مرکزی به ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان/ استفاده از یک ابزار جدید مالی در فرابورس از 4 اسفند/ مرکز آمار: عقب نشینی نرخ تورم برای پنجمین ماه متوالی

خودروهای موجود در بازار چه قیمت‌هایی را به خود دیده‌اند

دنیای اقتصاد: بازار خودرو از اوایل هفته جاری روند صعودی قیمت را تجربه کرد. به اعتقاد فعالان بازار، عامل اثرگذار در این زمینه افزایش نرخ ارز بود. به این ترتیب در شرایطی شاهد صعودی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم که دو هفته پیش با انتشار اخبار مربوط به مالیات‌ستانی از نقل و انتقالات خودرو بسیاری از فروشندگان ترجیح دادند، محصولات خود را به بازار عرضه کنند که همین مساله منجر به کاهش قیمت‌ها شد، اما این اقدام چندان دوام نداشت. آنچه مشخص است، بازار خودرو بعد از اعمال تحریم‌ها به شدت متاثر از دیگر بازارها بخصوص ارز پیش رفته است.

بنابراین، ابتدا سراغ پژو ۲۰۶ در بازار می‌رویم. ۲۰۶ تیپ ۲ (فول) در بازار با قیمت ۱۰۶ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. همین خودرو در تیپ ۵ (فول) به قیمت ۱۳۲ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. پراید ۱۱۱ نیز روند صعودی به خود دیده و در بازار ۶۷ میلیون تومان قیمت خورد. دیگر پراید حاضر در بازار یعنی مدل ۱۳۱ نیز در قبال پرداخت ۶۳ میلیون تومان قابل خریداری است. سری هم به بازار تیبا بزنیم. در حال حاضر، تیبا با دو مدل صندوق دار و هاچ بک در بازار موجود است. تیبا صندوق‌دار ۷۷ میلیون تومان قیمت دارد این در حالی است که تیبا ۲ با قیمت ۷۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. پژو پارس ۱۲۴ میلیون تومان قیمت خورد و سمند EF۷ نیز وارد محدوده ۱۲۰ میلیون تومانی شد. ساینا با گیربکس معمولی با قیمت ۷۹ میلیون تومان در بازار موجود است. از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد این خودروی پرتیراژ در حال حاضر با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
بورس بای بای
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
چون شما معتقد بودی بورس بالا نمیره و حالا بالا رفته ناراحتی ؟؟؟ تا وقتی دلار افزایشی باشد بورس هم بالا می رود .الان برای ساخت یه پتروشیمی یا پالایشگاه چند میلیارد دلار لازم است ؟؟؟خیلی از این کارخانجات با دلار ۱۰۰۰ تومانی ساخته شده . ضمن اینکه صادرات دلاری دارد . بورس زمانی افت می کند که همه چی ثابت بشه و تورم کم
بهزاد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
میشه بگی چرا؟ اصلا میدونی بورس چیه؟ تاحالا یک معامله تی بورس انجام دادی ؟
ناشناس
| Czechia |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
مراقب سقوطش باش ,خبر نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
علیرضا جان دلبندم. بورس ایران همانند سایر سازمان های ایران است!‌
کاهش و افزایش آن فرمایشی بوده و شاخص آن کاملا برای دکور هست.
دلار ۱۴۴۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
اقای واعظی تلویحا تایید کرده ورود ایران به بلک لیست اف ای تی اف را
مبلغان بورس تا پایان اسفند مردم را له خرید سهام تشویق کنند

FATF تصویب نشد
رفتیم تو لیست سیاه
بورس قرمز قرمز قرمز قرمز یعنی پرسپولیسی اصیل
باتوجه به قرارگرفتن ایران درلیست سیاه اف ای تی اف امروز شنبه سوم اسفند شاخص کل بورس همان دقایق ابتدایی شروع به کارتالاربورس بیش از۱۰ هزارواحدسقوط کرد ولی بادستکاری های همیشگی دارند روندشومثبت میکنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل