بازدید 16723
پیمانه اقتصادی؛

ارزش روبل روس پایین آمد/ ایرانی‌ها دومین خریدار بزرگ ملک در ترکیه/ کاهش تقاضای خرید خودرو پس از اتفاقات اخیر؛ بازار از رونق خرید و فروش افتاد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون خسارت ۶۴۰ میلیاردی سیل به کشاورزان، صادرات/ راه نجات واحد‌های تولیدی، چین / مقصر کاهش فروش خودرو‌های اروپایی اشکودا / ظریف: شعبه یک بانک ایرانی در هند راه‌اندازی می‌شود/ بدهی جهانی به بالاترین میزان رسید / صعود گران‌ترین نفت جهان به مرز ۱۰۰ دلار و واردات ۳۵ تن ماشین خشکشویی به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۹۵۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 17 January 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون خسارت ۶۴۰ میلیاردی سیل به کشاورزان، صادرات/ راه نجات واحد‌های تولیدی، چین / مقصر کاهش فروش خودرو‌های اروپایی اشکودا / ظریف: شعبه یک بانک ایرانی در هند راه‌اندازی می‌شود/ بدهی جهانی به بالاترین میزان رسید / صعود گران‌ترین نفت جهان به مرز ۱۰۰ دلار و واردات ۳۵ تن ماشین خشکشویی به کشور را در بر دارد.

خسارت ۶۴۰ میلیاردی سیل به کشاورزان

عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: به علت بسته شدن جاده‌های دسترسی، در حال حاضر تعیین خسارت قطعی امکان پذیر نبوده و بررسی‌های اولیه گروه‌های تعیین خسارت، میزان خسارات وارده به زیربخش های کشاورزی را حدود ۶۴۰ میلیارد تومان برآورد کرده اند.

صادرات؛ راه نجات واحدهای تولیدی

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که امروز۷۰ درصد ارز صادرات غیرنفتی به داخل کشور برگشته می شود، افزود: امروز توان خرید داخلی کاهش یافته و آنچه می‌تواند واحدهای تولیدی را در این شرایط نجات دهد، صادرات است. وی در ادامه صادرات را برطرف کننده مشکلات اشتغال دانست و گفت: تمرکز ما اکنون در حوزه صادرات باید روی پانزده کشور همسایه و کشورهای اتحادیه اوراسیا باشد. مدرس خیابانی تصریح کرد: طی ۹ ماهه امسال سهم صادرات ایران به پانزده کشور همسایه از ۵۵ درصد به ۵۹ درصد افزایش یافته است. این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاهمنامه اوراسیا که با کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان منعقد شده است، خاطرنشان کرد: طی ۹ گذشته امسال میزان صادرات ما به این کشورها از نظر ارزش ۷۵ درصد و از نظر وزن ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

ارزش روبل روس پایین آمد

با استعفای دولت روسیه پس از سخنرانی پوتین در مجلس فدرال این کشور و وعده تغییرات اساسی در ساختار حکومت روسیه، ارزش روبل روس پایین آمد. با این حال، حتی پس از این که دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه، استعفای دولت خود را اعلام کرد، افت ارزش روبل محدود بود و ارز این کشور از خود مقاومت نشان داد. ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا و یورو به ترتیب ۰.۵۹ درصد و ۰.۷۱ درصد افت کرد. از سوی دیگر با انتشار اخبار تغییرات سیاسی در روسیه، ارزش سهام شرکت‌های بزرگ روسی، مانند لوک‌اویل، گازپروم و اسبربانک، در بورس سهام لندن افت کرد.

چین؛ مقصر کاهش فروش خودروهای اروپایی اشکودا

برند خودروسازی اشکودا که یکی از زیرمجموعه های فولکس واگن آلمان به شمار می رود، به تازگی آمار و گزارش های جدیدی از عملکرد و میزان فروش محصولات خود ارائه داده که نشان می دهد، میزان تحویل و فروش خودروهای اشکودا در سال ۲۰۱۹ میلادی با اندکی کاهش مواجه شده است. این شرکت علت کاهش میزان فروش خودروهای خود در سال ۲۰۱۹ میلادی را عملکرد ضعیف در بازار چین به عنوان یکی از بزرگترین و مهم ترین بازارهای فروش خودرو در جهان اعلام کرده است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اشکودا در سال ۲۰۱۹، یک میلیون و ۲۴ هزار دستگاه خودرو فروخته که در مقایسه با میزان فروش آن در سال ۲۰۱۸ که معادل یک میلیون و ۲۵ هزار دستگاه بود، یک روند کاهشی را تجربه کرده است. اشکودا همچنین خاطرنشان کرد، تحویل و میزان فروش محصولاتش در چین با ۱۷.۳ درصد کاهش روبه رو شده، این در حالی است که در سایر بازارهای جهانی ۵.۳ درصد رشد و افزایش یافته است.

ظریف: شعبه یک بانک ایرانی در هند راه‌اندازی می‌شود

محمدجواد ظریف درباره توافقات انجام شده برای تسهیل فعالیت های اقتصادی میان دو کشور ایران و هند، عنوان کرد: با نخست وزیر هند جلسه خوبی داشتیم و ایشان راجع به روابط ایران و هند نگاه مثبتی داشتند. امروز نیز با وزیر خارجه این کشور صبحانه کاری داشتیم و به گفته تجار و بازرگانان، مهمترین مشکل، تبادل پول و خرید نفت از ایران است. وی افزود: برای حل مشکل تبادل پول، روش های متفاوتی همچون تهاتر و پول ملی وجود دارد. ضرورت دارد، بخش خصوصی و دولتی نسبت به استفاده از پول ملی و بی توجهی به پول های بین المللی برای معاملات، توجه بیشتری داشته باشند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: هنوز ایراداتی همچون تفاوت قیمت و سایر مشکلات وجود دارد که باید با همکاری دولت ها و بخش خصوصی این مسأله حل شود. حل این مشکل یک مسأله راهبردی است و حاکمیت دلار آمریکا بر معاملات کشورهای دنیا را باید به تدریج خدشه دار کرد. ظریف یادآور شد: بانک پاسارگاد قرار است در هند شعبه داشته باشد و اجازه تأسیس شعبه در این کشور گرفته شده و باید مشکل سرمایه را حل کنیم و صحبت هایی شده که از دارایی های ایران برای سرمایه اولیه این بانک استفاده شود. پیشنهاد کردیم، یک بانک هندی نیز شعبه ای در چابهار داشته باشد تا بتوان این مشکلات را حل کرد.

بدهی جهانی به بالاترین میزان رسید

طبق گزارش جدید مؤسسه فاینانس بین‌الملل، سطح بدهی جهانی به ۲۵۳ تریلیون دلار رسیده که این بالاترین سطح در تاریخ است. در این گزارش همچنین آمده که پیش‌بینی می‌شود با تداوم این روند، سطح بدهی در ادامه از این هم بالاتر رود. در این گزارش اشاره شده است که کند شدن اقتصاد چین بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ باعث افزایش قابل‌توجهی بدهی جهانی شده است و این روند دوباره در ماه‌های آینده ادامه خواهد یافت.

در ادامه گزارش آمده است: در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹، بدهی جهانی به رکورد تاریخی ۳۲۲ درصد تولید ناخالص جهانی رسیده است. علت این اتفاق نرخ بهره بسیار پایین و شرایط مالی تسهیل شده در اقتصادهای مهم جهان است. مؤسسه فاینانس بین‌الملل پیش‌بینی کرد که در سه ماهه اول ۲۰۲۰ بدهی جهانی به رکورد ۲۵۷ تریلیون دلار خواهد رسید که بدهی بخش غیر مالی بیشترین تأثیر را در آن خواهد داشت.

ایرانی‌ها دومین خریدار بزرگ ملک در ترکیه

به نقل از مرکز آمار ترکیه، سال گذشته بیش از ۴۵ هزار و ۵۰۰ خانه در این کشور توسط اتباع خارجی خریداری شده که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رشد ۱۴.۷ درصدی داشته است. در بین شهرهای مختلف ترکیه، استانبول محبوب‌ترین محل برای خرید خانه توسط خارجی ها بوده،، به‌گونه ای که در سال ۲۰۱۹ اتباع خارجی ۲۰ هزار و ۸۵۷ خانه در این شهر خریده اند. پس از استانبول نیز آنتالیا با ۸۹۵۱ واحد، آنکارا با ۲۵۳۹ واحد و بورسا با ۲۲۱۳ واحد در رده های دوم تا چهارم محبوب‌ترین مقاصد برای خارجی ها قرار دارند. همچنین به تفکیک اتباع کشورهای مختلف، شهروندان عراقی با خرید ۷۵۹۶ خانه در صدر خریداران خارجی در سال ۲۰۱۹ قرار داشته اند و پس از آن‌ها نیز شهروندان ایرانی، روسی، عربستانی و افغانستانی در رده های دوم تا پنجم قرار گرفته اند.

در ماه دسامبر اتباع خارجی ۵۳۰۰ خانه در ترکیه خریده اند، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۶.۲ درصد بیشتر شده است. عراقی ها با خرید ۹۰۰ خانه با فاصله زیاد در صدر قرار دارند و روس ها با ۳۶۲ و ایرانی ها با ۷۶ واحد در رده های بعدی قرار گرفته اند.

احمد ارکورتوغلو، مدیر گروه املاک " استانبول اناتولین ساید" گفت: در ماه های اخیر، شاهد افزایش تمایل معامله گران برای خرید و فروش های جدید در حوزه مسکن بوده ایم که کاهش نرخ بهره می تواند یکی از دلایل این امر باشد.

بانک مرکزی ترکیه سال گذشته نرخ بهره را از ۲۴ درصد به ۱۲ درصد کاهش داد و انتظار می‌رود، شاهد تداوم روند نزولی نرخ بهره باشیم. همچنین به صورت کلی در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۳۵ میلیون واحد منزل در ترکیه به فروش رفته است که نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش ۱.۹ درصدی داشته است. از این تعداد، ۵۱۱ هزار و ۷۰۰ خانه برای نخستین بار خریداری شده اند. ۱۷.۶ درصد کل حجم معاملات مسکن ترکیه در سال گذشته مربوط به شهر استانبول بوده است. آنکارا و ازمیر نیز در رده های بعدی قرار دارند.

صعود گران‌ترین نفت جهان به مرز ۱۰۰ دلار

تقاضای بالا برای گریدهای نفتی سنگین شیرین پس از اجرای مقررات جدید سوخت دریایی پاک، باعث شد محموله یک گرید نفتی در استرالیا نزدیک به ۱۰۰ دلار در هر بشکه فروخته شود که احتمالا گران‌ترین نفت جهان به شمار می‌رود.

شرکت استرالیایی سانتوس ماه میلادی جاری یک محموله ۵۵۰ هزار تنی گرید نفتی پیرنه را برای بارگیری در مارس فروخت که بیش از ۳۰ دلار در هر بشکه گران‌تر از قیمت نفت برنت بود. قیمت نفت برنت در حال حاضر حدود ۶۵ دلار در هر بشکه است.

واردات ۳۵ تن ماشین خشکشویی به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۳۵ تن ماشین خشکشویی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم ماشین خشکشویی به کشور، ۴۸۶ هزار و ۸۶ دلار ارز از کشور خارج شد که رقم ریالی آن بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۶۴۰ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۸۷۰ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که این حجم ماشین خشکشویی از کشور‌های ایتالیا، ترکیه، بلژیک و اتریش وارد ایران شده است.

کاهش تقاضای خرید خودرو پس از اتفاقات اخیر؛ بازار از رونق خرید و فروش افتاد

در شرایطی که بازار خودرو طی هفته‌های گذشته با افزایش تقاضا و طبعا قیمت مواجه شده بود، این هفته کمی از رونق خرید و فروش افتاد؛ هرچند باز هم قیمت برخی محصولات بالا رفت. به گفته فعالان بازار، با توجه به اتفاق‌های اخیر در کشور، هفته جاری روزهای نسبتا کم رمقی را برای بازار خودرو رقم زد و از همین رو برخی خودروها تثبیت و حتی کاهش قیمت را تجربه کردند. آنها در عین حال تاکید می‌کنند که برخی دیگر از خودروها به روند افزایشی خود ادامه داده‌اند.

به نقل از دنیای اقتصاد؛ طبق اخبار رسیده از بازار، در حال حاضر پراید در مدل ۱۱۱ (هاچ بک) قیمتی برابر با ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که در مقایسه با هفته گذشته افزایش ۵۰۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. پراید در مدل ۱۳۱ اما تغییر قیمتی خاصی طی هفته جاری نداشته و در حال حاضر با ۵۲ میلیون تومان قابل خرید است. فعالان بازار در مورد وانت پراید نیز می‌گویند این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۶۰ میلیون تومان دارد. سایپایی‌ها این هفته اعلام کردند که تولید مدل ۱۳۲ پراید را متوقف کرده و به عمر باقی مدل‌های این خودرو نیز تا چند ماه دیگر پایان خواهند داد.

از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اما خبر می‌رسد این محصول با کاهش قیمتی جزئی در این هفته و در مقایسه با هفته گذشته مواجه شده است. بر این اساس، قیمت پژو ۲۰۶ پس از نوسانی که این هفته داشته، به ۹۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین تیپ ۵ این خودرو نیز در حال حاضر ۱۱۸ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی نسبت به هفته گذشته  تغییر قیمت خاصی نداشته است. نمایشگاهداران خودرو پایتخت در مورد پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز می‌گویند این محصول ۱۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و تغییر خاصی را در این هفته نداشته است.

از ۲۰۶‌ها که بگذریم، تیبا و ساینا نیز در هفته جاری و نسبت هفته گذشته نوسان قیمت را تجربه کرده و هر دو با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. به گفته فعالان بازار، تیبا در حال حاضر ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که نسبت به هفته گذشته افزایش را نشان می‌دهد. ساینا نیز در حال حاضر ۶۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از افزایش قیمت بیش از یک میلیون تومانی این خودرو در مقایسه با هفته گذشته دارد. سری هم به دنا و سمند و پژو ۴۰۵ بزنیم و ببینیم نوسان قیمت آنها در این هفته به چه شکل بوده است. دنای معمولی در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۲۷ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول در هفته جاری افزایش قیمت داشته است. به گفته فعالان بازار، دنا در مقایسه با هفته گذشته حدود یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. این محصول مدلی به نام پلاس نیز دارد که فعالان بازار از قیمت ۱۷۹ میلیون تومانی آن خبر می‌دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
خبربسیارمهم ومعنی دار :
ایران کتباتعهد داده که منبعدورزشکارانش مقابل ورزشکاران اسراییلی حاضرشده و مسابقه دهد
خب معلومه خرید سایت دولتی ۳۰ ثانیه مهلت میدن اونم نمیشه برای خودشون خرید میزنن ولی بفرما بازار ازاد بلین چخبره
پاسخ ها
شایان
| Germany |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
اخه این زیاله های ساخت خودرو سازای داخلی ارزش خریدن نداره. ما با چه حدی از بدبختی تو این سالها رسیدیم که برای پراید سر و دست میشکنیم
"ایرانی‌ها دومین خریدار بزرگ ملک در ترکیه":
وقتی در تابناک تبلغی خرید ملک در ترکیه را میکنید، باید به این رتبه هم ببالید. میدانید پولهایی که این چنین از کشور خارج میشوند، کمر هر اقتصادی (هر اقتصاد) را میشکنند. جلو واردات نیازهای مردم را به بهانۀ رونق کالاهای داخلی که با چند برابر قیمت (چون رقیبان را حذف میکند) به مردم میفروشند، را میگیرید، از سوی دیگر برای خرید خانه در خارج از کشور تبلیغ میکند. وقتی قیمت خانه در کلان شهرها ایران بیشتر قیمت ملک در ترکیه است، چرا کسانی که پولدارند در خارج سرمایه گذاری نکنند. چرا پولدارهایی که از دهها راه نامشروع پول درمیاورند و باعث نارضایتیهای مردم میشوند، و به گفته شما یه مالیات خشک و خالی آبی هم نمیدهند البته در خارج از ایران باید مالیات یا Tax بدهند. بعضی برای پیدا نشدن درآمدهای نجومیشان از کارت خوان استفاده نمیکنند، انانی که حقوقهای نجومی میگیرند و به نوشته خود تابناک تا یک میلیارد تومان هم شناسایی شده است. درامد دلالان، قاچاقچیان، محتکرین، مفسدین اقتصادی، رشوه بگیران، صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به کشور برنمیگردانند، واردکنندگانی که ارز 4200 میگیرند و کالا را با ارز 50000 تومانی در بازار به مردم میفرشند و صدها و شاید هزاران موردی که شما بهتر از من میدانید.، وقتی فعالین اقتصادیشان خواسته یا ناخواسته خون به دل مردم میکنند و پولشان را به خارج از کشور میفرستند، چرا جنگ کنند، نتیجه چه جنگی با ایران بهتر از این وضعیت سخت معیشتی مردم است.
مردم، بقول سریال هیولا از این خدمت گذاریها خسته شدند و این نارضایتها حاصل این فشارهای معیشتی دولت به مردم است و به مردم میگوید مقاومت کنید چون تحریم هستیم و خودشان چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند.
تبلیغ تابناک برای خرید خانه در ترکیه:
با راهنمایی های خوب، بالاخره موفق شدم در ترکیه خونه بخرم!: (البته یک تصویر هم دارد)
طبق قانونی که در ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۱۸ تصویب شده است با خرید ملک به ارزش حداقل ۲۵۰هزار دلار زن و شوهر و فرزندان زیر ۱۸ سال میتوانند بدون هیچ قید و شرطی پاسپورت دریافت کنند.
مدت زمان دریافت پاسپورت ۴۵ روز تا دو ماه پس از دریافت سند ملکی که خریده اید می باشد.
کارشناسان مجموعه کلید طلایی(golden key)از صفر تا صد خرید ملک،انتقال وجه،دریافت سند،پرداخت مالیات و… درکنارتان هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
لطفا کمی هم تبلیغ سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان عراق را بگذارید
ایرانیها دارن از ایران فرار میکنن دست مسوولین درد نکنه واقعا
ببین یک تیتر خبری خوب زده میشه؟
خدا رو شکر ایرانی ها رتبه 2 ! همش از بی پولیه و گرنه مجبور که نیستن
چرا اجازه داده می شه هر کسی به راحتی پول از ایران خارج کند چرا باید همه مردم تاوان بدهند اگر این میزان درخواست ارز برای خارج شدن نباشد به این میزان دلار و دیگر ارز ها بالا نمی روند که مردم کالای اساسی خود را با این قیمت گران بخرند چون عده ای می خواهند سرمایه گذاری در ترکیه ،گرجستان ،ارمنستان و اذربایجان بکنند همان طوری که پیشتر پول های ایران را قاچاق می کردن برای خرید ملک در برهوت امارات و کشور های جنوبی خلیج فارس و هوا را به انها می فروختن تا کی باقی مردم باید خسارت بدهند؟؟؟؟؟؟؟؟
خوب سرمایه گذاریه دیگه!ژاپنی ها هم نصف هاوایی واسترالیا رو خریدن خلایق هرچه لایق!
چرا هيچ فرد مسولي علت اين همه مهاجرت ازايران را بيان نميكند
در صورتی که اعتبار پاسپورت ایرانی را برگردانید و ارزش پولمان را نیز مثل گذشته های دور بالا ببرید، به خانم مجری قول میدهیم که همه از ایران برویم!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل