بازدید 39480

در دیدار جوسب بوررل با مقام‌های آمریکایی چه گذشت؟

«جوسب بوررل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بلافاصله پس از دیدار با مقام‌های ایرانی در تهران، به آمریکا رفت تا در واشنگتن با مقام‌های آمریکایی هم دیدار کند. مشخص بود که مساله اصلی در گفت‌وگو‌های او با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، برجام و سیاست آمریکا در قبال ایران است. او پس از این دیدار، یادداشتی منتشر کرد که نشان می‌دهد اروپا دیگر نمی‌خواهد و نباید اروپای چند سال گذشته باشد.
کد خبر: ۹۵۷۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵ 08 February 2020
در دیدار جوسب بوررل با مقام های آمریکایی چه گذشت؟
 
تحریریه تابناک جهان؛ اروپا باید دنیا را آن گونه که هست، ببیند، نه آنگونه که آرزوی آن را دارد. بدین منظور باید زبان قدرت را بیاموزد و امکانات و منابع اروپا را برای اینکه حداکثر تاثیرات ژئوپولتیکی را داشته باشد، بسیج کند؛ این فراز اول، یادداشت جوسب بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست؛ فردی که در هفته گذشته با مقامات ایران وارد تهران شد و بلافاصله به واشنگتن رفت تا دیداری با مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا داشته باشد.

بوررل این یادداشت را پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا نوشته است: اروپا باید زبان قدرت را بفهمد و همه امکاناتش را در اختیار بگیرد تا بتواند تاثیرگذار باشد. احتمالا می‌توان حدس زد که در دیدار او با مایک پمپئو چه گذشته است.

به گزارش «تابناک» با جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا از یک سو و حضور رئیس جمهوری مانند دونالد ترامپ در آمریکا از سوی دیگر، به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا در بزنگاه انتخاب گیر افتاده است. انتخاب بین اینکه همچنان ملاحظات آمریکا را رعایت کند و یکجانه گرایی آمریکایی را بپذیرد و در رقابت بین ایالات متحده آمریکا و چین بازیگری ضعیف و بازنده باشد یا اینکه در اصول سیاست خارجی خود تجدید نظر کند و خود را به سطحی برساند که قدرت هماوردی با چین و آمریکا را در عرصه‌های مختلف داشته باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به روشنی تصریح می‌کند که امروز سیاست قدرت بر روابط بین الملل حاکم شده و چند جانبه گرایی با این سیاست در معرض خطر قرار گرفته است. او به اروپایی‌ها گوشزد می‌کند برای اینکه در معادلات آینده در روابط بین الملل تاثیرگذاری خود را از دست ندهند، لازم است که مسئولیت پذیر باشند و دنیای واقعی روابط بین الملل را بپذیرند.

اهمیت خبر
هرچند یادداشت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آغازگر نیست، شاید نقطه عطفی در توجه اروپایی ها به تغییر پارادایم حاکم بر این اتحادیه باشد؛ اتحادیه ای که در چارچوب پارادایم لیبرالیسم در روابط بین المللی تاسیس شد تا با همکاری های کارکردی، یکپارچگی و صلح را برای جوامع اروپایی و با رهبری غیر رسمی ایالات متحده آمریکا به بار نشاند. مساله ای که در سال های اخیر با چالشی اساسی متوجه شده است و ایالات متحده در رقابت سنگین خود با چین، در چارچوب سیاست قدرت، اروپایی ها را نادیده گرفته است. اروپا در شکل اتحادیه آن، اگر چه قدرت کمی نیست، چندپارگی در میان کشورهای عضو و عدم مسئولیت پذیری متناسب اعضا در قبال تحولات،این اتحادیه را تضعیف کرده است.اتحادیه اروپا می بیند که چین،روسیه و آمریکا با توسل به سیاست قدرت، اهداف استراتژیک خود را در روابط بین الملل پیگیری می کنند و این فقط اتحادیه اروپا است که در هزینه هایی که این کشورها ایجاد می کنند، شریک می شود،اما نقش و قدرت بازیگری متناسب را از او گرفته اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می نویسد: در دنیای پر شر و شور ژئوپولتیکی که در حال حاضر به نظاره آن نشسته ایم، ضروری ترین اقدام برای اتحادیه اروپا این است که با توجه به غلبه سیاست قدرت، رویکرد خودش را متوجه این معنا کند که دنیا را آن گونه که هست، ببیند، نه آنگونه که آرزو دارد باشد. در دنیای ژئوپلتیک کنونی، که برخی کشورها از کاربرد زور و دیگر ابزارهای اقتصادی به عنوان سلاح خودداری نمی کنند، اتحادیه اروپا باید بداند که نباید بازنده اصلی رقابت چین و ایالات متحده آمریکا باشد.

وی اضافه می کند: چنین رویکردی ممکن است در نگاه آغازین کار دشواری باشد؛ اتحادیه اروپا برای این تاسیس شد که به حاکمیت سیاست قدرت خاتمه دهد؛ بدین منظور ما قدرت سخت را از قدرت نرم و اقتصاد جدا کردیم. ما تصور می کردیم، چندجانبه گرایی، نه تنها برای قاره ما، بلکه برای همه جهان بهترین مدل برای همکاری خواهد بود؛ اما اکنون خیلی چیزها تغییر کرده است. متاسفانه ما با واقعیات خشن تری روبرو هستیم. در حال حاضر بسیاری از کشورها هستند که برای دستیابی به هدف خود از زور استفاده می کنند. ما شاهد این واقعیت هستیم که کشورها از ابزار اقتصادی، جریان اطلاعات و تکنولوژی و سیاست های اقتصادی برای اهداف استراتژیک خود استفاده می کنند.

اروپا چه رفتاری باید در این دنیای نو داشته باشد؟ بسیاری بر این باورند که سیاست خارجی اتحادیه اروپا هرگز موفق نخواهد بود، چون اتحادیه اروپا بسیار ضعیف و چندباره  است. اگر اعضای اتحادیه اروپا در مورد اقداماتی که لازم است انجام دهند، به توافق نرسند، البته ادعای ضعف اتحادیه اروپا واقعیت دارد. خیلی اوقات ما در مورد اقداماتی که باید انجام دهیم، گفتاری با هم اتفاق نظر داریم؛ اما در زمان اقدام نه. استفاده اعضای اتحادیه اروپا از حق وتو، نه تنها خودشان را ضعیف می کند، بلکه کل اتحادیه را هم تضعیف می کند. نمی شود کشوری ادعا کند که خواهان قوت اتحادیه است اما برای این قوت سرمایه گذاری نکند. اروپا باید بداند از این پس قرار نیست یک قدرت بزرگی ظرفی را بشکند و اتحادیه اروپا به سرعت ظرف دیگری را مهیا کند. بنا نیست اروپا هزینه اقدامات قدرت های دیگر را پرداخت کند. اروپا قدرت کمی ندارد، ولی مشکل آنجاست که در تبدیل این قدرت به اراده سیاسی برای به حداکثر رساندن این پتناسیل ها، عزم جدی وجود ندارد.دیپلماسی بدون اقدام عملی موفق نخواهد بود. اگر می خواهیم آتش بس شکننده در لیبی موفق باشد باید از تحریم تسلیحاتی حمایت کنیم، اگر می خواهیم توافق هسته ای با ایران پابرجا بماند، باید ایران از مزایای آن توافق بهره مند شود تا این کشور هم به تهعداتش برگردد و... .

به نظر می رسد، دیدار بوررل با مقام های آمریکایی، بیش از آنچه تصور می شد، وی را مجاب کرده که آمریکایی ها برنامه ای برای پایان دادن به سیاست های یکجانبه گرای خود ندارند و از آنان در ادامه هم از هر ابزاری به عنوان سلاح برای به تسلیم کشاندن همه استفاده می کنند. برای آنان هم تفاوتی نمی کند در مقابل آنان چه کشوری ایستاده است؛ ایران باشد یا اتحادیه اروپا؛ مهم هدف آمریکاست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۱
بهتر است ایران از ابن مرد در عمل حمایت کند فردی شجاع و انسانی وارسته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
اروپا هيچ استقلالي در عمل ندارد و در مقابل كوچكترين فشار آمريكا دستهاي خود را بالا مي برد!
اروپا و امریکا دو روی یک سکه هستند.تنها را حل پیش روی کشور،فارغ از هر نوع گرایش داخلی دولتی و روابط خارجی با غرب، شفافیت اقتصادی و سیاسی،کوتاه کردن دست دزدها و دلال ها،تولید مولد و با کیفیت،توجه به استقلال غذایی،کسب اعتماد اجتماعی مردم و خصوصا اتمی شدن ایران است.
دلتون به همین حرف ها خوش باشد شرکت ها اروپایی خصوصی و بین المللی و دنبال منافع هستند نه دنبال شعارهای عزت و شرف و استقلال و ....
یعنی زمین زدن ایران برای ترامپ آنقدر حیاتی و حیثیتی شده که به اروپا هم باج داده. برای اینکه سر ما بی کلاه نمانه چه باید کرد.....
اروپا در آستانه راهی نوین است. منتظر چالشهایی جدید در عصری جدید هستیم ! جرقه این عصر با موضوع فعالیتهای هسته ای صلح آمیز ایران شکل گرفت و البته محدود به اینها نخواهد بود. روسیه و چین نیز قطعا با نقشی فعال به این عصر وارد خواهند شد. فعالیت این مجموعه عظیم وابسته به دلار آمریکا نخواهد بود. چه شود ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
اروپا ضعيفتر از آن است كه يخواهد در آينده دنيا نقشي بازي كند.
چه گزارش بی پایه و اساسی گذاشتی تابناک
اروپا فقط برای آمریکا تره خرد میکنه
قدرت بدون شعور موجب ديكتاتوري مي شود
ثروت بدون شعور موجب فساد مي شود
علم بدون شعور موجب جنايت مي شود
آمريكا تروريست بي شعوري است كه به زودي از بين خواهد رفت
مردم آمريكا از بي شعوري سيستم آمريكا آزاد خواهد شد
مجسمه آزادي آنها جايگزين خواهد شد
اروپا جلوی امریکای ترامپ و حالا بعد از تبرئه ترامپ در داستان استیضاح او ضعیف تر از قبل خواهد بود.
اتحادیه اروپا خودش در معرض گسیختگی قرار گرفته و المان و فرانسه هم میخواهند از ان خارج شوند.
اروپا دیگر نقشی ندارد و کشورهای قوی ان یعنی انگلستان
که رفت از اتحادیه اروپا و مانده المان و فرانسه که انها هم میروند.
بورل ضعیف تر از اشتون و موگرینی خواهد بود.
یعنی اینکه احتمالا از این نشست دود سفید بلند نشده است
تو این دنیای کثیف اتحادیه اروپا سالم بود که اونم دارن خراب می کنن...
امیدوارم این تازه وارد خودی نشان دهد اما همگی میدانیم که اروپا بدون آمریکا در هیچ معامله ای کاربردی ندارد
بوررل چقدر قدرت و اثر در جهان دارد آیا ایشان میتوانه دستور بداد به شرکت های و بانک های اروپایی برای برقراری روابط مجدد اقتصادی با ایران یا فقط ستون روزنامه نویس هستند
همه داستانهایی که آمریکا ایجاد کرده برای ضعیف کردن اتحادیه اروپا و چین است. هند را که فرمانبردار و کارگر خوبی است قوی کند و خاورمیانه ای ها هم ابزار های این بازی هستند . دانسته و ندانسته
مقاله خوبی نبود. اصلا اقتصاد سیاست را تعیین میکند و اروپا اقتصاد خصوصی است نه دولتی. دولتی هیچ کاری هم نمیکنه و دستوری نمیتونه به شرکتهای خصوصی خودش بگه این کار را بکنید و این کار را نکنید. نهایت اینکه میآیند و فقط حرف میزنند نه اقدام عملی. فعلا خیلی زود است بخواهند از آمریکا حرف شنوی نداشته باشند. فقط کافیه آمریکا بگه پخ!!
کدام اروپا آلمان و ایتالیا که تحت اشغال ارتش آمریکا با صدها کلاهک هسته ایی هستند.
فرانسه هم که به تنهایی قادر به هیچ کاری نیست.
سایر کشورها هم که عددی نیستند
اروپا هم می تواند طبق معمول شعارهای وایکینگی را کنار گذاشته و از مزایای حرف شنوی از آمریکا بهره مند شود چرا که آنجا کسی تمایلی به قطب قدرت شدن ندارد.
اروپا هر از چند گاهي دستهاي خود را بالا مي كند يعني : من هم هستم، ولي كسي به او توجهي نمي كند!
انتظاري بالاتر از اين از مكتب سرمايه داري نمي رود، در اين مكتب سرمايه افراد مهم تر از سرمايه گروهها، سرمايه گروهها مهم تر از سرمايه كشور و سرمايه كشور مهم تر از سرمايه ساير كشورهاست و از هر ابزاري هم براي حفظ اين منطق استفاده مي شود اعم از زور، پول، فريب، ترور و ...
وابستگي به ساير كشورها هم در وهله اول منافعش به جيب كشور قوي تر مي رود و اگر چيزي باقي ماند ممكن است كشور ضعيفتر هم بهره اي ببرد (البته تا زماني كه شير داشته باشد) لذا بهترين راه حل براي هر كشوري يكپارچگي و وحدت عمومي براي قوي تر شدن است و طبيعي است كه در اين راه بايد سختي هاي زيادي را تحمل كنند.
امریکا سیاست تسلط برمنابع نفتی را به هرقیمتی حتی استفاده از سلاح هسته ای و جنگی فراگیر دنبال خواهد کرد.
همین که صدایی با این لحن از اروپا شنیده می‌شود اهمیت دارد. این ها نشانه شروع فروپاشی امپراتوری آمریکا است. البته این بدان معنی نیست که آمریکا فردا از هم می‌پاشد. راه شاید طولانی و سخت باشد اما باکی نیست. این ماهیت زندگی و تاریخ بشری است. مهم این است که ما به عنوان ایران در این جریان موجود چگونه عمل خواهیم کرد که به سرمنزل مقصود برسیم. و این نیازمند عقلانیت، برنامه ریزی صحیح و برپایی عدالت در جامعه است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل