بازدید 5974

جریمه ۲ درصدی پزشکانی که زیر بار کارتخوان نمی‌روند!

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به قانون الزام استفاده پزشکان از کارتخوان، ضرب‌الاجل تازه پزشکان برای نصب دستگاه کارتخوان را آخر بهمن‌ماه اعلام و تأکید می‌کند: «در صورت عدم استفاده از کارتخوان، ۲ درصد از درآمد کل پزشک به عنوان جریمه دریافت می‌شود و این مسئله به اطلاع پزشکان هم رسیده است.»
کد خبر: ۹۵۳۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰ 22 January 2020

ضرب‌الاجل سازمان نظام پزشکی برای مهلت نصب کارتخوان در مطب پزشکان برای چندمین بار تمدید شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه جوان، در حالی که طبق بند الحاقی تبصره۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی، تمامی صاحبان حرفه‌ها و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف هستند در چارچوب آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، از ابتدای سال ۱۳۹۸ از دستگاه کارتخوان یا پایانه فروشگاهی استفاده کنند، اما همچنان دست‌کم نیمی از پزشکان برای نصب کارتخوان در مطب‌هایشان ثبت‌نام نکرده‌اند. این در حالی است که مهلت ثبت‌نام برای استفاده از کارتخوان تاکنون چندبار تمدید شده است.

حالا محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به قانون الزام استفاده پزشکان از کارتخوان، ضرب‌الاجل تازه پزشکان برای نصب دستگاه کارتخوان را آخر بهمن‌ماه اعلام و تأکید می‌کند: «در صورت عدم استفاده از کارتخوان، ۲ درصد از درآمد کل پزشک به عنوان جریمه دریافت می‌شود و این مسئله به اطلاع پزشکان هم رسیده است.»

۲۳مرداد ۱۳۹۸ نخستین مهلتی بود که علی رستم‌پور، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی برای ثبت‌نام صاحبان حرفه‌ها و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی اعلام کرده بود، اما بسیاری از پزشکان در برابر نصب کارتخوان در مطب‌هایشان به شدت واکنش نشان دادند و کار به جایی رسید که رئیس سازمان نظام پزشکی در قالب نامه‌ای رسمی اعلام کرد، پزشکان نحوه کار با دستگاه کارتخوان را بلد نیستند و تا زمان آموزش باید الزام به نصب به تعویق بیفتد! سازمان امور مالیاتی هم تسلیم این استدلال شد و اعلام کرد که به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها مهلت پزشکان تا ۳۱ مردادماه تمدید می‌شود. در روزهای منتهی به ۳۱مرداد بود که سازمان امور مالیاتی بار دیگر به دلیل آن چه «مشکلات فنی» خواند، این مهلت را مجدد تا ۱۵ شهریورماه تمدید کرد. حالا هم این مهلت به پایان بهمن موکول شده است که این همه تمدید مهلت شاید برای یافتن راهی برای برون رفت از اجرای این قانون باشد؛ درست شبیه آنچه درباره دوپله‌ای شدن مالیات حقوق در کمیسیون تلفیق اتفاق افتاد و به تعبیر محمدرضا رضایی‌کوچی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس «لابی‌هایی از بیرون مجلس و پزشکان داخل مجلس باعث شد تا برخلاف نظر دولت، مدل پنج پله‌ای مالیات بر درآمد در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب نشود.»

تفاوت آمار نظام پزشکی و سازمان امور مالیاتی از ثبت‌نام‌ها!


در بهمن‌ماه و ماه یکی مانده به آخر سال، بنا بر اعلام امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکنون ۴۳ درصد پزشکان کشور در سامانه پایانه فروشگاهی ثبت‌نام کرده‌اند. شاید همین مسئله هم موجب شده تا یک‌بار دیگر ضرب‌الاجل ثبت‌نام در سامانه پایانه فروشگاهی تمدید و به تاریخ ۳۰ بهمن سال جاری موکول شود تا شاید پزشکان بیشتری برای نصب کارتخوان در مطب‌هایشان اقدام کنند.

محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی معتقد است، براساس آمار بانک مرکزی، استفاده پزشکان از کارتخوان رشد خوبی داشته است که آمار وی با آمار رئیس سازمان مالیاتی کشور تفاوت‌هایی دارد! جهانگیری با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۰ درصد پزشکان برای دریافت کارتخوان ثبت‌نام کرده‌اند، می‌گوید: «اختلافی در این خصوص وجود دارد که برخی از پزشکان ارتباط مستقیمی با بیمار ندارند؛ مانند پزشکان طب اورژانس یا پزشکان عمومی که مؤدی مالیاتی هستند، اما در درمانگاه‌ها فعالیت می‌کنند و الزامی برای کارتخوان ندارند.»

تأکید بر روش‌های ایجابی با مجازات ۲ درصدی

مقررکردن مهلت برای ثبت‌نام در سامانه پایانه فروشگاهی آیا به معنای برخورد با متخلفان است یا با سپری‌شدن این مهلت، مهلت تازه‌ای برای پزشکان مقرر می‌شود؟ جهانگیری در پاسخ به این سؤال به راهکارهای بازدارنده برای عدم تمکین پزشکان مبنی بر استفاده از کارتخوان، اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در قانون و سامانه مودیان مالیاتی جرائمی در نظر گرفته شده و ۲ درصد از درآمد کل پزشک در صورت عدم استفاده از کارتخوان به عنوان جریمه دریافت می‌شود که این موضوع را به جامعه پزشکی انتقال داده‌ایم.»

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در عین حال از روش‌های ایجابی برای جلب‌نظر پزشکان سخن می‌گوید و می‌افزاید: «در سراسر کشور کارگاه‌های آموزشی برای جامعه پزشکی برگزار کردیم و قرار است سازمان نظام پزشکی شهرستان‌ها و استان‌های مختلف نیز جلساتی با نمایندگان امور مالیاتی در این خصوص داشته باشند.»

به گفته وی سازمان نظام پزشکی تأکید دارد که باید رابطه مالی پزشک و بیمار قطع شود و به سمت بیمه حرکت کنیم؛ ضمن اینکه استفاده از کارتخوان از سوی پزشک یک الزام است و نظام پزشکی در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد و درباره چگونگی اطلاع‌رسانی مردم درخصوص تخلفات در حال برنامه‌ریزی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۴
این همه مالیات اضافه شده به کشور چه کار مثبتی کردید؟
اگه دعوا به خاطر مالیات کمتر از 2 درصده که جریمه 2 درصد داره مطمئن باشید 2 درصد رو از دل و جون میدن کارتخوان هم نمیذارن . چون هم نقدی میگیرن هم به طرق دیگه درآمد رو کتمان میکنن . چطوری میخواید کل درآمد رو محاسبه کنید ؟ چرا وارد دعوایی میشید که حریف نمیشید؟
2 درصد از کدام درامد ؟ زیر میزی ها را شامل میشه ؟ 2 درصد از ماهی 3 میلیون یا 2 درصد از ساعتی 3 میلیون ؟!!
فقط 2 درصد؟ دو درصد از چی؟ مگه شما بانک اطلاعات درست درمون دارید که بدونید درآمد پزشکا چقدره؟ گیجی شما انگار اصلاح شدنی نیست, پزشکی که ماهی 400 میلیون تومان درآمد داره,(که شما فکر میکنید حدود 20 میلیون درآمد داره), خوب معلومه دو درصد 20 میلیون تومان رو ترجیح میده تا 25 درصد سود خالص رو,
فقط 3 در صد؟ یعنی با این جریمه به راه راست هدایت می شوند!؟ تاثیری نخواهد داشت.
2 درصد واقعا مسخره است
پزشکان محترم اخر سر می آیند میگن سالی 20 میلیون تومان درآمد داریم و با احتساب 2 درصد جریمه میشه 400000 تومان
که برای پزشکان می صرفه این اقدام بی حساب و کتاب
دو درصد واقعا خیلی زباده.
انصاف هم چیز خوبیه. اگه امکانش هست یک کم به این قشر آسیب پذیر تخفیف بدید.
بسه دیگه، اینقدر محکم نزنید، کشتیدشون!!!!!
۲ درصد؟ اینطوری که به صرفه تره براشون!!!
کارمندها تا ۲۵ درصد مالیات بدند، بعد پزشک متخلف ۲ درصد جریمه!!!! برای پنهان کردن درآمدش؟؟؟
تو کشورهای دیگه فرار از مالیات جرم بزرگیه، تو ایران افتخار!
سیستم اداری ما متخلف پروره!
دو درصد جریمه !!! شما که دکترهای مستضعف و یارانه بگیر را بدبخت کردین با این جریمه ! بنده خداها مجبورند که برای تامین این جریمه کلیه و قرنیه و کبد شان را بفروشند!!!
باید این پزشکان را ممنوع الخروج نمود تا به قانون تمکین کنند
اگر کارت خوان نداشته باشند- چه جوری میفهمند 2 درصد از کل در آمد پزشک چقدر هست؟ پزشکان کارت خوان نمیذارند تا درآمدشون معلوم نشه- چرا به گروه های با درآمد بالا که میرسیم ساده اندیش میشویم
اگر دولت با جدیت مجوز طبابت پزشکانی را که کارتخوان استفاده نمی کنند باطل کند دیگه هیچ پزشکی جرات فرار از مالیات به سرش نمی زنه
یکدفعه پزشکان را ورشکست نکنید با این جریمه سنگین

وقتی کارتخوان نمی گذارند یعنی چند برابر آنچه حساب می کنید در آمد دارند . 2 در صد جریمه به کجایشان برمی خورد ؟
درآمدشونو از کجا شناسایی می کنید که دو در صدش رو بگیرید؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان